اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

شارژر باطری ماشین

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    شارژر باطری ماشین

    سلام به تمام مهندسین
    من برای شارژ باطری ماشین،نیاز به یک شارژر دارم.
    چون خیلی فرصت ندارم تصمیم گرفتم یکی از بازار بخرم.اما هم دیدم قیمتش حدود 60-70 هزار تومنه،هم اینکه تو اینترنت یه سرچ کردم دیدم انگار مدارش خیلی سخت نیست.(البته فکر نکنم آنقدر هم آسان باشه چون فقط یه ترانس تبدیل 220 به 12 داشت و یه خازن)
    حالا آیا کسی از دوستان مدار شماتیکی برای شارژر باطری ماشین داره و مرا راهنمایی کنه که بسازمش؟
    ممنون میشم راهنمایی ام کنید
    با سپاس
    زیبا باش و بخند بر هرآنچه زشتی است،چرا که تنهاترین شان تو ،زیبایی است.

    #2
    پاسخ : شارژر باطری ماشین

    سلام
    یه شارژر سویچینگ بگیر خیال خودت را راحت کن.ظرفیت باتری ماشین معمولا از 45 آمپر ساعت کمتر نیست.شما باید با یک دهم این ظرفیت باتری را شارژ کنیدبازای هر سلول 2 ولتی باتری شما ولتاژ شارژ را باید 2.3 ولت در نظر بگیری.
    این شارژر سویچینگ را خودم گرفتم فکر کنم 10 یا 15 هزار تومان بود و جریان شارژ هم 7 آمپر.
    شما اگه ترانس سفارش بدید با این توان حداقل 30 هزار تومان می شه که اصلا نمی صرفه.برو پاساژ امجد طبقه همکف یه فروشگاه هست که توی کار باتری هست .از آنجا بگیر.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : شارژر باطری ماشین

      با سلام
      تو کتاب بختاور نمیدونم جلد 4یا 5فکر کنم 5بود یه شارژر باتری ماشین داره که خودم نساختم ولی از دوستان ساخته بودن و استفاده میکردن یه سری بزن یه مدار الکترونیکیه با کنترل جریان شارژ ظاهرا چیز بدی به نظر نمیادموفق باشی
      { خلاف قوانین - پاک شد }

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : شارژر باطری ماشین

        نوشته اصلی توسط aliagha1382
        ظرفیت باتری ماشین معمولا از 45 آمپر ساعت کمتر نیست.شما باید با یک دهم این ظرفیت باتری را شارژ کنیدبازای هر سلول 2 ولتی باتری شما ولتاژ شارژ را باید 2.3 ولت در نظر بگیری.
        اولا ممنونم که پاسخ دادید.اما چرا گفتی باید با یک دهم ظرفیت باید باطری شارژ بشه(فرمول یا قاعده خاصی داره که گفتی یک دهم)؟مثلا اگر جریان باطری 75 آمپر ساعت باشه باید شارژری بگیرم که جریان شارژ آن حداکثر 7.5 آمپرساعت باشه.اگه اینجوری باشه که باید برای هر باطری ماشین یه شارژر جداگانه طراحی کرد(البته شاید روی شارژرها بتوان رنج جریان باطری را انتخاب کرد)
        از طرفی نفهمیدم این که گفتیدبازای هر سلول 2 ولتی باطری،باید ولتاژ شارژ 2.3 ولت باشه نیز از کجا آمده؟پس برای باطری ماشین که 12 ولت است باید 13.8 ولت در نظر بگیرم؟آیا انتخاب رنج ولتاژ و جریان شارژ روی دستگاه تعبیه شده؟در ضمن چند دقیقه طول میکشه تا باطری شارژ بشه؟از کجا باید فهمید که باطری شارژ کامل شده؟
        راستی من نفهمیدم اینکه میگن جریان باطری 75 آمپر ساعته یعنی چی؟آیا در یک ساعت 75 آمپر را تولید میکنه؟مثلا اگه من باطری را بعنوان تغذیه برای یک دقیقه به مداری وصل کنم جریان تامینی باطری بیشتر از 75 آمپر خواهد بود؟چگونه باید آنرا محاسبه کرد؟
        وای چقدر سوال پرسیدم؟
        ممنون میشم گاهم کنید
        زیبا باش و بخند بر هرآنچه زشتی است،چرا که تنهاترین شان تو ،زیبایی است.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : شارژر باطری ماشین

          سلام
          این قاعده در مورد باتری های سربی اسیدی کاربرد داره ومنحنی شارژ -دشارژ باتری این را میگه.در مورد انواع دیگر باتری قطعا متفاوته.
          ظرفیت باتری به صورت اسمی نشان می ده که شما در یک ساعت چند آمپر را می تونید تحویل بار بدید.یعنی اگر بار شما مثلا 10 آمپر جریان بکشه و یک باتری 10 آمپر ساعت داشته باشید،آنوقت تا یک ساعت می تونید به بار سرویس بدید.البته همانطور که گفتم به صورت اسمی.یعنی در عمل کمتر می شه.
          مدار یا بار شما باید این جریان را از باتری بکشه.مداری که جریان مصرفی 10 میلی آمپر داشته باشه که از باتری 75 آمپر نمی کشه :mrgreen: :mrgreen:

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : شارژر باطری ماشین

            اتفاقا سوال من هم همین جاست؟
            من یه ترانس را دیدم که برای 100 آمپر dc پیچیده شده بود.(خیلی هم بزرگ و سنگین بود)برای تغذیه اش از یه باطری ماشین استفاده شده بود.در حدود سی ثانیه که از اتصال باطری به ترانس گذشت،جریانش را با یه آمپرمتر کلمپی اندازه گرفتم و دیدم که حدود 160 آمپر dc نشون میده.
            آخه چجوری این آمپر برای ترانس تامین شده؟
            در ضمن من نفهمیدم آیا با خرید یه شارژر میتونم هم باطری با 60 آمپرساعت را شارژ کنم و هم باطری با 75 آمپر ساعت را؟آیا روی شارژر باطری میتوان رنج جریان شارژ را انتخاب کرد؟
            از کجا باید فهمید که باطری شارژ شده(مثلا با اندازه گیری ولتاژ 2 سر باطری و اینکه به مقدار نامی خود(12 ولت) رسیده یا نه؟)روش دیگه ای وجود نداره؟

            زیبا باش و بخند بر هرآنچه زشتی است،چرا که تنهاترین شان تو ،زیبایی است.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : شارژر باطری ماشین

              سلام
              شما مقدار مقاومت سیم پیچ را اندازه بگیرید ببینید چند اهم هست.
              با ولتاژ 12 ولت با این مقادیری که شما نوشتید مقاومت این سیم پیچ باید 0.075 اهم باشه.
              یه باتری 100 آمپر ساعتی می تونه 200 آمپر را توی نیم ساعت تحویل بده.(باز هم تاکید می کنم به طور اسمی)

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : شارژر باطری ماشین

                نوشته اصلی توسط aliagha1382

                با ولتاژ 12 ولت با این مقادیری که شما نوشتید مقاومت این سیم پیچ باید 0.075 اهم باشه.
                طبق چه رابطه ای فهمیدی مقاومت سیم 0.075 اهم میشه؟

                یه باتری 100 آمپر ساعتی می تونه 200 آمپر را توی نیم ساعت تحویل بده.(باز هم تاکید می کنم به طور اسمی)
                مگه وقتی تو یه ساعت 100 آمپر تامین میکنه،پس تونیم ساعت باید 50 آمپر تامین کنه نه 200 آمپر(من ریاضیم اینقدر ها هم ضعیف نیست اما نفهمیدم) :angry:
                زیبا باش و بخند بر هرآنچه زشتی است،چرا که تنهاترین شان تو ،زیبایی است.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : شارژر باطری ماشین

                  این که خیلی ساده است.
                  مگه شما برقی نیستید؟
                  اگه شما 50 آمپر بکشید باتری دو ساعت جواب می ده نه نیم ساعت.اگه 25 آمپر بشه باتری شما 4 ساعت جواب می ده.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : شارژر باطری ماشین

                    درسته،خیلی ساده بود.اصلا حواسم به فرمول q=It نبود. :redface:
                    اما با این وجود نفهمیدم اهم سیم را چجوری محاسبه کردی؟ oo:
                    در ضمن ممنون میشم در مورد سوالای قبلی هم راهنماییم کنی
                    فکر کنم از دستم حسابی کلافه شده باشی
                    شرمنه رفیق،به امید جبران محبتت :mrgreen:
                    زیبا باش و بخند بر هرآنچه زشتی است،چرا که تنهاترین شان تو ،زیبایی است.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : شارژر باطری ماشین

                      اهم سیم به صورت خیلی تقریبی از رابطه ی R=V/I به دست میاد (12ولت تقسیم بر 160آمپر = 0.075 اهم ) که البته بستگی به ولتاژ لحظه ای باطری و دقت آمپر متر داره :mrgreen:
                      زندگی پر ز وجود است ولی ..
                      ما چه را می خواهیم چه را می جوییم که لب چشمه ی امید اینچنین نا امیدانه به سرابی تلخ مینگریم...

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : شارژر باطری ماشین

                        سلام
                        دوست عزیزمون جواب سوال را گفتند.
                        حالا اگه سوال دیگه ای هست بفرمایید.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : شارژر باطری ماشین

                          نوشته اصلی توسط amir-ak
                          اولا ممنونم که پاسخ دادید.اما چرا گفتی باید با یک دهم ظرفیت باید باطری شارژ بشه(فرمول یا قاعده خاصی داره که گفتی یک دهم)؟مثلا اگر جریان باطری 75 آمپر ساعت باشه باید شارژری بگیرم که جریان شارژ آن حداکثر 7.5 آمپرساعت باشه.اگه اینجوری باشه که باید برای هر باطری ماشین یه شارژر جداگانه طراحی کرد(البته شاید روی شارژرها بتوان رنج جریان باطری را انتخاب کرد)
                          از طرفی نفهمیدم این که گفتیدبازای هر سلول 2 ولتی باطری،باید ولتاژ شارژ 2.3 ولت باشه نیز از کجا آمده؟پس برای باطری ماشین که 12 ولت است باید 13.8 ولت در نظر بگیرم؟آیا انتخاب رنج ولتاژ و جریان شارژ روی دستگاه تعبیه شده؟در ضمن چند دقیقه طول میکشه تا باطری شارژ بشه؟از کجا باید فهمید که باطری شارژ کامل شده؟
                          راستی من نفهمیدم اینکه میگن جریان باطری 75 آمپر ساعته یعنی چی؟آیا در یک ساعت 75 آمپر را تولید میکنه؟مثلا اگه من باطری را بعنوان تغذیه برای یک دقیقه به مداری وصل کنم جریان تامینی باطری بیشتر از 75 آمپر خواهد بود؟چگونه باید آنرا محاسبه کرد؟
                          وای چقدر سوال پرسیدم؟
                          ممنون میشم گاهم کنید
                          دوست عزیز نیازی نیست برای هر باتری یک منبع تغذیه خاص بسازین!
                          اصول شارژ باتری ها بصورت خلاصه و ساده اینه:
                          باتری های Ni-Cd و Ni-MH باید با جریان ثابت شارژ بشن و با تحت نظر گرفتن ولتاژ دو سر باتری میشه متوجه شد که باتری شارژ شده و مقدار اون 1.4 ولت برای هر سلول هستش یعنی برای یک باتری 1.2 ولتی نیکل متال هیدرید، اگر دوسر ولتاژ باتری به 1.4 ولت برسه یعنی باتری شارژ شده. حالا اینجا جریان شارژ برای این باتری چقدر باید باشه؟
                          جریان شارژ باید یک دهم ظرفیت باتری باشه یعنی باتری 1800 میلی آمپر با جریان ثابت 180 میلی آمپر شارژ میشه و برای باتری خالی حدود 10 ساعت طول میکشه! و این برای انجام فرآیند شارژ مطمئن هستش که میگن یک دهم ظرفیت باتری چون اینجا باتری اگر اتفاقی چند روز زیر شارژ بود آسیبی نبینه وگرنه شما میتونین جریان شارژ رو برای شارژ سریع افزایش بدین ولی باید دما و ولتاژ باتری رو مراقب باشین.
                          باتری های ماشین که اسمشون سیلد اسید یا سربی- اسیدی هستند، در دو نوع خشک و تر هستن و مثل باتری های Li-io شارژ میشن و این باتری ها بر خلاف باتری های Ni-Cd و Ni-MH با ولتاژ ثابت شارژ میشن پس با در نظر گرفتن جریان شارژ میتونین متوجه بشین که باتری کی شارژ شده.
                          خیلی ساده باتری 12 ولتی رو باید با ولتاژ 13.8 ولت DC شارژ کنید (2.3 ولت به ازای هر سلول) و با یک آمپر متر که در مسیر شارژ قرار گرفته، جریان رو تحت نظر بگیرین و اگر جریان شارژ به اندازه یک دهم ظرفیت باتری افت کرد، یعنی باتری شارژ شده.
                          حالا اینجا اگر پاور شارژر آمپرش بیشتر باشه تاثیری نداره ولی باید برای شارژ کامل، کافی باشه حالا اگر میخوایین باتری سریعتر شارژ بشه باید ولتاژ شارژ رو 14.8 در نظر بگیرین ولی باید مراقب جریان باشین (و باتری زیاد گرم نشه).
                          موفق باشین.
                          Xmega + IAR + Labview = New Life

                          دیدگاه

                          لطفا صبر کنید...
                          X