اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اینورتر

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    اینورتر

    سلام یکسری اطلاعات دارم که امیدوارم به دردتون بخوره
    1. تو درایو ها حتی اگر نخواهید حلقه بسته کار کنید باید فیدبک جریان -گشتاور داشته باشید یعنی با توجه به جریان منحنی سرعت گشتاور موتور القایی را همواره روی گشتاور ماکزیمم نگه دارید مثلا اگر در اثر باری دور موتور کم شد(جریان افزایش می یابد) درایو باید فرکانس رو هم کم کنه تا وقتی که جریان دوباره به میزان مشخصی کم بشه در واقع منحنی گشتاور سرعت موتور با درایو بدون PI یک خط صاف هست با مقدار گشتاور ماکزیمم
    2.اگه خواستین حلقه بسته کارکنید باید موتور را به قسمت پایینتر گشتاور سرعت ببرید و در محدوده ی مجاز منحنی گشتاور-سرعت باتوجه به سرعت شافت و جریان موتور گشتاور را جابه جا کنید کنترلر D استفاده نمیشود چون عملا بهبود خاصی به کنترلر نمیدهد.اینم اضافه کنم که با کمال تعجب باید با فیدبک سرعت. ولتاژو(جریان)کم و زیاد کنین و با فیدبک جریان گشتاور رو کم و زیاد کنید
    3.به نظر من تو فاز های بعدی طراحی اگه روی فیلتر اکتیو هم کار کنین خیلی خوب اگه در مورد درایو کم مطلب درست و حسابی هست در مورد فیلتر اکتیو که بعضی درایوها دارن هیچی نیست

    #2
    پاسخ : اینورتر

    1.اینورتری که اینجا روش بحث شده در مدv/f کار میکنه موردی که شما میگی درباره مد وکتور و foc هست.در ضمن اینورترهای ارزون قیمتی تو بازار هست که سنسور جریانشون روی DC LINK کار گذاشته شده. پس میشه گفت اجباری نیست درسته؟
    2.
    اینم اضافه کنم که با کمال تعجب باید با فیدبک سرعت. ولتاژو(جریان)کم و زیاد کنین و با فیدبک جریان گشتاور رو کم و زیاد کنید
    حالا چرا تعجب؟ این یه مطلب درستیه!
    3.میشه یه توضیحی درباره اکتیو فیلترها بدی؟ من تو درایوها ندیدم فیلتر اکتیو استفاده بشه هر چی دیدم پسیو بوده.
    ممنون

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : اینورتر

      اول اینکه منم دو نوعشو معرفی کرد دیگه میدونم که این تاپیک هدفش نوع اول هست.
      سنسور جریان میتونه روی dc کار گذاشته بشه . هم هزینش کمتر هست هم فالت روی igbt رو میتونه تشخیص بده.
      تعجب به این علت که فرکانس با سرعت نسبت مستقیم داره ولی با جریان براش فیدبک میگیرن
      فیلتر های اکتیو که اگه بخوام ساده بگم یک خازن سری با المان سوئیچ هست که هرچه دیوتی سایکل بیشتر میشه خازن داخل مدار هم بیشتر میشه با این کار یک خازن متقیر با سرعت تغییرات بالا داریم.
      راستی برای درایو حتما حتما یک تریستور هم باید تعبیه بشه چون امکان استفاده از بی متال برای حفاظت موتور نیست

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : اینورتر

        خوب خدا رو شکر! چون تو پست قبلیتون احساس کردم حتما لازمه از جریان فیدبک داشته باشیم.
        خوب این خازن که گفتید که دقیقا فیلتر پسیو هست! کار این خازن دقیقا چیه?? من تا حالا تو هیچ درایوی ندیدم همچین چیزی! اونم دو سر ایجیبیتی!

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : اینورتر

          گفتم که سری با IGBT میزارن. راستشو بخوایین دقیقا کاربردشو نمیدونم ولی تا اونجایی که میدونم حذف هارمونیک انجام میده توان راکتیو متقیر درایو رو هم جبران میکنه من یک مقاله دست یک دانشجوی ارشد برق دیدم(قرار بود برام ایمیل کنه که نکرد!!!) از اونجا اینو فهمیدم. بعدش یکی از دوستام گفت که تو ی شرکتی که قبلا اونجا کار میکرده از این فیلتر ها همراه با درایو دیده.
          فقط وقتی فیدبک از جریان DC میگیرین باید تو محاسبه برای فیدبک حواستون باشه که این جریان یکسو شده ی سه فاز هست نه خود جریان سه فاز
          اینم بگم که گرفتن فید بک جریان الزامی هست

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : اینورتر

            گفتم که سری با IGBT میزارن
            مطمئن باش همچین چیزی تو هیچ درایوی استفاده نشده. این خازن تو فرکانسهای پایین مشکل سازه و باعث میشه خروجی نداشته باشیم.ضمنا این فیلتر اکتیو نیست بلکه پسیو هست چون خازن المان اکتیوی نیست.فیلترهای emi در ورودی و خروجی درایو استفاده میشه و جاییکه سیم خروجی درایو تا موتور بیشتر از 50 متر باشه از چوک فیلتر خروجی استفاده میشه.که همشون هم پسیو هستن.
            فقط وقتی فیدبک از جریان DC میگیرین باید تو محاسبه برای فیدبک حواستون باشه که این جریان یکسو شده ی سه فاز هست نه خود جریان سه فاز
            تا حالا موردی ندیدم که نمونه جریان باس دیسی رو تو تابع تبدیل درایو استفاده کنه و صرفا جهت جلوگیری از اور کارنت و حفاظت از سویچهاست.
            دوستان اگه کسی در موردAFEها (Active Front End) اطلاعاتی داره بذاره تا استفاده کنیم.
            با تشکر

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : اینورتر

              شما قبول دارین که تغییر جریان موتور باعث تغییر جریان dc میشه؟
              شما ندیدین چون تابع تبدیلش همون هست فقط یک ضریب K توش ضرب میشه
              البته فیدبک جریان به فید بک گشتاور معروف هست که خروجیش منجر به تغییر فرکانس میشه
              در ضمن به نظر من دنبال تابع تبدیل نوشتن برای طراحی کنترل کننده نباشید که کار نشدی هست از روش های تجربی باید استفاده بشه
              در مورد خازن هم من نمیگم با IGBT درایو سری هست بلکه به صورت جداگاه با یک IGBT جداگانه تو شبکه هستش مثل رگولاتور خازنی

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : اینورتر

                [quote author=B2 link=topic=52367.msg431382#msg431382 date=1359318324]
                مطمئن باش همچین چیزی تو هیچ درایوی استفاده نشده. این خازن تو فرکانسهای پایین مشکل سازه و باعث میشه خروجی نداشته باشیم.ضمنا این فیلتر اکتیو نیست بلکه پسیو هست چون خازن المان اکتیوی نیست.فیلترهای emi در ورودی و خروجی درایو استفاده میشه و جاییکه سیم خروجی درایو تا موتور بیشتر از 50 متر باشه از چوک فیلتر خروجی استفاده میشه.که همشون هم پسیو هستن.تا حالا موردی ندیدم که نمونه جریان باس دیسی رو تو تابع تبدیل درایو استفاده کنه و صرفا جهت جلوگیری از اور کارنت و حفاظت از سویچهاست.
                دوستان اگه کسی در موردAFEها (Active Front End) اطلاعاتی داره بذاره تا استفاده کنیم.
                با تشکر
                [/ :read:quote]





                شما قبول دارین که تغییر جریان موتور باعث تغییر جریان dc میشه؟
                شما ندیدین چون تابع تبدیلش همون هست فقط یک ضریب K توش ضرب میشه
                در ضمن به نظر من دنبال تابع تبدیل نوشتن برای طراحی کنترل کننده نباشید که کار نشدی هست از روش های تجربی باید استفاده بشه
                در مورد خازن هم من نمیگم با IGBT درایو سری هست بلکه به صورت جداگاه با یک IGBT جداگانه تو شبکه هستش مثل رگولاتور خازنی

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : اینورتر

                  اینم بلوک دیاگرام یک درایو بدون pi یک نگاه بهش بندازی بد نیست
                  http://www.4shared.com/photo/aZU9nOes/asd_1.html

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : اینورتر

                    بله صد در صد. تغییر جریان تو خروجی باعث. تغییر جریان دیسی میشه ولی به نظرم همچین فیدبکی یه کم کند عمل میکنه به خطر ظرفیت بالای خازنها شما نظرت چیه?
                    نه من دنبال تابع تبدیل نوشتن نیستم چون سوادشو ندارم!
                    درباره خازن هم تازه متوجه شدم منظورتونو ولی بازم تا حالا همچین چیزی ندیدم(شاید بعد از این دیدم) ولی ورودی اینورتر به اندازه کافی خازنی هست چه نیازی به این رگولاتور هست? ولی سلف سری زیاد استفاده میشه.
                    ممکنه عکسو یه جا دیگه اپ کنی؟ من نتونستم بازش کنم.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : اینورتر

                      نوشته اصلی توسط B2
                      بله صد در صد. تغییر جریان تو خروجی باعث. تغییر جریان دیسی میشه ولی به نظرم همچین فیدبکی یه کم کند عمل میکنه به خطر ظرفیت بالای خازنها شما نظرت چیه?
                      نه من دنبال تابع تبدیل نوشتن نیستم چون سوادشو ندارم!
                      درباره خازن هم تازه متوجه شدم منظورتونو ولی بازم تا حالا همچین چیزی ندیدم(شاید بعد از این دیدم) ولی ورودی اینورتر به اندازه کافی خازنی هست چه نیازی به این رگولاتور هست? ولی سلف سری زیاد استفاده میشه.
                      ممکنه عکسو یه جا دیگه اپ کنی؟ من نتونستم بازش کنم.
                      سلام
                      دوست عزیز برای فیدبک معمولا نمونه گیر جریانو روی خط DC ولی بعد خازن میزارن نه قبلش (یعنی بین خازن و IGBT ها)تا تاخیر که برای یک سیتم کنترل سم هست ایجاد نشه
                      راستشو بخوایین من به غیر از 4shared.com منبع دیگه ای برای پلود کردن بلد نیستم شما منبع معرفی کنید تا من براتون پلود کنم
                      برای خازن هم یک درایو فقط تو بخش dc خودش خازن هارو داره ولی تو بخش ac چیزی نداره این خازن ها حکم خازن ac دارن دقیقا مثل خازن های رگولاتور خازنی

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : اینورتر

                        راستی اینم بگم که درایو بدون فیدبک جریان راه اندازی میشه و موتور کار میکنه ولی عیبش اینه که
                        اونوقت باید یک موتور با توان خیلی بالا انتخاب کنید که صرفه ی انرژی و اقتصادیش تقریبا صفر هست چون وقتی زیر دور اصلی موتورو راه اندازی میکنید روتورش همون وزن رو داره ولی قدرت موتور کم شده مثل اینه که یک روتور نامناسب برای موتور انتخاب شده در چنین شرایطی دور موتر به راحتی افت میکنه به همین علت هم فیدبک جریان میذارن ولی برای مرحله ی اول که کار آموزشی هست میشه فیدبک نذاشت
                        عیب دوم هم اینه که باید موقع راه اندازی :
                        یا با محاسبات بگین که تغییرات دور روتور چطورهست در زمان های مختلف و بعد v/f تنظیم کنید تا گشتاور ثابت بمونه که چون بار تغییر میکنه سخت هست یا بذاریم عادی راه اندازی بشه که بهبودی برای جریان اولیه و گشتاور راه اندازی نداره
                        یک درایو بدون pi معمولا هم گشتاور راه اندازی هم جریان راه اندازی و هم مشخصه ی گشتاور در حال کار موتور را به شدت بهبود میبخشه
                        و اگه فیدبک جریان نزارین مثل اینه که یکی از ماشین های ایران خودرو را ساختین

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : اینورتر

                          دوست عزیز برای فیدبک معمولا نمونه گیر جریانو روی خط DC ولی بعد خازن میزارن نه قبلش (یعنی بین خازن و IGBT ها)تا تاخیر که برای یک سیتم کنترل سم هست ایجاد نشه
                          درسته.اما تا حالا تو هیچ اینورتری ندیدم همچین کاری بشه و عموما از سیگنال خروجی فیدبک میگیرن چون خیلی از اپشنها رو نمیشه پیاده کرد مثلا دو فاز کار کردن موتور رو نمیشه تشخیص داد یا اورلود شدن و...
                          برای خازن هم یک درایو فقط تو بخش dc خودش خازن هارو داره ولی تو بخش ac چیزی نداره این خازن ها حکم خازن ac دارن دقیقا مثل خازن های رگولاتور خازنی
                          درایو تو بخش ac خازن نداره چون نباید داشته باشه
                          استفاده از یه رگولاتور خازنی جایی که بارمون کاملا خازنیه کار بی معنیه.رگولاتور خازنی زمانی استفاده میشه که یه بار سلفی داشته باشیم.داخل درایو هم تا قبل از پل سه فاز بار خازنیه بعدش هم که قاعدتا نمیتونه هیچ خازنی قرار بگیره.ولی یه اکتیو pfc طبق شکل زیر میتونه تو ورودی قرار بگیره و ضریب توان رو بالا ببره

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : اینورتر

                            نوشته اصلی توسط B2
                            درسته.اما تا حالا تو هیچ اینورتری ندیدم همچین کاری بشه و عموما از سیگنال خروجی فیدبک میگیرن چون خیلی از اپشنها رو نمیشه پیاده کرد مثلا دو فاز کار کردن موتور رو نمیشه تشخیص داد یا اورلود شدن و...درایو تو بخش ac خازن نداره چون نباید داشته باشه
                            استفاده از یه رگولاتور خازنی جایی که بارمون کاملا خازنیه کار بی معنیه.رگولاتور خازنی زمانی استفاده میشه که یه بار سلفی داشته باشیم.داخل درایو هم تا قبل از پل سه فاز بار خازنیه بعدش هم که قاعدتا نمیتونه هیچ خازنی قرار بگیره.ولی یه اکتیو pfc طبق شکل زیر میتونه تو ورودی قرار بگیره و ضریب توان رو بالا ببره
                            حتی دوفاز شدن موتور رو جریان dc میتونه تشخیص بده چون جریان خط dc تو فالت های مختلف متفاوت هست مطمئن باشید موتر دوفاز شه یک ضریب از جریان حالت عادی اتفاف میفته که با مثلا فالت اتصال کوتاه متفاوت هست. من چندتا دیاگرام دیدم همشون از همون dc استفاده کردن.شما جریان ac رو چطور میخوای با فرکانس متقیرش و اون هارمونیکاش اندازه بگیری البته شدنی هست ولی پیپیدگی زیادی در مدارت استفاده کنی
                            در مورد اون فیلتر سعی میکنم مقالشو گیر بیارم تا خودمم دقیقتر بفهمم چرا استفاده میشه
                            منضورتون از بار درایو خازنیه رو من نمیفهمم؟؟؟
                            تو قسمت ac به هیچ وجه خازنی نیست به علت وجود موتو cos فی کمتر از یک هست و خازنی نیست
                            چون فیلتر کنترلپذیر هست خازن به IGBT های درایو هیچ صدمه ای نمیزنه
                            خازن قسمت DC درایو باعث هیچ تاثیری روی COS فی خروجی درایو نمیشه

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : اینورتر

                              من چندتا دیاگرام دیدم همشون از همون dc استفاده کردن.شما جریان ac رو چطور میخوای با فرکانس متقیرش و اون هارمونیکاش اندازه بگیری البته شدنی هست ولی پیپیدگی زیادی در مدارت استفاده کنی
                              دوست عزیزم من درباره دیاگرام صحبت نمیکنم درباره درایو واقعی صحبت میکنم نمیدونم شما چقدر عملی کار کردید ولی من درایوهای سه فاز از 1 کیلو وات تا 160 کیلووات برندهای اسیایی و اروپایی رو باز کردم و تعمیر کردم ولی تو هیچ کدوم از جریان دیسی نمونه گیری نشده بود.
                              منضورتون از بار درایو خازنیه رو من نمیفهمم؟؟
                              یعنی باری که از سمت سه فاز دیده میشه یه بار کاملا خازنیه.
                              تو قسمت ac به هیچ وجه خازنی نیست به علت وجود موتو cos فی کمتر از یک هست و خازنی نیست
                              بله دوست عزیز سلفی هست اما وقتی این بار سلفی از سمت سه فاز ورودی دیده نمیشه(به خطر بانک خازن) لزومی هم نداره از رگولاتور استفاده بشه اصلا مزیت درایو هم همینه که این بار سلفی دیده نشه.
                              ضمنا یه نیم نگاهی هم به یکی از منوالهای درایوهای موجود در بازار بندازید میبینید که توضیح داده هیچ گونه خازنی در خروجی درایو استفاده نشه.
                              احتمالا با خوندن کامل اون مقاله به کار اون رگولاتور پی خواهید برد :read:
                              موفق باشید.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X