اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

فهمیدن گیر کردن موتور (مکانیکی) با avr

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    فهمیدن گیر کردن موتور (مکانیکی) با avr

    با سلام به همه ی اساتید
    من میخوام گیر کردن (حالت مکانیکی) یک موتور رو با میکرو تشخیص بدم که تقریبا میشه گفت پایه ی ساخت پاور ویندو(سیستمی که بعد از قفل شدن ماشین شیشه ها رو میده بالا) هست.
    حالا سوالم اینه که اولا در این حالت از کدوم تغییر موتور میشه استفاده کرد ؟ جریان و یا ولتاژ ؟ و کدوم بهتره ؟
    با یه موتور 12 ولت که داشتم تست کردم و دیدم که اختلاف جریان زمان گیر کردن موتور خیلی بیشتر از ولتاژ هست ولی مشکل اصلیم اینه که چجوری باید این تغییر رو برای میکرو تعریف کنم
    با adc که نمیشه چون ولتاژ میگیره نه جریان
    در مورد مقاومت شنت و سنسور های جریان هم یه چیزایی خوندم ولی ظاهرا سنسور جریان پرش زیادی داره و مقدار دقیق گرفتن ازش کار ساده ای نیست
    آیا میشه با استفاده از مقاومت شنت و داشتن ولتاژ از طریق adc جریان رو بدست اورد و از اون استفاده کرد ؟! :question:
    ممنون میشم اگه اساتید راهنمایی کنن و بگن که از کجا شروع کنم و چه روشی بهتره :smile:
    با تشکر
    مفید بود ؟ بجای اسپم میتونید از دکمه ی تشکر استفاده کنید.
    [img width=405 height=100]http://eros8631.persiangig.com/image/pp.png[/img]

    #2
    پاسخ : فهمیدن گیر کردن موتور (مکانیکی) با avr

    نوشته اصلی توسط jervis
    آیا میشه با استفاده از مقاومت شفت و داشتن ولتاژ از طریق adc جریان رو برست اورد و از اون ستفاده کرد ؟! :question:
    یه مقاومت در حدود 0.1 اهم تا 0.5 اهم با موتور سری میکنید و با خوندن ولتاژ دو سر این مقاومت و قانون اهم جریانی که از موتور و مقاومت میگذره بدست میاد

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : فهمیدن گیر کردن موتور (مکانیکی) با avr

      سلام دوست عزیز
      منم یه همچین مشکلی داشتم که میخواستم با میکرو اضافه جریان موتور رو تشخیص بدم و فرمان چرخش موتور رو قطع کنم. مدار زیر رو بعد از کلی تست و تغییر بهش رسیدم. امیدوارم کمکت کنه .
      دوتا رله هست که موتور رو چپ گرد راست گرد میکنه. یک شنت که جریان موتور رو تشخیص میده . ولتاژ سر شنت به یه مقایسه کننده میره در صورت افزایش جریان هم موتور بدون دخالت میکرو stop میکنه و هم یک سیگنال به میکرو میده که اونم متوجه باشه . اینم لینک مربوط به مدار کاملا کار میکنه.

      http://mehrshidelectronics.com/?p=292
      "در عجبم از مردمي که خود زير شلاق ظلم و ستم زندگي مي کنند و بر حسيني مي گريند که آزادنه زيست" شريعتي
      در جهان روشنايي هايي وجوددارد كه در عميق ترين ظلمات نهانند.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : فهمیدن گیر کردن موتور (مکانیکی) با avr

        نوشته اصلی توسط tictactoe
        سلام دوست عزیز
        منم یه همچین مشکلی داشتم که میخواستم با میکرو اضافه جریان موتور رو تشخیص بدم و فرمان چرخش موتور رو قطع کنم. مدار زیر رو بعد از کلی تست و تغییر بهش رسیدم. امیدوارم کمکت کنه .
        دوتا رله هست که موتور رو چپ گرد راست گرد میکنه. یک شنت که جریان موتور رو تشخیص میده . ولتاژ سر شنت به یه مقایسه کننده میره در صورت افزایش جریان هم موتور بدون دخالت میکرو stop میکنه و هم یک سیگنال به میکرو میده که اونم متوجه باشه . اینم لینک مربوط به مدار کاملا کار میکنه.

        http://mehrshidelectronics.com/?p=292
        با سلام
        ممنون از لطفتون
        فقط خروجی برای میکرو کدومه ؟
        اگر u turn right یا left در مدار 1 بشن موتور به همون سمت شروع به چرخش میکنه دیگه ؟ درسته ؟
        خب اینا ورودی های فرمان مدار(البته اگه درست بگم)
        خروجی رو کجا میده ! (منظورم فرمانی هست که قراره به میکرو بده که متوجه گیر موتور بشه)
        باید موازی با LED1 LD1 اینتراپت بگیرم ؟
        بعد این که این D6 , D15 , D8 , D9 چی هستن ؟
        من فقط چرخش یک سمت رو نیاز دارم
        پس میتونم یک طرف مدار رو حذف کنم دیگه ؟ نه ؟
        با تشکر
        مفید بود ؟ بجای اسپم میتونید از دکمه ی تشکر استفاده کنید.
        [img width=405 height=100]http://eros8631.persiangig.com/image/pp.png[/img]

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : فهمیدن گیر کردن موتور (مکانیکی) با avr

          جریان متور در حالت قفل بیشتر از 2 برابر شایدم بیشتر از حالت کار هست
          هر چقدر متور بیشتر فشار بکشه جریان بیشتر مصرف میکنه
          وقتی متور به حالت قفل میرسه !! جریان یک دفه نزدیک به حالت اتصال کوته میرسه
          و فقط مقاومت موجود در سر جریان یک سیم پیچی داخل متور هست که عملا از ناحیه گذرا رد شده و وارد ناحیه ماندگار شده این یعنی جریان خیلی زیاد میشه
          خیلی راحت با یک امپر متر این قضیه رو تست کنید
          خودتون به راحتی میتونید مداری طراحی کنید همین :agree:
          [move][img width=133 height=100]http://bargiri.persiangig.com/aks/0.306310001356499787_taknaz_ir.gif[/img][/move]

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : فهمیدن گیر کردن موتور (مکانیکی) با avr

            نوشته اصلی توسط حامد رحیمی
            جریان متور در حالت قفل بیشتر از 2 برابر شایدم بیشتر از حالت کار هست
            هر چقدر متور بیشتر فشار بکشه جریان بیشتر مصرف میکنه
            وقتی متور به حالت قفل میرسه !! جریان یک دفه نزدیک به حالت اتصال کوته میرسه
            و فقط مقاومت موجود در سر جریان یک سیم پیچی داخل متور هست که عملا از ناحیه گذرا رد شده و وارد ناحیه ماندگار شده این یعنی جریان خیلی زیاد میشه
            خیلی راحت با یک امپر متر این قضیه رو تست کنید
            خودتون به راحتی میتونید مداری طراحی کنید همین :agree:
            بههه جناب رحیمی
            ممنون از کمکتون
            من رشتم فیزیکه و الکترونیک نخوندم که بتونم مدار طراحی کنم !!
            خصوصا مدار های آنالوگ :NO:
            مقدار جریان رو هم اگه پست اول تاپیک رو ببینید خودم نوشتم که تفاوتش از ولتاژ بیشتره(دیگه این قلمش مفصل توی فیزیک بوده و حال های اساسی داده !!! )
            این مدار هم پیدا کردم که خیلی خلاصه هست(البته خودم به احتمال زیاد از مدار tictactoe عزیز استفاده میکنم چون میکرو نداره)
            میزارم که اگر کس دیگه ای هم مشکل من براش پیش اومد استفاده کنه :
            http://www.romanblack.com/current.htm
            راستی آقای رحیمی پ.خ ها هم جواب بدید گاها بد نیستا !
            زیر چشم ما گود افتاد اینقد چشم دوختم به این مانیتور که جواب بیاد !! :mrgreen: :icon_razz:
            مفید بود ؟ بجای اسپم میتونید از دکمه ی تشکر استفاده کنید.
            [img width=405 height=100]http://eros8631.persiangig.com/image/pp.png[/img]

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X