اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

    مهندسین عزیز
    میخوام یه موتور پله ای شش سیمه را با l298 راه اندازی کنم.البته تو شبیه سازی کامل جواب گرفتم اما در عمل موتور یه درجه حرکت میکنه به نظرتون
    1)مشکل از تشخیص سیم ها بوده؟(فک نکنم چون آخه تستش کردم 4 دکمه هم رو برد بورد گذاشتم و به ترتیب که میزنی در یه جهت خوب حرکت میکنه)
    2)ولتاژش؟ احتمال داره چون نمیدونم ولتاژ کاریش چیه اما من با 5 ولت کار کردم رو برد جواب داده اینجا...؟
    3)جریان؟ اره احتمال اون هم هست آخه رگولتارم دود کرد و من الان یه سرش کردم
    4)فیوز بیت های میکرو؟نمیدونم همیشه باهاشون مشکل داشتم
    5)فرکانس 8 مگا
    خواهشا کمک کنید
    خیلی نیاز دارم
    $regfile = "m32def.dat"
    $crystal = 8000000
    Config Portc = Output
    Dim A As Word , B As Byte , C As Byte , D As Byte , E As Byte , F As Byte , I As Word
    For I = 1 To 1000
    C = &B00000001
    For A = 1 To 4
    Portc = C
    Rotate C , Left
    Waitms 200
    Next A
    Next I
    End
    فوق کل ذی علم علیم
    مهندسین هیچ گاه به بن بست نمیرسند یا راهی پیدا می کنند یا راهی میسازند

    کلید تشکر انگیزه دادن بیشتر به دوستان برای همدلی بیشتر است

    #2
    پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

    دوست عزیز اون رگلاتور که سوزوندید مال کجا بوده؟؟ :surprised:
    در کل الان چیزه دیگه ای نسوزوندید ؟؟
    اگه میشه شماتیک مدار را بذارید تا اگه تونستم کمکتون کنم .
    practice make perfect

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

      از سوالات و توضیحات علمیتون واقعا ممنون
      آخه مال کجا بوده چه ارتباطی به شما و جواب داره؟چیز دیگه هم باز ایضا!!
      شماتیک مدار هم بی زحمت یه زحمت به چشمای قشنگتون بدین خواهشا
      فوق کل ذی علم علیم
      مهندسین هیچ گاه به بن بست نمیرسند یا راهی پیدا می کنند یا راهی میسازند

      کلید تشکر انگیزه دادن بیشتر به دوستان برای همدلی بیشتر است

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

        سلام آقای خاندانی
        شما کلا برای تغذیه مدار( منظورم میکرو و دو تغذیه درایور هست ) از همون خروجی رگولاتور استفاده کردی ؟
        در مورد فیوزبیت هم با توجه به برنامه فقط شما باید cksel0:3 رو تنظیم میکردی تا اسیلاتور 8mhz داخلی فعال بشه
        که حتما این کار رو هم کردی.

        در کل بنظرم مشکل از تغذیه هست
        خروجی های out1:4 رو پول دان کن شاید مشکل از این جا باشه!

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

          حالا چرا عصبانی میشی ؟؟؟؟؟ :sad:
          بابا این شماتیک که درسته پس حتما یا مشکل از برنامته که اون هم میگی توی شبیه ساز کارکرد .
          پس از برنامت هم نیست پس حتما از منبع تغذیه هست .
          اون رگلاتور را پرسیدم ببینم الان با چی داری vcc مدار را تامین میکنی ؟؟؟ منبع تغذیت سالمه؟
          practice make perfect

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

            سلام آقای خاندانی
            شما کلا برای تغذیه مدار( منظورم میکرو و دو تغذیه درایور هست ) از همون خروجی رگولاتور استفاده کردی ؟
            در مورد فیوزبیت هم با توجه به برنامه فقط شما باید cksel0:3 رو تنظیم میکردی تا اسیلاتور 8mhz داخلی فعال بشه
            که حتما این کار رو هم کردی.

            در کل بنظرم مشکل از تغذیه هست
            خروجی های out1:4 رو پول دان کن شاید مشکل از این جا باشه!
            مهندس جان من خندانی هستم.
            از 8 مگا خارجی استفاده کردم cksel0..3:1111 تغذیه هم گفتم مستقیم زدم به پاور کامپیوتر البته 5 ولت که گفتم با button رو برد بورد با 5 ولت جواب داده.
            جمله آخرت قابل تامله
            ببین برنامم درست هست؟
            من میگم آخه چرا با l298 باید c=&b00000001 باشه نه C=&b00001110 در واقع ما در هر لحظه باید یکی از خروجیها رو صفر کنیم نه یک.اینو جواب بده حتما
            پول دان یعنی با مقاومت 1 کیلو به زمین؟
            فوق کل ذی علم علیم
            مهندسین هیچ گاه به بن بست نمیرسند یا راهی پیدا می کنند یا راهی میسازند

            کلید تشکر انگیزه دادن بیشتر به دوستان برای همدلی بیشتر است

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

              حالا چرا عصبانی میشی ؟؟؟؟؟ :sad:
              بابا این شماتیک که درسته پس حتما یا مشکل از برنامته که اون هم میگی توی شبیه ساز کارکرد .
              پس از برنامت هم نیست پس حتما از منبع تغذیه هست .
              اون رگلاتور را پرسیدم ببینم الان با چی داری vcc مدار را تامین میکنی ؟؟؟ منبع تغذیت سالمه؟
              دوست عزیز معذرت منظورتونو خوب بیان نکردید و من خوب نگرفتم
              برنامم رو دیدین؟
              آخه با 5 ولت رو برد بورد کار کرده ممکنه با 12 نسوزه؟
              اگه میشه مشکلاتی که برا مجتبی جان هم گفتم رو نیگا کنید و اگه تونستید جواب بدین
              بازم معذرت دوست عزیز
              فوق کل ذی علم علیم
              مهندسین هیچ گاه به بن بست نمیرسند یا راهی پیدا می کنند یا راهی میسازند

              کلید تشکر انگیزه دادن بیشتر به دوستان برای همدلی بیشتر است

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

                نوشته اصلی توسط khandani
                مهندس جان من خندانی هستم.
                ببخشید اشتباه لپی بود!
                نوشته اصلی توسط khandani
                از 8 مگا خارجی استفاده کردم cksel0..3:1111 تغذیه هم گفتم مستقیم زدم به پاور کامپیوتر البته 5 ولت که گفتم با button رو برد بورد با 5 ولت جواب داده.
                اگه میشه از همون 8 مگ داخلی استفاده کن CKSEL3:0 = 0100
                در مورد تغذیه هم یه سوال دارم ، این پاوره مصرف برقش چجوریاس زیاد نیست ؟ بهتر نبود از همون ترانس استفاده می کردی بالاخره می دونی دیگه یارانه ها رو برداشتن پس پاور اضافه خاموش
                نوشته اصلی توسط khandani
                ببین برنامم درست هست؟
                من میگم آخه چرا با l298 باید c=&b00000001 باشه نه C=&b00001110 در واقع ما در هر لحظه باید یکی از خروجیها رو صفر کنیم نه یک.
                به خاطر اینکه L298 ، لو اکتیو هست
                به نظرم اگه اونجوری که شما میگید بنویسی فقط جهت گردش عوض میشه
                چون که گفتی تو پرتئوس جواب داده به برنامه نگاه نکردم
                نوشته اصلی توسط khandani
                پول دان یعنی با مقاومت 1 کیلو به زمین؟
                بله پول دان یعنی با مقاومت 10 کیلو به زمین وصل کن تا به حالت سوم نره !
                البته بعید میدونم مشکل از این باشه

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

                  مجتبی جان پس مشکل کجاست؟
                  چند سوال دیگه:
                  1- چرا پاور بیشتر مصرف میکنه؟
                  2- میشه به جای خازن با ولتاپ کم از ولتاپ بزرگتر استفاده کرد آره؟مثلا از 1000 میکروفاراد 50 ولت به جای 1000 میکروفاراد 16 ولت ولی برعکس نه آره؟
                  3- لو اکتیو یعنی چه اگه منظورتون برعکس کردن صفر ویکه چرا تو موتور dc اینطور نیست
                  4- این عکس ناصر خانه؟مدت ها فکر میکردم آخه این کیه؟واقعا حیف بودش
                  فوق کل ذی علم علیم
                  مهندسین هیچ گاه به بن بست نمیرسند یا راهی پیدا می کنند یا راهی میسازند

                  کلید تشکر انگیزه دادن بیشتر به دوستان برای همدلی بیشتر است

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

                    نوشته اصلی توسط khandani
                    مجتبی جان پس مشکل کجاست؟
                    راستش من الان چیزی به نظرم نمیرسه ولی ببخشید این رو میگم ولی من همش فکر میکنم تغذیه درایور و میکر یکی هست اگه اینجوری حتما از هم جداشون کن
                    نوشته اصلی توسط khandani
                    1- چرا پاور بیشتر مصرف میکنه؟
                    راست می گی حالا که فکر می کنم توان برابر با ولتاژ ضرب در جریان بار و ازاونجا که جریان بار هم ناچیز هست توان ناچیزی مصرف میشه اما یه مسئله ای که اینجا مطرحه این پاورها که در واقع یک منبع تغذیه سوئیچینگ هستند برای تبدیل ولتاژ انرژی مصرف نمیکنند؟منظورم یچیزی مثل توان بی باری ترانس هست!
                    نوشته اصلی توسط khandani
                    2- میشه به جای خازن با ولتاپ کم از ولتاپ بزرگتر استفاده کرد آره؟مثلا از 1000 میکروفاراد 50 ولت به جای 1000 میکروفاراد 16 ولت ولی برعکس نه آره؟
                    ببین دوست عزیز این ولتاژی که روی خازن ها درج میشه در واقع حداکثر ولتاژ عایقی دی الکتریک رو نشون میده
                    همون طور که می دونی شدت میدان برابر هست با ولتاژ تقسیم بر فاصله بنابراین هر چقدر ولتاژ تحمل خازن بیشتر میشه اندازه خازن بزرگتر میشه و درنتیجه هزینه ساختش گرونتر و قیمت تمام شدش بیشتر میشه
                    بنابراین شما باید ببینی که حداکثر ولتاژ کاریت چقدر هست و بعد خازن با ظرفیت و ولتاژ مورد نظر انتخاب کنید
                    پس ولتاژ خازن تاثیری بر روی ظرفیت خازن نداره بنابراین شما چه یک خازن 1000uf با ولتاژ 50ولت استفاده کنی چه 1000uf با ولتاژ 16ولت فرقی تو عملکرد مدار نداره البته اگه حداکثر ولتاژ کاری مدار یا حداقل ولتاژ دو سر خازن از 16 ولت بیشتر نشه ،آ‌تنها فرق موجود هزینه ای که میکنی!
                    نوشته اصلی توسط khandani
                    3- لو اکتیو یعنی چه اگه منظورتون برعکس کردن صفر ویکه چرا تو موتور dc اینطور نیست
                    لو اکتیو یعنی اینکه شما باید صفر به پایه آی سی بدی تا گیت داخلش فعال بشه به عبارت دیگه در مسیر ورود سیگنال به گیت یک گیت not قرار گرفته بنابراین باید سیگنال فعال ما باید صفر در نظر گرفته بشه
                    برای مثال به شکل زیر که ساختار داخلی l298 دقت کن ، همونطور که می بینی قسمت که با دایره قرمز رنگ
                    مشخص شده این موضوع رو نشون می ده :

                    نوشته اصلی توسط khandani
                    4- این عکس ناصر خانه؟مدت ها فکر میکردم آخه این کیه؟واقعا حیف بودش
                    بله واقعا حیف ، اما کی قدرش دونست
                    اما الان باید ببینی عادل فردوسی پور چه میکنه در 90
                    زنده باد عادل

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

                      دوست خوبم مجتبی عزیز!
                      خودتون با l298 جواب گرفتین؟میگن با 6 سیمه نمیشه بهم گفتن با ترانزیستور های tip41 یا tip31 ببندم.به صورت دارلینگتون با ترانزیستور bc135 نظرتون چیه؟
                      میگم از لچ 74573 میشه استفاده کرده جریانش به نظرت کافیه؟
                      برام خیلی خیلی عجیبه اینطور به ناصر خان علاقه مندید.اما خوشحالم استقلالی هستی.
                      میشه بگین کدوم دانشگاه درس خوندین یا احتمالا میخونین؟
                      فوق کل ذی علم علیم
                      مهندسین هیچ گاه به بن بست نمیرسند یا راهی پیدا می کنند یا راهی میسازند

                      کلید تشکر انگیزه دادن بیشتر به دوستان برای همدلی بیشتر است

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

                        سلام
                        آقایی!
                        نوشته اصلی توسط khandani
                        خودتون با l298 جواب گرفتین؟میگن با 6 سیمه نمیشه بهم گفتن با ترانزیستور های tip41 یا tip31 ببندم.به صورت دارلینگتون با ترانزیستور bc135 نظرتون چیه؟
                        میگم از لچ 74573 میشه استفاده کرده جریانش به نظرت کافیه؟
                        بله من با این l298 کار کردم و جواب هم گرفتم اما چند سال پیش بود!
                        آخ آخ آخ ببخشید مثل اینکه یه اشتباه فجیح کردم من واقعا عذر می خوام :redface:
                        مثل اینکه l298 برخلاف اونچه که در عکس بالا امده لو اکتیو نیست واقعا عذر می خوام ! :cry2:
                        راستش من با ترانزیستور های که نام بردید کار نکردم در مورد اون لچ هم خوب طبق اون چیزی که توی دیتا شیتش امده
                        البته امیدوارم این سری اشتباه نکرده باشم بدرد این کار نمی خوره ببینید:

                        چرا از uln2003 استفاده نمیکنی ؟ می تونی بگی موتورت چند آمپره؟
                        ببخشید وارد جزئیات دیگه نمیشم ، می ترسم بیشتر از این گمراهت کنم!

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

                          مقدار wait رو کم وزیاد کردی ببینی نتیجش چی میش ؟
                          به نظرم مقدار wait کم هست و موتور نمی تونه میکرو رو دنبال کنه !

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

                            مجتبی جان عزیز اره لچه جریانش خیلیی کم بود متوجه شدم واصلا تستش نکردم با uln2003 جواب گرفتم :wow: (البته قبل از دیدن جواب شما) :redface:
                            اما با uln2803 با این نقشه جواب نگرفتم به نظرتون چرا؟چه فرقی بین این ها هست؟

                            اما من میخوام با l298 جواب بگیرم به نظرت پول اپ کنم حله؟
                            دو چیزه دیگه:
                            چرا جواب بقیه سوالای غیر درسیمو ندادی؟
                            شما منو به وبلاگت دعوت کردین؟جالب بود

                            فوق کل ذی علم علیم
                            مهندسین هیچ گاه به بن بست نمیرسند یا راهی پیدا می کنند یا راهی میسازند

                            کلید تشکر انگیزه دادن بیشتر به دوستان برای همدلی بیشتر است

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : مشکل در راه اندازی موتور پله ای با l298

                              یه سوال شما خروجی های ULN2003 رو پول پ کردی جواب گرفتی یا بدون پول پ کردن جواب گرفتی ؟

                              راستی من یادم نمیاد کسی رو توی این سایت به وبلاگ یا وبسایتی که به من مرتبط باشه دعوت کرده باشم.

                              من دانشجوی ترم آخر به قول بچه ها TJ هستم!

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X