اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

Head Up Display

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    Head Up Display

    سلام به همه دوستان
    تو بعضی از اتومبیل ها به جای اینکه اطلاعات مورد نیاز راننده روی مانیتور GPS نشون داده بشه ، روی شیشه جلو اتومبیل هست و راننده میتونه همینطور که جلو رو میبینه اونرو هم بخونه، اینجور که شنیدم این سیستم Head Up Display نامیده میشه و اولین بار روی هلیکوپتر های نظامی پیاده شده.
    اگر از بین دوستان کسی با نحوه کارکرد این سیستم آشنا هست لطفا یه مقدار برامون توضیح بده.
    پیشاپیش ممنونم

    #2
    Head Up Display

    سلام . خوبی دوست عزیز ؟
    ممنون از اینکه این مسئله رو مطرح کردید . من نمیدونم همچین چیزی ساخته شده . همیشه فکر میکردم اگه همچین چیزی باشه چقدر کار راحته .
    امیدوارم کسی از دوستان اطلاعاتی در موردش داشته باشه .
    موفق باشید .
    شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآ‌ي جهاد فيآ‌سبيلآ‌الله.
    هجرت، هجرت از سنگينيآ‌هاست و جاذبهآ‌هايي كه تو را به خاك ميآ‌چسباند.
    چكمهآ‌هايت را بپوش، رهآ‌توشهآ‌ات را بردار و هجرت كن.

    دیدگاه


      #3
      Head Up Display

      http://www.answers.com/topic/head-up-display#after_ad1

      http://tri.army.mil/LC/CS/csa/cphud.htm
      http://www.solutiaautomotive.com/en/lgi/hud.aspx
      http://wearcam.org/head-mounted-displays.html
      خواندن کلمات قصار برای یک آدم تحصیلآ‌نکرده چیز خوبی است
      چرچیل

      تنها معجزه بزرگ و نابودنشدنی، اعتقاد بشر به معجزه است.
      ژان پل سارتر
      [color=red][size=14pt]جادوی دست یک انسان، در دست دیگری، توانایی "مهندسیآ‌کردن" است. "ماوراءالطبیعه" واژهآ‌ای پوچ است. رابرت آنسون هاینآ‌لاین

      دیدگاه


        #4
        Head Up Display

        سلام آقا محمد
        خوبم ممنون، ارادت داریم
        راستش من این خبر رو نزدیک 5 یا 6 سال پیش شنیدم، و اصل ماجرا این بوده که :
        یه نمایشگاه اتومبیل بوده که تو اون یکی از اتومبیل های BMW هم بوده، یکی از ایرادهایی که از این BMW گرفته میشه اینه که GPS در جای مناسبی قرار نداره و باعث خراب کردن دید راننده میشه، روی همین حساب BMW میاد و در مدل بعدی کلیه چیز هایی که روی مانیتور GPS بود رو به وسیله این سیستم میفرسته روی شیشه که دیگه از این لحاظ مشکلی نباشه،متاسفانه اون موقع که من اینو شنیدم نه تو کار ماشین بودم نه الکترونیک بره همین دنبال نکردم فقط گفتم چه جالب.
        تا اینکه از یه نفر دیگه فهمیدم که این سیستم این نام داره و اولین بار در هلیکوپتر نظامی به کار رفته، و چند وقت پیش هم توی مجله ماشین در مورد این سیستم نوشته بود که :
        ""Citroen C6 نخستین خودرو اروپایی است که به این سیستم مجهز میشود،( یعنی تازه شده ) و این سیستم توسط "نیپون سیکی" ژاپن ساخته و پرداخته میشود.""
        در صورتی که Bmw این رو نزدیک 6 سال پیش روی ماشینش آزمایش کرده بود. و از اواخر سال گذشته در مدل های سری 5 و 6 خود، برای آمریکا نصب کرد. البته طبق گفته مجله جنرال موتورز هم در سال های دهه 1980 از ین سیستم بهره برداری کرده.
        خلاصه اینکه خیلی وقت هست که این سیستم وجود داره
        من هم امیدوارم از بین دوستان یکی به این سیستم آشنایی داشته باشه، به هر حال دیر یا زود میفهمیمش بعد همینجا رو ژیان پیادش میکنیم، نه ببخشید روی خودرو ملّی

        دیدگاه


          #5
          Head Up Display

          تشکر علی جان
          بعد از پست دومم، پست شمارو دیدم

          دیدگاه


            #6
            Head Up Display

            ابته تو سایت خود bmwهم جدیدشو گذاشته
            خواندن کلمات قصار برای یک آدم تحصیلآ‌نکرده چیز خوبی است
            چرچیل

            تنها معجزه بزرگ و نابودنشدنی، اعتقاد بشر به معجزه است.
            ژان پل سارتر
            [color=red][size=14pt]جادوی دست یک انسان، در دست دیگری، توانایی "مهندسیآ‌کردن" است. "ماوراءالطبیعه" واژهآ‌ای پوچ است. رابرت آنسون هاینآ‌لاین

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : Head Up Display

              میدونم این پست هم خیلی وقت هست که ایجاد شده اما فکر کنم بد نباشه دوباره دست و رویی به سرش بکشیم به خصوص که توضیحات فارسی نداشت این مطلب رو قبلا جای دیگه نوشته بودم حالا Paste میکنم اینجا برای همین اگر نا هماهنگی توش بود ببخشید.
              سیستم Head Up Display یا HUD روشی از نمایش دادن اطلاعات در سطحی شفاف مانند شیشه است که بدون اینکه مانع دید آنطرف سطح شفاف بشه اطلاعات و داده هارو روی همون سطح نشون میده.
              این سیستم هم مانند خیلی دیگه از سیستم های الکترونیکی و غیر الکترونیکی اولین بار برای استفاده ارتش طراحی و ساخته شد در دهه 1960 این سیستم در جت های جنگنده و هلیکوپترهای ارتش به کارگیری شد تا از به هم زدن تمرکز خلبان برای نگاه کردن به قسمتهای مختلف جلوگیری بشه، البته در نمونه های اولیه این سیستم در اصل فقط با هدف بهتر کردن سیستم نشانه روی انجام شد و پس از اینکه مشاهده شد که خلبانانی که با این سیستم کار میکنند بازده بهتری نسبت به سایر نمونه های معمولی دارند کم کم اطلاعات و خیلی فاکتورهای دیگه هم برای نمایش بر روی این صفحات در نظر گرفته شد.
              در دهه 1970 این تکنولوژی گسترش یافت و کم کم وارد هواپیماهای تجاری هم شد. در این HUD ها اطلاعاتی از قبیل سرعت باد، ارتفاع و موقعیت نشان داده میشد که قبل از این در جت ها و هلیکوپترهای جنگنده ارتش استفاده شده بود. HUD در نمونه های کنونی هواپیماهای تجاری علاوه بر چند فاکتوری که گفته شد خط افق، قطب نما، چرخش ها و موقعیت های مختلف رو نشون میده و نسبت به نمونه های اولیه خیلی کاملتر شدند.
              در سال 1988 برای اولین بار از HUD در اتومبیل استفاده کردند، الدزمبیل اولین اتومبیلی بود که از این سیستم استفاده کرد.
              تا چند سال پیش تنها تعداد محدودی از هواپیماهای مسافربری از HUD استفاده میکردند اما امروزه بیشتر هواپیماهای مسافربری از این سیستم استفاده میکنند.
              به طور کلی دو نوع HUD استفاده میشه: نوع اول Fixed HUD ها هستند که در آنها خلبان باید دیدش رو روی صفحه متمرکز کنه و تصاویر رو ببینه منظورم این هست که محل قرارگیری ثابت هست یعنی تصویر روی سطح شیشه مانند جلوی خلبان قرار داره و خلبان همونطور که جلو رو نگاه میکنه اطلاعات رو هم میبینه.
              نوع دوم Helmet Mounted HUD یا Head Mounted HUD ها هستند که با چرخش سر خلبان مچرخند و خلبان میتونه زمانی که دیدش مقابل نیست هم اطلاعات رو ببینه. این نمونه از سیستم ها اغلب تک چشمی هستند. آخرین جنگنده ارتش که از سیستم Fixed HUD استفاده میکرد F-22 Raptor بود. Helmet Mounted HUD در جنگنده F16 به کار گرفته شده همچنین در همه جنگنده های جدید F35 از این سیستم استفاده کردن.
              به طور کلی هر HUD از سه قسمت تشکیل شده : 1- Combiner 2- OverHead Projector Unit (OPU) 3- Computer
              Combiner قسمتی هست که دقیقا روبروی دید خلبان قرار گرفته و خلبان میتونه به اون نگاه کنه و استفاده کنه. Combiner تقریبا مقعر هست و روی اون پوششی وجوود داره که نوری که از پرژکتور به اون تابانده میشه رو انعکاس میده و به بقیه شعاع های نور اجازه عبور میده. صفحه Combiner به راحتی قابل باز کردن هست که هر موقع خلبان خواست اون رو باز کنه و به صورت معمولی به حرکتش ادامه بده. همچنین جنس این صفحه طوری هست که به راحتی شکسته بشه چون ممکن هست در اثر ایست های ناگهانی یا تصادف یا فرود نا مناسب سر خلبان با آن برخورد کنه و آسیب ببینه، به همین خاطر شکننده در نظر گرفته میشه که اگر سر مبارک خلبان با اون برخورد کرد آسیبی به خلبان نرسه.
              OverHead Projector Unit دقیقا در بالای سر خلبان در فضای داخلی اتاق قرار گرفته که البته معمولا در جنگنده ها این قسمت هم با Combiner ترکیب میکنند و مقابل خلبان قرار میدن. کار اصلی این قسمت این هست که اطلاعات رو از کامپیوتر بگیره و به طور صحیح به Combiner بتابونه تا خلبان بتونه اونارو ببینه و استفاده کنه. در سیستم های قدیمی تصویری که از برخورد نور پرزکتور با Combiner ایجاد میشد بر اساس شکست نور بود اما در حال حاضر از انعکاس نور تصویر ایجاد میشه.
              OPU از یک لامپ اشعه کاتدی برای تاباندن تصویر استفاده میکنه. OPU ها هم به راحتی قابل باز کردن هستند تا در مواقع لازم بشه سریعا اونارو تعمیر یا تعویض کرد.
              Computer هم به طور مستقیم با سایر قسمتها و تجهیزات خودکار هواپیما در ادتباط هست و به عنوان یک واسط بین این قسمتها و OPU و Combiner در نظر گرفته شده. این کامپیوتر به عنوان یک قسمت مستقل از بقیه کامپیوتر ها هست و اطلاعات رو مستقیما از سنسورها و تجهیزات دیگه دریافت میکنه و بعد از پردازش به OPU ارسال میکنه. این کامپیوتر ها هم به راحتی به دیتا باسهای مربوطه متصل میشند و راحت هم باز میشند. برای جلوگیری از خطا در HUD کامپیوتر مربوطه بعد از اینکه داده ها رو پردازش کرد یک نمونه از اون رو میفرسته به کامپیوتر اصلی و در صورت صحیح بودن به OPU ارسال میکنه.
              در مقایسه بین HUD ها فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته میشند که مهم ترین اونا مربوط فیزیک نور و تصویرشون هست. مثلا میدان دید، درصد روشنایی و تاریکی، دقت نمایش ، اینکه آیا تصویر مانند صفحه LCD فقط از دید خلبان واضح هست یا از همه طرف دیده بشه و خیلی فاکتور های دیگه. HUD ها جای بحث زیادی دارند که بیشتر وارد جزئیات نمیشم.
              شاد و موفق باشید
              از آنجا که گاهی فرصت بازخوانی پست نیست، بابت غلط های املایی و نگارشی احتمالی معذرت میخوام.
              هیچیک از پاسخ هایی که میدم را کاملا تایید نمیکنم و ممکن هست اشتباه کرده باشم، اگر من به نوشته ام مطمئن هستم شما مشکوک باشید.
              اگر در حل مشکل من کمک کردید و دکمه تشکر رو نزدم حتما فراموش کردم کوچکترین کمک شما برایم ارزشمند است!
              اگر به هر طریقی از من ناراحت شدید حتما با یک پیام خصوصی تذکر بدهید تا مشکل رو حل کنیم و رابطه ی صمیمانه، پایدار بماند.
              شاد و موفق باشید

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X