اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

رله و موتور و میکرو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    رله و موتور و میکرو

    من یه مدار دارم که دائما یک رله که موتور ( موتور AC با جریان 7 آمپر) را باهاش روشن و خاموش میکنم .
    مشکل اینجاست که رله من 10 آمپر هستش ولی بخاطر جریان راه اندازی و زمان قطع و وصل رله ، رله بعد از مدتی خراب میشه.
    چه کار کنم که رله خراب نشه ؟ موتور 220 ولت هستش.
    دیود برگشتی رو هم گذاشتم. بجز دیود چه کار کنم ؟

    #2
    پاسخ : رله و موتور و میکرو

    نوشته اصلی توسط iman4web
    من یه مدار دارم که دائما یک رله که موتور ( موتور AC با جریان 7 آمپر) را باهاش روشن و خاموش میکنم .
    مشکل اینجاست که رله من 10 آمپر هستش ولی بخاطر جریان راه اندازی و زمان قطع و وصل رله ، رله بعد از مدتی خراب میشه.
    چه کار کنم که رله خراب نشه ؟ موتور 220 ولت هستش.
    دیود برگشتی رو هم گذاشتم. بجز دیود چه کار کنم ؟
    سلام
    می تونی خروجی رله رو بدی به یک کنتاکتور و برق موتور رو از کنتاکتور بگیری.
    البته باز هم کنتاکتور لختی مربوط به خودش رو داره .
    تاپیک جامع سیستم مدیریت ساختمان BMS و خانه هوشمند Smart Home
    دانلود مجموعه آموزشی شرکت Altium ا (Altium Training)
    مقالات و فایل های آموزشی نرم افزار Labview
    حل مشکل درایور و راه اندازی FT232 های غیراورجینال

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : رله و موتور و میکرو

      سلام
      می تونین برای افزایش عمر از رله های نیمه هادی استفاده کنین مثلا ESR , SSR
      یا ار ترایاک و آرایش اپتوکوپلر
      یا همون طوری که دوسمتون فرمودن از کنتاکنتورها استفاده کنین که عمری بیش از رله ها دارن اما به اندازه نیمه هادی ها باز نیستن
      هیچ دانش آموزی نیست که به در خانۀ دانشمندی آمد و شد کند, مگر این که خداوند برای هر گامی که برمی دارد عبادت یک سال را برایش رقم زند.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : رله و موتور و میکرو

        امکان استفاده چیزی بجز رله وجود نداره. بخاطر هزینه تمام شده. و اینکه فضا هم کم هستش.
        برای اینکه کنتاکت های رله زمان روشن شدن و خاموش شدن خال نزنن یا نچسبونن چه کارهایی میشه انجام داد ؟

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : رله و موتور و میکرو

          سلام
          بیشتر برای این منظور از اسنابر های مختلفی استفاده می کنن که سادهترینش شبکه RC موازی با تبغه های رله هست
          هیچ دانش آموزی نیست که به در خانۀ دانشمندی آمد و شد کند, مگر این که خداوند برای هر گامی که برمی دارد عبادت یک سال را برایش رقم زند.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : رله و موتور و میکرو

            بلاخره جواب مناسبی نگرفتم. برای حفاظت از رله چه کاری باید بکنم ؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : رله و موتور و میکرو

              با سلام
              داداش من که هنوز توجیه نشدم شما چرا نباید از ترایاک استفاده کنی
              بخدا خیلی خوبه هم کوچیکه هم راحته و هم ...
              امکان استفاده چیزی بجز رله وجود نداره. بخاطر هزینه تمام شده. و اینکه فضا هم کم هستش.
              هم کوچیکه هم ارزونه

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : رله و موتور و میکرو

                نوشته اصلی توسط iman4web
                من یه مدار دارم که دائما یک رله که موتور ( موتور AC با جریان 7 آمپر) را باهاش روشن و خاموش میکنم .
                مشکل اینجاست که رله من 10 آمپر هستش ولی بخاطر جریان راه اندازی و زمان قطع و وصل رله ، رله بعد از مدتی خراب میشه.
                چه کار کنم که رله خراب نشه ؟ موتور 220 ولت هستش.
                دیود برگشتی رو هم گذاشتم. بجز دیود چه کار کنم ؟
                سلام
                توی این مواقع که جرقه کلید رله ، خیلی خفن میشه ، از یه خازن موازی با کلید رله ، استفاده میکنن !

                این جوری.....




                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : رله و موتور و میکرو

                  من یه مدار دارم که دائما یک رله که موتور ( موتور AC با جریان 7 آمپر) را باهاش روشن و خاموش میکنم .
                  مشکل اینجاست که رله من 10 آمپر هستش ولی بخاطر جریان راه اندازی و زمان قطع و وصل رله ، رله بعد از مدتی خراب میشه.
                  چه کار کنم که رله خراب نشه ؟ موتور 220 ولت هستش.
                  دیود برگشتی رو هم گذاشتم. بجز دیود چه کار کنم ؟
                  موتور از چه نوعیه روتور قفسیه تک فازه یا یونیورسال؟
                  زیر بار راه اندازی میشه یا در بی باری؟
                  با اسنابر و خازن میزان جرقه کنتاک کنترل میشه اما
                  جریان استارت هست که باعث جوش خوردن کنتاک رله
                  میشه.

                  اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : رله و موتور و میکرو

                    نوشته اصلی توسط mehdi-mashreghi
                    سلام
                    توی این مواقع که جرقه کلید رله ، خیلی خفن میشه ، از یه خازن موازی با کلید رله ، استفاده میکنن !

                    این جوری.....

                    یه سوال ؟ مگر خازن در ولتاژ متناوب مدار بسته نیست ؟! این مشکل ایجاد نمیکنه ؟ منطورم اینه با توجه به متناوب بودن ولتاژ در زمان قطع بودن رله ، باز خازن جریان رو از خودش عبور نمیده ؟
                    خدایا هر چقدر دوست داری از عمر من کم کن و به طول عمر پدر و مادرم اضافه کن...

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : رله و موتور و میکرو

                      یه سوال ؟ مگر خازن در ولتاژ متناوب مدار بسته نیست ؟! این مشکل ایجاد نمیکنه ؟ منطورم اینه با توجه به متناوب بودن ولتاژ در زمان قطع بودن رله ، باز خازن جریان رو از خودش عبور نمیده ؟
                      نه عزیزم مداربسته نیست بسته به فرکانس و مقدار خازن جریان راکتیوی از شبکه میکشه.

                      اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : رله و موتور و میکرو

                        راه حل این دوستمون اینه که یک مدار سافت استارت ایجاد کنه تا جریان استارت رو کاهش بده واز اسنابر برای کنترل جرقه ها نیز استفاده کنه
                        ایشون باید دو رله در مدار بکار ببره یکی اول وصل بشه که یک بوبین رو وارد مدار کنه که جریان موتور از طریق بوببین محدود بشه وقتی موتور کمی
                        دور گرفت رله اصلی وصل بشه.

                        اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : رله و موتور و میکرو

                          عزیزم ! همون طوری که میدونیم موتور در لحظه راه اندازی جریان زیادی میکشه خب اگه این جریان محدود بشه حله . به نظر من اگه یه سری مقاومت راه انداز (همونایی که برای راه افتادن نرم موتور توی درس ماشین می خوندیم)در مدار روتور قرار بدید دیگه جریان راه اندازی محدود و رله سالم می مونه بعد از راه اندازی مقاومت ها را دونه دونه از مدار با مثلا یدونه avr یا حالا fpga خارج کنید این کار فقط باعث میشه موتور دیرتر به سرعت و گشتاور نهایی خودش در بار کامل نزدیک بشه
                          گویند سنگ لعل شود در مقام صبر اری شود ولی به خون جگر شود
                          همیشه آخر همه چیز خوبه، اگر هم هنوز خوب نشده پس هنوز آخرش نشده(چارلی چاپلین)

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : رله و موتور و میکرو

                            عزیزم ! همون طوری که میدونیم موتور در لحظه راه اندازی جریان زیادی میکشه خب اگه این جریان محدود بشه حله . به نظر من اگه یه سری مقاومت راه انداز (همونایی که برای راه افتادن نرم موتور توی درس ماشین می خوندیم)در مدار روتور قرار بدید دیگه جریان راه اندازی محدود و رله سالم می مونه بعد از راه اندازی مقاومت ها را دونه دونه از مدار با مثلا یدونه avr یا حالا fpga خارج کنید این کار فقط باعث میشه موتور دیرتر به سرعت و گشتاور نهایی خودش در بار کامل نزدیک بشه
                            عزیزم من اینو برای شما نگفتم شما که ماشاالله استادی ولی خب شاید دوستان دیگه ندونن
                            ما هنوز نمیدونیم نوع موتور چیه
                            مقاومت هم در موتور های DC استفاده میشه و تلفات زیادی ایجاد میکنه.
                            سلف در مدار AC مناسبتره ودر لحظه اول جلوی ضریه جریان رو میگیره
                            اون پله پله اضافه کردن هم برای موتورهای توان بالا در حد چند ده کیلو واته
                            در این مورد موتور به 40 درصد دور نامی برسه میشه رله دوم رو وارد مدار کرد.

                            اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : رله و موتور و میکرو

                              داشتم میخوندم که بعد بنویسم راهش گذاشتن 2 تا رله است . به عبارتی یک کلید جدا گونه که توی اینورتر های DC اول با مقاومت خازنهارو شارژ میکنه / ولی اینجا هم برای موتور AC خوشبختانه اقای قاصد دل فرمودن

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X