اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تشخیص مانع به روش ارزان

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    تشخیص مانع به روش ارزان

    با سلام .
    دوستان بنده به یک مسئله ای برخوردم که اینجوریه : فرض کنید یک موتور DC که قابلیت چرخش از چپ و راست رو داره روی یک پایه ای نصب شده . وقتی که موتور شروع به چرخش میکنه تا وقتی که به مانع برخورد کنه و بایسته زمان نامعلومی بین 3 تا 6 ثانیه طول میکشه . حالا می خوام که یک روش تشخیص مانع برای این موتور به کار ببرم که حتی الامکان ارزون تموم بشه . منظورم اینه که نمی خوام از سنسور جریان یا میکروسوییچ خارجی استفاده کنم .

    یه سوال دیگه ای هم که داشتم اینه که آیا موتور های DC به مدت حداکثر 3 ثانیه روشن باشند و در مقابل مانع باشن ، صدمه ای به موتور چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت میبینه ؟ ( یعنی می خوام اگه مشکلی نداشته باشه ، بیخیال تشخیص سریع مانع بشه و بذارم توی زور بمونه موتور )

    بسیار بسیار ممنون .....

    #2
    پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

    سلام دوست عزیز
    اگه شما میخوای از سنسور جریان استفاده نکنی و از میکروسوییچ هم استفاده نکنی ، که خیلی عرصه رو به خودت تنگ کردی ،
    فقط موتور های نیوماتیکی میتونند تا توقف کامل برن زیر بار و آآآاخ نگن ، اون موتور بنده ی خدا چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت خواهد سوخت اگه سه تا شش ثانیه زیر بار کامل بمونه ، شما بفکر سلامتی موتور باش ، موتورت چقدر بزرگه؟

    Good Luck

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

      سلام

      ولتاژ موتور رو بخونید . موقعی که قفل می کنه خیلی کاهش پیدا می کنه و افت ولتاژ داره و وقتی به اون مقدار رسید میشه فهمید که قفل کرده و مانع جلوش هست . اگه ولتاژ موتور زیاد هست با یک تقسیم مقاومتی بدید به یک پ امپ یا ADC میکرو . خرجش دوتا مقاومته .
      تاپیک جامع سیستم مدیریت ساختمان BMS و خانه هوشمند Smart Home
      دانلود مجموعه آموزشی شرکت Altium ا (Altium Training)
      مقالات و فایل های آموزشی نرم افزار Labview
      حل مشکل درایور و راه اندازی FT232 های غیراورجینال

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

        سلام،
        من دقیقآ سوالتون رو متوجه نشدم،
        ولی اگه منظورتون ی چیزی مشابه موانع داخل مسابقات تعقیب خط باشه،(عمومآ بصورت یک مکعب وسط مسیر) با استفاده از دیودهای مادن قرمز هم می تونین این کار رو انجام بدین، اگر دقیق تنظیم بشن و موتورهاتون هم طوری باشه که با نرسیدن جریان، بسرعت فقل بشن، ی زمان بندی ساده و تخمینی انجام میدین و مانع رو دور میزنین...

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

          نوشته اصلی توسط scienceaddict
          سلام دوست عزیز
          اگه شما میخوای از سنسور جریان استفاده نکنی و از میکروسوییچ هم استفاده نکنی ، که خیلی عرصه رو به خودت تنگ کردی ،
          فقط موتور های نیوماتیکی میتونند تا توقف کامل برن زیر بار و آآآاخ نگن ، اون موتور بنده ی خدا چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت خواهد سوخت اگه سه تا شش ثانیه زیر بار کامل بمونه ، شما بفکر سلامتی موتور باش ، موتورت چقدر بزرگه؟

          Good Luck
          آره خب همین الآن هم عرصه برای ما خیلی تنگ هستش ؟؟؟؟؟؟ ( شرایط اقتصادی ) .......
          شوخی کردم .
          ببینید چونکه هدف من تولید این سیستم در تعداد بالاست استفاده کردن میکروسوییچ درسته نسبتا ارزونه ولی کار گذاشتن اون توی سیستم ، آسیب پذیری اون رو زیاد میکنه . من خودم همه ی شرایطش رو بررسی کردم . یه نکته ی هم بگم من روی ربات کار نمیکنم . سیستم من یک سیستم الکترومکانیکی بسیار ساده برای یک کار ساده هست . در واقع من میخوام یک حرکت دورانی (موتور) رو به به حرکت خطی تبدیل کنم . به کمک یک چرخ و دنده . فرض کنید عقب و جلو بردن یک کشو . ( مثلا کشوی میز تحریر ) . خب همونطور که میدونید این عقب و جلو بردن انتهاش یک به مانع بر خوردن هست . از طرفی دیگه چونکه موتور من از یک باتری تغذیه میشه ، بسته به ولتاژ باتری سرعت حرکت هم تغییر میکنه که به من اجازه نمیده زمان عقب و جلو بردن رو ملاک قرار بدم .
          در مورد موتور های نیوماتیکی هم میشه یه خورده بیشتر توضیح بدید . سرچ کردم چیز جالبی ندیدم .
          با تشکر فراوان .

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

            نوشته اصلی توسط محمد م
            سلام

            ولتاژ موتور رو بخونید . موقعی که قفل می کنه خیلی کاهش پیدا می کنه و افت ولتاژ داره و وقتی به اون مقدار رسید میشه فهمید که قفل کرده و مانع جلوش هست . اگه ولتاژ موتور زیاد هست با یک تقسیم مقاومتی بدید به یک پ امپ یا ADC میکرو . خرجش دوتا مقاومته .
            درست میفرمایید شما من همین روش به ذهنم خورد . اول اینکه "خیلی" کاهش پیدا نمیکنه . یعنی برای ولتاژ 12 ولت چیزی حدود دو ولته . اما نامشخص .
            دوم اینکه من از یک باتری تثبیت نشده برای تغذیه ی موتورم استفاده میکنم که عرصه برام تنگ تر میشه !!!!!! :دی
            راستی اینو هم بگم موتوری که توی پروژه استفاده میکنم ، یک موتور DC 12 ولت با RPM حدود 100 هستش .

            ممنون و متشکر از شما دوست عزیز .

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

              نوشته اصلی توسط mr.prm
              سلام،
              من دقیقآ سوالتون رو متوجه نشدم،
              ولی اگه منظورتون ی چیزی مشابه موانع داخل مسابقات تعقیب خط باشه،(عمومآ بصورت یک مکعب وسط مسیر) با استفاده از دیودهای مادن قرمز هم می تونین این کار رو انجام بدین، اگر دقیق تنظیم بشن و موتورهاتون هم طوری باشه که با نرسیدن جریان، بسرعت فقل بشن، ی زمان بندی ساده و تخمینی انجام میدین و مانع رو دور میزنین...
              سلام خدمت شما .
              دوست من شما مسئله رو اینجوری فرض کن . فرض کن یه موتور DC دارید که با یک ولتاژ ثابت اما رگوله نشده در محدوده ی 10 تا 14 ولت روشن هست . اونوقت شما دستتون رو جلوی حرکت موتور میگیرید ( یعنی شفت موتور رو میگیرید) تا جایی که دیگه حرکت نکنه . این مثل مانعی هست که من توی سیستمم دارم . حالا می خوام به یه روش ابتکاری و ساده این مانع رو با دقت در ولتاژ ها و جریان سیستم ، تشخیص بدم .

              البته اگه دیدم چاره ای هم ندارم برم سراغ روش های دیگه . مثل میکروسوئیچ و یا سنسور جریان و یا .........

              تشکر از شما عزیزم .

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

                نوشته اصلی توسط armin485
                درست میفرمایید شما من همین روش به ذهنم خورد . اول اینکه "خیلی" کاهش پیدا نمیکنه . یعنی برای ولتاژ 12 ولت چیزی حدود دو ولته . اما نامشخص .
                دوم اینکه من از یک باتری تثبیت نشده برای تغذیه ی موتورم استفاده میکنم که عرصه برام تنگ تر میشه !!!!!! :دی
                راستی اینو هم بگم موتوری که توی پروژه استفاده میکنم ، یک موتور DC 12 ولت با RPM حدود 100 هستش .

                ممنون و متشکر از شما دوست عزیز .
                این روشی که الان گفتم رو من چند وقت پیش به ذهنم رسید و برای یک سیستمی پیاده کردم و بعدا متوجه شدم بعضی از شیشه بالابرهای خودرو ها هم از همین طریق می فهمند شیشه خودرو کاملا بالاست یا پایین .

                افت ولتاژ 2 ولت خیلی هم کم نیست هر چند من احتمال میدم از این بیشتر هم باشه . به هر حال اختلاف ولتاژ دو سر موتور و دو سر باتری (یعنی ولتاژ باتری - ولتاژ موتور) اگه از یک حدی بیشتر باشه یعنی یا موتور قفل کرده یا باتری زورش نمیرسه که بتونه موتور رو بچرخونه و در هر حال موتور باید بایسته . می تونید یک فیدبک از ولتاژ باتری و موتور بگیرید و از هم کمشون کنید . از یک حدی که به صورت عملی بدست میاد بیشتر شد یعنی باید موتور بایسته و دیگه اون مساله کاهش ولتاژ باتری در اثر استفاده مشکلی رو بوجود نمیاره .

                به غیر از این راه به نظرم اول استفاده از میکروسوییچ و مگنت و بعدش هم سایر سنسورها مثل سنسورهای نوری و جریان و.... به ترتیب در اولویت هستند .
                تاپیک جامع سیستم مدیریت ساختمان BMS و خانه هوشمند Smart Home
                دانلود مجموعه آموزشی شرکت Altium ا (Altium Training)
                مقالات و فایل های آموزشی نرم افزار Labview
                حل مشکل درایور و راه اندازی FT232 های غیراورجینال

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

                  نوشته اصلی توسط محمد م
                  این روشی که الان گفتم رو من چند وقت پیش به ذهنم رسید و برای یک سیستمی پیاده کردم و بعدا متوجه شدم بعضی از شیشه بالابرهای خودرو ها هم از همین طریق می فهمند شیشه خودرو کاملا بالاست یا پایین .

                  افت ولتاژ 2 ولت خیلی هم کم نیست هر چند من احتمال میدم از این بیشتر هم باشه . به هر حال اختلاف ولتاژ دو سر موتور و دو سر باتری (یعنی ولتاژ باتری - ولتاژ موتور) اگه از یک حدی بیشتر باشه یعنی یا موتور قفل کرده یا باتری زورش نمیرسه که بتونه موتور رو بچرخونه و در هر حال موتور باید بایسته . می تونید یک فیدبک از ولتاژ باتری و موتور بگیرید و از هم کمشون کنید . از یک حدی که به صورت عملی بدست میاد بیشتر شد یعنی باید موتور بایسته و دیگه اون مساله کاهش ولتاژ باتری در اثر استفاده مشکلی رو بوجود نمیاره .

                  به غیر از این راه به نظرم اول استفاده از میکروسوییچ و مگنت و بعدش هم سایر سنسورها مثل سنسورهای نوری و جریان و.... به ترتیب در اولویت هستند .
                  الان من متوجه شدم که روش شما کامل هستش . ببینید من این روش رو ( همینکه ولتاژ دوسر موتور رو چک میکنید ) خیلی تست کردم . البته در اولین مرحله فقط ولتاژ موتور رو چک می کردم اما نمی دونم چرا افت ولتاژ همیشه ثابت و با اختلاف زیاد نبود . یعنی یه بار مثلا 3 ولت افت می کرد یه بار 0.5 ولت . که چون همین مسئله وابسته بود به ولتاژ باتری ، بعد از آزمایشات بیشتر کنار گذاشتمش . در مرحله ی دوم رفتم سراغ اندازه گیری جریان موتور که خوب روش بهتری بود اما همچنان مشکلات قبلی رو با درجه ی کمتر داشت . البته این مشکل اضافی رو هم داشت که چون سیستم از باتری تغذیه میشد و بهینه سازی توان مسئله ی مهمی بود ، به خاطر توان تلفی دو سر مقاومت سری با موتور خیلی به دلم نچسبید .
                  اما شما پیشنهاد دادید به اختلاف ولتاژ موتور و باتری توجه کنم که خب ایده ی بسیار خوبیه . ممنون از شما .
                  حالا اولین سوالی که واسم پیش اومده اینه که شما ولتاژ دو سر موتور رو اندازه می گرفتید یا ولتاژ یکی از پایانه های موتور و زمین رو ؟

                  ممنون از شما .

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

                    نوشته اصلی توسط armin485
                    حالا اولین سوالی که واسم پیش اومده اینه که شما ولتاژ دو سر موتور رو اندازه می گرفتید یا ولتاژ یکی از پایانه های موتور و زمین رو ؟
                    اونجا چون موتور به یک جهت می چرخید و جهتش تغییر نمی کرد و زمین میکرو و موتور یکی بود فقط پایه مثبت موتور رو با یک تقسیم مقاومتی می دادم به میکرو ولی اینجا چون به دو جهت موتور می چرخه / اگه بخوایم فقط از یک سر موتور فیدبک بگیریم وقتی جهت چرخش موتور عوض بشه اون فیدبکه ولتاژش میشه منفی و میکرو نمی تونه اون رو اندازه بگیره . به نظرم بهتره ولتاژ دو سر موتور رو بدید به یک پل دیودی و یکسو کنیدش و سپس با یک تقسیم مقاومتی بدید به ADC میکرو .
                    تاپیک جامع سیستم مدیریت ساختمان BMS و خانه هوشمند Smart Home
                    دانلود مجموعه آموزشی شرکت Altium ا (Altium Training)
                    مقالات و فایل های آموزشی نرم افزار Labview
                    حل مشکل درایور و راه اندازی FT232 های غیراورجینال

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

                      نوشته اصلی توسط محمد م
                      اونجا چون موتور به یک جهت می چرخید و جهتش تغییر نمی کرد و زمین میکرو و موتور یکی بود فقط پایه مثبت موتور رو با یک تقسیم مقاومتی می دادم به میکرو ولی اینجا چون به دو جهت موتور می چرخه / اگه بخوایم فقط از یک سر موتور فیدبک بگیریم وقتی جهت چرخش موتور عوض بشه اون فیدبکه ولتاژش میشه منفی و میکرو نمی تونه اون رو اندازه بگیره . به نظرم بهتره ولتاژ دو سر موتور رو بدید به یک پل دیودی و یکسو کنیدش و سپس با یک تقسیم مقاومتی بدید به ADC میکرو .
                      سلام . یه سوال داشتم . وقتی موتور DC به مانع می خوره به چه دلیل ولتاژ دوسرش افت میکنه ؟ و معمولا این افت ولتاژ تو چه محدوده ای هستش ؟
                      ممنون از شمت .

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

                        نوشته اصلی توسط armin485
                        سلام . یه سوال داشتم . وقتی موتور DC به مانع می خوره به چه دلیل ولتاژ دوسرش افت میکنه ؟ و معمولا این افت ولتاژ تو چه محدوده ای هستش ؟
                        ممنون از شمت .
                        ببینید توان مصرفی موتور تقریبا یک مقدار ثابتی هست . وقتی موتور قفل می کنه جریان کشیش بیشتر میشه تا بتونه با بالاترین گشتاورش جسم رو حرکت بده . با توجه با ثابت بودن توان وقتی جریان مصرفی افزایش پیدا کنه باید ولتاژ کاهش پیدا کنه تا ضربشون یکی بشه . البته یک مساله مهم دیگه هم هست که بر می گرده به نوع منبع تغذیه و توان اون و اینکه تا چه مقدار جریانی می تونه ولتاژ ثابت تحویل بده . برای همین نمیشه مقدار ثابتی رو نسبت داد . با تجربه بدست میاد .
                        تاپیک جامع سیستم مدیریت ساختمان BMS و خانه هوشمند Smart Home
                        دانلود مجموعه آموزشی شرکت Altium ا (Altium Training)
                        مقالات و فایل های آموزشی نرم افزار Labview
                        حل مشکل درایور و راه اندازی FT232 های غیراورجینال

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

                          واسه تشخیص مانع ارزونترین راه استفاده از میکروسوییچ یا لیمیت سوییچ هستش
                          ولی برا موتور میتونی یه لامپ کوچیک متناسب با ولتاژ موتور باهاش سری کنی که اگه خواست جریان بکشه لامپ روشن شه
                          راه در جهان یکی است و ان راه راستی است

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

                            نوشته اصلی توسط amin9173607961
                            واسه تشخیص مانع ارزونترین راه استفاده از میکروسوییچ یا لیمیت سوییچ هستش
                            ولی برا موتور میتونی یه لامپ کوچیک متناسب با ولتاژ موتور باهاش سری کنی که اگه خواست جریان بکشه لامپ روشن شه
                            ممنون از راهنماییتون دوست عزیز .
                            حرف شما کاملا صحیح هستش ولی این روش برای سیستم هایی که می خوان تولید انبوه بشن شاید مناسب نباشن . علتشم اینه که همین خود جاسازیش یه خورده هزینه داره و خطاپذیری کلی سیستم رو هم افزایش میده .

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

                              و البته بازم من ..... :redface:
                              می خوام یه گزارشی از کارم بدم . نظر شما دوستان واسم خیلی مهمه .
                              کارم اینجوری هستش که موتور رو با l293D درایو کردم . اونوقت دو سرش رو با یه تقسیم ولتاژ و هر کدوم جداگونه به ADC میکرو دادم . همچنین از دوسر باتری هم با یه تقسیم ولتاژ مشابه به ADC میکرو دادم .
                              توی برنامه هم کارم اینجوریه که ولتاژ دوسر موتور ( توجه کنید که میگم دو سر موتور یعنی ولتاژ سر اول منهای دوم ) به همراه ولتاژ باتری رو بدست میارم . و ولتاژ باتری رو منهای ولتاژ موتور میکنم . و در نهایت به پورت سریال میفرستمش .

                              یه مطلبی که هست اینه که توی حالت عادی کار موتور ( بدون بار ) این مقدار برابر 1.4 تا 1.5 هستش . وقتی زیر بار میره تفاوت آنچنانی نمیکنه . نهایتا 1.6 . ولی وقتی می ایسته متاسفانه بازم تفاوت آنچنانی نمیکنه . حداکثر 1.8 . با این اختلاف ولتاژ شاید بشه تشخیص مانع رو داد ولی انتظار بیشتر از اینا رو داشتم .
                              همونجوری که دوست خوبمون آقای "محمد م" گفتن این اختلاف قابل توجهه ...... oo:

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X