اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

    می خواستم راه های جلوگیری از سوختن ماسفت ها رو بدونم که برای این کار باید اول دلایل سوختن ماسفت ها را دونست؟

    کسی می تونه جواب بده؟
    همواره يادمان باشد:
    1-مردان بزرگ اراده مي کنند و مردان کوچک آرزو
    2-افراد بزرگ، هميشه به دنبال ايده هاي بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ
    3-هميشه سعي کن آنقدر کامل باشي که بزرگترين تنبيه تو براي ديگران گرفتن خودت از آنها باشد.

    #2
    پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

    safe opration area
    تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
    داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

      opration یعنی چی؟

      کلاً منظورت چیه عزیز؟
      همواره يادمان باشد:
      1-مردان بزرگ اراده مي کنند و مردان کوچک آرزو
      2-افراد بزرگ، هميشه به دنبال ايده هاي بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ
      3-هميشه سعي کن آنقدر کامل باشي که بزرگترين تنبيه تو براي ديگران گرفتن خودت از آنها باشد.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

        منظورت از سوختن ماسفت یکم مبهمه یعنی اینکه بعد از 10 سال کار مداوم میسوزه یا همون موقع تست و راهاندازی یا همون 10 دقیقه اول میسوزه ؟
        تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
        داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

          بعد از مدت زیادی مثل 10سال که طبیعی عمرش تمام میشه

          ولی من منظورم سوختن های زود هنگام هست.

          یا سوختن هایی که ناشی از در نظر نگرفتن پارامتر هایی هست که در تلفات ، جریان و .... اثر داره حالا اون پارامتر ها چیست ؟

          یا اصلا شاید روش هایی وجود داره که ملت استفاده می کنند ولی غیر اصولی هست و باعث زود سوختن می شه حالا این روش های چی هستن؟

          و ......
          همواره يادمان باشد:
          1-مردان بزرگ اراده مي کنند و مردان کوچک آرزو
          2-افراد بزرگ، هميشه به دنبال ايده هاي بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ
          3-هميشه سعي کن آنقدر کامل باشي که بزرگترين تنبيه تو براي ديگران گرفتن خودت از آنها باشد.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

            ببینید هر ترانزیستور یا ماسفت یا ای جی بی تی در دیتا شیتش یک منحنی داره به نام Safe operating area که در طراحی باید در نظر بگیری یعنی ولتاز ضربدر جریان
            در هر لحظه زیر اون منحنی باشه
            شکل اون منحنی مذکور تقریبا همه شبیه به هم هستند که از یک خط افقی و یک خط عمودی و یک خط مایل تشکیل میشه

            تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
            داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

              نوشته اصلی توسط aliila نمایش پست ها
              ببینید هر ترانزیستور یا ماسفت یا ای جی بی تی در دیتا شیتش یک منحنی داره به نام Safe operating area که در طراحی باید در نظر بگیری یعنی ولتاز ضربدر جریان
              در هر لحظه زیر اون منحنی باشه
              شکل اون منحنی مذکور تقریبا همه شبیه به هم هستند که از یک خط افقی و یک خط عمودی و یک خط مایل تشکیل میشه

              سلام
              مهندس من ماسفت irfz44 رو تست کردم
              15 ثانیه نشد سوخت!
              ورودی رو 5 ولت 3 آمپر دادم که خیلی کمه برای این ماسفت
              باید بیشتر از اینا تحمل کنه
              میشه راهنمایی کنید مهندس
              ممنون

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

                نوشته اصلی توسط ظطزرذدئو نمایش پست ها
                سلام
                مهندس من ماسفت irfz44 رو تست کردم
                15 ثانیه نشد سوخت!
                ورودی رو 5 ولت 3 آمپر دادم که خیلی کمه برای این ماسفت
                باید بیشتر از اینا تحمل کنه
                میشه راهنمایی کنید مهندس
                ممنون
                سلام
                ماسفت بنده جواب داد و گفتم عیب رو بگم شاید به درد کسی بخورد.
                اگر به پایه ی گیت ماسفت ها تغذیه کمتر تر 9 ولت 2 آمپر بدهید ماسفت میسوزد
                بهترین ولتاژ برای ورودی گیت، 12 ولت 2آمپر است.
                این تجربه ای بود که به دست آمد.
                جدیدترین ویرایش توسط ظطزرذدئو; ۱۵:۰۵ ۱۳۹۸/۰۶/۱۳.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

                  اگه مثبت منبع تغذیه به سورس باشه و منفی به درین میتونه یکی از علتهای سوختنش باشه

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

                    ماسفت های جدید فقط در کاربرد دیجیتال ، طبق مشخصات برگه راهنمایشان درست عمل میکنند
                    در کاربردهای آنالوگ در شرایط خیلی پایین تر از
                    safe operation area به راحتی میسوزندیعنی گیت باید با ولتاژ کافی کاملا درایو شده باشد والا مثل یک ماسفت خیلی ضعیف تر ظاهر میشوند
                    این مربوط میشود به نحوه ساخت آنها که به جای اینکه یک ترانزیستور باشند ، میلیونها ترانزیستور موازی هم هستند
                    اگر کاربرد شما طوری است که ماسفت وارد محدوده آنالوگ میشود ، باید از ماسفت های طرح قدیمی استغاده کنید
                    من برای مدار منبع در این مورد تحقیق کردم ، موضوعیست که بعدا توسط ناسا و آزمایشگاه پیشرانه جت کشف شده است
                    که ساختار جدید ماسفت های قدرت اگرچه برای حالت های دیجیتال (مثل منابع تغذیه سوئیچینگ) کارایی عالی دارد ،
                    برای امور آنالوگ باعث سوختن سریع ماسفت میشود
                    در سایت آنالوگ دات کام هم به این موضوع پرداخته شده که در لینک زیر میتوانید ببینید

                    البته خود سایت آنالوگ برای ایران بسته است و باید با فیلتر شکن بروید !
                    قسمت :
                    Spirito Effect

                    در سایت زیر هم میتوانید این موضوع را ببینید :

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : دلیل سوختن ماسفت ها چیه؟

                      با سلام
                      یه نکته ی مهم در این مورد که اغلب دیده نمیشه اینه که در ماسفتها سوئیچ خروجی در واقع بصورت تغییرات اهمی هست. یعنی وقتی ماسفت روشن میشه درین سورسش از چندین مگا اهم تا میزان اهم هدایتش میاد پائین و وقتی هم خاموش میشه عکسش اتفاق میفته. این خصوصیت ماسفت رو در برابر جریانهای لحظه ای زیاد به شدت آسیب پذیر میکنه. چون در حالت اهمی توان تلف شده در قطعه با مجذور جریان متناسبه و خیلی سریع توان بالایی تلف میشه و به علت لختی حرارت که خیلی کندتر به هیت سینک منتقل میشه،دمای جانکشن رو هم به تبع بالا میبره و بسادگی قطعه از ناحیه ی SOA خارج میشه و میسوزه. به همین خاطر تو کاربردهای جریان بالا و بخصوص موتوری، بجای ماسفتها از IGBT استفاده میشه که طبقه ی خروجیش BJT است و تغییراتش بصورت ولته و توان تلف شدش هم با خود جربان متناسبه و نه مجذورش. به همین خاطر در جریانهای بالا توان بسیار کمتری نسبت به ماسفت تلف میکنه و بسیار کمتر داغ میشه و بسیار مقاومتره.
                      مثلا ماسفتی با اهم هدایت 1 اهم در اثر عبور جریان 10 آمپر 100 وات تلف میکنه. اما IGBT با ولتاژ اشباع 1 ولت در اثر عبور همون جریان 10 آمپر فقط 10 وات تلفات داره.
                      کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

                      دیدگاه

                      لطفا صبر کنید...
                      X