اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل با درایور ماسفت

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل با درایور ماسفت

    سلام
    من مدتی که از درایور های ماسفت برای کار های رباتیک استفاده میکنیم تا اینکه تصمیم گرفتم تا دو موتور را بصورت همزمان با پل درایور ماسفت راه اندازی کنم موتور ها 24 ولتی هستن زمانی که منبع تغذیه روی 30 ولت تنظیم میکنم و مدار را بصورت چپ گرد وراست گرد راه اندازی میکنم مشکلی نداره و لی به محظه استفاده از باتری هایLI-ion و افزایش زمان چپ گرد راست گرد یکی از ترانزیستور ها n کانال به طرز و حشتناکی آتش می گیرد.نکته مهم اینه که باتری ها مدار محافظ داخلی ندارند.ممکنه اشکال از همین باشه؟

    #2
    پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

    سلام

    باتری های Li-ion جریان لحظه ای خیلی بالایی دارند که می تونه تا بیشتر از بیست آمپر برسه
    مدار شما مشکلی داره که جریان زیادی می کشه ولی وقتی از منبع تغذیه یا منبعی استفاده می کنید که محدودیت جریان داره
    وقتی جریان زیادی کشیده بشه تغذیه قطع می شه (و خوب اینجا برای منم سواله که چرا مدار شما در حالت عادی کار می کنه)
    اگه مشکل از مدار باشه باید حداکثر جریان منبع تغذیه رو بکشه یعنی منبع مثلا 3 آمپر رو نشون بده و چراغ cc روشن بشه
    بعد مسئله دیگه اینکه مداری که cc میده رو به هیچ وجه نباید به باتری Li-ion وصل کنید چون بهش صدمه میزنه

    موفق باشید

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

      باتری های Li-ion جریان لحظه ای خیلی بالایی دارند که می تونه تا بیشتر از بیست آمپر برسه
      مدار شما مشکلی داره که جریان زیادی می کشه ولی وقتی از منبع تغذیه یا منبعی استفاده می کنید که محدودیت جریان داره
      وقتی جریان زیادی کشیده بشه تغذیه قطع می شه (و خوب اینجا برای منم سواله که چرا مدار شما در حالت عادی کار می کنه)
      اگه مشکل از مدار باشه باید حداکثر جریان منبع تغذیه رو بکشه یعنی منبع مثلا 3 آمپر رو نشون بده و چراغ cc روشن بشه
      بعد مسئله دیگه اینکه مداری که cc میده رو به هیچ وجه نباید به باتری Li-ion وصل کنید چون بهش صدمه میزنه
      سلام
      باتشکر از راهنمایی های شما .مدار کاملا صحیح می باشد و در این باره شکی ندارم چون با موتور های دیگه هم بستم مثلا موتور های 12 ولتی و هیچ مشکلی بوجود نیومد.البته چند تا فرضیه و جود داره :
      1.موتور ها نباید موازی با هم باشند
      2.باتری نیاز به مدار کنترل جریان داره
      3.موتور ها دارای خواص سلفی غیر استانداردی هستند
      به نظرم روی این پارامتر ها بحث کنیم.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

        اگه مدارت قبلا کارکرده میشه با کنترل جریان درستش کرد
        مدارهاش رو میتونی با یه سرچ ساده پیدا کنی
        فقط باید یه چیزی پیدا کنی که ولتاژ منفی و چیزایی مثل این نخواد که دردسر میشه
        یه چیز دیگه اینکه از چه ماسفتی استفاده می کنی؟ حتمن محدودیت جریانش رو تو دیتاشیت چک کن
        ممکنه با گذاشتن یه ماسفت قوی تر مشکل حل بشه

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

          منم به این نتیجه رسیدم که باید از منبع جریان یا از یک سیستم کنترل جریان استفاده کنم و اجازه ندم مدار بیشتر از یک رنج خاص از باتری جریان بکشه
          ماسفت هایی هم که استفاده کردم تا 60 آمپر تحمل جریان دارند .نکته جالب اینه که درست در زمانی که موتور میخواد برعکس بچرخه این اتفاق میوفته!

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

            سلام نمیدونم منظورت از افزایش زمان چپ گرد و راستگرد چیه؟ و اینکه زمان کم منظورت چقدره
            اما به این نکته توجه کن اگه موتورت به دور نامی خودش برسه و یکدفعه جهت چرخشو بخواهی عوض کنی
            جریان خیلی زیادی کشیده میشه و به موتور هم آسیب میرسونه چه برسه به باطریها
            و هر چی اینرسی چرخشی موتور شما بیشتر باشه.جریان بیشتری میکشه.
            به نظر من مشکل شما احتمالا همینه!
            درسته؟ :agree:
            هميشه به ياد خدا باش !

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

              سلام نمیدونم منظورت از افزایش زمان چپ گرد و راستگرد چیه؟ و اینکه زمان کم منظورت چقدره
              اما به این نکته توجه کن اگه موتورت به دور نامی خودش برسه و یکدفعه جهت چرخشو بخواهی عوض کنی
              جریان خیلی زیادی کشیده میشه و به موتور هم آسیب میرسونه چه برسه به باطریها
              و هر چی اینرسی چرخشی موتور شما بیشتر باشه.جریان بیشتری میکشه.
              به نظر من مشکل شما احتمالا همینه!
              درسته؟ :agree:
              بله دقیقا درست فرمودید حالا چه پیشنهادی دارید؟خوشحال میشم بدونم.با سپاس فراوان

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

                راستش من تو کار رباتیک نیستم.اما!
                میشه یه فاصله زمانی داد . بعد جهت رو عوض کرد.
                میشه از ترمز مکانیکی استفاده کنی
                دور رو بیاری پائین بعد حهت رو عوض کنی.یا صبر کنی دور صفر یا نزدیک صفر بشه بعدش
                در کل بستگی به کاری که میخواهی بکن داری
                اما روش کنترل جریان هم خودش یه نوع ترمز الکتریکی حساب میشه.به این صورت که زمانی که جهت عوض میشه
                ولتاژ معکوس حکم یه ترمز رو داره ولی برا آسیب ندیدن مدارت جریانو محدود کن.هر چی محدودیت جریانت بیشتر باشه.پاسخ زمانی بیشتری داری و در کل با این توضیحات شرایط اپتیمم رو بهش عمل کن
                من در خدمت هستم البته در حد معلوماتم :agree:
                هميشه به ياد خدا باش !

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

                  سلام . اگه براتون امکان داره شماتیک مدار رو بزارید تا دقیقتر بشه بررسی کرد و نظر داد.
                  "در عجبم از مردمي که خود زير شلاق ظلم و ستم زندگي مي کنند و بر حسيني مي گريند که آزادنه زيست" شريعتي
                  در جهان روشنايي هايي وجوددارد كه در عميق ترين ظلمات نهانند.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

                    آره اینکه یه دفعه سرعت رو کم کنید باعث میشه جریان زیادی بکشه
                    تو TDP تیمهای فوتبالیست اسمال سایز هم دیدم که برای ترمز از یه منحنی استفاده می کنن
                    البته خودم کار نکردم

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

                      سلام دوست گرامی
                      از مدار پل استفاده کردی؟ :NO:(توجه جهت D2و D2اشتباه بسته شده، آند آنها باید به زمین متصل شود)
                      زندگي يه محيط برنامه نويسيه که خودمون برنامشو مينويسيم
                      و هر لحظه امکان فشار روي کليک run هست
                      پس ريسک نکنين خط به خط برنامتون رو چک بکنيد چون شايد ديگه فرصت دباگ کردن برنامه رو نداشته باشيد.
                      الهم اغفر لنا ذنوبنا

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

                        سلام دوست گرامی
                        از مدار پل استفاده کردی؟ :NO:
                        بله
                        ولی دراین مداری که اینجاست به نظرم جهت D2 و D4 اشتباه است!

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

                          آره D2 و D4 آندشون باید به زمین وصل بشه
                          اینم نتیجه با عجله کشیدن مداره :agree:
                          ممنون از تذکرتون
                          خب با این وجود این مشکلتون از کجاست.
                          به نظر من کنترل جریان شاید خوب باشه ولی ایده ال نیست
                          چون مدت زمان ترمز بیشتر خواهد شد
                          Rpm این موتورتون چقدره؟
                          اون 12ولتیه rpm چقدر بود؟
                          پیشنهادی دارم ولی قبلش باید اساتید تایید کنن
                          خودتم حرفمو پیگیری کن
                          این ترمزو به صورت لحظه ای وارد کن یعنی بعد هر چند میلی ثانیه ترمز موتورو فعال کن
                          لب کلاگم به طور دائم به موتور(برای ترمز) ولتاژ نده
                          بازم این پیشنهاده که اساتید باید برا صحتش نظر بدن

                          موفق و موید باشی
                          زندگي يه محيط برنامه نويسيه که خودمون برنامشو مينويسيم
                          و هر لحظه امکان فشار روي کليک run هست
                          پس ريسک نکنين خط به خط برنامتون رو چک بکنيد چون شايد ديگه فرصت دباگ کردن برنامه رو نداشته باشيد.
                          الهم اغفر لنا ذنوبنا

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

                            آره D2 و D4 آندشون باید به زمین وصل بشه
                            اینم نتیجه با عجله کشیدن مداره :agree:
                            ممنون از تذکرتون
                            خب با این وجود این مشکلتون از کجاست.
                            به نظر من کنترل جریان شاید خوب باشه ولی ایده ال نیست
                            چون مدت زمان ترمز بیشتر خواهد شد
                            Rpm این موتورتون چقدره؟
                            اون 12ولتیه rpm چقدر بود؟
                            پیشنهادی دارم ولی قبلش باید اساتید تایید کنن
                            خودتم حرفمو پیگیری کن
                            این ترمزو به صورت لحظه ای وارد کن یعنی بعد هر چند میلی ثانیه ترمز موتورو فعال کن
                            لب کلاگم به طور دائم به موتور(برای ترمز) ولتاژ نده
                            بازم این پیشنهاده که اساتید باید برا صحتش نظر بدن
                            سلام دوست عزیز
                            در مورد مطالبی که فرمودید باید عرض کنم که مدار ماسفتی و پالس های تحریکی مشکلی ندارد و براحتی با تعویض منبع انرژی کار میکند و حتی با باتری های خشک موجود در بازار هم سازگازه ولی با باتری li-ion مشکل دارد ، به چه دلیل؟ به دلیل توانایی افزایش وحشتناک جریان در عرض چند ثانیه یا حتی صدم ثانیه ،چون این اتقاق در زمان برگشت موتور از حالت قبل خود اتفاق می افتد و چون دو موتور با هم موازی شده و به خروجی مدار پل متصل شده حالتی اینرسی وار به خودش گرفته و جریان اضافه تری از باطری میخواد .شایدم یه چیزی شبیه به پدیده هیسترزیس.درکل به نظرم باید اجازه نداد تا باطری جریانی بیشتر از حد مجاز بده!

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : مشکل با درایور ماسفت

                              سلام
                              میدونم خیلی وقت هست که از این بحث میگذره ولی ممکنه بدرد کسایی که دارن سرچ میکنن بخوره
                              یه نکته ای که هیچ کدوم از دوستان بهش اشاره نکردن که ممکنه مشکل از اونجا هم باشه زمان قطع و وصل ماسفت هاست.
                              وقتی که میخواید چپگرد راستگرد رو عوض کنید اگر سیگنال قطع و وصل ماسفت ها همزمان اعمال بشه مثل شکل مدار زیر که با یه ولتاژ in1 هم سیگنال قطع هم وصل اعمال میشه
                              قبل از اینکه مثلا ماسفت بالا کامل خاموش شه ماسفت پایین تا حدودی روشن میشه و عملا زمین و vcc به هم متصل میشند که باعث داغ شدن و یا حتی سوختن ماسفت ها میشه
                              حالا مخصوصا اگه منبع تغذیه قوی مثل باتری لیتیومی باشه دقیقا همین اتفاقی که دوستمون گفتن اتفاق میفته
                              یکدفعه ماسفتاتون میترکه
                              نوشته اصلی توسط مجاهد
                              سلام دوست گرامی
                              از مدار پل استفاده کردی؟ :NO:(توجه جهت D2و D2اشتباه بسته شده، آند آنها باید به زمین متصل شود)

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X