ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 18
  1. #1
    2013/01/26
    9
    0

    تشخیص مانع به روش ارزان

    با سلام .
    دوستان بنده به یک مسئله ای برخوردم که اینجوریه : فرض کنید یک موتور DC که قابلیت چرخش از چپ و راست رو داره روی یک پایه ای نصب شده . وقتی که موتور شروع به چرخش میکنه تا وقتی که به مانع برخورد کنه و بایسته زمان نامعلومی بین 3 تا 6 ثانیه طول میکشه . حالا می خوام که یک روش تشخیص مانع برای این موتور به کار ببرم که حتی الامکان ارزون تموم بشه . منظورم اینه که نمی خوام از سنسور جریان یا میکروسوییچ خارجی استفاده کنم .

    یه سوال دیگه ای هم که داشتم اینه که آیا موتور های DC به مدت حداکثر 3 ثانیه روشن باشند و در مقابل مانع باشن ، صدمه ای به موتور چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت میبینه ؟ ( یعنی می خوام اگه مشکلی نداشته باشه ، بیخیال تشخیص سریع مانع بشه و بذارم توی زور بمونه موتور )

    بسیار بسیار ممنون .....
  2. #2
    2013/01/24
    109
    11

    پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

    سلام دوست عزیز
    اگه شما میخوای از سنسور جریان استفاده نکنی و از میکروسوییچ هم استفاده نکنی ، که خیلی عرصه رو به خودت تنگ کردی ،
    فقط موتور های نیوماتیکی میتونند تا توقف کامل برن زیر بار و آآآاخ نگن ، اون موتور بنده ی خدا چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت خواهد سوخت اگه سه تا شش ثانیه زیر بار کامل بمونه ، شما بفکر سلامتی موتور باش ، موتورت چقدر بزرگه؟

    Good Luck
  3. #3
    2012/02/14
    1,185
    73

    پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

    سلام

    ولتاژ موتور رو بخونید . موقعی که قفل می کنه خیلی کاهش پیدا می کنه و افت ولتاژ داره و وقتی به اون مقدار رسید میشه فهمید که قفل کرده و مانع جلوش هست . اگه ولتاژ موتور زیاد هست با یک تقسیم مقاومتی بدید به یک پ امپ یا ADC میکرو . خرجش دوتا مقاومته .

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

  4. #4
    2010/10/11
    Sabzevar
    897
    55

    پاسخ : تشخيص مانع به روش ارزان

    سلام،
    من دقيقآ سوالتون رو متوجه نشدم،
    ولي اگه منظورتون ي چيزي مشابه موانع داخل مسابقات تعقيب خط باشه،(عمومآ بصورت يک مکعب وسط مسير) با استفاده از ديودهاي مادن قرمز هم مي تونين اين کار رو انجام بدين، اگر دقيق تنظيم بشن و موتورهاتون هم طوري باشه که با نرسيدن جريان، بسرعت فقل بشن، ي زمان بندي ساده و تخميني انجام ميدين و مانع رو دور ميزنين...
  5. #5
    2013/01/26
    9
    0

    پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

    نقل قول نوشته اصلی توسط scienceaddict
    سلام دوست عزیز
    اگه شما میخوای از سنسور جریان استفاده نکنی و از میکروسوییچ هم استفاده نکنی ، که خیلی عرصه رو به خودت تنگ کردی ،
    فقط موتور های نیوماتیکی میتونند تا توقف کامل برن زیر بار و آآآاخ نگن ، اون موتور بنده ی خدا چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت خواهد سوخت اگه سه تا شش ثانیه زیر بار کامل بمونه ، شما بفکر سلامتی موتور باش ، موتورت چقدر بزرگه؟

    Good Luck
    آره خب همین الآن هم عرصه برای ما خیلی تنگ هستش ؟؟؟؟؟؟ ( شرایط اقتصادی ) .......
    شوخی کردم .
    ببینید چونکه هدف من تولید این سیستم در تعداد بالاست استفاده کردن میکروسوییچ درسته نسبتا ارزونه ولی کار گذاشتن اون توی سیستم ، آسیب پذیری اون رو زیاد میکنه . من خودم همه ی شرایطش رو بررسی کردم . یه نکته ی هم بگم من روی ربات کار نمیکنم . سیستم من یک سیستم الکترومکانیکی بسیار ساده برای یک کار ساده هست . در واقع من میخوام یک حرکت دورانی (موتور) رو به به حرکت خطی تبدیل کنم . به کمک یک چرخ و دنده . فرض کنید عقب و جلو بردن یک کشو . ( مثلا کشوی میز تحریر ) . خب همونطور که میدونید این عقب و جلو بردن انتهاش یک به مانع بر خوردن هست . از طرفی دیگه چونکه موتور من از یک باتری تغذیه میشه ، بسته به ولتاژ باتری سرعت حرکت هم تغییر میکنه که به من اجازه نمیده زمان عقب و جلو بردن رو ملاک قرار بدم .
    در مورد موتور های نیوماتیکی هم میشه یه خورده بیشتر توضیح بدید . سرچ کردم چیز جالبی ندیدم .
    با تشکر فراوان .
  6. #6
    2013/01/26
    9
    0

    پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد م
    سلام

    ولتاژ موتور رو بخونید . موقعی که قفل می کنه خیلی کاهش پیدا می کنه و افت ولتاژ داره و وقتی به اون مقدار رسید میشه فهمید که قفل کرده و مانع جلوش هست . اگه ولتاژ موتور زیاد هست با یک تقسیم مقاومتی بدید به یک پ امپ یا ADC میکرو . خرجش دوتا مقاومته .
    درست میفرمایید شما من همین روش به ذهنم خورد . اول اینکه "خیلی" کاهش پیدا نمیکنه . یعنی برای ولتاژ 12 ولت چیزی حدود دو ولته . اما نامشخص .
    دوم اینکه من از یک باتری تثبیت نشده برای تغذیه ی موتورم استفاده میکنم که عرصه برام تنگ تر میشه !!!!!! :دی
    راستی اینو هم بگم موتوری که توی پروژه استفاده میکنم ، یک موتور DC 12 ولت با RPM حدود 100 هستش .

    ممنون و متشکر از شما دوست عزیز .
  7. #7
    2013/01/26
    9
    0

    پاسخ : تشخيص مانع به روش ارزان

    نقل قول نوشته اصلی توسط mr.prm
    سلام،
    من دقيقآ سوالتون رو متوجه نشدم،
    ولي اگه منظورتون ي چيزي مشابه موانع داخل مسابقات تعقيب خط باشه،(عمومآ بصورت يک مکعب وسط مسير) با استفاده از ديودهاي مادن قرمز هم مي تونين اين کار رو انجام بدين، اگر دقيق تنظيم بشن و موتورهاتون هم طوري باشه که با نرسيدن جريان، بسرعت فقل بشن، ي زمان بندي ساده و تخميني انجام ميدين و مانع رو دور ميزنين...
    سلام خدمت شما .
    دوست من شما مسئله رو اینجوری فرض کن . فرض کن یه موتور DC دارید که با یک ولتاژ ثابت اما رگوله نشده در محدوده ی 10 تا 14 ولت روشن هست . اونوقت شما دستتون رو جلوی حرکت موتور میگیرید ( یعنی شفت موتور رو میگیرید) تا جایی که دیگه حرکت نکنه . این مثل مانعی هست که من توی سیستمم دارم . حالا می خوام به یه روش ابتکاری و ساده این مانع رو با دقت در ولتاژ ها و جریان سیستم ، تشخیص بدم .

    البته اگه دیدم چاره ای هم ندارم برم سراغ روش های دیگه . مثل میکروسوئیچ و یا سنسور جریان و یا .........

    تشکر از شما عزیزم .
  8. #8
    2012/02/14
    1,185
    73

    پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

    نقل قول نوشته اصلی توسط armin485
    درست میفرمایید شما من همین روش به ذهنم خورد . اول اینکه "خیلی" کاهش پیدا نمیکنه . یعنی برای ولتاژ 12 ولت چیزی حدود دو ولته . اما نامشخص .
    دوم اینکه من از یک باتری تثبیت نشده برای تغذیه ی موتورم استفاده میکنم که عرصه برام تنگ تر میشه !!!!!! :دی
    راستی اینو هم بگم موتوری که توی پروژه استفاده میکنم ، یک موتور DC 12 ولت با RPM حدود 100 هستش .

    ممنون و متشکر از شما دوست عزیز .
    این روشی که الان گفتم رو من چند وقت پیش به ذهنم رسید و برای یک سیستمی پیاده کردم و بعدا متوجه شدم بعضی از شیشه بالابرهای خودرو ها هم از همین طریق می فهمند شیشه خودرو کاملا بالاست یا پایین .

    افت ولتاژ 2 ولت خیلی هم کم نیست هر چند من احتمال میدم از این بیشتر هم باشه . به هر حال اختلاف ولتاژ دو سر موتور و دو سر باتری (یعنی ولتاژ باتری - ولتاژ موتور) اگه از یک حدی بیشتر باشه یعنی یا موتور قفل کرده یا باتری زورش نمیرسه که بتونه موتور رو بچرخونه و در هر حال موتور باید بایسته . می تونید یک فیدبک از ولتاژ باتری و موتور بگیرید و از هم کمشون کنید . از یک حدی که به صورت عملی بدست میاد بیشتر شد یعنی باید موتور بایسته و دیگه اون مساله کاهش ولتاژ باتری در اثر استفاده مشکلی رو بوجود نمیاره .

    به غیر از این راه به نظرم اول استفاده از میکروسوییچ و مگنت و بعدش هم سایر سنسورها مثل سنسورهای نوری و جریان و.... به ترتیب در اولویت هستند .

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

  9. #9
    2013/01/26
    9
    0

    پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد م
    این روشی که الان گفتم رو من چند وقت پیش به ذهنم رسید و برای یک سیستمی پیاده کردم و بعدا متوجه شدم بعضی از شیشه بالابرهای خودرو ها هم از همین طریق می فهمند شیشه خودرو کاملا بالاست یا پایین .

    افت ولتاژ 2 ولت خیلی هم کم نیست هر چند من احتمال میدم از این بیشتر هم باشه . به هر حال اختلاف ولتاژ دو سر موتور و دو سر باتری (یعنی ولتاژ باتری - ولتاژ موتور) اگه از یک حدی بیشتر باشه یعنی یا موتور قفل کرده یا باتری زورش نمیرسه که بتونه موتور رو بچرخونه و در هر حال موتور باید بایسته . می تونید یک فیدبک از ولتاژ باتری و موتور بگیرید و از هم کمشون کنید . از یک حدی که به صورت عملی بدست میاد بیشتر شد یعنی باید موتور بایسته و دیگه اون مساله کاهش ولتاژ باتری در اثر استفاده مشکلی رو بوجود نمیاره .

    به غیر از این راه به نظرم اول استفاده از میکروسوییچ و مگنت و بعدش هم سایر سنسورها مثل سنسورهای نوری و جریان و.... به ترتیب در اولویت هستند .
    الان من متوجه شدم که روش شما کامل هستش . ببینید من این روش رو ( همینکه ولتاژ دوسر موتور رو چک میکنید ) خیلی تست کردم . البته در اولین مرحله فقط ولتاژ موتور رو چک می کردم اما نمی دونم چرا افت ولتاژ همیشه ثابت و با اختلاف زیاد نبود . یعنی یه بار مثلا 3 ولت افت می کرد یه بار 0.5 ولت . که چون همین مسئله وابسته بود به ولتاژ باتری ، بعد از آزمایشات بیشتر کنار گذاشتمش . در مرحله ی دوم رفتم سراغ اندازه گیری جریان موتور که خوب روش بهتری بود اما همچنان مشکلات قبلی رو با درجه ی کمتر داشت . البته این مشکل اضافی رو هم داشت که چون سیستم از باتری تغذیه میشد و بهینه سازی توان مسئله ی مهمی بود ، به خاطر توان تلفی دو سر مقاومت سری با موتور خیلی به دلم نچسبید .
    اما شما پیشنهاد دادید به اختلاف ولتاژ موتور و باتری توجه کنم که خب ایده ی بسیار خوبیه . ممنون از شما .
    حالا اولین سوالی که واسم پیش اومده اینه که شما ولتاژ دو سر موتور رو اندازه می گرفتید یا ولتاژ یکی از پایانه های موتور و زمین رو ؟

    ممنون از شما .
  10. #10
    2012/02/14
    1,185
    73

    پاسخ : تشخیص مانع به روش ارزان

    نقل قول نوشته اصلی توسط armin485
    حالا اولین سوالی که واسم پیش اومده اینه که شما ولتاژ دو سر موتور رو اندازه می گرفتید یا ولتاژ یکی از پایانه های موتور و زمین رو ؟
    اونجا چون موتور به یک جهت می چرخید و جهتش تغییر نمی کرد و زمین میکرو و موتور یکی بود فقط پایه مثبت موتور رو با یک تقسیم مقاومتی می دادم به میکرو ولی اینجا چون به دو جهت موتور می چرخه / اگه بخوایم فقط از یک سر موتور فیدبک بگیریم وقتی جهت چرخش موتور عوض بشه اون فیدبکه ولتاژش میشه منفی و میکرو نمی تونه اون رو اندازه بگیره . به نظرم بهتره ولتاژ دو سر موتور رو بدید به یک پل دیودی و یکسو کنیدش و سپس با یک تقسیم مقاومتی بدید به ADC میکرو .

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 18

موضوعات مشابه

  1. تشخیص مانع
    توسط intel_amd در انجمن سنسورها
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2015/07/04, 20:11
  2. طراحی سنسور تشخیص مانع
    توسط hosseinT730 در انجمن مدارهای آنالوگ و مدارهای مجتمع
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2015/04/26, 18:58
  3. فاصله سنج یا تشخیص مانع با برد 3تا 10 متر
    توسط hamidzare در انجمن میکروکنترلرهای AVR
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2014/08/11, 10:36
  4. سنسور تشخیص مانع با برد بسیار کم
    توسط pama در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: 2012/06/15, 18:39
  5. تشخیص مانع
    توسط mohammadr1371 در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: 2010/02/24, 19:09

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •