ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5
  1. #1
    2009/08/20
    526
    7

    انتخاب قدرت موتور

    سلام
    دوستان روش های انتخاب موتور چه جوریه فرض کنیم از یک موتور برای بالابر می خواهیم استفاده کنیم و موتور ما باید تحمل 50 کلیوگرم بار رو داشته باشه قدرت موتور را چگونه حساب کنیم...



    هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند
  2. #2
    2007/03/15
    تبريز
    2,694
    133

    پاسخ : انتخاب قدرت موتور

    از قضیه کار و انرژی استفاده کنید ( انرژی نه به وجود میاد و نه از بین میره )
    مدت زمان بالابر هم مهم است و بازده بالا بر هم مهم است

    فرض کن بازده بالابر 50 درصد باشه و در هر ثانیه وزنه یک متر بالا بره و g=10

    بازده * زمان / وزن * جابجایی
    با این فرضیات شما به
    کد:
    1*50*10/1*.5= 1000
    شما به 1000 وات نیاز دارید
    تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
    داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است
  3. #3
    2010/04/09
    اسلامشهر
    1,494
    30

    پاسخ : انتخاب قدرت موتور

    با سلام
    ولی آقا من فکر نمیکنم به همین راحتیا هم باشه ها !

    تا اونجا که من میدونم باید خط بار ، بار مورد نظر رو بدست بیارید یا داشته باشید (که امرن نداریم و نمیتونیم بدست بیاریم) و با منحنی گشتاور دور موتور قطع بدیم بعد باید ببینیم که آیا موتور ما میتونه تو شرایط مختلف بار ما رو درایو کنه یا نه .

    که خوب بازم تا اونجا که من میدونم معمولا بر حسب تجربه (برای همچین کارایی مثل بالابر) موتور انتخاب میشه .

    و البته در مورد انتخاب موتور یک ملاک اساسی گشتاور هست چون یه موتور با یه توان مثلا 50 کیلو وات میتونه همون گشتاوری رو تولید کنه که یه موتور مثلا 30 کیلو وات تولید میکنه ، میدونید دیگه : P=T.W =T.2pi*n/60

    به نظرم من اول باید بگیم ما چه محدودیت هایی داریم :

    اولین محدودیت : توانی هست که میتونیم برای موتور تامین کنیم
    دومین محدودیت : محدودیت در ابعاد موتور ، جایی که میتونیم به موتور اختصاص بدیم.
    سومین محدودیت : سرعت جابجایی منتج از حرکت شفت موتور و بار (مثل سرعت حرکت یه نوار نقاله ) البته میشه این مورد رو با تمهیداتی در کوپلاژ بار به موتور کم و یا شاید زیاد کرد (مثل تغییر اندازه فولی تو کولر)
    چهارمین محدودیت : مینیمم گشتاور بار ، منظورم مرز بین منحنی گشتاور دور موتور با منحنی بار یا نقطه مماس این ها بر هم یا مینیمم گشتاوری که موتور زیر ماکزیمم بار دوم میاره .البته این حرفم کاملا اشتابهه اما شاید محتاط ترین حالت باشه که اصلا اقتصادی نیست این مشکل همش به خاطر اینه که ما منحنی خط بار مورد نظر رو نداریم.

    خوب به نظرم مهمترین محدودیت ها موارد بالا هستند که نقش اصلی رو تو انتخاب موتور بازی میکنند .

    در مورد گشتاور ، دور و توان :
    خوب میدونید که : P=T.W =T.2pi*n/60
    بنابراین یه موتور با یه توان مثلا 30 کیلو وات میتونه همون گشتاوری رو تولید کنه که یه موتور مثلا 50 کیلو وات تولید میکنه .

    در مورد گشتاور ، اندازه و توان :
    میدونیم که گشتاور رابطه مستقیم با چگالی میدان مغناطیسی داره و چگالی میدان مغناطیسی هم رابطه مستقیم با شدت میدان مغناطیسی یعنی : آمپر . دور
    از طرفی هم توان رابطه مستقیم با آمپر داره
    پس قتی میگیم که یه موتور با توان 30 کیلو وات میتونه همون گشتاوری رو تولید کنه که یه 50 کیلو وات تولید میکنه یعنی آمپر . دور دو تا موتور با هم برابره بنابراین برای تامین یه آمپر دور بالاتر به ازای توان کمتر یا آمپر کمتر باید تعداد دور بیشتر داشته باشیم که این مظئله منتج میشه به اندازه موتور بزرگتر .


    پس ؛
    اول باید ببینید که به چه گشتاور کاری نیاز دارید

    دوم باید ببینیم چه دور موتوری برای کار ما با توجه به حداقل یا حداکثر سرعتی که محاسبه کردیم نیاز داریم.

    حالا میام از اون رابطه بالا که گفتم توان رو بدست میاریم
    بعد از این که توان رو محاسبه کردیم میایم اون توان رو میزارم تو بازه که داریم (محدودیت توان) اگه بود که فبها اگه نبود فبهی گشتاور یا دور یا باید اون توان رو هر جوری شده تامین کنید .

    خلاصه اینقدر با اینها بازی میکنید تا به مقادیر دلخواه تون برسید (البته یه نیم نگاهی هم به جیب اون بنده خدا هم بندازید بد نیست .)

    برای محاسبه گشتاور موتور برای بالابر هم میتونید از این فرمول فیزیک استفاده کنید(در غیاب خط بار) :

  4. #4
    2009/08/20
    526
    7

    پاسخ : انتخاب قدرت موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط mojtaba_led

    تا اونجا که من میدونم باید خط بار ، بار مورد نظر رو بدست بیارید یا داشته باشید (که امرن نداریم و نمیتونیم بدست بیاریم) و با منحنی گشتاور دور موتور قطع بدیم بعد باید ببینیم که آیا موتور ما میتونه تو شرایط مختلف بار ما رو درایو کنه یا نه .
    دوست عزیز ممنون از زحمتتون می شه درمورد خط بار توضیح بدید.
    هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند
  5. #5
    2010/04/09
    اسلامشهر
    1,494
    30

    پاسخ : انتخاب قدرت موتور

    خوب راستش من هم چیز زیادی نمیدونم .
    اما ،
    خط بار ، در واقع منحنی توان – دور یا گشتاور– دور ، بار به حساب میاد. از اونجا که معمولا برای موتور منحنی گشتاور دور رسم میشه برای اینکه بتونیم این دو منحنی رو بر هم قطع بدیم معمولا خط بار رو به صورت منحنی گشتاور- دور رسم میکنن.

    خوب حالا این منحنی گشتاور-دور بار و یا به اصطلاح "Load Torque Speed Curve" گویای اینه که بار مورد نظر ما تو سرعت n به گشتاور TL نیاز داره از طرفی میشه گفت که TL متناسب با مربع دور و بنا به تعریف داریم :
    TL=Cp*n^2
    که اون ضریب Cp با توجه به مشخصات بار محاسبه میشه .
    به این ترتیب بعد از بدست آوردن منحنی گشتاور دور بار میتونیم با قطع دادن اون با منحنی گشتاور دور موتور مورد نظر میتونیم نقطه کار موتور و بار رو بدست بیاریم منظور از نقطه کار یعنی دور و گشتاور که موتور ، بار رو تحت اون ها درایو میکنه هست.
    به شکل زیر دقت کنید :
    تو شکل زیر منحنی گشتاور دور یه موتور سه فاز با منحنی گشتاور دور یه بار قطع داده شده .



    خوب حالا از این منحنی های بالا چی بدست میاد ؟
    1. ماکزیمم گشتاوری که موتور میتونه تولید کنه .
    2. گشتاور راه اندازی موتور .
    3. بار مورد نظر برای راه اندازی (در نقطه ، سرعت = 0) به چه گشتاور راه اندازی نیاز داره .
    4. توانی که موتور برای درایو بار مورد نظر در نقطه کار باید داشته باشه (P=T.W = 2pi*n/60) .
    5. نقطه کار موتور و بار ، گشتاور و دوری که موتور ، بار رو تحت اون درایو میکنه (محل تلاقی دو منحنی)
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5

موضوعات مشابه

  1. انتخاب ماسفت قدرت برای کار در ولتاژ پایین
    توسط behrooz.shie در انجمن الكترونيك صنعتي
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2019/01/24, 13:40
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2014/09/25, 18:09
  3. انتخاب خازن برای اصلاح ضریب قدرت
    توسط arvinfx در انجمن سيستم هاي قدرت
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 2013/09/06, 21:51
  4. نحوه انتخاب ماسفت های قدرت و کاتالوگ خوانی
    توسط ehsan_a2008 در انجمن منابع تغذيه
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2012/03/31, 16:52
  5. انتخاب پروژه مبانی سیستم های قدرت
    توسط eastpower در انجمن حفاظت سیستمهای قدرت
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2010/10/08, 17:41

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •