اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

موتور dc و انتخاب انکدر مناسب برای خوندن پالسها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    موتور dc و انتخاب انکدر مناسب برای خوندن پالسها

    با سلام و عرض احترام خدمت دوستان.
    دوستان گرامی پیرو ماجرای سرووها و عدم جوابگویی اونها یا بهتر بگم ناتوانی ما در به کار گیری درست اونها! بنده به پیشنهاد یکی از دوستان بر این شدم تا از موتورهای dc برای کارمون استفاده کنم، موتورهای dc گیربکس دار البته با گیربکس خورشیدی.
    راستش ما یک زاویه ی مطلق رو نمیخوایم و هدف این هست که در یک پوزیشنهایی موتورمون وایسته...
    و متاسفانه بنده نمیدونم به چه نحو میشه با استفاده از انکدر موتور دی سی رو سر یه زاویه های خاصی نگهش داشت؟
    از دوستان و اساتید با تجربه ای که تعدادی از این بزرگواران ماههاست در جریان کار بنده هستند، تمنا دارم مثل همیشه بنده رو یاری بفرمایند.
    یک دنیا سپاسگذارم.



    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
    امتحان ریشه هاست
    ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
    زندگی چون پیچک است
    انتهایش میرسد پیش خدا!

    #2
    پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

    با سلام مجدد خدمت دوستان بزرگوار.
    بنده تمنای یاری دارم از دوستان متخصصم...
    زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
    امتحان ریشه هاست
    ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
    زندگی چون پیچک است
    انتهایش میرسد پیش خدا!

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

      با سلام

      بنده به پیشنهاد یکی از دوستان بر این شدم تا از موتورهای dc برای کارمون استفاده کنم، موتورهای dc گیربکس دار البته با گیربکس خورشیدی.
      راستش ما یک زاویه ی مطلق رو نمیخوایم و هدف این هست که در یک پوزیشنهایی موتورمون وایسته...
      آقا ببخشید ، برای همچین کاری نمیشد از استپر استفاده کرد ؟ کنترل موقعیت استپر به نسبت راحتتره!

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

        نوشته اصلی توسط mojtaba_led
        با سلام
        آقا ببخشید ، برای همچین کاری نمیشد از استپر استفاده کرد ؟ کنترل موقعیت استپر به نسبت راحتتره!
        سلام. بسیار متشکرم دوست من از پاسختون، منتها خیر ما نمیتونیم از استپر استفاده کنیم چون اونها برای کار مورد نظر ما اصلا قدرت کافی رو ندارند و حتما میبایست از dc ها استفاده بشه.
        زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
        امتحان ریشه هاست
        ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
        زندگی چون پیچک است
        انتهایش میرسد پیش خدا!

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

          چزی که درمورد انکودر به ذهن من میرسه اینه که ،

          مثلا بیایید یه مبدا حرکتی برای گردش شفت موتور در نظر بگیرید ، و تو اون موقعیت تعداد پالس های شمرده شده از خروجی انکودر رو صفر کنید بعد اینجوری میتونیم بگیم که مثلا پالس N ام (که تو بازه تعداد پالسهای انکودر به ازای هر دور هست) معادل زاویه فلان هست ، و به محض رسیدن و یا یه پله قبل اون به جهت مقابله با اینرسی ، موتور قفل بشه !

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنه&#15

            نوشته اصلی توسط mojtaba_led
            چزی که درمورد انکودر به ذهن من میرسه اینه که ،

            مثلا بیایید یه مبدا حرکتی برای گردش شفت موتور در نظر بگیرید ، و تو اون موقعیت تعداد پالس های شمرده شده از خروجی انکودر رو صفر کنید بعد اینجوری میتونیم بگیم که مثلا پالس N ام (که تو بازه تعداد پالسهای انکودر به ازای هر دور هست) معادل زاویه فلان هست ، و به محض رسیدن و یا یه پله قبل اون به جهت مقابله با اینرسی ، موتور قفل بشه !
            باز هم از لطفتون ممنونم جناب مهندس.
            ok، اتفاقا نحوه ی عملکرد موتورهای ما به این صورت هست که در نظر بگیرید که ما یک مسیر L شکلی رو داریم که باید خط افقی این L ما توسط یک موتور و خط عمودی اون با یک موتور دیگه طی بشه.
            حالا ما میخوایم موتور اول (که در مسیر افقی حرکت میکنه) زمانی که به انتهای مسیر رسید، متوقف بشه، و بعد موتور دوم شروع به حرکت کنه و مسیر عمودی رو طی کنه و در پایان اون هم متوقف بشه...

            در نتیجه باید یک انکدر کوپل بشه به شافت خروجی هر یک از 2 موتور ما، و تعداد پالسهایی رو که در حین حرکت هر کدوم از این خطوط توسط انکدر زده میشه رو با میکرو بخونیم، بعد به قول دوستمون پالس N ام معدل یک زاویه ی خاص هست، یک استپ قبله اون باید موتور رو قفل کنیم، درست متوجه شدم؟!

            اما دوستان، بنده اصلا نمیدونم در عمل باید دقیقا چه کار کنم و از کجا باید شروع کنم، تمنا دارم که دوستان با تجربه مثل همیشه بنده رو یاری بفرمایند...
            زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
            امتحان ریشه هاست
            ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
            زندگی چون پیچک است
            انتهایش میرسد پیش خدا!

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

              حالا ما میخوایم موتور اول (که در مسیر افقی حرکت میکنه) زمانی که به انتهای مسیر رسید، متوقف بشه، و بعد موتور دوم شروع به حرکت کنه و مسیر عمودی رو طی کنه و در پایان اون هم متوقف بشه...
              در نتیجه باید یک انکدر کوپل بشه به شافت خروجی هر یک از 2 موتور ما، و تعداد پالسهایی رو که در حین حرکت هر کدوم از این خطوط توسط انکدر زده میشه رو با میکرو بخونیم، بعد به قول دوستمون پالس N ام معدل یک زاویه ی خاص هست، یک استپ قبله اون باید موتور رو قفل کنیم، درست متوجه شدم؟!
              خوب الان یه سوال ، آیا تعداد این پالس ها که فرمودید قابل اندازه گیری هست ؟
              نمیشه کلا جای انکودر با یه سنسور انتهای مسیر رو تشخیص داد ؟

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                نوشته اصلی توسط mojtaba_led
                خوب الان یه سوال ، آیا تعداد این پالس ها که فرمودید قابل اندازه گیری هست ؟
                نمیشه کلا جای انکودر با یه سنسور انتهای مسیر رو تشخیص داد ؟
                سلام جناب مهندس.
                بسیار متشکرم از حضور و پاسخ مجددتون.
                متاسفانه بنده هم اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم که چگونه میشه این پالسها رو اندازه گیری کرد، منتها با راهنمائی جناب eMicro و دوستان دیگه به این نتیجه رسیدم که بله این پالسها با کمک کانتر میکرو قابل اندازه گیری هستند، و هدف از استفاده از انکدر و شمارش پالسها این هست که بتونیم موقعیت شافت خروجی موتور رو یا به عبارتی زاویه ای رو که باید موتور در اون زاویه قفل بشه یا بایسته، تشخیص بدیم.

                و فکر میکنم به عبارتی ما انکدر رو برا این میخوایم که بتونیم موقعیت شافت خروجی موتور رو تشخیص بدیم و بتونیم به موتور بگیم در اون موقعیت مورد نظرمون بایسته...
                البته اینا برداشتهای بنده است که اصلاعاتم از موتور dc و انکدر محدود به مطالبی هست که در این تایپیک گفته شد و ممکنه اشتباه باشه...
                زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                امتحان ریشه هاست
                ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                زندگی چون پیچک است
                انتهایش میرسد پیش خدا!

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                  نوشته اصلی توسط pama
                  خیر ما نمیتونیم از استپر استفاده کنیم چون اونها برای کار مورد نظر ما اصلا قدرت کافی رو ندارند و حتما میبایست از dc ها استفاده بشه.
                  اگر مشکل نیاز به دور بالا برای موتور در در کاربرد شما وجود نداشته باشد، استپر موتورهایی با گشتاورهای خروجی بزرگ هم وجود دارند که می توانند بدون نیاز به به چرخ دنده، دقت های بالایی را در خروجی تامین کنند. گشتاور مورد نیاز شما در این کاربرد چقدراست؟
                  اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
                  دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
                  برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
                  وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
                  قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
                  اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
                  ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                    سلام
                    با اجازه اساتید
                    من هم با نظر جناب طراح موافقم
                    یه مدل انکودر هم هست که خروجی اون 360 درجه رو توی 9بیت به صورت باینری توی خروجیهاش میده که برای تعیین موقعیت شافت خیلی مناسبه چون خروجیشون به ازای یه درجه خاص همیشه ثابته ودیگه نیازی به شمارش و مابقی مسایل انکودر با پالسهایzabندارین فکر کنم تعیین موقعیت موتور dc قبل ازگیربکس(سر شافت موتور)تقریبا غیر ممکنه مگر اینکه طبق نظرجناب طراح از استپ موتور با توان مناسب استفاده کنید

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                      نوشته اصلی توسط طراح
                      اگر مشکل نیاز به دور بالا برای موتور در در کاربرد شما وجود نداشته باشد، استپر موتورهایی با گشتاورهای خروجی بزرگ هم وجود دارند که می توانند بدون نیاز به به چرخ دنده، دقت های بالایی را در خروجی تامین کنند. گشتاور مورد نیاز شما در این کاربرد چقدراست؟
                      نوشته اصلی توسط alielcr
                      سلام
                      با اجازه اساتید
                      من هم با نظر جناب طراح موافقم
                      یه مدل انکودر هم هست که خروجی اون 360 درجه رو توی 9بیت به صورت باینری توی خروجیهاش میده که برای تعیین موقعیت شافت خیلی مناسبه چون خروجیشون به ازای یه درجه خاص همیشه ثابته ودیگه نیازی به شمارش و مابقی مسایل انکودر با پالسهایzabندارین فکر کنم تعیین موقعیت موتور dc قبل ازگیربکس(سر شافت موتور)تقریبا غیر ممکنه مگر اینکه طبق نظرجناب طراح از استپ موتور با توان مناسب استفاده کنید
                      با سلام و عرض احترام.
                      بسیار سپاسگذارم از اساتید و دوستان بزرگوار که لطف کرده و پاسخگوی بنده بودند.
                      جناب طراح گشتاورهایی که ما مد نظرمونه 10kg/cm و 45 kg/cm هست، منتها بنده نمیدونم با توجه به اینکه محیط کاری ما محیط خودرویی هست و ما به کارکرد طولانی مدت این موتورها احتیاج داریم، آیا استپرها میتونن جوابگو باشند؟

                      اگر اشتباه نکنم کار با انکدر و موتور dc زیاد باید انجام شده باشه، درست عرض میکنم؟
                      یعنی به نظر دوستان اصلا امکان اینکه ما بتونیم یک موتور dc گیربکس دار رو با انکدر روی یک پوزیشن خاصی قرار بدیم، وجود نداره؟
                      زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                      امتحان ریشه هاست
                      ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                      زندگی چون پیچک است
                      انتهایش میرسد پیش خدا!

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                        شما میخواین انکدر رو روی شافت موتور بذارین یا روی شافت خروجی گیربکس؟

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                          من فکر نمی کنم راهی باشه چون ما هر چقدر خواستیم با موتور dcیه همچین کاری رو بکنیم حتی با تست گرفتن های متعدد نشد.
                          بیابان را سراسر مه گرفته

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                            نوشته اصلی توسط alielcr
                            شما میخواین انکدر رو روی شافت موتور بذارین یا روی شافت خروجی گیربکس؟
                            ببینید دوست من، بنده چون برای اولین بار هست دارم با موتور dc ها کار میکنم اصلا نمیدونم باید دقیقا چه کار کرد، و عرض کردم اطلاعاتم از این موتورها محدود میشه به نوشته های این تایپیک، منتها فکر میکنم باید رو شافت خروجی گیربکس گذاشت، اما مطمئن نیستم، و راهنمائیهای بیشتر و کاملتر رو از دوستان میخوام...

                            نوشته اصلی توسط B.MEGA
                            من فکر نمی کنم راهی باشه چون ما هر چقدر خواستیم با موتور dcیه همچین کاری رو بکنیم حتی با تست گرفتن های متعدد نشد.
                            واقعا؟!
                            چقدر بد :angry:
                            اما یکی از دوستانم میگفتن که میشه این کار رو کرد...
                            متاسفانه با سرووها به جایی نرسیدیم، استپرها هم قدرت کافی برای کار ما ندارند.
                            اگر امکان داره همچنان لطف دوستان ادامه داشته باشه، تا بنده به نتیجه ی منطقی و درستی برسم، که آیا واقعا باید dc رو هم بگذارم کنار؟!
                            یا اگر راهی داره لطفا دوستان کمک کنند...

                            با تشکر.
                            زندگی برگ بودن در مسیر باد نیست
                            امتحان ریشه هاست
                            ریشه هم هرگز اسیر باد نیست
                            زندگی چون پیچک است
                            انتهایش میرسد پیش خدا!

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : موتور dc و ترمز کردن خروجی آن در پوزیشنهای خاص

                              متاسفانه بنده هم اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم که چگونه میشه این پالسها رو اندازه گیری کرد، منتها با راهنمائی جناب eMicro و دوستان دیگه به این نتیجه رسیدم که بله این پالسها با کمک کانتر میکرو قابل اندازه گیری هستند، و هدف از استفاده از انکدر و شمارش پالسها این هست که بتونیم موقعیت شافت خروجی موتور رو یا به عبارتی زاویه ای رو که باید موتور در اون زاویه قفل بشه یا بایسته، تشخیص بدیم.

                              و فکر میکنم به عبارتی ما انکدر رو برا این میخوایم که بتونیم موقعیت شافت خروجی موتور رو تشخیص بدیم و بتونیم به موتور بگیم در اون موقعیت مورد نظرمون بایسته...
                              البته اینا برداشتهای بنده است که اصلاعاتم از موتور dc و انکدر محدود به مطالبی هست که در این تایپیک گفته شد و ممکنه اشتباه باشه...
                              نه ، مثل اینکه خوب منظورم رو نرسوندم.

                              منظور من نحوه شمارش تعدا پالس ها نبود !

                              منظور بنده از "قابل اندازه گیری بودن" این بود که آیا میشه یه تعداد پالس رو به اندازه اون حرکت خطی "حرکت های افقی و عمودی" که فرمودید نسبت داد یا نه !آیا مقدارش امکان داره تغییر کنه آیا ثبات داره یا نه ، چون اگه بر فرض اینطور باشه ، مثلا شاید بشه اینطور گفت که مثلا برای رسیدن به موقعیت X ما N پالس باید از خروجی انکودر دریافت کنیم و این N پالس هم با همون سیستم انکودر قابل اندازه گیری و کالیبره شدن باشه .

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X