اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

    هدف
    هواپیماهای پیشرفته کنونی از فناوری های جدید بهره می گیرند و دستگاههای ناوبری که در کابین روبه روی خلبان قرار دارد ، موقعیت باند فرودگاه را نشان می دهد و می گوید که آیا هواپیما در راستای باند است یا به چپ و راست منحرف شده است .

    به همین دلیل ، امروزه یک خلبان ماهر فردی است که بیشترین گاهی و مهارت را در استفاده ازآلات دقیق الکترونیکی و کامپیوتری موجود در کابین دارد . وسایلی که ایمنی یک پرواز در گرو سلامتی و دقت عمل آنها است و باز به همین دلیل در سازمان هواپیمایی هر کشوری نصب ، راه اندازی ، نگهداری و تعمیر سیستم های الکترونیکی و کمک ناوبری و مخابراتی موجود در هواپیما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .

    #2
    پاسخ : معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

    توانایی های مورد نیاز
    در صنعت هواپیمایی توانمندی در دروس ریاضی و فیزیک بسیار مهم است . همچنین دانشجویان باید با علاقه و پشتکار بسیار در این صنعت فعالیت کنند ؛ یعنی نباید واحدهای آزمایشگاهی و کلاس های درس را باری به هر جهت پشت سر بگذارند و هدفشان گرفتن مدرک کاردانی یا کارشناسی باشد . بلکه لازم است با انگیزه و هدف ، سر کلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند در آینده از تحصیل خود یاری بگیرند.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

      گرایش های مقطع کاردانی
      این رشته در 4 گرایش : کاردانی الکترونیک هواپیما ، کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما ، کاردانی اویونیک هواپیما و کاردانی مخابرات هواپیمایی ارائه
      می گردد .

      اویونیک هواپیما :

      اویونیک ، الکترونیک هواپیمایی به معنای تخصصی آن است . یعنی متخصص این رشته اطلاعات لازم را در زمینه دوره های ils ، vor ، dme و دوره های تخصصی دیگر به دست می آورد . برای مثال تعمیر و نگهداری سیستم ils که کمک می کند تا هواپیما ، مسیر باند را تشخیص داده و برروی آن بنشیند، در رشته تخصصی اویونیک هواپیما آموزش داده می شود .

      گفتنی است که دانشجویان اویونیک هواپیما ، پس از فارغ التحصیلی بر اساس مقررات آموزشی دانشکده هواپیمایی کشوری برای شرکت در آزمون و اخذ مدرک بین المللی هواپیما به استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می شوند .

      الکترونیک هواپیما : دروس رشته الکترونیک هواپیما بویژه در مقطع کارشناسی شباهت بسیاری به دروس رشته مهندسی برق گرایش مخابرات دارد . یعنی حدود 90درصد دروس این دو رشته مشابه می باشد و 10 یا حداکثر 15درصد از دروس نیز دروس تخصصی الکترونیک هواپیما مثل دوره های تخصصی ils ، vor یا دوره های مقررات ناوبری است . به همین دلیل فارغ التحصیل این رشته به غیر از صنعت هواپیمایی می تواند در صنعت مخابرات نیز مشغول به فعالیت شود .

      به عبارت دیگر بخش عمده ای از سیستم های زمینی که سلامت و ایمنی یک پرواز را تضمین می کنند ، تجهیزات الکترونیکی هستند. افرادی که با این تجهیزات کار کرده و آنها را تعمیر می کنند باید علاوه بر آشنایی با الکترونیک عمومی ، با الکترونیک تخصصی هواپیما نیز آشنا باشند . یعنی نیاز به تلفیقی از یک دوره الکترونیک عمومی با الکترونیک تخصصی وجود دارد . در ضمن این دوره آن قدر کوتاه نیست که بتوان به عنوان یک دوره کوتاه مدت به فارغ التحصیلان کاردانی یا کارشناسی برق آموزش داد .

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

        مخابرات هواپیما :

        کاردانی مخابرات هواپیما ، بیشتر اپراتوری هواپیما است و فارغ التحصیلان این رشته ، اطلاعات و توانایی لازم را برای مبادله پیام و اطلاعات هوانوردی ، استفاده از سیستم های سوئیچینگ ، مدارهای رادیوتله تاپ ، s.s.b ، میکروویو و ماهواره بین دو مرکز هواپیمایی یا بین مرکز سوئیچینگ که در تهران است و فرودگاه شهرستان های مختلف پیدا می کنند . تخصصی که در حد کاردانی است

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

          تعمیر و نگهداری هواپیما

          متخصص این رشته توانایی های ذیل را دارا می باشد :

          - داشتن مهارت لازم جهت کار در صنعت هوانوردی و استفاده از تکنیکها و رهنمودهایی که کارشناسان این رشته ارائه خواهند کرد .
          - انجام امور محوله در سطح استانداردهای بین المللی توصیه شده از طرف ایکائو .
          - تشخیص عیوب و تعمیر سیستمها ، ساختمان موتور ، آلات دقیق و غیره .
          - سرویس و نگهداری سیستمها ، ساختمان ، موتور ، آلات دقیق و غیره .
          - بازرسی فنی هواپیما بر طبق دستوالعمل صادره از سوی استاندارد پرواز .
          - ساخت قطعات ، مونتاژ و آزمایش هواپیما و هلیکوپتر.
          - شرکت در گروههای طراحی و ساخت قسمت هایی از صنایع هوایی و هواپیمایی .
          - انجام چکهای برنامه ای هواپیما ( از انواع مختلف a ، b ، c ، d ) و تعمیرات و بازرسی فنی هواپیماها بر طبق دستورالعمل های صادره از کارخانه سازنده هواپیما مورد تائید هواپیمایی کشوری ( استاندارد پرواز ) .
          - تهیه گزارش های فنی .

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

            آینده شغلی و بازار کار

            آیا می دانید که 68% حوادث هوایی به هنگام بر خاستن و فرود هواپیما رخ می دهد ؟ و آیا می دانید که برخاستن و فرود آمدن ، تنها 6% از عملیات هوایی را تشکیل می دهد ؟

            آمار فوق بیانگر آن است که تخصص های اویونیک ، الکترونیک و مخابرات هواپیمایی در سازمان هواپیمایی هر کشوری اهمیت فوق العاده ای دارد و جذب نیروی کارآمد و توانمند در زمینه های یاد شده یک ضرورت اجتناب نا پذیر است . سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز برای تامین نیروی ماهر و توانمند در تخصص های مورد نیاز ، هر ساله تعدادی دانشجو در رشته های تعمیر و نگهداری هواپیما ، مراقبت پرواز ، الکترونیک هواپیمایی ، اویونیک هواپیما و مخابرات هواپیمایی جذب می کند که تعداد قابل توجهی از این دانشجویان ، بویژه در رشته های مراقبت پرواز ، الکترونیک هواپیمایی ، اویونیک هواپیما ، مخابرات هواپیمایی ، در صورت داشتن توانایی و دانش لازم ، جذب سازمان هاپیمایی کشوری می شوند .

            برای مثال ، سازمان هواپیمایی کشوری برای سیستم های زمینی که در فرودگاهها نصب می شود یا نقاط کور داخل کشور مثل کویر که هواپیما از آنجا عبور می کند و باید بتواند موقعیت خود را در این مناطق نیز به فرودگاه گزارش کند ، نیاز به متخصصان الکترونیک هواپیما دارد . افرادی که تعمیر، نگهداری و سرویس سیستمهای الکترونیکی موجود می پردازند .

            بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری تصور می کنند که درصورت پذیرش در دانشکده هواپیمایی کشوری و فعالیت در سازمان هواپیمایی کشوری از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود و از امتیازات بسیاری مثل دسترسی به بلیط رایگان برای استفاده از خطوط هوایی داخل و خارجی کشور بهره مند می شوند. در حالی که تنها شرکت های هواپیمایی امتیازات یاد شده را دارند و سازمان هواپیمایی کشوری ارتباطی با خطوط هوایی ندارد .

            در حقیقت موقعیت سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی مثل ارتباط پایانه های اتوبوسرانی و تعاونی های مسافربری است . در پایانه ها ، یک مجموعه از خدمات به اتوبوس ها داده می شود و قوانینی برای آنها وضع می گردد اما در نهایت تعاونی های مسافربری هستند که کار حمل و نقل مسافران را انجام می دهند .

            فارغ التحصیلان رشته های اویونیک ، الکترونیک و مخابرات هواپیمایی نیز نباید تصور کنند که چون در سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می کنند ایران ایر زیر نظر آنهاست و بلیط رایگان برای سفر به داخل یا خارج از کشور خواهند داشت یا درآمد بسیار بالایی کسب خواهند کرد . البته باید گفت که درآمد کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری از متوسط جامعه صنعتی ما بالاتر است . اما حقوق بسیاری بالایی ندارند.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

              مخابرات هواپیما

              امروزه صنعت هواپیمایی همانند صنعت خودرو سازی روال عادی خود را طی می کند و با قدمتی که پیدا کرده ، هواپیما را به وسیله ای روزمره برای جابجایی مسافر و کالا تبدیل نموده است به موازات همین اتفاق تنوع خدمات و بکارگیری افراد در این صنعت نیز هر روز رو به رشد و توسعه است که یکی از این رشته ها کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما می باشد .

              مجموعه کاردان مخابرات هواپیمایی یکی از مجموعه های آموزش عالی آموزشگاه هواپیمایی کشوری می باشد که هدف آن تربیت افراد کاردان در زمینه شناخت، نحوه عملکرد و نگهداری و کار با مدارات مخابرات هواپیمایی در جهت تامین سلامت پرواز برای سازمان هواپیمایی کشوری و در صورت نیاز برای سایر سازمانها در زمینه مخابرات بین المللی می باشد.

              دروس این مجموعه ترکیبی از دروس عمومی، علوم پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی مخابرات هواپیمایی است که با توجه به نیازهای مخابرات هواپیمایی در مرکز و فرودگاههای کشور و توصیه های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (icao) برنامه ریزی شده است.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

                طول دوره و شکل نظام:

                طول دوره 2 سال است و برنامه های درسی آن 4 ترم برنامه ریزی می شود طول هر ترم برابر 17 هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل 17 ساعت و دروس عملی و آزمایشگاهی حداقل 34 ساعت می باشد و دروس کارگاهی 51 ساعت می باشد.

                فارغ التحصیلان این دوره دارای مهارتها و آمادگی های زیر می باشند:

                - مبادله پیامهای هواپیمایی با استفاده از ماکروویو، ماهواره خطی، سیستم نیمه اتوماتیک (pbtt)، ssb،cw و غیره ... از طریق سرویس ثابت و متحرک هوایی (afs،ams) با رعایت مقررات و دستورالعمل های ایکائو (icao)
                - ارتباط با شبکه بین المللی سیتا (sita) و مبادله پیامهای هواپیمایی مربوط به آژانسهای هواپیمایی
                - تهیه و توزیع بولتنهای گزارشات جوی پرواز(robex)
                - توانایی در نگهداری سیستمهای ارتباطی هواپیمایی در فرودگاههای درجه 3 و 4

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

                  مراقبت پرواز

                  هواپیما علمی است که پیشرفت آن در مقایسه با سایر شعب علم و صنعت بسیار سریعتر می باشد. حدود هفتاد سال پیش بود که انسان اولین هواپیما را ساخت و توانست مدت 59 ثانیه در ارتفاع حدود 5 پا پرواز کند. از آن تاریخ تاکنون سرعت به دو برابر سرعت صوت رسیده انسان در زمانی کوتاه مدت پهنه آسمان را با پرنده آهنین مصنوع خود در مینوردد.

                  هواپیمایی در هیچ مرحله از پیشرفت بحد کمال نمی رسد و هر روز پدیده های نو و شگرف عرضه می دارد. برای همگام شدن با این جهش سریع احتیاج بوجود کارشناسان با تجربه و کارآمد بسیار محسوس است و از طرفی برخورداری از وجود کارشناسان و کارمندان با تجربه امکان پذیر نیست مگر با داشتن برنامه آموزشی صحیح قبل و حین خدمت.

                  تعریف و هدف:

                  مجموعه کاردانی مراقبت پرواز یکی از مجموعه های آموزشی عالی می باشد. این برنامه که تلفیقی است از تجریبات کشورهای پیشگام در صنعت هواپیمایی و پیش کسوتان پرواز ایران، هدفش تربیت کارشناسان و کارمندان مورد نیاز جامعه در زمینه مراقبت پرواز می باشد.
                  دروس این مجموعه ترکیبی از دروس عمومی پایه و تخصصی مراقبت پرواز می باشد که با توجه به نیازهای سازمان هواپیمایی کشوری و توصیه های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری برنامه ریزی شده است. International cibil avation organization

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : معرفی کامل و جامع رشته کاردانی هواپیما

                    فارغ التحصیلان این دوره آمادگی و مهارتهای زیر را خواهند داشت:

                    1- جلوگیری از تصادم هواپیماها
                    2- جلوگیری از تصادم هواپیماها و موانع بر روی منطقه مانور فرودگاه
                    3- تسریع و حفظ جریان منظم ترافیک
                    4- ارائه اطلاعات و توصیه های مفید جهت انجام دقیق پرواز
                    5- مقامات ذیربط را در مورد هواپیمایی که احتیاج به کمک و تجسس و نجات دارد گاه ساخته و تا آنجایی که امکان دارد به آنها کمک نماید.

                    دیدگاه

                    لطفا صبر کنید...
                    X