اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تاپیک باتری ها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    تاپیک باتری ها

    برو بچ بیان انواع باتری های موجود و مشخصه های اونارو و این که هر کدمو برا چه کاری مناسبه رو بررسی کینم
    هیچی نشد نداره

    #2
    پاسخ : تاپیک باتری ها

    تاپیک خوبی.

    منم چند وقت پیش یه سری باطری دیدم بهش میگفم نانو پلیمر راسش تا حالا نشنیده بودم کسی هس بگه این باطری ها با باطری های پلمیر معمولی چه فرقی داره؟

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : تاپیک باتری ها

      تاپیک خوبیه ! اما تکراریه! :nerd:
      اولین سوالو خودم مطرح می کنم!
      من 8 تا باتری های نیکل متال 3250 میلی امپری 1.2 ولتی دارم که وقتی انارو شارژ میکنم 1.5 ولت هم میشوند! و وقتی انهارا سری میکنم 10 تا 11 ولت بهم میدند و 7 امپر که با اتصال کوتاه بدستش اوردم!
      1-حالا دوستان کسی میدونه این باتری ها چند امپر خروجی دارند؟ (بدون اتصال کوتاه)
      2-میشه جریان بیشتری بکشم بدون اینکه افت ولتاژ داشته باشم؟
      3-برای شارژ اینها با سرعت بالا چیزی میشناسید؟ (اخه شارژر هاشون خروجی 50 میلی دارند)(پس میشه 65ساعت oo: oo
      4-باتری از این بهتر سراغ دارید؟
      5-چطوری میشه عمرشونا زیاد کرد؟
      6-خیلی سوال پرسیدم :redface:
      [glow=red,2,300]برنامه هاي آموزشي تست شده براي NXP LPC1768 با توابع CMSIS[/glow]
      http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76623.0

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : تاپیک باتری ها

        نوشته اصلی توسط Reza Sede
        تاپیک خوبیه ! اما تکراریه! :nerd:
        اولین سوالو خودم مطرح می کنم!
        من 8 تا باتری های نیکل متال 3250 میلی امپری 1.2 ولتی دارم که وقتی انارو شارژ میکنم 1.5 ولت هم میشوند! و وقتی انهارا سری میکنم 10 تا 11 ولت بهم میدند و 7 امپر که با اتصال کوتاه بدستش اوردم!
        1-حالا دوستان کسی میدونه این باتری ها چند امپر خروجی دارند؟ (بدون اتصال کوتاه)
        2-میشه جریان بیشتری بکشم بدون اینکه افت ولتاژ داشته باشم؟
        3-برای شارژ اینها با سرعت بالا چیزی میشناسید؟ (اخه شارژر هاشون خروجی 50 میلی دارند)(پس میشه 65ساعت oo: oo
        4-باتری از این بهتر سراغ دارید؟
        5-چطوری میشه عمرشونا زیاد کرد؟
        6-خیلی سوال پرسیدم :redface:
        با سلام
        اگر تکراریه بذارید لینکش رو تا ببینیم چجوریه خوب!! و اما جوابهای شما:
        یک باتری نیکل متال هایدرید میتونه دو تا سه برابر باتری نیکل کادمیم هم سایزش ظرفیت داشته باشه یعنی چیزی در حد باتریهای لیتیوم-یون!! این باتری ها در سایز AA خیلی معمولند با مشخصات ظرفیتی 1100 - 2800 mA.h و ولتاژ 1.2 ولت.(در کار 1.5ولت هم میدنا)بهترین ظرفیت دشارژ برای اینها نرخ 1C (یعنی در یکساعت فول دشارژ)هست.بدی اینها خود دشارژی شدید هست!در روز اول 20% و بعدش به ازای هر روز 4% دیگه که فاجعه ای محسوب میشه دیگه.
        ولتاژ شارژ 1.6-1.4 ولت هست و باید شارژرهای هوشمند داشته باشن تا Overcharge پیش نیاد که شدیدا خطرناکه.در حال کار ولتاژشون به هیچ وجه نباید از 1 ولت پایینتر بیاد چون از بین میرن! دشارژشون باید بالانس بالانس باشه مثل باتریهای لیتیومی وگرنه اون سلولهای نخلیه نشده پلاریته اون تخلیه شده رو عکس می کنن و باتری رو از بین میبرن که مثلا در دوربینها و ... که تشخیص دهنده سطح (SOC Detector) ندارند پیش میومد قبلا.
        دمای باتری متأثر از شرایط مرزی، ساختمان، نوع باتری و مهمآ‌تر از همه واکنشهای شیمیایی داخل باتری است. این دما بر ظرفیت، مشخصه ولتاژ و مدت سرویسآ‌دهی اثر میگذارد و محدوده مجاز دمایی باتری بسیار اندک میباشد.پس در شارژ و دشارژ و کار کردن باتری زیر بار یکی از پارامترهای مهم کنترل و مانیتورینگ دماست.جوابهای شما تقریبا داده شد ولی در تاپیک بعدی:

        اضافه شده در تاریخ :
        نوشته اصلی توسط Reza Sede
        تاپیک خوبیه ! اما تکراریه! :nerd:
        1-حالا دوستان کسی میدونه این باتری ها چند امپر خروجی دارند؟ (بدون اتصال کوتاه)
        2-میشه جریان بیشتری بکشم بدون اینکه افت ولتاژ داشته باشم؟
        3-برای شارژ اینها با سرعت بالا چیزی میشناسید؟ (اخه شارژر هاشون خروجی 50 میلی دارند)(پس میشه 65ساعت oo: oo
        4-باتری از این بهتر سراغ دارید؟
        5-چطوری میشه عمرشونا زیاد کرد؟
        6-خیلی سوال پرسیدم :redface:
        1- جواب داده شد.
        2- بله محدودیت جریان ندارید و این به ظرفیتش برمیگرده.البته نه اینکه بیش از 7،8 آمپر بکشیدا. من خیلی روی این باتری ها مطالعه نکردم و کارم با باتریهای لیتیوم هست،اینها هم گریزی زده شده بهشون. :rolleyes:
        3- گفتم با چه ظرفیتی باید شارژ و دشارژ بشن. حالا شارژ مناسب پیدا کنید با توجه به باتریتون.
        4- بله-باتریهای لیتیوم - یون. در ضمن الان باتریهای لیتیوم پلیمر هم عالی هستنت ولی گرونتر هستن و کم حجم تر.اما ویژگیهاشون دقیقا مثل هم هست.
        5- با شارژ و دشارژ مناسب و با سرعت حداکثر 1C و نیز مانیتورینگ مناسب SOC & SOH که شارژرهای مناسب کامپیوتر کنترلر مخصوص رو در Pack خودشون دارن
        جانم به فدای ائمه اطهار
        می دونستم تحمل مرگ اعضای خانواده خیلی سخته ولی نه تا این حد،ایکاش پدرم بیشتر می موند.روحش شاد.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : تاپیک باتری ها

          ممنون از جوابتون.
          من امپر ساعت را با امپر خروجی را می خواهم!
          اینکه اندازه گرفتم چی بوده؟
          [glow=red,2,300]برنامه هاي آموزشي تست شده براي NXP LPC1768 با توابع CMSIS[/glow]
          http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76623.0

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : تاپیک باتری ها

            نوشته اصلی توسط Reza Sede
            ممنون از جوابتون.
            من امپر ساعت را با امپر خروجی را می خواهم!
            اینکه اندازه گرفتم چی بوده؟
            اینی که اندازه گرفتید حد اکثر جریانی هستش که این باطری میتونه بهتون بده و ربطی به ظرفیتش نداره که بیشتر مربوط به مقاومت داخلی باطری میشه...
            واحد ظرفیت الکتریکی کلون هستش که میگه Q=IT اگر T رو ساعت و I رو آمپر در نظر بگیریم واحدی بدست میاد که بهش میگن AH یا آمپرساعت . یعنی اینکه اگر 1 آمپر از یک باطری 1AH بکشیم 1 ساعت برای ما این جریان رو میده... ولی در عمل باطری ها اینطوری نیستن و اگر مثلا از یه باطری 20AH مقدار 50A جریان بکشیم دیگه به ما 24 دقیقه این جریان رو نمیده و مثلا میشه 15 دقیقه این زمان. این رو هم توی دیتاشیت های باطریها نوشته معمولا توی یه نمودار نوشته بر حسب هر چقدر جریان جه مدت کار میکنه....

            در رابطه با لیتوم پلیمر و لیتوم یون هم باید بگم که لیتیوم یون سنگینتر از لیتوم پلیمره ولی عمر بیشتری داره

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : تاپیک باتری ها

              مجله دانشمند ماهنامه دی صفحه 45 در باره باتری های جدید نوشته . ارزش خوندن داره
              هیچی نشد نداره

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : تاپیک باتری ها

                سلام
                حالا که صحبت از باطری ها شد خب از شارژر هاشون هم حرف بزنیم
                متد شارژ کردن هر کدوم از اینها به چه روشیه؟
                من چند وقتیه که دنبال مداری برای شارژ باطری های لیتیوم پلیمر 1 تا 3 سل هستم ولی همچین چیزی پیدا نکردم جناب ahmadpashaei شما که با پلیمر لیتیوم کار میکنید برای شارژشون چیکار میکنید؟
                ممنون میشم به منم کمک کنید :job:

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : تاپیک باتری ها

                  سلام
                  شارژر اینها بسیار برای کارخانه های سازنده سری هست!
                  Charger Types
                  Chargers normally incorporate some form of voltage regulation to control the charging voltage applied to the battery. The choice of charger circuit technology is usually a price - performance trade off.
                  بس که براشون مهمه! ما الان در حال تحقیق برای ساختشون هستیم.چرا که شارژرهای بازار بسیار کم توان هستن و ما جریان نامی بالای 25 و راه اندازی بالای 200 آمپر لازم داریم که وجود نداره چنین چیزی و همون فسقلی ها هم خیلی گرونن!!در ضمن من قصدم این بود که به مرور اطلاعاتی بذارم ولی روند دروس و تحقیق هم برای این باتری ها و هم پایان نامه و هم انگلیسی بیچارم کرده (فوت پدرم که بیش از 2ماه حال کار و درس برام نذاشت هم اضافه کنید).روشهای شارژ زیادن و بحثش مفصل،ایشالا یواش یواش یک چیزایی میذارم چون خودمم در حال تحقیقم.روشهای شارژ : ولتاژ ثابت که برای باتریهای سرب-اسید هست،جریان ثابت که برای باتریهای نیکل (از هر نوعش)هست،Taper currentکه برای باتریهای SLAهمون سرب-اسید ولی پک شده(فکر کنم به همون باتری ماشینهایی که میگن اتمی!!!)هست . در واقع جریان با بالا رفتن ولتاژ cell کاهش پیدا می کنه، Pulsed charge که برای باتریهای لیتیوم هم استفاده میشه. جریان بار رو به صورت دقیق با PWM میده.Burp ,Reflex,or Negative Pulse Charging که همونطور که از اسمش برمیاد یک پالس دشارژ (جریان منفی) با پهنای پالس 5ms در زمان استراحت باتری (در شارژ به روش قبلی -پالس-) میده تا گازهای روی الکترودها در اثر واکنش شیمیایی chemical خود cell ارز بین برن.مکمل روش قبلی هست. IUI Charging که در سه مرحله انجام میشه: اول جریان ثابت بعد ولتاژ و دوباره جریان ثابت تا فول شارژ و برای بعضی از باتریهای سرب-اسیدی مناسبه نه لیتیوم و کادمیوم.روش Trickle charging که به صورت چکه ای جریان رو به سلولها میده و برای مقابله با خود دشارژی اختراع شد و بخاطر احتمال overcharging به درد باتریهای لیتیوم و نیز نیکل-متال هایدرید نمی خوره. Float charging که باتری و بار با یک منبع DC موازی میشن و برای باتریهای Lead-Acid هست و تامین توان اضظراری سیستمهای backup.
                  Random charging که برای وسایلی هست که همیشه به منبع شارژ دسترسی ندارند و یا توان شارژ به سرعت موتور بستگی داره مثل خودروهای الکتروکی (EV) و HEV ها.
                  سوای اینها که روشهای شارژ بودن نرخ شارژ هم به سه دسته تقسیم میشه:
                  Slow,Quick and Fast Charging. که اولی با 0.1C , دومی با 0.3C و سومی با 1C شارژ می کنن.بعدا در باره اینها هم توضیح میدم و موارد دیگه.
                  جانم به فدای ائمه اطهار
                  می دونستم تحمل مرگ اعضای خانواده خیلی سخته ولی نه تا این حد،ایکاش پدرم بیشتر می موند.روحش شاد.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : تاپیک باتری ها

                    ممنون جناب پاشایی از توضیحات کاملتون
                    بالاخره یکی پیدا شد دنبال اینا باشه :job:
                    منم هرچی سرچ کردم و توی کتاب های مختلف رو گشتم مدار بدرد بخوری که حد اقل کارایی شارژر های تجاری رو داشته باشه پیدا نکردم و با خودم میگفتم چرا اینقدر سربسته توضیح دادن پس ماجرا اینه!!
                    خب چرا درست مداراتش پیدا نمیشه و سری هست؟ مگه چی داره؟ مخصوصا باتری ها لیتیومی که اصلا مطلب جامع و مفیدی من نتونستم براش پیدا کنم
                    بیشترشون در حد شارژ کردن 1 سل لیتیوم با جریان کم میخوره که اونم ای سی هاش تو ایران پیدا نمیشه :angry:

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : تاپیک باتری ها

                      .

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : تاپیک باتری ها

                        mahdi جان لطف دارید.من گرفتاریم زیاده ولی حتما این تاپیک خوب رو پی میگیرم.ولی باید علاقه نشون بدن چند نفر. میدونید چیه؟یکی از نگرانی های من برای این سایت همین موضوع بوده که دیگه به مباحث جدید پرداخته نمیشه و حول پروژه های کاردانی و کارشناسی میگرده و به مباحث روز دنیا پرداخته نمیشه.خودم قصد ایجاد این تاپیک رو داشتم ولی چون حتی یک خط فارسی هم پیدا نکردم گفتم بذارم کمی مستندات ترجمه کنم که اونم نیاز به ترجمه و تایپ و .... داره که خیلی برای من سخت و حتی غیر ممکن هست و دست نگه داشتم تا دوستان .(استارتر محترم) ایجاد کردن :icon_razz:ایشالا نم نم جلو میریم تا از پایان نامه دفاع کنم.بعدش کمی بیشتر وقت میذارم.
                        جانم به فدای ائمه اطهار
                        می دونستم تحمل مرگ اعضای خانواده خیلی سخته ولی نه تا این حد،ایکاش پدرم بیشتر می موند.روحش شاد.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : تاپیک باتری ها

                          تشکر فراوان از اقای پاشایی گرامی!

                          دیدگاه

                          لطفا صبر کنید...
                          X