اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

    سلام
    ما یه موتور الکتریکی 23 کیلووات داریم که 460 آمپر ماکزیمم و 240 آمپر جریان نامی اونه.

    یه ژنراتور داریم که میتونه حدود 150 آمپر جریان تولید کنه
    و یه مجموعه باتری داریم که فرضا میتونه باقی مونده جریانی که موتور میخواد تأمین کنه

    سوالی که من دارم اینه که چطوری میشه طوری تنظیم کرد که این دوتا همزمان بتونن به موتور الکتریکی جریان بدن، چندتا مسئله پیش میاد:

    1- اولین مسئله اینه که باید ولتاژ باتری با ولتاژ ژنراتور یکی باشه، که این مسئله رو میشه با یه رگولاتور حل کرد

    2- مسئله دوم اینه که چطوری میشه تنظیم کرد که با اون نسبتی که مد نظر مونه جریان از این دو تا منبع کشیده بشه. که قاعدتا باید نسبت مقاومت های شاخه هارو تنظیم کرد، یعنی یه مقاومت متغیر الکترونیکی که بتونیم با یه سیستم کنترل تغییرش بدیم. و تعیین کنیم که نسبت جریان کشیده شده از هر شاخه چطوری تنظیم بشه.

    حالا سوال اصلی:
    1- کسی تا به حال همچین کاری کرده ؟ حداقل در ابعاد کوچکتر

    2- تو این دوتا مسئله ای که گفتم مشکلی هست ؟ یا نکته ای رو از قلم انداختم یا نه؟

    3- مقاومت متغیری که تو این جریان بشه به صورت الکترونیکی تغییرش داد چه قطعه ایه؟

    تشکر

    #2
    پاسخ : راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

    دوباره سلام

    خیلی تشکر از راهنمایی ها

    یه سوال دیگه مرتبط با همین قسمت دارم:

    تو پروژه ای که داریم باید یه کانورتر DC/DC تو مدار بذاریم که ولتاژ حدود 110 ولت یا 70 ولت رو به 96 ولت تبدیل کنه. این کانورتر میاد تو خروجی یک ژنراتور که حدود 12 کیلووات توان میده. کنترل کانورتر هم باید روی جریان باشه. یعنی جریان خروجیش طوری کنترل بشه که مصرف کننده بیشتر از یه حد خاصی نتونه ازش جریان بگیره.

    اصل پروژه کلا چیز دیگه ایه. برای همین نمیتونیم روی کانورتر هم زمان بذاریم. کسی شرکتی رو میشناسه که این کانورتر رو برامون بسازه؟

    تشکر

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

      ما یه موتور الکتریکی 23 کیلووات داریم که 460 آمپر ماکزیمم و 240 آمپر جریان نامی اونه
      موتور ac است یا dc
      اگه ac آ‌است سه فازه یا تک فاز
      اگه dc چند ولته
      چند تا باطری داری باطری ها موازیند یا سری مقاومت داخلی باطری چیه ؟

      تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
      داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

        سلام

        با تجربه ای که من در زمینه ژنراتور دارم ، سایز ژنراتورت خیلی لب به لبه.
        در بهترین حالت (در شرایط ایزو) و به شرط نو بودن و سالم بودن موتور ، میتونی موتور الکتریکیتو راه اندازی کنی.
        بهتره بری دنبال soft starter و از این قبیل وسایل.

        بازم سوالی داشتی در رخدمتم

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

          نوشته اصلی توسط aliila
          موتور ac است یا dc
          اگه ac آ‌است سه فازه یا تک فاز
          اگه dc چند ولته
          چند تا باطری داری باطری ها موازیند یا سری مقاومت داخلی باطری چیه ؟

          موتور AC هست که با درایورش خریداری میشه، ورودی درایور 96 ولت DC هست.
          باطری ها یه کم دیگه مونده تا نهایی بشه، مقاومت داخلیش رو باید از توی دیتاشیت دربیارم
          باطری ها لیتیوم- یون هستن



          نوشته اصلی توسط nanocycle
          سلام

          با تجربه ای که من در زمینه ژنراتور دارم ، سایز ژنراتورت خیلی لب به لبه.
          در بهترین حالت (در شرایط ایزو) و به شرط نو بودن و سالم بودن موتور ، میتونی موتور الکتریکیتو راه اندازی کنی.
          بهتره بری دنبال soft starter و از این قبیل وسایل.

          بازم سوالی داشتی در رخدمتم
          مسئله الان راه اندازی موتور نیست، راه انداز موتور رو ما قرار نیست بسازیم، چون درایور همراه موتور خریداری میشه. مسئله ای که هست اینه که بتونیم ولتاژ ژنراتور رو برسونیم به 96 ولت و روی این ولتاژ ثابت نگه داریم و همینطور با این کانورتر جریان رو هم کنترل کنیم که تو حالتهای ماکزیمم بار موتور الکتریکی فشاری به ژنراتور نیاد و بقیه جریان مورد نیاز از باتری ها کشیده بشه.

          الان کل مسئله کانورتر هست.
          البته تو دیتاشیت درایور نوشته از حدود 55 ولت تا 120 ولت درایور میتونه ورودی داشته باشه، یعنی شاید اصلا کانورتر نخواد و فقط یه کنترل کننده جریان بذاریم که اولا جریان معکوس وارد ژنراتور نشه و همینطور جریان خروجی ژنراتور رو کنترل کنه. فقط مسئله ش اینه که وقتی با باتری 96 ولت سری میشه چه اتفاقی میفته چون ولتاژها متفاوته، فکر کنم بعدش دیگه میره سر این مسئله که مقاومت هر شاخه چقدره و اینکه مثلا اگه ژنراتور تو ولتاژ 70 باشه و باتری تو ولتاژ 96 وقتی این دو تا باهم به یه گره وصل بشن و بخوان به درایور جریان بدن چی میشه، یعنی این اختلاف ولتاژ چقدر مشکل ایجاد میکنه. البته با فرض اینکه یه کنترلر جریان سر راه ژنراتور و این گره وجود داره.
          کسی میتونه کمک کنه؟
          تشکر

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

            تقریبا میشه گفت مشکل شما خیلی راحت حل میشه
            چون زنراتور معمولا خروجیش ثابت هست و به شبکه وصل نیست پس خروجیش به نوعی رگلاتور هست درنتیجه یک ترانس کاهنده به 96 ولت در خرجی قرار میدید و اون را یکسو میکنید و با باطری موازی میکنید
            تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
            داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

              نوشته اصلی توسط aliila
              تقریبا میشه گفت مشکل شما خیلی راحت حل میشه
              چون زنراتور معمولا خروجیش ثابت هست و به شبکه وصل نیست پس خروجیش به نوعی رگلاتور هست درنتیجه یک ترانس کاهنده به 96 ولت در خرجی قرار میدید و اون را یکسو میکنید و با باطری موازی میکنید
              1- ژنراتور AC نیست. دی سیه. برای همین ترانس نمیشه گذاشت. اون کنترلر جریانی که گفتم باید سر راه ژنراتور بیاد، ورودی و خروجیش DC هست. خودم به این نتیجه رسیدم که هم سر شاخه ای که ژنراتور هست یه کنترلر جریان بذاریم. هم سر شاخه ای که باتری هست، در واقع فکر میکنم اینطوری مثل این میشه که دو تا منبع جریان شده باشن، درسته؟

              2- راستی یه نکته دیگه. توی بحث جریان دهی باتری به موتور ظاهرا یه بحثی تحت عنوان مدارات precharge/discharge مطرح میشه. که به این خاطر هست که وقتی باتری به بارهای خازنی وصل میشه، باعث برقراری جریان خیلی زیادی میشه که هم از ظرفیت تحمل بار بالاتره و هم به باتری به شدت آسیب میزنه. برای همین میگن یه مدار واسط باید باشه که اول باتری باید اون مدار را تا 90% ولتاژ باتری شارژ کنه بعدش رله خروجی این مدار بسته میشه و باتری میتونه به موتور جریان بده. کسی تا حالا به صورت عملی با این مدارات کار کرده.
              مثلا برای یه موتور AC که باتری به درایورش وصل میشه، خود درایور بار خازنی محسوب میشه؟ یعنی درایور جلوی جریان اضافی رو نمیگیره؟ یا اگه موتور DC باشه. کلا این محافظت در مقابل جریان اولیه تو خود درایورها تعبیه شده؟

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

                چرا قطره چکانی اطلاعات رسانی می کنی
                چرا شفاف سازی نمی کنی
                شدی دولت انحرافی


                راستی ژنراتور دی سی -- موتور 96 ولت 460 آمپر دی سی ای کلک داری سانتری فیوژ می سازی برای 30 درصد ؟


                جدا از شوخی اول توضیح بیشتر بده شاید داری راه را درست نمی ره ( من که دفعه اولم همچین مساله ای رو می شنوم )
                تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
                داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : راه اندازی یک موتور الکتریکی توسط یک مجموعه باتری و یک ژنراتور به طور همزمان

                  :biggrin:
                  ای وای لو رفتم؟
                  آخه از اولش قرار بود یه سوال بپرسم، بعدش سوالات گسترده شد :read:
                  این مسئله مربوط به ساخت خودرو هیبریدیه، سیستم سری

                  صورت مسئله: یه موتور الکتریکی AC داریم 23 کیلووات. که جریان نامیش 240 آمپره، جریان ماکزیمم 460 آمپر (به مدت یه دقیقه)
                  ولتاژ ورودی درایور موتور : 96 ولت دی سی، که البته ولتاژهای مختلفی داشت تا 320 هم داشت که ما 96 انتخاب کردیم
                  این موتور الکتریکی قراره از طریق دوتا منبع جریانش رو تأمین کنه:
                  1- موتور احتراقی کوپل شده با ژنراتور: که ژنراتور حدود 10 کیلووات توان داره و ماکزیمم 150 آمپر جریان میده و فکر میکنم ولتاژ هم حدود 85-100 ولت متغیره( البته دقیق نمیدونم باید برم دیتاشیتها رو نگاه کنم)

                  2- باتریها: نوع باتریها لیتیوم-یون. ظرفیت: 100 آمپرساعت، ولتاژ 96 ولت، ظرفیت دشارژ 5C (یعنی تا 500 آمپر) ظرفیت شارژ 2C
                  ولتاژ باتریها هم از حالت دشارژ کامل تا شارژ کامل از حدود 86 ولت شروع میشه تا حدود110 ولت.


                  یعنی هم ولتاژ باتری متغیره هم ژنراتور. حالا مسئله وقتی پیش میاد که بخوایم دوتاش همزمان به موتور جریان بده. چون ولتاژهاشون برابر نیست اول میخواستم با یه کانورتر ولتاژ ژنراتور رو به ولتاژ نامی باتری و درایور برسونم. ولی هزینه کانورتر برای این توان خیلی بالاست و در هر صورت چون ولتاژ باتری هم متغیره نمیشه ولتاژ هر دو شاخه ژنراتور و باتری رو برابر کرد. برای همین من فکر کردم که مقامتهایی که تو مسیر هستن این اختلاف ولتاژ رو با تغییر جریانشون حل میکنن. فقط مسئله میمونه که این اختلاف ولتاژ باعث نشه جریان یه شاخه تضعیف بشه. در واقع روی جریان شاخه ها تأثیر نذاره. برای همین گفتم شاید گذاشتن یه کنترلر جریان تو هر دوتا شاخه بهتر باشه. این کنترلرها هم باید مانع عبور جریان در خلاف جهت بشن، هم اینکه نذارن جریان از یه حدی بیشتر بشه، یعنی اگه از اون حد بیشتر شد، جریان مدار رو محدود کنن. در واقع دو تا شاخه ژنراتور و باتری رو هرکدوم تبدیل به یه منبع جریان میکنیم نه ولتاژ. البته نمیدونم اصلا امکان این کار وجود داره یا نه.

                  رشته من قدرت نیست، برای همین تو این چیزا خیلی وارد نیستم. کنترلر جریانی که بتونه این کارها رو بکنه به لحاظ هزینه ای و وزنی و حجمی چه جوری میشه؟

                  فکر کنم دیگه توضیحات کامل شد، جواباش که معلوم بشه دیگه میتونم سانتریفیوژمو بسازم

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X