اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

[اموزش]محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    [اموزش]محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

    سلام دوستان به دلیل بالا بودن هزینه ترانس و در خواست دوستان این تاپیک رو ایجاد کردم تا اگر کسی مطلبی محاسبه ای داشت قرار بده .
    این یه آموزش کامل در مورد محاسبات که مصطفی جان زحمتش رو کشیدن .
    جدیدترین ویرایش توسط real_ahmadi; ۱۶:۲۳ ۱۳۹۵/۰۵/۲۴.
    طوری زندگی کن انگار امروز اخرین روز زندگیته!!!
    امروز رو کامل زندگی کن...
    (یه روز یعنی هیچوقت!)

    #2
    پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

    از ترانسفور ماتور ها برای افزایش یا کاهش جریان و ولتاژ و همچنین توان استفاده می کنند.
    معمولاً برای اینکه هسته ها شار بیشتری تولید کنند آنها را به صورت E و I می سازند و برای جلوگیری از تلفات فوکو و هیستر زیس ، E و Iهارا به صورت تکه تکه وجدا از هم به کار می برند یعنی از کنار هم گذاشتن چندین E و I، یک هسته ی بزرگ تشکیل می شود .

    برای ساخت یک ترانس مورد نیاز ، ابتدا باید از روابط ریاضی وفرمول ها تعداد سیم پیچ اولیه ، ثانویه و همچنین قطر سیم ،جریان ها و E و Iمورد استفاده را بدست آوریم .

    این فرمول های به صورت زیر است:

    در فرمول های بالا j وهمچنین E و I استاندارد را از روی جدول های زیر بدست می آوریم

    E و I های استاندارد :




    30 , 38.4 , 42 , 48 , 54 , 60 , 66 , 75 , 78 , 96 , 105 , 108 , 120 , 150...

    مثال 1 : یک ترانسفور ماتوری با ولتاژ اولیه ی 220 ولت وولتاژ ثانویه ی 12 ولت و جریان ثانویه ی 2 آمپر مورد نیاز است تعداد دور سیم پیچ اولیه و ثانویه و قطر سیم پیچ اولیه وثانویه و را محاسبه کنید .

    نوع دیگری از ترانسفورماتور های معمولی ، مانند شکل زیر به صورت چند ورودی وچند خروجی هستند

    مثال 2 : از روی داده های شکل زیر ، , EI N11 , N12 , N21 , N22 , d11 , d12 , d21 , d22 را بدست آورید :

    حل



    آزمایش های ترانسفور ماتور :
    دو آزمایش مهم در ترانسفورماتورها برای دو هدف اصلی انجام می دهیم :

    در آزمایش اول که به آزمایش بی باری معروف است تلفات ثابت ترانسفورماتور را بدست می آوریم ، تلفات ثابت به علت ناچیز بودن تلفات اهمی در حالت بی باری تقریباً برابر تلفات هسته یا تلفات آهنی است .

    در آزمایش دوم که به آزمایش اتصال کوتاه معروف است تلفات اهمی (مسی یا ژولی ) در بار نامی بدست می آید.

    از جمع تلفات آهنی و مسی تلفات کل بدست می آید.

    آزمایش بی باری : در آزمایش بی باری مداری مطابق شکل زیر تشکیل می دهیم که دو سر سیم پیچ ثانویه به دو ترمینال یک ولت متر (با مقاومت داخلی خیلی زیاد) اتصال دارد در واقع مدار ثانویه باز است ولت متر برای اندازگیری به کار گرفته شده است ، به خاطر این آزمایش مدار باز نیز می نامند ، در طرف سیم پیچ اولیه یک آمپر متر حدالامکان با مقاومت داخلی خیلی کم و یک ولت متر با مقاوت داخلی خیلی زیاد ویک وات متر قرار می دهیم




    روش کار به این طریق است که ابتدا پتانسیو متر را در خروجی صفر تنظیم می کنیم ودو ترمینال آن را که اختلاف پتانسیل الکتریکی ندارند به دو سیم پیچ اولیه وصل می کنیم بعد به تدریج ولتاژ خروجی پتانسیومتر را تا برقراری جریان نامی در سیم پیچ اولیه وثانویه افزایش می دهیم .

    در حوالی 10% ولتاژ نامی خروجی پتانسیومتر قادر خواهد بود تاجریان نامی را در سیم پیچ های اولیه وثانویه ترانسفورماتور برقرار کند .

    ولتاژ اتصال کوتاه : اختلاف پتانسیل الکتریکی که در آزمایش اتصال کوتاه بتواند جریان نامی ترانسفور ماتور رادر سیم پیچ های اولیه و ثانویه برقرار کند ولتاژ اتصال کوتاه ترانسفور ماتور می گویند واز پرامترهای مهم ترانسفور ماتورها است با Ush نشان می دهند و به صورت درصد روی پلاک ترانسفور ماتور ها می نویسند .

    اتو ترانس فورماتور


    مزایای اتو ترانسفورماتور ها :

    1- در سیم مصرفی صرفه جویی می شود .

    2- هسته ی کمتری می خواهد (اقتصادی تر است).

    عیب اتوترانسفورماتور ها :

    خطر ناک است امکان دارد سیم پیچ مشترک قطع شود وولتاژ زیادی به مصرف کننده برسد در اتوترانسفورماتور ها به جای دو سیم پیچ جداگانه ، از یک سیم پیچ برای اولیه وثانویه استفاده می شود .

    از این نوع ترانسفور ماتور ها به علت وجود ارتباط الکتریکی بین سیم پیچ اولیه وثانویه نمی توان در ولتاژ های فشار قوی استفاده کرد.

    بنا براین کاربرد اتو ترانسفور ماتور ها ، در ولتاژ های فشار ضعیف می باشد . در بهرگیری از یک توان مشابه در مقایسه اتوترانسفورماتور و ترانسفورماتور های معمولی مشاهده می شود ، مقدار سیم مصرفی وهسته آهنی بکاررفته ، در اتو ترانسفورماتور ها خیلی کمتر است لذا اتوترانسفور ماتورها به به ترانس های صرفه ای نیز معروف اند .

    تلفات مسی و پراکندگی ناچیز در اتوترانسفورماتورها این مبدل ها را تقریباًدر ردیف مبدل های اید آل قرار داده است. عیب بزرگ اتوترانسفورماتورها این است که احتمال دارد ولتاژ طرف فشار قوی بر روی بارمورد تغذیه به هنگام قطع ارتباط الکتریکی در طرف فشار ضعیف اعمال شود در این حالت بار مورد تهدید جدی قرار گرفته واحتمال نابود شدن آن خیلی زیاد است.

    سیم پیچ مشترک : Ic آن قسمتی از سیم پیچ اتو ترانسفورماتور است که تفاضل جریان اولیه وثانویه از آن قسمت عبور کند .

    سیم پیچ سری Is :آن قسمتی از سیم پیچ اتو ترانسفورماتور است که جریان اولیه وثانویه از آن قسمت عبور می کند .

    در اتو ترانسفورماتور ها قسمتی از توان بار مستقیماً از شبکه دریافت می شود و قسمت دیگر توسط اتو ترانسفورماتور انتقال پیدامی کند.

    توان تیپ : قسمتی از توان بار که توسط اتو ترانسفورماتور به بار منتقل می شود را توان تیپ اتو ترانسفورماتور می گویند وآن را با Pt نمایش می دهند .

    برای ساخت یک اتو ترانسفورماتور مورد نیاز ، ابتدا باید از روابط ریاضی و فرمول های اتو ترانسفورماتور ،تعداد سیم پیچ اولیه ، ثانویه و همچنین قطر سیم وجریان Ic و Is و E و Iمورد استفاده را بدست آوریم .
    این فرمول های به صورت زیر است:




    مثال 3 :یک اتو ترانسفورماتور با مشخصات زیر مورد نیاز است کلیه ی پارامترهای این اتو ترانسفورماتور را بدست آورید.





    اتو ترانسفورماتور های تقویت ولتاژ :

    اتو ترانسفورماتورهای تقویت ولتاژ در واقع از نوع اتو ترانسفورماتور های افزاینده ولتاژ هستند که چند ورودی ویک خروجی دارند از این اتو ترانسفورماتورها در مواقعی که ولتاژ شبکه نتواند ولتاژ نامی را در اختیار مصرف کننده قرار دهد استفاده می شود . در این حالت در مصرف های پیک حداقل ولتاژ را در شبکه خواهیم داشت به تدریج که بار شبکه کاهش می یابد ولتاژ شبکه رو به افزایش می گذارد ودر مواقعی که ولتاژ شبکه برابر ولتاژ نامی مصرف کننده ها می شود دیگر به اتو ترانسفورماتور تقویت ولتاژ، نیاز نیست ومی توان آن را از شبکه خارج نمود و بار را مستقیماً به شبکه اتصال داد یا اتو ترانسفورماتور را در تبدیل یک به یک قرار داد .

    این اتوترانسفورماتورها را به سیستم کنترل اتوماتیک یا خبر دهنده مجهز می کنند. وگرنه در اثر افزایش ولتاژ شبکه وتقویت آن با اتو ترانسفورماتور موجب خواهد شد که ولتاژ بیش از ولتاژ نامی به مصرف کننده ها اعمال شود ومصرف کننده ها را مورد تهدید قرار دهد.
    طوری زندگی کن انگار امروز اخرین روز زندگیته!!!
    امروز رو کامل زندگی کن...
    (یه روز یعنی هیچوقت!)

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

      نوشته اصلی توسط gh.kh
      از ترانسفور ماتور ها برای افزایش یا کاهش جریان و ولتاژ و همچنین توان استفاده می کنند.
      معمولاً برای اینکه هسته ها شار بیشتری تولید کنند آنها را به صورت E و I می سازند و برای جلوگیری از تلفات فوکو و هیستر زیس ، E و Iهارا به صورت تکه تکه وجدا از هم به کار می برند یعنی از کنار هم گذاشتن چندین E و I، یک هسته ی بزرگ تشکیل می شود .
      دادا

      توان رو هم مگه میشه افزایش داد ؟!

      کاهشش که به تلفات حرارتی و مغناطیسی و ... ختم میشه ولی افزایش توان چجوریه؟
      دعاي خير از هر چيزي بهتر است...

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

        برادر gh اگر یک بار هم به همراه عکس پیچیدن ترانس رو توضیح بدید خیلی خوبه
        مخصوصا برای کسایی که از ترانس پیچیدن ترانس چیزی نمیدونند(مثل خودم)

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

          دادش یکم در مورد فرمول ها (ترانس معمولی نه اتوترانس) توضیح میدی؟؟
          همونطور که سهیل هم گفت چند تا تصویر هم بزاری عالی میشه!!

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

            نوشته اصلی توسط mahdi.7
            دادش یکم در مورد فرمول ها (ترانس معمولی نه اتوترانس) توضیح میدی؟؟
            همونطور که سهیل هم گفت چند تا تصویر هم بزاری عالی میشه!!
            در مورد فرمولها که مشخصه بعضی از اعداد که ثابته که در سری اول مشخصه .مثال هم داره اما بازم یه مثال کاملا کاربردی میگذارم در مورد عکس هم به چشم.
            طوری زندگی کن انگار امروز اخرین روز زندگیته!!!
            امروز رو کامل زندگی کن...
            (یه روز یعنی هیچوقت!)

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

              مهدی جان برای توان 600 وات یه هسته 160 می خوای با قرقره ببین گیرت میاد تا بقیه ماجرا.
              طوری زندگی کن انگار امروز اخرین روز زندگیته!!!
              امروز رو کامل زندگی کن...
              (یه روز یعنی هیچوقت!)

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

                خدا اون روزی رو نیاره که من بخواهم خودم ترانس 50 هرتز بسازم !! کلی تشکیلات می خواهد ، آخر سر هم بهت جواب درست و حسابی نمیده.

                هنوز هم نمیدونم چرا تو این کشور ترانس تروئید وارد نمیشه !!!!

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

                  محمد جان همینه دیگه چیکار میشه کرد.
                  فعلا که باید با همینها بسازیم. :cry2:
                  طوری زندگی کن انگار امروز اخرین روز زندگیته!!!
                  امروز رو کامل زندگی کن...
                  (یه روز یعنی هیچوقت!)

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

                    میگم این ترانس های تیروئید چی هستن؟؟
                    من هیچی از ترانس بلد نیستم ببخشیــــدااا :sad:

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

                      ترانسهای تیروئیدی ترانسهایی هستند که به جای هسته آهنی از هسته هایی با جنس تیروئید استفاده میشه.
                      این ترانها قابلیت عبور شار رو با بالاترین کیفیت وکمترین تلفات رو دارن. که باعت کاهش حجم ترانس و... میشه.
                      طوری زندگی کن انگار امروز اخرین روز زندگیته!!!
                      امروز رو کامل زندگی کن...
                      (یه روز یعنی هیچوقت!)

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

                        یعنی اصلا این ترانس ها تو ایران پیدا نمیشه؟ ترانس پیچی ها ندارن که بپیچن؟؟:surprised: :surprised:
                        چرا اخه؟؟
                        این که خیلی بده...
                        میگم تو سایت امپ های انتونی هولتون ترانس های امپ هاشو دیدین؟؟
                        یه ترانس 1.5 کیلو وات :surprised:گذاشته یه ذره بیشتر نیست فکر کنم همین تیروئید که میگی باشه :agree: :agree:
                        1.5 کـیلـــــــو واتـــــــــــــ!! :surprised:

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

                          نوشته اصلی توسط gh.kh
                          ترانسهایی هستند که به جای هسته آهنی از هسته هایی با جنس تیروئید استفاده میشه.

                          چی؟؟؟؟؟!!!!

                          Toroidal cores(ترویید) به ترانس هایی گفته میشه که هسته ی حلقوی شکل دارن چون torus) toroid) به معنایی حلقوی شکل است.

                          به نقل از ویکی پیدیا:
                          ترانسفورماتورهای حلقوی دور هسته حلقوی ساخته میآ‌شوند. جنس این هسته بسته به بسامد مورد استفاده ممکن است از نوارهای بلند فولاد سیلیکاتی، پرمالوی پیچیده شده دور یک چنبره، آهن تقویت شده یا فریت باشد. ساختار نواری باعث چینش بهینه مرز_دانهآ‌ها میآ‌شود که این امر با کاهش رلوکتانس هسته موجب افزایش بهرهآ‌وری ترانسفورماتور میآ‌گردد. شکل حلقوی بسته باعث از بین رفتن فاصله هوایی در هستهآ‌هایی با ساختار E-I میآ‌شود. سطح مقطع حلقه عموما به صورت مربعی یا مستطیلی میآ‌باشند، البته هستهآ‌هایی با سطح مقطع دایروی با قیمت بالا نیز وجود دارند. سیم پیچیهای اولیه و ثانویه به صورت فشرده پیچیده میآ‌شوند و تمام سطح حلقه را میآ‌پوشانند. با این کار میآ‌توان طول سیم مورد نیاز را به حداقل رساند. در توانهای برابر ترانسفورماتورهای حلقوی از انواع E-I -که ارزانتر میآ‌باشند- بازده بیشتری دارند. دیگر مزایای ترانسفورماتورهای حلقوی به قرار زیرند: اندازه کوچکتر (در حدود نصف)، وزن کمتر (در حدود نصف)، اغتشاش (صدای هوم) پائین (ایدهآ‌آل برای استفاده در تقویت کنندهآ‌های صوتی)، میدان مغناطیسی کمتر (در حدود یک دهم)، تلفات بی باری پائین (مناسب برای مدارها در حالت آماده بکار-standby-). از معایب آنها به قیمت بیشتر و توان نامی محدود میآ‌توان اشاره کرد. در بسامدهای بالا هستهآ‌های حلقوی فریت مورد استفاده قرار میآ‌گیرند. فریت قابلیت کار در بسامدهای چند ده کیلوهرتز تا یک مگا هرتز را دارا میآ‌باشد. با بکارگیری فریت تلفات، اندازه فیزیکی، و وزن منابع نیروی سوئیچ مد کاهش میآ‌یابد. ایراد دیگر ترانسفورماتورهای حلقوی هزینه بالای سیم پیچی در آنهاست. در نتیجه آنها در توانآ‌های نامی بیشتر از چند کیلوولت آمپر کاربرد بسیار کمی دارند.
                          دعاي خير از هر چيزي بهتر است...

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

                            اره دادا همینی که nnگفت اینم یه نمونه هسته ار فریت
                            طوری زندگی کن انگار امروز اخرین روز زندگیته!!!
                            امروز رو کامل زندگی کن...
                            (یه روز یعنی هیچوقت!)

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : محاسبات ترانس جهت تغذیه آمپلی فایر

                              همون پس :agree: :agree:
                              فسقل ترانسه تیروئید بوده با 1.5 کیلو وات...
                              خب یعنی هیچ کس نیست اینارو بپیچه یا جایی سراغ ندارین بفروشن؟؟ :angry:

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X