سلام دوستان عزیز بنده یک مدار درایور با ترانزیستور های داریلنگتون سری TIP122 ,TIP127 ساختم و خروجی این مدار را به دو موتور 24 ولت که بصورت موازی به هم متصل شده بودند وصل کردم تا اینجا قضیه هیچ مشکلی نیست .بعدش مدار را راه اندازی کردم بصورتی که 20 ثانیه به سمت راست سپس توقف و دوباره 20 ثانیه به سمت چپ و لی مشکل از اینجا شروه میشه که زمان را کاهش میدیم که دراین لحظه سیم مثبت باتری لیتیوم یون به شدت ذوب شده و همچنین ترانزیستور های TIP122 که از نوع داربلنگتون منفی است می سوزه .حال برای رفع این مشکا چه پیشنهادی میدین؟
اطلاعیه
Collapse
No announcement yet.
یک مشکل جدی برای مدار درایور پل با TIP
Collapse
X
-
پاسخ : یک مشکل جدی برای مدار درایور پل با TIP
درود بر شما دوست عزیز
1- همانطور که مشخص است TR های 1و4 و TR های 2و3 در زمان چپ گرد و یا راست گرد با یکدیگر روشن می شوند و اگر TR های 1 و 3 یا TR های 2 و 4 به هر دلیلی با هم روشن شوند یا روشن بمانند موجب اتصال کوتاه تغذیه می گردند، بنابراین شما می باید در تنظیم پالس های ارسالی به TR ها دقت کافی را داشته باشید تا TR های یک طرف پل با یکدیگر روشن نشوند، در تمام مدارهایی که ساختار پل H را راه اندازی می کنند زمانی به نام dead time (زمان مرده) تعریف و تنظیم میگردد تا هیچ وقت این اتصال کوتاه در مسیر تغذیه رخ ندهد.
البته باید در نظر داشته باشید که زمان خاموش شدن TR ها و پسماند بار سلفی موتور و مدار اسنابر مورد نیاز بر روی موتور و موازی با کلکتور و امیتر TR ها نیز در عملکرد صحیح مدار شما تاثیر دارد
2- شاید بهتر یاشد که TR های pnp در بالا و TR های npn در پایین قرار بگیرند
:job:شاد و تندرست باشيد
دوستدارتان
مهدی حریری
دیدگاه
-
پاسخ : یک مشکل جدی برای مدار درایور پل با TIP
نوشته اصلی توسط Electronic Scienceبرعکسم کردم ولی بازم همین مشکل بود
برعکس کردن از لحاظ راه اندازی TR های قدرت میتونه بهتر باشه.
مشکل مورد نظر شما در قسمت اول جواب قبلی توضیح داده شده است.
برای اطمینان با اسکوپ شکل موج های آن را برسی فرمایید.
:job:شاد و تندرست باشيد
دوستدارتان
مهدی حریری
دیدگاه
-
پاسخ : یک مشکل جدی برای مدار درایور پل با TIP
این دوستمون درست میگن اولا وقتی میخوای جهت رو برعکس کنی باید اول موتور رو آروم وایسونی . هنگام چرخش موتور اینرسی شافت بسته به موتور بالاس و جریان برگشتی خیلیه و به ماکزیمم جریان مصرفی موتور میرسه که مثلا واسه موتور 140 وات 20 آمپره :eek: که از لحظه مقداری بیشتره و برابره با زمانی که طول میکشه موتور وایسه . اگه نمیشه موتورو وایسونی بعد برعکسش کنی باید از کنترل جریان استفاده کنی و پل دیود دو سر موتور یادت نره ! ضمنا تا وقتی رله هست سراغ پل H نرو عزیز من
دیدگاه
-
پاسخ : یک مشکل جدی برای مدار درایور پل با TIP
مطلب دیگری که یادم آمد اینست که : :agree:
شما می توانید ترمز را بوسیله پل H به موتور اعمال کنید ، بصورتی که TR های 3 و 4 یا 1 و 2 را با هم روشن کنید که در اینصورت موتور ترمز می شود.
منتظر جواب تست شما هستم :eek:شاد و تندرست باشيد
دوستدارتان
مهدی حریری
دیدگاه
دیدگاه