اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

    سلام

    من یه موتور 12 ولت 330 دور دارم. می خوام با میکروکنترلر موتورمو کنترل کنم. یکی از این کنترل ها ترمز کردن موتور هست. اما مشکل اینجاست که وقتی من موتورو ترمز می کنم موتور یه کمی حرکت داره و بعدش متوقف میشه. البته این حرکت خیلی کمه ، شاید 1/10 محیط دایره باشه اما همین کار منو خراب می کنه. درحالیکه وقتی دو سر موتورو با یه تیکه سیم اتصال کوتاه می کنم موتور بلافاصله قفل می کنه.

    نکته ی دیگه اینکه وقتی L298 موتورو قفل می کنه و من شفتشو می چرخونم خیلی راحتتر از وقتی می چرخه که با سیم اتصال کوتاهش می کنم. تفاوت این دوتا خیلی فاحشه! نمی دونم چرا اینجوریه؟ ولی L298 اصلا منو راضی نمی کنه. اگه بجاش با یه رله بیام دو سر موتورو اتصال کوتاه کنم تا به ترمز برسم خیلی خیلی بهتره.

    کسی می دونه مشکلکار کجاست؟

    اَللّهُمَ صَلّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجّل الفَرَجَهُم

    {خلاف قوانین}
    [img width=124 height=100]http://mortezark.persiangig.com/image/Web/6_3.PNG[/img]

    #2
    پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

    سلام,
    شما چه جوری موتور رو ترمز میکنید؟ یعنی وقتی میخواهید ترمز کنید با پایه های L298 چیکار میکنید؟ باید پایه Enable فعال باشه و 2 تا پایه Input که چپگرد و راستگرد موتور رو کنترل میکنن هردو 1 باشن.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

      :bye

      سلام
      منم همین مشکل رو با روبات خودم داشتم
      و بهترین راه اینه که با یک رله که سر راه موتور باشه موتور رو خاموش کنی

      من که این کارو کردم و جواب گرفتم
      حالا دیگه به خودت بستگی داره که چی کار کنی

      موفق باشی

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

        نوشته اصلی توسط RahimEdison
        :bye

        سلام
        منم همین مشکل رو با روبات خودم داشتم
        و بهترین راه اینه که با یک رله که سر راه موتور باشه موتور رو خاموش کنی

        من که این کارو کردم و جواب گرفتم
        حالا دیگه به خودت بستگی داره که چی کار کنی

        موفق باشی
        اگه موتور رو خاموش کنی که ترمز نمیکنه! مثل اینکه به جای ترمز کردن در رانندگی بیایم هی موتور رو خاموش روشن کنیم!
        اگه دو سر موتور رو بهم اتصال بدید مثل این میمونه که شما یه ژنراتور داشته باشید که دارید حداکثر جریان رو ازش میکشید که در این حالت موتور خیلی سفت میچرخه

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

          ممنون از همه ی عزیزان ، ولی هدف از ساخت یه درایور موتور چنتا چیزه :

          1. کنترل توان تحویلی به موتور یا همون کنترل سرعت (PWM)
          2. تغییر جهت چرخش موتورها
          3. ترمز کردن موتور و ....

          حالا نمیشه که L298 این کارو نکنه. من ترمز با 0 و ترمز با 1 رو امتحان کردم ولی هیچ کدوم فایده نداره. L293 هم همینطوره. وقتی حالت ترمز در موتور ایجاد میشه یعنی ولتاژ دو سرش یکی میشه ، حالا یا هر دو سر 0 یا هر دو سر 1 ، و این یعنی متوقف شدن جریان (I = 0) این خودش باید باعث قفل شدن شفت بشه ، ولی در عمل خبری نیست.

          خلاصه اینکه باید یه راهی وجود داشته باشه.

          اَللّهُمَ صَلّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجّل الفَرَجَهُم

          {خلاف قوانین}
          [img width=124 height=100]http://mortezark.persiangig.com/image/Web/6_3.PNG[/img]

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

            سلام دادا.
            اون حالت ترمزی که شما مد نظرت هست رو نمیتونی با l298 پیاده کنی. اگه شماتیک داخلی L298 رو نگاه بندازی متوجه میشی که زمانی که به پایه های select مقدار مساوی بدی قاعدتاً باید دوسر موتور بهم وصل شه و متر ترمز کنه. این درسته اما برا l298 این حالت تعریف نشده. برای ترمز بهتره از یه رله برا بهم وصل کردن دو سر موتور استفاده کنی (که همین طور که دوستمون گفت موتور باید خاموش باشه) و یا خودت پل H رو ببندی.
            تشکر لازم نیست!

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

              :angry:


              آقا مرتضی چرا اون سلولهای خاکستری رو به کار نمیندازی

              شما باید از رله 2 کنتاکت استفاده کنی
              کنتاکت اولی رو یه سیم از LM298 بده به موتور
              به شرتی که اگه رله روشن نباشه موتور کار کنه

              و کنتاکت دوم هم طوری وصل کن که
              اگه رله کار کرد دوتا سیم موتور به هم اتصال بخورن و در نتیجه موتود درجا وای میسته
              یعنی هر 2 تا سیم موتور رو به ورودی و خروجی کنتاکت 2 وصل کن
              :nice:
              با تش :agree:کر
              اگه مشکلی داری من هستم

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

                اینکه نشد کار ، استفاده از رله خیلی خیلی بد فرمه. نا سلامتی می خوایم یه کار مهندسی بکنیما.

                ضمن اینکه من دیگه بعداز عمری الکترونیک خوندن کار با رله رو بلدم دوشتان. خودم تستش کردم ، ولی نمی خوام توی کارم وجود داشته باشه با اون صدای مسخرش.

                ضمنا طبق دیتاشیت وقتیکه پایه های En برابر 1 هستند با مساوی شدن مقدار ورودی ها (هر دو 1 یا هر دو 0) باید حالت ترمز سریع داشته باشیم.

                اینم عکس مربوط به اون قسمت از دیتاشیت.



                به نظر شما مقدار R5 در تصویر بالا می تونه در نتیجه ی کار تاثیر داشته باشه؟

                اَللّهُمَ صَلّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجّل الفَرَجَهُم

                {خلاف قوانین}
                [img width=124 height=100]http://mortezark.persiangig.com/image/Web/6_3.PNG[/img]

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

                  شاید بشه

                  راستی
                  راست میگی رله خوبه ولی برای شما افت داره

                  خوب من دیگه نظری ندارم

                  :nerd:

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

                    من وقتی پایه های 1و15 L298 رو با مقاومت به زمین وصل میکنم اصلا L298 کار نمیکنه.ولی وقتی مستقیم به زمین وصل می کنم درست کار می کنه.شاید با برداشتن R5 مشکلتون حل بشه.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

                      سلام علی جان

                      مشکل من همچنان پا بر جاست. البته منم از مقاومت R5 استفاده نکردم. یه بارم مقاومت 0.5 اهم 4 وات گذاشتم که تاثیری با نبودنش نداشت.

                      ضمنا اگه مقدار R5 رو بزرگ در نظر بگیرید موتور نمی چرخه ، چون این مقاومت به نوعی میزان جریان عبوری از موتور رو تنظیم می کنه. با اندازه گیری جریان عبوری از این مقاومت یا اندازه گیری افت ولتاژ دو سرش میشه حالت موتور (ترمز - مستقیم - معکوس - سرعت) رو تشخیص داد.

                      اَللّهُمَ صَلّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجّل الفَرَجَهُم

                      {خلاف قوانین}
                      [img width=124 height=100]http://mortezark.persiangig.com/image/Web/6_3.PNG[/img]

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!


                        اقا هوای این داداش مرتضی رو داشته باشین اااااااا
                        پسر عمومه
                        دادا راجع به قفل متور نمیدونم چی ها گفتین و چیا شنیدین
                        یه گروه رباتیک تو اصفحان یه راه خوب پیدا کرده بود برای قفل
                        میگفت :
                        فکر کنید الان متور داره به راست میچرخه
                        یک لحظه به چپ بچرخونش و برقت رو قطع کن
                        یعنی 50 میلی ثانیه جریان معکوس باعث ایست متور میشد اونم چه ایستی قفل میکرد شدید
                        [move][img width=133 height=100]http://bargiri.persiangig.com/aks/0.306310001356499787_taknaz_ir.gif[/img][/move]

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

                          سلام اقا حامد
                          فکر نکنم جواب بده! چون فرضا که ایستادیم باید حالت ترمز رو حفظ کنیم که 3 راه داره
                          1- دو سر موتور رو اتصال کوتاه کنیم که در این حالت سفت میشه شفت ولی نه خیلی زیاد
                          2- بیایم متناوبا جهت موتور رو عوض کنیم که موتور حالت لرزش پیدا خواهد کرد و باز هم مثل روش اول زیاد سفت نخواهد بود
                          3- بیایم از یه کلاچ مغناطیسی استفاده کنیم و شفتش رو به شفت موتور متصل کنیم و طرف دیگش رو ثابت کنیم و وقتی کلاچ رو قطع کنیم چرخ ربات ترمز میکنه اساسی!
                          تازه میشه برای ABS هم در نظر گرفت(کلاچ رو به سرعت قطع و وصل کنیم)

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

                            نوشته اصلی توسط علی علی پور ریکنده
                            تازه میشه برای ABS هم در نظر گرفت(کلاچ رو به سرعت قطع و وصل کنیم)
                            این خوبه من پایم :mrgreen:
                            [move][img width=133 height=100]http://bargiri.persiangig.com/aks/0.306310001356499787_taknaz_ir.gif[/img][/move]

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : چرا L298 موتورو قفل نمی کنه؟!

                              ولی مشکل اصلی اینه که کلاچ گرونه!

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X