اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

    سلام >-
    یه سوال :


    1. چرا بلندگوها تو این رنج اهم ها ساخته میشن ؟ جدیدا 2 اهمم اومده
    2. کدوم مقدار اهم روی آمپلی فشار بیشتری میاره ؟ با دلیل
    3. کدوم مقدار اهم کیفیت بیشتری داره (اصلا مقدار اهم ربطی به کیفیت داره ؟)
    4. و اینکه امکانش هست که یک بلندگوی 16 اهم رو به 4 اهم تبدیل کرد ؟ 4 اهم رو میشه 16 کرد ولی برعکسشو نمیدونم

    فعلا همین oo:

    و یه سوال بی ربط :

    بلندگوهای میدرنج رو دیدین ؟ یه قطعه شبیه خازن روشون نصبه کسی میدونه اون قطعه دقیقا چیه ؟ که صدای بیس رو حذف میکنه ؟
    AV Maziton 100
    Render By Artlantis Studio
    [img width=346 height=100]http://maziyar123.persiangig.com/View.jpg[/img]

    #2
    پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

    1- فکر میکنم چون باید یه استانداردی باشه که امپدانس خروجی آمپلی ها رو بر اساس اون بسازند. اگه خیلی باشند هی باید بگردی دنبال بلندگو. تازه این رنج ها راحت به هم تبدیل میشن.مثلا 2تا 4اهمی سری میشه 8 اهم و 2 تا 8 اهمی موازی میشه 4 اهم.
    2-هرچی مقاومتش کمتر باشه جریان بیشتری از آمپلی میکشه! در عوض ولتاژ دو سرش کم تره!
    3- اینو نمیدونم.
    4- 2 تا 16 اهمی رو میشه 8 اهمی کرد! اگر کلان بخواید تغییر بدید. مثلا 1 بلنگوی 16 اهمی رو تبدیل به 1 بلند گو 1 اهمی کنید باید از ترانس استفاده کنید که تطبیق امپدانس رو انجام بده!
    [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

      ممنون از جواب کسی در مورد جواب 3 اطلاعی داره ؟ و همینطور اون سوال بی ربط :icon_razz:
      AV Maziton 100
      Render By Artlantis Studio
      [img width=346 height=100]http://maziyar123.persiangig.com/View.jpg[/img]

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

        و یه سوال بی ربط :

        بلندگوهای میدرنج رو دیدین ؟ یه قطعه شبیه خازن روشون نصبه کسی میدونه اون قطعه دقیقا چیه ؟ که صدای بیس رو حذف میکنه ؟
        2 ساعت فکر کردم کدوم سوال رو میگی. بعد فهمیدم بالا اضافه کردید :icon_razz:
        مید رنج مگه نباید فرکانس میانی رو پخش کنه؟ پس باید هم فرکانس های پایین که مال ساب هست رو حذف کنه و هم فرکانس های بالا که برای توییتر هاست. اگه این چیزی که من میگم درست باشه اون نمیتونه 1 قطعه باشه و حداقل یه سلف و یه خازن توش هست که باهم تشکیل یه فیلتر مرتبه دوم رو بدن(BPF)
        [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

          نوشته اصلی توسط maziyar123
          سلام >-
          یه سوال :


          1. چرا بلندگوها تو این رنج اهم ها ساخته میشن ؟ جدیدا 2 اهمم اومده
          2. کدوم مقدار اهم روی آمپلی فشار بیشتری میاره ؟ با دلیل
          3. کدوم مقدار اهم کیفیت بیشتری داره (اصلا مقدار اهم ربطی به کیفیت داره ؟)
          4. و اینکه امکانش هست که یک بلندگوی 16 اهم رو به 4 اهم تبدیل کرد ؟ 4 اهم رو میشه 16 کرد ولی برعکسشو نمیدونم

          فعلا همین oo:

          و یه سوال بی ربط :

          بلندگوهای میدرنج رو دیدین ؟ یه قطعه شبیه خازن روشون نصبه کسی میدونه اون قطعه دقیقا چیه ؟ که صدای بیس رو حذف میکنه ؟
          سلام
          جواب سوال 1 مثل اینه که بپرسی چرا باتریها در ولتاژها و جریانهای مختلف تولید میشن که جوابش مصارف گوناگون اوناست! پس امپدانس بلندگوهای تولیدی هم بسته به شرایط نیاز تغییر میکنه.

          2- بیشترین فشار تو کمترین اهم بوجود میاد. از اونجا که کمیت مورد تقویت تو آمپلی های صوتی جریانه ( تو طبقه خروجی یا قدرت ) ، پس هر قدر اهم پایین باشه جریان بیشتری عبور میکنه و توان بیشتری هم ظاهر میشه. تو اکثر آمپلی ها دو تا مقدار برای توان خروجی اعلام میکنن ( بعضی هاشون چندتا توان رو مشخص میکنن ) که بیشترین مقدار رو کمترین اهم بوجود میاد. مثلا برای مدار دارلینگتون، 100 وات روی 8 و 150 وات روی 4 اهم ایجاد میشه.

          3- امپدانس بلندگو هیچ ربطی به کیفیت صدا نداره و فقط اگه خوب با آمپلی مچ نشه شاید کمی تاثیر بگذاره.

          4- با موازی کردن 4 تا 16 اهم میشه. ولی سری کردن بلندگو اصلا توصیه نمیشه و بهتره از ترانس مبدل استفاده بشه که اونم رو کیفیت تاثیر میگذاره.

          اگه منظورت خازنه که نقش همون کراس اوور پسیو رو بازی میکنه. میدرنج ها معمولا میتونن فرکانس های زیر ( توییتر ) رو هم اجرا کنن، پس یه فیلتر خازنی میتون کافی باشه و نیازی به سلف نیست ( البته اون خازن بیشتر به خاطر اینه که کسی میدرنجو مستقیم به خروجی آمپلی نزنه که یه وقت دود بشه بره هوا )

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

            ( البته اون خازن بیشتر به خاطر اینه که کسی میدرنجو مستقیم به خروجی آمپلی نزنه که یه وقت دود بشه بره هوا
            مگه خروجی خود آمپلی خودش خازن نداره؟
            این تغییر ظرفیت تاثیر منفی نداره؟
            [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

              اهم های پایین برای ولتاژ های کمه اهم های بالا برای امپلی ها با ولتاژ ورودی زیاد و این توی ساخت امپلی برای جاهای مختلف خیلی راحت تر میکنه

              مثلا توی ماشین هیچوقت 6 -8 اهم نمیبینی چون تولید ولتاژ بالا خیلی کار خوب و راحتی نیست و باند های هیعتی 16 اهمن

              فرمولش اینه:


              خودت حساب کن ببین با 12V روی اهم های مختلف چقدر توان تولید میکنی من 16 اهم رو حساب میکنم
              2^(12/2.8) =18.3
              18.3/16=1.14W
              دیدی؟ پس باید ولتاژ خیلی بره بالا! که توی ماشین خیلی کار درست و راحتی نیست

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

                نوشته اصلی توسط shahinbahari
                مگه خروجی خود آمپلی خودش خازن نداره؟
                این تغییر ظرفیت تاثیر منفی نداره؟
                اون خازن خروجی تو آمپلی نقش کوپلاژو داره که ظرفیتش بالاست. اگر هم تغذیه آمپلی دوبل باشه دیگه بهش نیازی نیست، چون خروجی مولفه DC نخواهد داشت.
                اما خازن میدرنج یا توییتر خازنی با ظرفیت کمه که عملکرد فیلتر بالاگذر رو داره و فرکانس های پایین رو حذف میکنه. مثل خروجی توییتر تو مدار کراس اوور پسیو داخل جعبه باندها.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

                  بلندگوهای میدرنج رو دیدین ؟ یه قطعه شبیه خازن روشون نصبه کسی میدونه اون قطعه دقیقا چیه ؟ که صدای بیس رو حذف میکنه ؟
                  با سلام :
                  حدس من اینه که اون قطعه یه سلف هست و اگر اینا قبول کنیم که اون قطعه یه سلفه این دلیل را میشه برای وجودش گفت :
                  چون سیم پیچ بلندگو خودش یه بار سلفی هست در نتیجه وقتی فرکاس های بالا از سوی آمپلی فایر به بلندگو اعمال میشه اهم سیم پیچ بلندگو پایین میاد و جریان زیادی از مدارمون کشیده میشه برای همین یک سلف با خط بلندگو سری میکنن تا اهم در فرکانس های بالا را کمتر کاهش پیدا کنه که البته در ظاهر کمی از صدای تیوتری (فرکانس های بالا) کم میکنه

                  همین سلف میتونه در مدار آمپلی فایر باشه که در بعضی نقشه ها هم هست ولی خوب اون کارخونه ای که این بلندگو را درست میکنه به نوعی با این سلف خواسته بلندگوش در شرایط بهتری کار کنه و فشار بهش نیاد و این کار هم برای بلندگو و هم برای مدار آمپلی فایر مفید هست


                  از جهت دیگه اگر دو فرکانس که یکی پایین باشه و دیگری بالا و بایک توان مساوی تولید بشن فرکانس بالا با شدت بیشتری در محیط پخش میشه که این مربوط به خاصیت بالا بودن فرکانس هست پس اگر یک آمپلی فایر میخواد فرکانس های مختلفی را بایک دسیبل ثابت پخش کنه هر چه فرکانس میره بالاتره باید قدرتش کمتر بشه و برعکس



                  --------------------------- --------------------------

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

                    1. چرا بلندگوها تو این رنج اهم ها ساخته میشن ؟ جدیدا 2 اهمم اومده
                    جدیدا ؟! :mrgreen:

                    بلندگو تو رنج اهم ساخته نمی شوند ، شما اونها رو با رنج اهم میشناسید...
                    یک بلندگو پارامترهای زیادی داره ، اگه دوست داری برو دفترچه T/S Parameters سابت رو بیار و بنویس اینجا تا بهت بگم بلندگو ها رو بر حسب چه پارامترهایی میشناسند..

                    http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small
                    (وقتی لینک میزارم و کسی توجه نمیکنه ، واقعا ناراحت میشم ، باور کنید اگر بخونید اطلاعاتتون خیلی زیاد میشه ، تمام سوالاتتون به جواب میرسه ، استاد بلندگو میشید...)

                    اهم فقط مربوط به سیم پیچ بلندگو و البته چند تا پارامترهای دیگه هست..یادت نره که این اهم امپدانس هست و تو فرکانسهای مختلف فرق میکنه ، بخاطر همین بعضی وقتها روی بعضی بلندگو ها ، مثلا 8 اهم زده Minimum impedance 6.5 ، یعنی ممکنه در این بازه فرکانسی ، مقدار اهم به 6.5 هم برسه.
                    میتونید با اهم متر دو سر بلندگو رو اندازه بگیرید ، اون عددی که می بینید ، Re هست ، مقاومت DC بلندگو. اما این اهمی که همه میشناسند امپدانس بلندگو هست.

                    پس به نظر شما باید به چه پارامترهایی توجه کرد ؟!

                    Freq. Response یا پاسخ فرکانسی بلندگو ، اگر بلندگو درست و حسابی باشه و این پارامتر درست درج شده باشه ، نسبتا مهمه. یعنی بازه فرکانسی که شدت صدای بلندگو ، بیشتر از -3db افت نمیکنه.

                    Sensitivity : حساسیت ، یعنی به ازای یک وات ، چند دسیبل در یک متر ، شدت صدا ایجاد میکنه. از پارامترهای مهم

                    Maximum SPL : حداکثر SPL یا سطح فشار صوت ، میتونه عبارت SPL رو سرچ کنی و مقایسه کنی مثلا با موتور هواپیما !

                    Rated System Power : توانی که میتونه به صورت دائم تحمل کنه

                    Minimum Impedance : حداقل امپدانس ، در انتخواب آمپلیفایر مهمه

                    اینها تقریبا مسائل مهم بود..خیلی بیشتر از اینها مطلب هست که به عهده خودتون باشه !

                    2. کدوم مقدار اهم روی آمپلی فشار بیشتری میاره ؟ با دلیل
                    هر چقدر اهم کمتر باشه ، فشار بیشتره ، من اهم 0.5 هم دیدم ، زمانی که تو سیستم ماشین کار می کردم ، اصلا ربطی نداره ، این مقدار ممکنه هر چی باشه..نکته اینجاست که خروجی آمپلیفایر (ترانزیستورهای قدرت) از لحاظ جریانی باید بتونن این بار رو تحمل کنند.
                    ولی اصولا بلندگو با اهم کمتر ، فشار بیشتری میاره
                    آمپلیفایر هایی هم داریم که براشون مهم نیست ! البته فقط یه شرکت همچین سیستمی اختراع کرده ، اون هم غول پاور آمپلیفایر دنیا ، Crown
                    به اسم Balanced Current Amplifier

                    یه مثال جالب ، دیدید بعضی از آمپلیفایر های Pro یا Car Audio مشخصاتشون اینطوریه :

                    روی 8 اهم ، 2 تا 300 وات
                    روی 4 اهم ، 2 تا 600 وات
                    روی 2 اهم ، 2 تا 800 وات ( میبینید که بخاطر محدودیت تغذیه و همچنین جریان ترانزیستورهای خروجی و برد آمپلیفایر و... ، توان از یه حدی بیشتر نمیشه)
                    3. کدوم مقدار اهم کیفیت بیشتری داره (اصلا مقدار اهم ربطی به کیفیت داره ؟)
                    معمولا اهم بالاتر ، کیفیت بالاتری داره ، این بیشتر بخاطر آمپلیفایر هست ، یعنی بخاطر کم بودن جریان خروجی و اعوجاج کمتر سیگنال خروجی

                    4. و اینکه امکانش هست که یک بلندگوی 16 اهم رو به 4 اهم تبدیل کرد ؟ 4 اهم رو میشه 16 کرد ولی برعکسشو نمیدونم
                    بستگی داره ، میشه از ترانس مچینگ استفاده کرد که برای کارهای صوتی با کیفیت بالا توصیه نمیشه.

                    بلندگوهای میدرنج رو دیدین ؟ یه قطعه شبیه خازن روشون نصبه کسی میدونه اون قطعه دقیقا چیه ؟ که صدای بیس رو حذف میکنه ؟
                    توی اصطلاح های صوتی ، مداری هست به اسم Crossover که توی بعضی از بلندگو ها وجود داره ، این مدار فرکانس های خاصی رو فیلتر میکنه و نمیزاره بلندگو توی اون فرکانسها کار کنه ، حالا این مدار ، انواع و اقسام مختلف داره ، ممکنه خیلی پیچیده با انواع محافظ ها و... باشه ، یا نه ، ممکنه فقط یه خازن باشه که فرکانسهای پایین رو فیلتر کنه و بلندگوی میدرنج شما ، فقط صدای زیر رو پخش کنه.



                    قبلا هم گفتم ، صوت ، یک علم بسیار پیچیده و حرفه ای هست و نیاز به مطالعه داره.

                    مثلا توی ماشین هیچوقت 6 -8 اهم نمیبینی چون تولید ولتاژ بالا خیلی کار خوب و راحتی نیست و باند های هیعتی 16 اهمن
                    تو ماشین خدایی من 8 اهم دیدم :mrgreen: اهم فقط بحث Connection هست و لاغیر ! البته موارد دیگری هست ، ولی اهم منظور خاصی رو نمی رسونه. باندهای هیئت ما 4 اهم هستند

                    http://www.jblpro.com/catalog/general/Product.aspx?PId=91&MId=3

                    بستگی به تعداد ووفر های یک بلندگو داره. خیلی پارامترهای زیادی دخیل هستند..نمیشه نظر کلی داد.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

                      چون سیم پیچ بلندگو خودش یه بار سلفی هست در نتیجه وقتی فرکاس های بالا از سوی آمپلی فایر به بلندگو اعمال میشه اهم سیم پیچ بلندگو پایین میاد و جریان زیادی از مدارمون کشیده میشه برای همین یک سلف با خط بلندگو سری میکنن تا اهم در فرکانس های بالا را کمتر کاهش پیدا کنه که البته در ظاهر کمی از صدای تیوتری (فرکانس های بالا) کم میکنه
                      بار سلفی تو فرکانس بالا امپدانس اون زیاد میشه و جریان کم میشه! از اون گذشته سلف فقط فرکانس های پایین رو رد میکنه و فرکانس های بالا سد میشه.
                      در مورد اینکه صدا کم میشه هم حق با شماست.فیلتر های پسیو خودشون اتلاف جزیی رو دارند.
                      [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

                        نوشته اصلی توسط shahinbahari
                        بار سلفی تو فرکانس بالا امپدانس اون زیاد میشه و جریان کم میشه! از اون گذشته سلف فقط فرکانس های پایین رو رد میکنه و فرکانس های بالا سد میشه.
                        در مورد اینکه صدا کم میشه هم حق با شماست.فیلتر های پسیو خودشون اتلاف جزیی رو دارند.
                        با سلام : من به طور دقیق توضیح ندادم و باعث سوء تفاهم شد :mrgreen:

                        در بعضی فرکانس ها به خاطر حالت تشدید بار خروجی آمپلی فایر به سمته اتصال کوتاه میره و چون راکتانس سلفی مخالف راکتانس خازنی هست برای جلوگیری از این حالت از سلف در مدار بلندگو استفاده میشه

                        این حالا بهتر شد ! :mrgreen:
                        --------------------------- --------------------------

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

                          بچه ها دست همگیتون درد نکنه عالی بود به این میگن یه تاپیک علمی :rolleyes: جدّی میگم
                          AV Maziton 100
                          Render By Artlantis Studio
                          [img width=346 height=100]http://maziyar123.persiangig.com/View.jpg[/img]

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

                            نوشته اصلی توسط aswhu600
                            با سلام : من به طور دقیق توضیح ندادم و باعث سوء تفاهم شد :mrgreen:

                            در بعضی فرکانس ها به خاطر حالت تشدید بار خروجی آمپلی فایر به سمته اتصال کوتاه میره و چون راکتانس سلفی مخالف راکتانس خازنی هست برای جلوگیری از این حالت از سلف در مدار بلندگو استفاده میشه

                            این حالا بهتر شد ! :mrgreen:
                            جالب شد ولی من کامل متوجه نشدم. اگه 2 تا سلف با هم سری بشن چون بار مقاومتی نداریم فقط تو فرکانس 0 مثل سیم عمل میکند.اگر مقاومت سیم ها رو هم بخوایم در نظر بگیریم یه فرکانس خیلی پایین میشه!
                            شما کدوم خازن منظورتونه؟ :question:
                            [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : بلندگو 16 اهم و 8 اهم و 4 اهم

                              نوشته اصلی توسط shahinbahari
                              جالب شد ولی من کامل متوجه نشدم. اگه 2 تا سلف با هم سری بشن چون بار مقاومتی نداریم فقط تو فرکانس 0 مثل سیم عمل میکند.اگر مقاومت سیم ها رو هم بخوایم در نظر بگیریم یه فرکانس خیلی پایین میشه!
                              شما کدوم خازن منظورتونه؟ :question:
                              با سلام : من منظورم خازن بلندگو در مدار آمپلی فایر هست که در فرکانس های پایین از خودش مقاومت نشون میده ولی در فرکانس های بالا مقومت نشون نمیده و حالا برای اینکه اون فرکانس بالا هم به نوعی محدود بشه از سلف استفاده میشه

                              یا دمون نره برای تعادل در بخش فرکانس های مختلف باید هر چه فرکانس بالا میره نسبت به فرکانس های پایین باید دارای توان کمتری بشه چون خود فرکانس بالا با شدت بیشتری در محیط پخش میشه

                              ممکنه بگید خود سیم پیچ بلندگو مانند سلف عمل میکنه پس نیازی هم به سلف اضافی نیست ولی در ساخت بلندگو ها مقدار ظرفیت سلف به پارامتر های خود بلندگو وابسته هست و طراحی میشه مثله توان - اهم و ...

                              پس برای متعادل شدن فرکانس ها در مدار آمپلی فایر سلف پیشنهاد میشه


                              بحث دیگه حالت تشدید در بار سلفی هست وقتی فرکانس طوری باشه که اختلاف فاز در سلف 90 درجه باشه سلف بیشترین مقاومت را از خودش نشون میده ولی اگر فرکانس کمتر و یا زیادتر بشه به همون نسبت اختلاف فاز از 90 درجه که بیشترین مقاومت را داره کمتر میشه شما فرض کن فرکانس به قدری بره بالا که 90 درجه تبدیل به 180 درجه بشه در این صورت نه تنها مقاومت سلف زیاد نمیشه بلکه این اختلاف فاز کمک میکنه به عبور جریان بهتر یعنی اهم سلف در اون فرکانس پایین میاد

                              به نظرم در فرستنده ها همین عمل باعث ایجاد هارمونیک های مرتبه های مختلف میشه برای همین هست که مثلا در فرستنده ها مقدار RFC را باید طبق فرکانس تولیدی طوری پیچیده بشه که در اون فرکانس بیشترین مقاومت را از خودش نشون بده
                              --------------------------- --------------------------

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X