اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

محافطت و کنترل ماسفت در اینورترها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    محافطت و کنترل ماسفت در اینورترها

    با سلام

    من یک اینورتر دارم که برای ساخت pwm از درایور ir2113 و ماسفت های irfp150n با مشخصات (43 آمپر و 100 ولت) استفاده کردم اما این ماسفت ها به هنگام استفاده در موتورهای توان بالا به دلیل بالا بودن جریان راه اندازی منفجر می شدند به همین خاطر از ماسفت های FQA140N10 با مشخصات (140 آمپر و 100 ولت) استفاده کردم که مشکل کار با موتورهای توان بالا حل شد اما متاسفانه گاهی به هنگام راه اندازی و یا حتی بعد از یک مدت کار کردن باز هم ماسفت ها منفجر می شوند.
    مدتی راجع به اهمیت کنترل ولتاژ خروجی ماسفت خواندم اما اطلاعات کاربردی کمی در این زمینه دارم.
    آیا واقعا عدم کنترل ولتاژ می تونه ماسفت رو منفجر کنه؟
    کنترل ولتاژ رو چه جوری می تونم پیاده سازی کنم؟
    ضمنا برد من هنوز مدار محافطتی خوب و کاملی نداره :sad: میشه در این ضمینه هم دوستان منو راهنمایی کنند؟
    نمیدونم که خازن داخلی ماسفت ciss چقدر در این انفجار نقش داره اما ظاهرا برای فرکانس سوئیچینگ مهمه، چطوری می تونم مدارم رو با این خازن داخلی هماهنگ کنم؟

    ممنونم.

    #2
    پاسخ : محافطت و کنترل ماسفت در اینورترها

    باسلام.
    استفاده از ماسفت جهت درایو موتور معمول نیست.دلیل اون هم پایین بودن منحنی SOA ماسفت نسبت
    به BJT ,IGBT است.یکی از دلایل صنعتی شدن IGBT داشتن تحمل جریان بسیار بالاتر اون نسبت به
    سوییچ های دیگر است.IGBT قابلیت تحمل جریان 2برابر بمدت 1میلی ثانیه را دارد.همچنین تحمل اتصال
    کوتاه بار بمدت 10 میکروثانیه را دارد.در حالیکه ماسفت ها در کمتر از 500نانوثانیه افزایش جریان میسوزند.
    موفق باشید.
    من دریافته ام که ایده های بزرگ هنگامی به ذهن راه می یابند که اراده کنیم چنین ایده هایی را داشته باشیم. "چارلز چاپلین "

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : محافطت و کنترل ماسفت در اینورترها

      در طراحی باید منحنی safe operation area که دوستمون هم گفتن soa در نظر بگیری اگه شرایط جریان و ولتاز تون محدوده اس او آ نیست باید از المان دیگه ای استفاده کنی
      تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
      داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : محافطت و کنترل ماسفت در اینورترها

        سلام
        بیشتر مواقع زمان راه اندازی موتورها(بستگی به توان موتور و وزن روتور داره)فراتر از میلی ثانیه هست.
        پس باید مراقب افزایش جریان راه اندازی در ماسفت و افزایش ولتاژ مجاز کلکتور-امیتر igbt باشی
        و باقرار دادن مدار محافظ و کنترل این مقادیر مشکلت حل میشه.
        این مدعیان در طلبش بی خبرانند
        آن را كه خبر شد خبری باز نیامد

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : محافطت و کنترل ماسفت در اینورترها

          توان موتوری که به مدار وصل میکنید و ماسفت ها دچار انفجار(!) میشوند چقدر هست ؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : محافطت و کنترل ماسفت در اینورترها

            با سلام--در صورت امکان تصویر شماتیک را اپلود نمایید تا بهتر بتوان راهنمایی نمود.
            در زندگی اثر خوب و خاطره خوش از خودمان در این دنیا برجا بگذاریم.etgpsp

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X