اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

    دوستان ما کولرمون توی بالکن هستش و یه بار جریانشو گرفتم 1.5َA روی دور کند بود.( نمیدونم چند اسبه) که اتفاقا" بسرم زد و اتوماتش کردم :icon_razz: خونه بهشت شده.

    ولی مشکل اینه که یهو بی هوا روشن میشه و صدای ژ3 ازش میاد بیرون که همه میریم زیر میز بعضی وقتا :icon_razz: چیزی که به ذهن خودم رسید این بود که جریان راه اندازش خیلی بیشتر از گشتاوریه که برای راه اندازی نیاز داره و بیام 2 سر سیم پیچ راه انداز رو بیارم بیرون از موتور و بعد با یه رئوسا یه مقاومت یا هر چی بیام انقدر جریان راه انداز رو کن کنم که گشتاور اولیه کم بشه ولی بتونه موتور رو بچرخونه.

    نظر اساتید چیه؟

    #2
    پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

    آروین جان پس اون سیم پیچ استارت اولیه رو الکی گذاشتن ؟
    خوب چرا این کارو کنی (تا یادم نرفته بگم که مشکل چیز دیگه است ) اول اون راه اندازو قطع کن ببین با سیم پیچ خودش میچرخه /که خوب نمیچرخه و گیر میکنه . اون جریان اولیه باید باشه وگرنه صدای اولش قطع نمیشه بلکه طولانی میشه
    شاید یه خازن بتونه یه تغییراتی بده ولی اینو بهت اطمینان میدم که باید در کل کار دیگه انجام بدی وبا اونی که گفتی نمیشه
    صدای زیاد از هر چی میتونه باشه
    1-دریچه باز و در زمان روشن کردن به موتور و تسمه نگاه کن / ببین یه هو موتور یه لحظه به سمت پایین کشیده میشه ؟
    2-ببین تسمه سفت نیست . وقتی از دو طرف با یه دست جمعش کنی باید از هر طرف حدود 1 سانت حتما جمع بشه .
    در ضمن با دست وقتی بچرخونی باید روون باشه و زور نخواد . ااگر همیشه هم یه کم صدا میده میتونی یه کم صابون به تسمه بزنی

    حالا تا بعد .. شما هم بگو تا یادم بیاد

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

      نوشته اصلی توسط HI VOLTAGE
      آروین جان پس اون سیم پیچ استارت اولیه رو الکی گذاشتن ؟
      خوب چرا این کارو کنی (تا یادم نرفته بگم که مشکل چیز دیگه است ) اول اون راه اندازو قطع کن ببین با سیم پیچ خودش میچرخه /که خوب نمیچرخه و گیر میکنه . اون جریان اولیه باید باشه وگرنه صدای اولش قطع نمیشه بلکه طولانی میشه
      شاید یه خازن بتونه یه تغییراتی بده ولی اینو بهت اطمینان میدم که باید در کل کار دیگه انجام بدی وبا اونی که گفتی نمیشه
      صدای زیاد از هر چی میتونه باشه
      1-دریچه باز و در زمان روشن کردن به موتور و تسمه نگاه کن / ببین یه هو موتور یه لحظه به سمت پایین کشیده میشه ؟
      2-ببین تسمه سفت نیست . وقتی از دو طرف با یه دست جمعش کنی باید از هر طرف حدود 1 سانت حتما جمع بشه .
      در ضمن با دست وقتی بچرخونی باید روون باشه و زور نخواد . ااگر همیشه هم یه کم صدا میده میتونی یه کم صابون به تسمه بزنی

      حالا تا بعد .. شما هم بگو تا یادم بیاد

      j
      تا اونجایی که من خوندم توی کتابا این سیم پیچ اولیه برای بالا بردن گشتاوره برای استارت اولیه موتور و جوری حساب میشه که بیشترین بار رو روی موتور بتونه راه اندازی کنه. مثلا اگر 1/4 اسب باشه جوری طراحیش میکنن که بار 1/4 اسب رو بتونه راه بندازه همون فعل وداحه. ولی برای کولر فکر کنم نیازی نباشه اینطوری باشه .

      هر کار مکانیکی بگی کردم حتی جای موتور رو روی قلتکش عوض کردم ولی نشد که نشد.
      صابون کار درستی نیست. بادست هم میرخونم بد نیست روونه.

      مورد یک رو باید چک کنم

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

        یه چیزی یادم افتاد که خیلی مهمه
        1-چه مدت صدا میده منظورم همون چند ثانیه است ؟
        2- در مورد صدایی که میده توصیفش کن(چه جوری شروع وچه جوری قطع میشه) تا بگم چه کنی

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

          نوشته اصلی توسط HI VOLTAGE
          یه چیزی یادم افتاد که خیلی مهمه
          1-چه مدت صدا میده منظورم همون چند ثانیه است ؟
          2- در مورد صدایی که میده توصیفش کن(چه جوری شروع وچه جوری قطع میشه) تا بگم چه کنی
          1- یک ثانیه
          2- صدا شبیح صدای قرشه و وقتی روشن میشه تا ته خونه شنیده میشه و لامپ ها ضعیف میشه نورش بعضی وقتام 2 بار این صدا رو میده. با یه صدای زور زدن شروع میشه و با یه صدای ووومم تموم میشه. حالا برات صدا شو میزارم

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

            یادم رفت بگم. توجه کردم وقتی بارون میاد یا اول و آخر فصله ( وقتی که همسایه ها کولراشون خاموشه) این مورد اصلا" پیش نمیاد

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

              سلام
              تو اون سیستم اتوماتت کاری کن که کولر با دور تند راه بیفته بعد از یکی دو ثانیه بندازش رو کند... درست میشه... :agree:
              وقتی کوار با دور کند راه اندازی میشه جریان زیادی میکشه... :redface:

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

                - یک ثانیه
                2- صدا شبیح صدای قرشه و وقتی روشن میشه تا ته خونه شنیده میشه و لامپ ها ضعیف میشه نورش بعضی وقتام 2 بار این صدا رو میده. با یه صدای زور زدن شروع میشه و با یه صدای ووومم تموم میشه. حالا برات صدا شو میزارم
                نه نیاز به صداش نیست . حله گرفتم / پس خیلی زور و جریان میخواد که کم میاره
                یادم رفت بگم. توجه کردم وقتی بارون میاد یا اول و آخر فصله ( وقتی که همسایه ها کولراشون خاموشه) این مورد اصلا" پیش نمیاد
                oo: اصلا ولتاژ برقتون گرفتی ببینی الان چقدره . این به خاطر ضعیف بودن برق یا سیم های برق خونه یا کولر میشه

                این صدا 2 تا دلیل میتونه داشته باشه
                1-دیدی پشت موتور پلاتین ها به سمت داخل و وقتی روشن میکنی سرعت گرفتنی با گریز از مرگز از داخل باز میشه و به سمت بیرون میاد ؟ / باید وقتی نگاه میکنی به اونجا روشن کنی و بررسی کنی
                میبینی پلاتین اول به داخلی وصله (پلاتین سیم پیچ گشتاور) و با سرعت گرفتن به رویی که تو دید هست وصل میشه . اگر اون وزنه داخلی که 2 تا فنر هم داره خشک باشه یا میله روتور خشک باشه ،سخت و دیر عقب میاد و صدا تولید میشه (با دست عقب جلو کن ببین روون روون باشه و یه کم روغن کاری کن ) / اگر پلاتین ها هم تنظیم نباشه و ممکنه حتی جفتشون اول وصل باشن که این بدجور جریان میکشه و صدا هم میده .

                2- ممکنه فقط از برق باشه و مجبور باشی سیم کلفت تر بکشی

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

                  نوشته اصلی توسط HI VOLTAGE
                  - یک ثانیه
                  2- صدا شبیح صدای قرشه و وقتی روشن میشه تا ته خونه شنیده میشه و لامپ ها ضعیف میشه نورش بعضی وقتام 2 بار این صدا رو میده. با یه صدای زور زدن شروع میشه و با یه صدای ووومم تموم میشه. حالا برات صدا شو میزارم
                  نه نیاز به صداش نیست . حله گرفتم / پس خیلی زور و جریان میخواد که کم میاره oo: اصلا ولتاژ برقتون گرفتی ببینی الان چقدره . این به خاطر ضعیف بودن برق یا سیم های برق خونه یا کولر میشه

                  این صدا 2 تا دلیل میتونه داشته باشه
                  1-دیدی پشت موتور پلاتین ها به سمت داخل و وقتی روشن میکنی سرعت گرفتنی با گریز از مرگز از داخل باز میشه و به سمت بیرون میاد ؟ / باید وقتی نگاه میکنی به اونجا روشن کنی و بررسی کنی
                  میبینی پلاتین اول به داخلی وصله (پلاتین سیم پیچ گشتاور) و با سرعت گرفتن به رویی که تو دید هست وصل میشه . اگر اون وزنه داخلی که 2 تا فنر هم داره خشک باشه یا میله روتور خشک باشه ،سخت و دیر عقب میاد و صدا تولید میشه (با دست عقب جلو کن ببین روون روون باشه و یه کم روغن کاری کن ) / اگر پلاتین ها هم تنظیم نباشه و ممکنه حتی جفتشون اول وصل باشن که این بدجور جریان میکشه و صدا هم میده .

                  2- ممکنه فقط از برق باشه و مجبور باشی سیم کلفت تر بکشی
                  چک میکنم میگم ممنون .

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

                    والا های ولتاژ جان ولتاژ برق 208 ولته اینجا برا ما.
                    اینو تست کردم هیچ تغییری نکرد. مدار کنترولر رو از سر راش برداشتم و یه راست زدمش به برق کولرو ( یعنی رله و سیم اضافه ای سرراش نبود) میخاس صداشو برات بزارم؟ یا فیلم از راه اندازیش؟

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

                      اینو تست کردم هیچ تغییری نکرد.
                      یعنی پلاتین هاش سالم بود و اون سیستم گریز از مرکز هم نرم عمل میکرد ؟
                      با دست هم راحت عقب جلو میشد؟
                      راستی برق بدون روشن بودن کولر 208 بود آره

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

                        نوشته اصلی توسط HI VOLTAGE
                        یعنی پلاتین هاش سالم بود و اون سیستم گریز از مرکز هم نرم عمل میکرد ؟
                        با دست هم راحت عقب جلو میشد؟
                        راستی برق بدون روشن بودن کولر 208 بود آره
                        راستش اونارو هنوز وقت نکردم چک کنم ولی صداش داره دیوونم میکنه! امروز چک میکنم.

                        بله برق بدون روشن بودن کولر 208 ولته

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

                          به نظر من این میتونه کمبود توان راکتیو در شبکه توزیع باشه (برای همین شبکه می خواهد جبران توان راکتیو را بکنه ولتاژش میاد پایین) و یا انتقال این توان از شبکه به منزلتون به خوبی انجام نمیشه اگه امکانش را دارید منزلتون یکی از پریزها را خازن گذاری بکنید ببینید چی میشه
                          گویند سنگ لعل شود در مقام صبر اری شود ولی به خون جگر شود
                          همیشه آخر همه چیز خوبه، اگر هم هنوز خوب نشده پس هنوز آخرش نشده(چارلی چاپلین)

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

                            موتور تک فاز اصلا گشتاور راه اندازی نداره و سیم پیچ راه انداز کارش اینه که به سمت جهت چرخش مورد نیاز اختلاف فاز ایجاد میکنه با سیم پیچ اصلی
                            اگه دو سر سیم پیچ راه انداز را باز کنی زمانی که به موتور برق وصل کنی با دست به هر سمتی که بچرخونی موتور به همون جهت شروع به چرخش میکنه
                            این از اون
                            اگه تو سیستم کلاچ مشکلی باشه و قطع نکنه موتور صدای زیادی میده . نه خیلی زیاد ولی صداش بلندتر میشه و مصرف توانش هم بیشتر میشه
                            باید بعد از استارت موتور حدود 3 4 ثانیه بعد صدای قطع کلید گریز از مرکز بیاد
                            اینارو گفتم که بگم که منم بلدم
                            هميشه به ياد خدا باش !

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : دستکاری سیم پیچ راه انداز موتور کولر.

                              بله برق بدون روشن بودن کولر 208 ولته
                              اروین جان امتحان کردم عادی برقمون 212 ولت و حدود 6 امپر ازش کشیدم تقریبا 5 تا6 ولت افت کرد / فکر کنم میشه گفت اگر برق زیر 210 ولت باشه ضعیفه ولی ظاهرا برق شما خیلی زیاد ضعیف نیست / بعدش ببین اگر به نسبت جریان کشیدن افت زیادی داری از سیم کشی میتونه باشه

                              اینکه میگم گریز از مرکزو چک کن چون خودم هم باهاش روبرو شدم اگر درست عمل نکنه صدا میده و این دو صدا شدن هم مشکوک به اون میشه چون اگه پلاتین ها فاصله زیادی داشته باشن از عقبی قطع میشه ولی به جلویی نمیچسبه سرعت کم و دوباره برمیگرده عقب و ...
                              که خودش بد صدا میده خلاصه تنظیم نبودنش ممکنه 30تا ثانیه هم صدا تولید کنه (راهش هم فقط اینه که با چشم دقیق به عملکردش نگاه کنی و خودت هم ماشا.. باهوشی میفهمی باید چی کار کنی)
                              یه کم باهاش ور بری بهتر درک میکنی و اونجوری متمرکز تر میتونی سوال کنی و جواب بگیری

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X