ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 18
  1. #1
    2011/01/29
    تهران
    484
    16

    مشکل در کنترل دور موتور

    با سلام
    من يک موتور دي سي رو با ميکرو دارم کنترل مي کنم.
    اما اينجا يه مشکلي هست و اون اينکه دور موتور ، با کنترلي که من دارم مدام در حال بالا و پايين رفتنه ، يعني اگر من دور موتورم رو روي 1050 دور در دقيقه تنظيم کنم ، دور موتور مدام در حال نوسان کردن بين 700 تا 1200 هست .
    روندي که من براي کنترل در نظر گرفتم اينه که دور موتور خونده مي شه و تصميم گيري ميشه که اگر دور موتور بالا بود قدرت کمتري بهش برسه و اگر دور پايين بود قدرت بيشتري بهش برسه.
    از دوستان اگر قبلا کسي رو اين موضوع کار کرده و يا اطلاعاتي داره خواهش مي کنم راهنمايي کنه.
    متشکر
    دوستان عزیزم تصمیم گرفتم تا یه مدت کمتر به تالار سر بزنم . اگر دیر جواب دادم ببخشید.
  2. #2
    2007/11/22
    تبریز
    2,485
    453

    پاسخ : مشکل در کنترل دور موتور

    با سلام.
    لطفا توضيح دقيقتري بدين؛ مشخصات موتور، نحوه ي کنترل ، نحوه ي قرائت دور و در صورت امکان،برنامه ي نوشته شده.

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت



    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

  3. #3
    2011/01/29
    تهران
    484
    16

    پاسخ : مشکل در کنترل دور موتور

    با سلام.
    لطفا توضيح دقيقتري بدين؛ مشخصات موتور، نحوه ي کنترل ، نحوه ي قرائت دور و در صورت امکان،برنامه ي نوشته شده.
    ممنون از توجهتون.
    عارضم خدمت شما که :
    - من موتور خاصي مد نظرم نيست و روي چند موتور به صورت جداگانه امتحان دارم مي کنم که البته همه موتور يونيورسال هستن. با بار يا بي بار.
    - نوع کنترل من اينجوريه که برق شهر توسط ترياک سوئيچ زني مي شه بعد با پل ديود و خازن دي سي ميشه ميدم سر موتور
    و از اون طرف با سنسور اثر حال! دور موتورم رو مي خونم و هم رو ال سي دي نشون مي دم و هم برنامه تصميم مي گيره که دور موتور رو ( يعني زاويه آتش رو ) کم بکنه يا زياد.


    ولي دور موتور ثابت نمي تون بمونه . بعد از اينکه به ميزان مورد نظر رسيد مدام بالا پايين ميشه ، يه چيزي شبيه ميرايي بحراني که تو کنترل مي خونديم!( البته بعد از مدت زيادي ميرا ميشه ولي خيلي طول مي کشه-چند دقيقه!)

    يه سوال ديگه هم داشتم اگر ميشه:
    1. چرا وقتي من از ديود هرز گرد استفاده مي کنم فيوز ميپره ؟
    دوستان عزیزم تصمیم گرفتم تا یه مدت کمتر به تالار سر بزنم . اگر دیر جواب دادم ببخشید.
  4. #4
    2007/11/22
    تبریز
    2,485
    453

    پاسخ : مشکل در کنترل دور موتور

    خب تا الان من اينجوريش رو کار نکردم و متأسفانه اطلاعات دقيقي تو اين زمينه ندارم.فکر کردم موتورDC توان پايين رو دارين کنترل ميکنين و با PWM ( مثلا با L298 )

    فقط اين مورد به ذهنم رسيد(که نميدونم تا چه حدي درست هست) احتمالا علت کم و زياد شدن سرعت موتور ،ايجاد نوسان بين خازنهاي صافي و سلف معادل موتور هست(البته احتمالش کمه) اگه امکانش باشه يه مقاومت نسبتا زياد با توان بالا (مثلا 10 کيلو 2 وات ) با موتور موازي ببندين ببينين تأثيري داره؟ و اينکه ميگين ديود هرزگزد که ميزارين فيوز ميپره؛ ديود رو درست قرار ميدين؟

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت



    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

  5. #5
    2011/01/29
    تهران
    484
    16

    پاسخ : مشکل در کنترل دور موتور

    نه نوع نوسان از برنامه کوفتي منه!
    براي اينکه هم نوسان ها در زمان هاي بلند اتفاق ميافته ( مثلا 6 ثانيه يا 16 ثانيه! ) و هم اينکه اگر سيستم کنترلي نباشه و فقط يک قدرت خاص بهش بدم تقريبا ! ثابت ميمونه
    من ديود رو به صورت موازي با موتور و خازن صافي مي بندم البته با جهت عکس ( يعني اگر ديود رو يک فلش در نظر بگيريم ميشه از سر منفي به سمت سر مثبت )
    دوستان عزیزم تصمیم گرفتم تا یه مدت کمتر به تالار سر بزنم . اگر دیر جواب دادم ببخشید.
  6. #6
    2009/02/18
    تهران
    270
    1

    پاسخ : مشکل در کنترل دور موتور

    با سلام خدمت همه دوستان


    راستش من تابه حال نه با موتور های DC کار کردم و نه با AC , اما یه جایی یه مطلبی خوندم در باره کنترل دور موتور های AC , در اونجا یه نکته مهمی رو متوجه شدم , اونم این بود که نمیشه همینجوری با یه PWM دور موتور AC رو کنترل کرد , درست خاطرم نیست اما فکر میکنم باید به وسیله یک دیود زمان پیک فرکانس 50Hz رو چک کرد و وقت های خاصی عمل سوئچ رو انجام داد

    اگر رفرنس رو پیدا کردم اطلاع میدم
    نا اميدي يه دروغ بزرگه که آدما به خودشون ميگن
    تلاش يه حقيقت بزرگه که با صبر به ثمر ميرسه
  7. #7
    2007/11/22
    تبریز
    2,485
    453

    پاسخ : مشکل در کنترل دور موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدحسـين
    نه نوع نوسان از برنامه کوفتي منه!
    براي اينکه هم نوسان ها در زمان هاي بلند اتفاق ميافته ( مثلا 6 ثانيه يا 16 ثانيه! ) و هم اينکه اگر سيستم کنترلي نباشه و فقط يک قدرت خاص بهش بدم تقريبا ! ثابت ميمونه
    من ديود رو به صورت موازي با موتور و خازن صافي مي بندم البته با جهت عکس ( يعني اگر ديود رو يک فلش در نظر بگيريم ميشه از سر منفي به سمت سر مثبت )
    خب اگه اينطوره؛ جهت اطمينان به جاي کنترل تراياک با ميکرو؛ بياين يه ديمر بذارين و تست بکنين که موتور تغيير سرعت داره يا نه؟

    ضمنا الان يادم اومد! شما تراياک رو چطوري با ميکرو کنترل ميکنين؟ آيا از اپتوتراياک استفاده ميکنين؟ و از مدار Zero Cros جهت تعيين زاويه آتش تراياک استفاده ميکنين؟

    جهت ديود هم که درست قرار دادين.(آند ديود به زمين و کاتد به مثبت ) فقط با توجه به اينکه جهت چرخش موتور ثابت هست و فقط دورموتور کم و زياد ميشه؛اصلاً نيازي به ديود هرزگرد هست يا نه؟
    راستي ميکروتون چي هست؟

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت



    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

  8. #8
    2008/10/29
    2,098
    206

    پاسخ : مشکل در کنترل دور موتور

    سلام
    برای کنترل موتورهای AC به همین راحتی با ترایاک نمی شه کار کرد ، چون شما زاویه آتش و همچنین خط بار موتور رو دائما در حال تغییر دادن هستین و از جهتی هم که اگر ولتاژ پایین بیاد شما باید فرکانس نوسان سویچنگ رو بالا ببرین(درس ماشین 1)
    برای این منظور ابتدا برق رو دی سی کنین
    از IGBT برای سویچنگ استفاده کنین
    توسط PWM باید شکل موج کسینوسی با کاهش دامنه و افزاش ولتاژ برای کم کردن دور موتور و بلعکس استفاده کنین
    من قبلا این کار رو با تریاک انجام دادم و خاطرات سوختن موتور، خرابی سویچها و .... رو همیشه به ذهن دارم سعی کنین از روشهای استاندارد و توضیحی مناسب استفاده کنین
    چون دیمر به راحتی برای موتورهای AC به کار نمی رود و بابت همین هم هست که اکثر شرکتهای بزرگ تولید کننده موتور و درایورها بزرگترین و سخترین قسمتشون در کنترل ، کنترل دور موتورهای AC و چند فازه هست(به کوچکترین مدار اینورتور موجود در بازار هم نگاه کنین پیچیدگی مدارش قابل رویت هست)

    این روشها کمی زمان بر هستن پیشنهادم این هست از آی سی های درایور دور موتور AC که توانایی راه اندازی 6 IGBT رو دارن استفاده کنین تا نیازی به برنامه نویسی زیاد نباشه

    یا اگر برای کار صنعتی ، در حال طراحی مدار هستین سعی کنین از اینوتور های موجود در بازار استفاده کنین و نهایتا سرعت و .. رو توسط پروتکل های مربوط درایور موتور ، توسط میکرو به درایور منتقل کنین
    هیچ دانش آموزی نیست که به در خانۀ دانشمندی آمد و شد کند, مگر این که خداوند برای هر گامی که برمی دارد عبادت یک سال را برایش رقم زند.
  9. #9
    2009/10/21
    تهران
    2,493
    196

    پاسخ : مشکل در کنترل دور موتور

    نحوه تصمیم گیریت در مورد روشن/خاموش کردن کنترلرت چطوره؟
    شما یه کنترلر تناسبی (اگه اینطور باشه!) ساختی که دقت سنسور اندازه گیری و منطق سوئیچینگت خیلی اهمیت دار میشه
  10. #10
    2011/01/29
    تهران
    484
    16

    پاسخ : مشکل در کنترل دور موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط شاهرخ
    خب اگه اينطوره؛ جهت اطمينان به جاي کنترل تراياک با ميکرو؛ بياين يه ديمر بذارين و تست بکنين که موتور تغيير سرعت داره يا نه؟
    آره ثابته . همون طور که گفتم اگر با برنامه هم يه مقدار ثابت بهش بدم دور موتور ثابته. من فکر مي کنم مشکل اصلي اينجاست که قدرتي که من به موتورم اعمال مي کنم ( بخاطر چيزايي مثل اينرسي و اصطکاک و ... ) بعد از يه مدت خودش رو نشون مي ده . مثلا من وقتي که از 0 شروع مي کنم و قدرت ثابت به موتور مي دم بعد از 12 ثانيه به 1000 دور خودش مي رسه و هنگامي که در دور 800 هستم و اين قدرت رو به موتور مي دم 6 ثانيه طول مي کشه که روي 1000 دور ثابت بشه . [glow=red,2,300]من فکر مي کنم بايد يه برنامه اي بنويسم که با اين زمان تاخير مقابله کنه و اون رو جبران کنه [/glow]

    ضمنا الان يادم اومد! شما تراياک رو چطوري با ميکرو کنترل ميکنين؟ آيا از اپتوتراياک استفاده ميکنين؟ و از مدار Zero Cros جهت تعيين زاويه آتش تراياک استفاده ميکنين؟
    بله دقيقا
    جهت ديود هم که درست قرار دادين.(آند ديود به زمين و کاتد به مثبت ) فقط با توجه به اينکه جهت چرخش موتور ثابت هست و فقط دورموتور کم و زياد ميشه؛اصلاً نيازي به ديود هرزگرد هست يا نه؟
    راستي ميکروتون چي هست؟
    منظورتون رو متوجه نمي شم . اونجور که من فهميدم براي همه ي سلف ها و سيم پيچي ها ، کلا ديود هرز گرد لازمه چون با قطع شدن تغذيه اونا تمايل به بازگرداند انرژيشون در جهت عکس دارن
    من از اين ميکروي pic16f877a استفاده مي کنم ( خيلي هم از اين پيک ميکروها ناراضي ام چون هم فرکانس رو 1/4 مي کنن و هم کل زمان هايي که باهاشون محاسبه کردم و درآوردم اشتباه شده)
    دوستان عزیزم تصمیم گرفتم تا یه مدت کمتر به تالار سر بزنم . اگر دیر جواب دادم ببخشید.
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 18

موضوعات مشابه

  1. مشکل در کنترل موتور ها در روبات
    توسط !M! در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2015/08/17, 01:31
  2. مشکل با برنامه و مدار کنترل دور موتور DC
    توسط masoud_m_bf در انجمن میکروکنترلرهای AVR
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2015/07/29, 18:28
  3. مشکل در کنترل سروو موتور
    توسط elham!! در انجمن مدار هاي ديجيتال
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2014/08/30, 03:27
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2010/06/05, 22:19
  5. مشکل کنترل سرو موتور توسط pwm
    توسط mohammadyasini در انجمن میکروکنترلرهای AVR
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2010/03/25, 08:24

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •