اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

moc3041

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    moc3041

    سلام
    من با آی سی moc30xx یه مشکل پایه ای دارم حتی مدار هایی که توی دیتاشیتم پیشنهاد داده توی پروتئوس میکشم اصلا جواب نمیده ، چون نمیدونم این آسی اصلا چطور کار میکنه، به مدار پیشنهادی دیتاشیت تک تک پایه هارو به اسکپ وصل کردم ولی تغییری نمی کنن .
    کسی میتونه برام طرز کار مدارو خیلی ساده برام توضیح بده ؟
    1- وقتی دیود نوری داخل آی سی فعال بشه ترایاک فعال میشه و به بار، توان میرسه؟
    2- پایه4 moc3041 به گیت ترایاک وصل میشه یعنی باید به صورت پالس فرمان on/off بده ولی اسکپ وصل میکنم میبینم همون 220 ولت سینوسیه !!!؟؟؟
    خواهشا منو راهنمایی کنید از این وضعیت در بیام :cry2:

    #2
    پاسخ : moc3041

    نوشته اصلی توسط meh1011
    سلام
    من با آی سی moc30xx یه مشکل پایه ای دارم حتی مدار هایی که توی دیتاشیتم پیشنهاد داده توی پروتئوس میکشم اصلا جواب نمیده ، چون نمیدونم این آسی اصلا چطور کار میکنه، به مدار پیشنهادی دیتاشیت تک تک پایه هارو به اسکپ وصل کردم ولی تغییری نمی کنن .
    کسی میتونه برام طرز کار مدارو خیلی ساده برام توضیح بده ؟
    1- وقتی دیود نوری داخل آی سی فعال بشه ترایاک فعال میشه و به بار، توان میرسه؟
    2- پایه4 moc3041 به گیت ترایاک وصل میشه یعنی باید به صورت پالس فرمان on/off بده ولی اسکپ وصل میکنم میبینم همون 220 ولت سینوسیه !!!؟؟؟
    خواهشا منو راهنمایی کنید از این وضعیت در بیام :cry2:
    سلام دوست عزیز
    پروتیوس رو من هم نتونستم تو ترایاک ها ازش جواب بگیرم ، بیخیالش وقتی عملا میتونی ببندی
    شما از مدار دیتاشیت ، فقط مقاومت 360 اهم رو بذار بقیه رو علی الحساب بیخیال ، این مقاومت رو نیم وات انتخاب کن ، یک هشتم هم جواب میده اما محض اطمینانه ، فاز رو بده به A2 ترایاک ، فاز رو با مقاومت 360 اهم بزن به پایه 6 اپتوترایاک ، پایه 4 اپتوترایاک مستقیم به گیت ، و A1 به یک سر بار (لامپی چیزی) سر دیگر بار به نول ، ببخشید نکشیدم توضیح دادم ، همین قسمت از مدار کافیه ، خازن و مقاومت موازی با A1 و A2 برای پایداری و بار های سلفی اهمی و این جور داستان هاست که بعدااا ، کافیه با یه مقاومت 330 اهمی یا هرچی تو همین مایه ها گیرت اومد ، پایه 1 و 2 رو به 5 ولت وصل کنی ، از اونور ترایاک روشن میشه از بار جریان میگذره ، اگر به هر دلیلی در عمل کار نکرد ، پایه A1 و A2 رو چک کن که برعکس نزده باشی ، ان شا الله کار میکنه

    Good Luck

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : moc3041

      بسیار بسیار ممنون از جوابتون
      من وسایل نداشتم گفتم اول شبیه سازی کنم بعد ، پس شبیه سازی جواب نمیده؟؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : moc3041

        یه مشکلی که دارم اینه که پایه 4 moc3041 میخواستم بدونم چه وقت فعال میشه ، اصلا برای پایه گیت ترایاک چی میفرسته ؟؟
        آیا AND دیود نوری و زیرو کراس هستش؟ یعنی اگه زیرو کراس شده باشه و دیود نوری فعال شده باشه این پایه جریان داره؟

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : moc3041

          نوشته اصلی توسط meh1011
          یه مشکلی که دارم اینه که پایه 4 moc3041 میخواستم بدونم چه وقت فعال میشه ، اصلا برای پایه گیت ترایاک چی میفرسته ؟؟
          آیا AND دیود نوری و زیرو کراس هستش؟ یعنی اگه زیرو کراس شده باشه و دیود نوری فعال شده باشه این پایه جریان داره؟
          سلام دوست عزیز
          پایه چهار برای گیت چیزی نمیفرسته ، فقط پایه A2 رو به گیت وصل میکنه ، برای راحتی فرض کن وقتی دیود پایه 1 و 2 مستقیم بایاس میشه ، پایه 4 و 6 اپتوترایاک به هم وصل میشن ،
          تو عکسی که برات گذاشتم دو سیم زرد و سفید که از سمت راست اومدند فاز و نول هستند
          http://s2.picofile.com/file/7705486662/TRIAC.rar.html
          من به جای اپتوترایاک یه کلید گذاشتم ، بخوای اپتوترایاکه رو هم میذارم عکسشو میذارم واست
          ترایاکه BTA16 هست همینجوری که عکسو میبینی پایه سمت راست گیت هست که به کلید دادم ، پایه وسط A2 به فاز وصله و پایه سمت چپ A1 به بار و نول
          قسمت دوم سوالتو خیلی خوندم اما اصلا نفهمیدم

          Good Luck

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : moc3041

            خیلی ممنون که صبورانه جوابمو میدی :applause:
            کلیدی که شما تو عکس گذاشتی به برق ac وصله یا dc ؟ نحوه تحریک گیت ترایاک چجوریه ،چه جریانی میخواد؟ ، با چه ولتاژی ؟
            قسمت دوم سوالم هم اینه که : moc3041 توی دیتاشیتش نوشنه زیروکراسه ، یعنی وقتی کلید ( شکل شما که به جای اپتو ترایاک گذاشتین) وصل میشه که اولا ولتاژ از صفر گذشته باشه و دیود بین پایه 1و2 بایاس شده باشه ، درسته؟

            شاید بگید چقدر تنبلم نمیرم یکم سرچ کنم که جوابمو پیدا کنم ، اما من خیلی گشتم اما همه انجمن ها یا مطالبی که دیگران نوشتن یهو اومدن از مباحث پیشرفته تر شروع کردن برای من که نه الکترونیک 1و2 ونه الکترونیک صنعتی پاس کردم یه مقدار سنگینه ، البته خودم از اکترونیک جدا از دانشگاه مطالعه داشتم.
            یه کتاب الکترونیک صنعتی خوب به من معرفی کنید
            مهندس بازم ممنون از راهنماییت ،

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : moc3041

              سلام دوست عزیز
              کلید به 220 AC وصله واضحه
              تحریکش که تابلوهه ، با یه مقاومت وصلش کردم به 220 ولت ، مثل بیس یه ترانزیستور که اگه با مقاومت مناسب وصل بشه به ولتاژ مثبت مناسب ، ترانزیستور رو روشن میکنه ،
              امپر متر AC ندارم اندازه بگیرم ، ولی فکر میکنم خیلی کم باشه چون MOC اونقدر جون نداره جریان بالا رو رد کنه ، واینکه اگه قرار باشه برای روشن کردن ترایاک هزینه زیادی (جریان) بپردازیم نمیصرفه
              با ولتاژ 220
              من MOC3021 دارم و متاسفانه تو این مورد نمیدونم زیرو کراس چیه ، شرمنده ، ولی قطعا دیود بین پایه 1 و 2 باید بایاس بشه که روشن بشه دیگه ، بدیهیه
              نه تنبل که سوال نمیپرسه
              ما هم که پاس کردیم چیزی از کتاب های درسی یاد نگرفتیم ، کتاب ها دید آدم رو باز میکنند و کمک میکنند که مطالب سنگین تر رو راحت تر و بهتر بفهمیم ، همین اندازه کله مورچه هم که بلدیم ، از برکت کار های عملی بوده ، ادیسون هم خیلی کم مطالعه میکرده و بیشتر عملی آزمایش میکرده
              مثلا هزار بار خوندیم که فاراده با گالوانو متر قانونش رو فهمید ، گالوانومتر اینگونه ساخته میشود ، هیچچی نفهمیدم تا وقتی خودم یه گالوانومتر ساختم ، بی خیال
              من کوچیکتر از اینام که بخوام کتاب معرفی کنم اما میگن و استادامونم میگفتند که کتاب الکترونیک صنعتی محمد رشید خوبه ، چند نفری ازش ترجمه کردند تو ادینه بوک سرچ کن ، اما استادمون گفت ترجمه افجه ای و مهاجر مناسبه
              اگه سوالی داشتی و سوادمون کشید در خدمتیم

              Good Luck

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : moc3041

                بازم ممنون
                قطعه ای هست توی الکترونیک صنعتی که متناسب با ولتاژی که دوسرش افتاده( که ولتاژ220 ولته) یه ولتاژ یا جریان کمتری طرف دیگه تولید کنه که کاملا ایزوله شه مثل ترانس
                ترانس یه مقدار گرونه و اندازه شم بزرگه ، یه قطعه ای که مثل اپتوترایاک اما من برعکسشو میخوام دیگه 220 رو به ولتاژ پایین تر برای استفاده میکرو کنترلر ، در اصل میخوام این ولتاژو توسط میکرو اندازه بگیرم

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : moc3041

                  سلام دوست عزیز
                  در حالت کلی تا اونجایی که من میدونم نیست ، اما اونجاهایی که من نمیدونم ممکنه باشه
                  اینکه شما گفتید کاملا ایزوله شه یکم داستان رو غم انگیز میکنه ، وگر نه من دیدم دوستم یه دیود پلی استر 470 نانو فاراد 400 ولت با 220 سری کرد ، بعد با چهارتا 1n4007 یکسو کرد و یکی یا دوتا دیود زنر ولتاژ بالا وات بالا و همچنین مقاومت وات بالا اهم کم باهاش سری کرد و داد به رگولاتور برای تغذیه میکروکنترلرش ، اما اصلا کار درستی نیست ،
                  به نسبت قیمت قطعا ترانس گرون تر تموم میشه اما منابع تغذیه سوییچینگ هم خیلی عالی هستند
                  شما گفتید "در اصل میخواهید این ولتاژ رو توسط میکرو اندازه بگیرید؟" اگه فقط میخواهید اندازه بگیرید که خب تقسیم مقاومتی بزنید و ولتاژ روی مقاومت کمتر رو با میکروکنترلر اندازه بگیرید ، اما این داستان ها که گفتم منابع سوییچینگ و اینا ، برای وقتیه که شما یه بار داشته باشید و بخواهید توانی رو بهش تحویل بدید ، واضحه با تقسیم ولتاژ روی مقاومت ها نمیشه توان قابل توجهی رو به بار موازی شده با یکی از مقاومت ها تحت ولتاژ مورد نظر تحویل داد
                  اگر هم برای تغذیه میکرو میخوای استفاده کنی بگو تا بگیم

                  Good Luck

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : moc3041

                    نه برای تغذیه میکرو نیست فقط میخوام ولتاژ و جریانی که بار میکشه رو با میکرو اندازه بگیرم
                    تقسیم ولتاژی که شما گفتید ایمنیش پایینه ممکنه مقاومت بسوزه و اونوقت وای به حال میکرو ...
                    اپتو کوپلر این کارو انجام نمیده؟ در موردش اطلاعی دارید؟

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : moc3041

                      نوشته اصلی توسط meh1011
                      نه برای تغذیه میکرو نیست فقط میخوام ولتاژ و جریانی که بار میکشه رو با میکرو اندازه بگیرم
                      تقسیم ولتاژی که شما گفتید ایمنیش پایینه ممکنه مقاومت بسوزه و اونوقت وای به حال میکرو ...
                      اپتو کوپلر این کارو انجام نمیده؟ در موردش اطلاعی دارید؟
                      سلام دوست عزیز
                      بار شما تغذیه اش dc هست یا ac ؟
                      چند ولته؟
                      حدودا چقدر جریان مصرف میکنه؟
                      تغییرات جریانش زیاده؟
                      اگه اینا رو بدونیم میتونیم یه مقاومت بذاریم که مطمئن باشیم نمیسوزه ، بعد ولتاژ بار رو اندازه بگیریم ، البته اگه ولتاژ بار ثابت باشه نیازی نیست اندازه بگیریمش فقط جریان رو اندازه میگیریم ، بعد هر کاری میخوای باهاش میکنی ، البته تقسیم مقاومت فقط واسه ولتاژه دیگه بدیهیه
                      اپتوکوپلر فقط قطع و وصل کردن رو ایزوله میکنه و نمیتونیم یک مقدار انالوگ رو بخونیم در حالی که ایزوله است
                      برای اندازه گیری جریان هم از سنسور های جریان میتونی استفاده کنی ، یا اگه یکم بخوای خلاقانه تر عمل کنی از سنسور مغناطیس مثل UGN3505 که وسط یه هسته فریت قرار دادی ، تو دیتاشیتش عکسش هست ، و راه های دیگه که من نمیدونم
                      از اپتوترایاک به کجاها که داریم میرسیم

                      Good Luck

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : moc3041

                        ای ول کارت خیلی درسته
                        نوع بار مشخص نیست میخوام برای تک تک پریز ولامپ های خونه بزارم ممکنه کولر ، جارو برقی و... اینا همه باشه
                        که بشه همه شونو کنترل کرد

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : moc3041

                          نوشته اصلی توسط meh1011
                          ای ول کارت خیلی درسته
                          نوع بار مشخص نیست میخوام برای تک تک oo: :eek: پریز ولامپ های خونه بزارم ممکنه کولر ، جارو برقی و... اینا همه باشه
                          که بشه همه شونو کنترل کرد
                          سلام دوست عزیز
                          برای تک تک پریز ها؟ :eek:
                          مثل اینکه داداشمون خیلی مایه داره ، :biggrin: :biggrin:
                          خب معلومه دیگه ، ولتاژ 220 هست ، بار AC هست ، منظورم اینه که جریانی که باید اندازه بگیری AC هست ، محدوده جریان هم تقریبا معلومه
                          خب شما یه چرخی بزن تو فروم ها که چطور جریان AC رو اندازه بگیری که کمتر به جیبت آسیب برسه و همچنین نیازت برآورده بشه
                          خب تا اونجایی که من میدونم دوتا لینک زیر مفید اند ، البته گفتم سنسور مغناطیسه دنگ و فنگ های کالیبره کردن داره و برنامه نویسیش ممکنه یکم اذیت کنه اما خب خیلی ارزون تره ، اگه چیز بهتری پیدا کردی منم خبر کن ، با AVR یا PIC اگه خواستی سنسوراتو بخونی من میتونم کمکت کنم
                          http://roboeq.ir/#/products/category/77/
                          http://roboeq.ir/products/detail/%D8...%B3%20UGN3503/


                          Good Luck

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : moc3041

                            oo: :eek:
                            قیمت های سنسور جریانو نگااااااا :eek:
                            بیخیال بابا، پولدار .. me ؟؟ :biggrin:
                            گفتم نهایت خرج هر پریز بشه 2 تمن

                            ولی میگردم بازم ببینم روشهای دیگه ای هم هست البته با کمک شما مهندس

                            یه سوال دیگه مهندس ; محافظ یخچال سیستمش محافظت از تغیر فرکانسه ، یا افت ولتاژ؟ یا هردو؟

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : moc3041

                              نوشته اصلی توسط meh1011
                              oo: :eek:
                              قیمت های سنسور جریانو نگااااااا :eek:
                              بیخیال بابا، پولدار .. me ؟؟ :biggrin:
                              گفتم نهایت خرج هر پریز بشه 2 تمن

                              ولی میگردم بازم ببینم روشهای دیگه ای هم هست البته با کمک شما مهندس

                              یه سوال دیگه مهندس ; محافظ یخچال سیستمش محافظت از تغیر فرکانسه ، یا افت ولتاژ؟ یا هردو؟
                              سلام دوست عزیز
                              فرکانس که تغییری نمیکنه فوقش یکی دو هرتز
                              ولتاژ مهمه ، وقتی برق میره و دوباره وصل میشه ، سه چهار دقیقه اول نوساناتش زیاده واسه همین محافظ ها سه چهار دقیقه تاخیر در وصل دارن ، بعد هم با تقسیم مقاومت و عموما با یه دونه op-amp مثل LM324 که چهارصد پونصد تومن بیشتر نیست ، یه رله رو قطع و وصل میکنن ، من یکیشونو باز کردم همینطوری سر سری که نگاه کردم دیدم از چهار تا پ امپ این آی سی یکیش با یه ترانزیستور یه رله رو قطع و وصل میکرد ، بقیه هم برای افزایش ولتاژ و کاهش ولتاژ و تایمر تاخیر در وصل و این جور داستان ها زیاد تو نخ اش نرفتم ، من فکر کردم تو نخ سنسور جریان و این جور داستان ها بودی مجبور میشدی یه جورایی از میکروکنترلر ها استفاده کنی اما اگه میخوای محافظ لوازم خانگی بسازی که در برابر اضافه ولتاژ و ولتاژ کم مدارو قطع کنه خیلی ساده تر هم میشه ، یه چرخی بزنی مدارشو گیر میاری ، حالا منم میگردم
                              ولی اگه چیزی خواستی بسازی و بلد باشم دریغ نمیکنم

                              Good Luck

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X