سلام دوستان
من چند وقت پیش ها در اینترنت دنبال منبع تغذیه سوئیچینگ می گشتم یه چیزی پیدا کردم که خیلی جالب بود . از وبلاگ http://amplifier.blogfa.com پیدا کردم . توی این وبلاگ نوشته شده بود که می توان از پاور کامپیوتر یه منبع تغذیه دوبل 50 ولت بسازیم و خودم هم تست کردم و جواب گرفتم ولی هنوز رو آمپلی فایر تست نکردم که ببینم چه جور هست . مزیت این طرح این هست که خیلی ارزون تموم میشه شاید کمتر از 10هزار تومان . این طرح به قرار زیر است که مستقیم برداشت کردم و براتون میزارم .
طرز دریافت برق 55 ولت سه سر از پاور کامپیوتر.
اوّلاً یک پاور دسته دوّم (که ارزانتر باشد) با قدرت نسبتاً بالا تهیه کنید. دقت کنید که اگر پاورتان خیلی قراضه باشد شما را نیمه راه تنها می گذارد.
حال برای امتحان پاور سیم سبز را به سیمهای سیاه وصل کنید. اگر (فن) پاور شروع به چرخیدن کرد پاور سالم است. اگر از پاور کمی صدای جیز جیز به گوش برسد نشان نیم سوز بودن یا نامرغوب بودن آن است.
دقّت کنید که بین این همه سیمهایی که از پاور بیرون آمده اند، سیمهای سیاه سیم منفی هستند، سیمهای قرمز مثبت 5 ولت هستند، سیمهای زرد (؟) مثبت 12 ولت هستند و ... سیم سبز هم برای روشن شدن پاور است. البته برای کار ما شما به هیچ یک از این سیمها نیاز ندارید پس آنها را از ته قطع کنید.
وقتی قوطی پاور را باز می کنید با دو عدد گرماگیز بزرگ مواجه می شوید که به هر کدام سه عدد ترانزیستور وصل شده. اما نه اشتباه نکنید آن سه عدد شبه ترانزیستوری که در وسط قرار دارند، دیود هستند نه ترانزیستور! شما می توانید این گرما گیر را باز کنید تا کمتر جا بگیرد.
ورودی برق 220 ولت را شناسایی کنید و برق را به آن وصل کنید. سیم سبز را به یکی از سیمهای سیاه وصل کنید تا مدار به کار بیفتد، دقّت کنید که هیچ جای مدار به هیچ جا اتّصال نداشته باشد.
یک عدد چک نسبتاً بزرگ در کنار مدار مشاهده می کنید(مراد چکهای حلقوی نیست! بلکه چک بزرگی که در کنارش دو عدد چوک کوچک قرار دارد و شبیه ترانس است). به سمت اوّلیه آن چوک یک برق 110 ولت با فرکانس بالا وارد می شود و از ثانویه آن هم انواع مختلف برقها خارج می شود (3 ولت تا ...)
در قسمت ثانویه این چک 6 یا 7 عدد پایه وجود دارد که این پایه ها نسبت به هم برقهای مختلفی می دهند. برقی که در هر پایه نسبت به پایه ی کناری آن وجود دارد بسنجید تا به پایه ای که بیشترین ولتاژ را ارائه می دهد پیدا کنید (معمولاً دو پایه کناری به سمت داخل مدار).
تا اینجا شما توانسته اید برق 55 ولت از این مدار تهیه کنید. البته دقّت کنید که 55 ولت برق مستقیم DC می باشد و برق متناوب کمتر از آن نشان می دهد.
اما چند نکته قابل توجّه است:
1. برای تصفیه این طرح شما نیاز به دیود فرکانسی دارید! چون دیود های معمولی و پل دیودها در فرکانس بالا نشت می کنند. دو عدد دیود فرکانسی 3 آمپر تهیه کنید.
نیز دقّت کنید که برای تصفیه این برق نیازی به خازنهای بزرگ ندارید. یک خازن 1000 میکرو (و برای سه سر 2 عدد 1000 میکرو) کافی است. برای ولتاژ 55 ولت باید خازن شما 63 ولت باشد.
2. ممکن است وقتی خروجی 55 ولت می خواهد خازن شما را شارژ کند از خود حساسیت نشان دهد و قطع کند! نترسید دوباره پاور را قطع و وصل کنید. اگر پاور شما خیلی حساس است و زود قطع می کند شاید ضعیف باشد و به درد شما نخورد.
3. کارایی پاور تا جایی مجاز است که صدای جیز جیز از آن شنیده نشود، در آن سقف استفاده احتمال سوختن پاور شما هست.
4. می توانید ترانزیستور های 13007 را که ترانزیستورهای اصلی مدار هستند تعویض کنید و ترانزیستورهای بزرگ تر و قوی تر قرار بدهید (دقّت کنید که این ترانزیستورها از انواع خاصی هستند، پس معادل قوی ترِ همین ترانزیستورها را پیدا کنید) مثل ترانزیستور 4111.
5. برای دریافت برق دو سر کار شما ساده است. اما برای دریافت برق سه سر شما نیاز دارید که از برق به صورت نیم موج استفاده کنید. طرز استفاده برق سه سر از ترانس دو سر را قبلاً توضیح داده بودیم.
6. ممکن است اگر خواهان برق سه سر هستید دو لاین این برق با هم اختلاف ولتاژ داشته باشند. بعد از وصل کردن پاور برق به پاور صدا ولتاژ را تست کنید. با این مشکل زجر آور چه کنیم؟ به نکته بعد توجّه کنید:
7. شما می توانید یک چک دوّم به چک مدار موازی کنید تا برق از هر دوی آنها بیرون بیاید.
برای این کار باید یک چک مشابه تهیه کنید (مثلاً از یک پاور کامپیوتر سوخته باز کنید). بعد دو سیم اوّلیه ی آن را به اوّلیه ی چوک اصلی وصل کنید. البته نه این کار را نکنید، این کار کمی به طرح فشار می آورد و کارایی آن را از تعادل خارج می کند. پس دو سیم اوّلیه را به این دو نقطه وصل کنید: اتّصال امیتر به کلکتور ترانزیستورهای 13007 و سر دیگر به اتّصال چوک مدار به خازن بزرگ 105.
حال خروجی های ثانویه ی چوک جدید را هم شناسایی کنید و با خروجی های چوک قبلی به گونه ای سری کنید که برق سه سر به شما ارائه دهد (توضیح نمی دهم چون واضح است، امیدوارم متوجّه منظور من شده باشید، چون برق سه سر از وصل کردن دو برق دو سر به دست می آید).
با این کار مدار شما از چند جهت ارتقا می یابد: اوّلاً قدرت آن دو برابر می شود! ثانیاً تقارن مدار به خوبی حفظ می شود (اگر سیم ها را درست به هم سری کرده باشید)، ثالثاً مشکل قطع کردن مدار در فشار ناگهانی تعدیل می شود و ...
البته به موازات بالا رفتن قدرت پاور ترانزیستورها هم باید قوی بشوند.
8. توجّه داشته باشید که شما به هیچ یک از سیم های خروجی پیش فرض نیازی ندارید. دقّت کنید که خط منفی که شما از مدار دریافت کرده اید با خط منفی پیش فرض آن متفاوت است. مواظب باشید که در جای پیچ شدن مدار، اتّصالات منفی آن به بدنه دستگاه شما اتّصال نکند.
9. ممکن است بسته به استفاده ای که از پاور می کنید کمی صدای نویز وجود داشته باشد. برای رفع این مشکل لازم است خازنهای کوچکی را که از طریق پایه ها به بدنه وصل هستند حذف کنید. (2 عدد خازن 472 که به خط منفی وصل شده و سر دیگر آنها به بدنه وصل است).
سوالات شما:
جناب جهانشاهی ضمن تشکر از بابت توضیحاتتون
چند سوال:
1)ولتاژی که از قسمت ثانویه چوک زرد رنگ خارج میشه به صورت DC هست یا AC ؟؟؟
از این نظر میپرسم چون بدونم مولتی متر رو رو چه رنجی بزارم
2) برای تصفیه ولتاژ های خروجی از چوک میشه از دیودهای هیت سینک دوم استفاده کرد ؟؟؟
3) ولتاژ خازن های خروجی رو باید بالاتر از 50 ولت انتخاب کنیم؟
4) دست زدن به پایه های چوک خطرناکه؟
با تشکر
ـــــــــــــــــــــــــــ
جواب: ممنون از نظر لطفتان
ولتاژی خروجی از این چوک و هر چوک دیگری متناوب (ac) است، اصلاً هیچ ترانس یا چوکی با برق مستقیم کار نمی کند. لکن دقّت کنید که فرکانس کاری این چوک در حد بیش از 50 کیلو هرتز است یعنی هزار برابر ترانسهای معمولی. به همین خاطر شاید تناوب آن را احساس نکنید. اما به هر حال نیاز دارید که با پل دیود برق آن را یکسویه کنید. (توجّه کنید که شاید به دلایلی نتوانید برق خروجی این ترانس را قبل از تصفیه با اهم متر اندازه گیری کنید! پس بهتر است آن را با دیود و خازن یکسویه کنید و بعد اندازه گیری کنید.
2. دیودهای خود مدار را حق ندارید از مدار خارج کنید، چون محافظِ آن حساسیت نشان می دهد.
به هر حال این دیودها که به شکل ترانزیستورهای تخت هستند به کار تصفیه نمی آیند! چون جهت دو پایه ی کناری به سمت پایه ی وسط است (پایه وسط آنود برای دو کاتود کناری است) با این توضیح نمی توان دو عدد از این دیودها را طوری به هم وصل کرد که کار یک پل دیود را انجام دهد.
3. بسته به ولتاژی که از مدار می گیرید، ولتاژ خازنهایتان هم باید بالا باشد، یعنی کمی بالاتر از ولتاژ خروجی. برای برق 55 ولت از خازن 63 ولت استفاده کنید.
در یک ترانس 50 ولت ac شما نیاز به خازن صد ولت دارید. اما این طرح 38 ولت ac است و بعد از تصفیه به بیش از 50 ولت می رسد.
مواظب باشید به اولیه مدار دست نزنید، اما ثانیه ی آن اگر دستتان به تک سیم بخورد اشکالی ندارد.
خوب دوستان اگه این مطالب به دردتان خورد به من و سازنده این طرح دعا بفرمایید که خیلی محتاج دعای خیرتان هستیم .
یاحق.
من چند وقت پیش ها در اینترنت دنبال منبع تغذیه سوئیچینگ می گشتم یه چیزی پیدا کردم که خیلی جالب بود . از وبلاگ http://amplifier.blogfa.com پیدا کردم . توی این وبلاگ نوشته شده بود که می توان از پاور کامپیوتر یه منبع تغذیه دوبل 50 ولت بسازیم و خودم هم تست کردم و جواب گرفتم ولی هنوز رو آمپلی فایر تست نکردم که ببینم چه جور هست . مزیت این طرح این هست که خیلی ارزون تموم میشه شاید کمتر از 10هزار تومان . این طرح به قرار زیر است که مستقیم برداشت کردم و براتون میزارم .
طرز دریافت برق 55 ولت سه سر از پاور کامپیوتر.
اوّلاً یک پاور دسته دوّم (که ارزانتر باشد) با قدرت نسبتاً بالا تهیه کنید. دقت کنید که اگر پاورتان خیلی قراضه باشد شما را نیمه راه تنها می گذارد.
حال برای امتحان پاور سیم سبز را به سیمهای سیاه وصل کنید. اگر (فن) پاور شروع به چرخیدن کرد پاور سالم است. اگر از پاور کمی صدای جیز جیز به گوش برسد نشان نیم سوز بودن یا نامرغوب بودن آن است.
دقّت کنید که بین این همه سیمهایی که از پاور بیرون آمده اند، سیمهای سیاه سیم منفی هستند، سیمهای قرمز مثبت 5 ولت هستند، سیمهای زرد (؟) مثبت 12 ولت هستند و ... سیم سبز هم برای روشن شدن پاور است. البته برای کار ما شما به هیچ یک از این سیمها نیاز ندارید پس آنها را از ته قطع کنید.
وقتی قوطی پاور را باز می کنید با دو عدد گرماگیز بزرگ مواجه می شوید که به هر کدام سه عدد ترانزیستور وصل شده. اما نه اشتباه نکنید آن سه عدد شبه ترانزیستوری که در وسط قرار دارند، دیود هستند نه ترانزیستور! شما می توانید این گرما گیر را باز کنید تا کمتر جا بگیرد.
ورودی برق 220 ولت را شناسایی کنید و برق را به آن وصل کنید. سیم سبز را به یکی از سیمهای سیاه وصل کنید تا مدار به کار بیفتد، دقّت کنید که هیچ جای مدار به هیچ جا اتّصال نداشته باشد.
یک عدد چک نسبتاً بزرگ در کنار مدار مشاهده می کنید(مراد چکهای حلقوی نیست! بلکه چک بزرگی که در کنارش دو عدد چوک کوچک قرار دارد و شبیه ترانس است). به سمت اوّلیه آن چوک یک برق 110 ولت با فرکانس بالا وارد می شود و از ثانویه آن هم انواع مختلف برقها خارج می شود (3 ولت تا ...)
در قسمت ثانویه این چک 6 یا 7 عدد پایه وجود دارد که این پایه ها نسبت به هم برقهای مختلفی می دهند. برقی که در هر پایه نسبت به پایه ی کناری آن وجود دارد بسنجید تا به پایه ای که بیشترین ولتاژ را ارائه می دهد پیدا کنید (معمولاً دو پایه کناری به سمت داخل مدار).
تا اینجا شما توانسته اید برق 55 ولت از این مدار تهیه کنید. البته دقّت کنید که 55 ولت برق مستقیم DC می باشد و برق متناوب کمتر از آن نشان می دهد.
اما چند نکته قابل توجّه است:
1. برای تصفیه این طرح شما نیاز به دیود فرکانسی دارید! چون دیود های معمولی و پل دیودها در فرکانس بالا نشت می کنند. دو عدد دیود فرکانسی 3 آمپر تهیه کنید.
نیز دقّت کنید که برای تصفیه این برق نیازی به خازنهای بزرگ ندارید. یک خازن 1000 میکرو (و برای سه سر 2 عدد 1000 میکرو) کافی است. برای ولتاژ 55 ولت باید خازن شما 63 ولت باشد.
2. ممکن است وقتی خروجی 55 ولت می خواهد خازن شما را شارژ کند از خود حساسیت نشان دهد و قطع کند! نترسید دوباره پاور را قطع و وصل کنید. اگر پاور شما خیلی حساس است و زود قطع می کند شاید ضعیف باشد و به درد شما نخورد.
3. کارایی پاور تا جایی مجاز است که صدای جیز جیز از آن شنیده نشود، در آن سقف استفاده احتمال سوختن پاور شما هست.
4. می توانید ترانزیستور های 13007 را که ترانزیستورهای اصلی مدار هستند تعویض کنید و ترانزیستورهای بزرگ تر و قوی تر قرار بدهید (دقّت کنید که این ترانزیستورها از انواع خاصی هستند، پس معادل قوی ترِ همین ترانزیستورها را پیدا کنید) مثل ترانزیستور 4111.
5. برای دریافت برق دو سر کار شما ساده است. اما برای دریافت برق سه سر شما نیاز دارید که از برق به صورت نیم موج استفاده کنید. طرز استفاده برق سه سر از ترانس دو سر را قبلاً توضیح داده بودیم.
6. ممکن است اگر خواهان برق سه سر هستید دو لاین این برق با هم اختلاف ولتاژ داشته باشند. بعد از وصل کردن پاور برق به پاور صدا ولتاژ را تست کنید. با این مشکل زجر آور چه کنیم؟ به نکته بعد توجّه کنید:
7. شما می توانید یک چک دوّم به چک مدار موازی کنید تا برق از هر دوی آنها بیرون بیاید.
برای این کار باید یک چک مشابه تهیه کنید (مثلاً از یک پاور کامپیوتر سوخته باز کنید). بعد دو سیم اوّلیه ی آن را به اوّلیه ی چوک اصلی وصل کنید. البته نه این کار را نکنید، این کار کمی به طرح فشار می آورد و کارایی آن را از تعادل خارج می کند. پس دو سیم اوّلیه را به این دو نقطه وصل کنید: اتّصال امیتر به کلکتور ترانزیستورهای 13007 و سر دیگر به اتّصال چوک مدار به خازن بزرگ 105.
حال خروجی های ثانویه ی چوک جدید را هم شناسایی کنید و با خروجی های چوک قبلی به گونه ای سری کنید که برق سه سر به شما ارائه دهد (توضیح نمی دهم چون واضح است، امیدوارم متوجّه منظور من شده باشید، چون برق سه سر از وصل کردن دو برق دو سر به دست می آید).
با این کار مدار شما از چند جهت ارتقا می یابد: اوّلاً قدرت آن دو برابر می شود! ثانیاً تقارن مدار به خوبی حفظ می شود (اگر سیم ها را درست به هم سری کرده باشید)، ثالثاً مشکل قطع کردن مدار در فشار ناگهانی تعدیل می شود و ...
البته به موازات بالا رفتن قدرت پاور ترانزیستورها هم باید قوی بشوند.
8. توجّه داشته باشید که شما به هیچ یک از سیم های خروجی پیش فرض نیازی ندارید. دقّت کنید که خط منفی که شما از مدار دریافت کرده اید با خط منفی پیش فرض آن متفاوت است. مواظب باشید که در جای پیچ شدن مدار، اتّصالات منفی آن به بدنه دستگاه شما اتّصال نکند.
9. ممکن است بسته به استفاده ای که از پاور می کنید کمی صدای نویز وجود داشته باشد. برای رفع این مشکل لازم است خازنهای کوچکی را که از طریق پایه ها به بدنه وصل هستند حذف کنید. (2 عدد خازن 472 که به خط منفی وصل شده و سر دیگر آنها به بدنه وصل است).
سوالات شما:
جناب جهانشاهی ضمن تشکر از بابت توضیحاتتون
چند سوال:
1)ولتاژی که از قسمت ثانویه چوک زرد رنگ خارج میشه به صورت DC هست یا AC ؟؟؟
از این نظر میپرسم چون بدونم مولتی متر رو رو چه رنجی بزارم
2) برای تصفیه ولتاژ های خروجی از چوک میشه از دیودهای هیت سینک دوم استفاده کرد ؟؟؟
3) ولتاژ خازن های خروجی رو باید بالاتر از 50 ولت انتخاب کنیم؟
4) دست زدن به پایه های چوک خطرناکه؟
با تشکر
ـــــــــــــــــــــــــــ
جواب: ممنون از نظر لطفتان
ولتاژی خروجی از این چوک و هر چوک دیگری متناوب (ac) است، اصلاً هیچ ترانس یا چوکی با برق مستقیم کار نمی کند. لکن دقّت کنید که فرکانس کاری این چوک در حد بیش از 50 کیلو هرتز است یعنی هزار برابر ترانسهای معمولی. به همین خاطر شاید تناوب آن را احساس نکنید. اما به هر حال نیاز دارید که با پل دیود برق آن را یکسویه کنید. (توجّه کنید که شاید به دلایلی نتوانید برق خروجی این ترانس را قبل از تصفیه با اهم متر اندازه گیری کنید! پس بهتر است آن را با دیود و خازن یکسویه کنید و بعد اندازه گیری کنید.
2. دیودهای خود مدار را حق ندارید از مدار خارج کنید، چون محافظِ آن حساسیت نشان می دهد.
به هر حال این دیودها که به شکل ترانزیستورهای تخت هستند به کار تصفیه نمی آیند! چون جهت دو پایه ی کناری به سمت پایه ی وسط است (پایه وسط آنود برای دو کاتود کناری است) با این توضیح نمی توان دو عدد از این دیودها را طوری به هم وصل کرد که کار یک پل دیود را انجام دهد.
3. بسته به ولتاژی که از مدار می گیرید، ولتاژ خازنهایتان هم باید بالا باشد، یعنی کمی بالاتر از ولتاژ خروجی. برای برق 55 ولت از خازن 63 ولت استفاده کنید.
در یک ترانس 50 ولت ac شما نیاز به خازن صد ولت دارید. اما این طرح 38 ولت ac است و بعد از تصفیه به بیش از 50 ولت می رسد.
مواظب باشید به اولیه مدار دست نزنید، اما ثانیه ی آن اگر دستتان به تک سیم بخورد اشکالی ندارد.
خوب دوستان اگه این مطالب به دردتان خورد به من و سازنده این طرح دعا بفرمایید که خیلی محتاج دعای خیرتان هستیم .
یاحق.
دیدگاه