ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 5 12345 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 43

موضوع: l298

  1. #1
    2013/03/29
    17
    0

    l298

    سلام
    مبخواستم بدونم درايور l298راچه جوري بايد راه اندازي کرد؟
    برنامه نويسيش توبسکام چه جوريه؟
  2. #2
    2012/03/22
    108
    5

    پاسخ : l298

    سلام دوست عزيز
    اتصالات L298 به ميکرو شامل اين پايه ها ميشه:
    5 ، 7 ، 10 و 12 که جفت جفت براي کنترل جهت دو موتور استفاده ميشن. دو پايه 6 و 11 پايه هاي enable آي سي هستن که ميتونن دو موتور (مدار کنترل موتور) رو فعال يا غير فعال کنن. ميتونين براي کنترل سرعت موتور ها از pwm استفاده کنين و پين مربوطه رو به پايه هاي enable آي سي متصل کنين. با کم و زياد کردن فرکانس pwm ، سرعت هم کاهش/افزايش پيدا ميکنه.
    پايه هاي 2 ، 3 ، 13 و 14 هم براي اتصال به دو موتور هستن.
    براي اطلاعات بيشتر و دقيق تر به datasheet مراجعه کنين.
  3. #3
    2008/10/30
    236
    9

    پاسخ : l298

    سلام

    این دیتاشیت قطعه

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    خوب طرز کارش خیلی ساده هست یعنی این درایور فقط تحریک فرمان رو از شما دریافت میکنه و تبدیل به قدرت میکنه و مثلا به موتور میده . در ضمن تغذیه موتور رو هم میتونه از تغذیه میکرو ایزوله کنه .

    اینم عکس پایه هاش

    تغذیه :
    به پایه 9 ولتاژ فرمان یعنی +5 ولت رو میدیم و به پایه 8 زمین فرمان رو میدیم که میتونه با زمین و VCC میکرو یکی باشه
    به پایه 4 ولتاژ قدرت رو میدیم مثلا اگه از موتور +12 ولت استفاده میکنیم به ان +12 ولت میدیم پایه های 1 و 15 هم زمین قدرت هستند
    میتوان زمین قدرت و فرمان را بهم وصل کرد

    ورودی ها و خروجی ها:
    حالا با تغذیه ای که انجام دادیم اگر به in1 , in2 , in3 , in4 از طریق میکرو مقدار +5 یا صفر بدهیم در طرف دیگر ای سی یعنی out1 , out2 , out3 , out4 مقدار ولتاژ +12 یا صفر را دریافت میکنیم . نکته : البته باید پایه های ENABLE فعال باشد.

    خب حالا میمونه پایه های ENABLE :
    پایه enableA برای فعال سازی قسمت اول فرمان یعنی in1 , in2 میباشد.( با +5 پایه انیبل فعال و با زمین غیر فعال میشود.)
    پایه enableB برای فعال سازی قسمت دوم فرمان یعنی in3 , in4 میباشد.



    از عکس بالا دیگه فکر کنم کاملا متوجه شدی که چطور کار میکنه برای مثال من میخوام موتور 1 رو راه بندازم
    IN1 = +5V و IN2 = 0V و ENA =+5v
    حالا ولتاژم رو اینطوری میدم موتور خاموش میشه
    IN1 = +5V و IN2 = +5V و ENA =+5v
    حالا اینطوری موتور برعکس میچرخه
    IN1 = 0V و IN2 = +5V و ENA =+5v
    حالا اینطوری میدم موتور خاموش میشه
    IN1 = +5V و IN2 = 0V و ENA = 0v
    دیود ها هم هرز گرد هستند که از جریان برگشتی موتورها به ایسی جلوگیری میکنه .


    حالا با همین روش ها که گفتم میتونی برنامه بنویسی . اگر پورت a.1 به in1 , پورت a.2 به in2 و پورت a.0 به enA وصل باشه
    کد:
    $regfile="m32def.dat"
    config porta=output
    do
    porta.0=1
    porta.1=0
    porta.2=1
    loop
    حتی میتونی به پایه enable موج pwm وصل کنی و با اون موتورها رو کنترل کنی .

    اگه سوالی بود در خدمتیم
    الکترونیک همه کاره دنیا
  4. #4
    2013/03/17
    9
    4

    پاسخ : l298

    سلام
    ببخشد بنده این مدار رو تو یه ربات مسیر یاب استفاده کردم ولی نمیدونم چرا دیود ها یی که برای حذف جریان برگشتی گذاشتم و رگلاتور بعد از 1 دقیقه خیلی داغ میکنه.و دیگه اینکه ولتاژ کل مدار رو تا 1.5 پائین میاره!!!!(منظورم خروجی رگلاتور) همه قطعات هم سالمه.
    لطفا کمکم کنید.
    خودم حدس مسزنم که دیود ها رو بر عکس گذاشتم.
    ممنون
  5. #5
    2013/06/19
    1,544
    72

    پاسخ : l298

    اگه ديود هاتون داغ ميکنه حتما اونها رو برعکس گذاشتيد براي اينکه مطمئن بشيد ميتونيد وقتي مدار افت ولتاژ پيدا کرد خط ديتاي l298 رو قطع کنيد اونوقط بايد افت ولتاژ برطرف بشه

    براي کنترل سرعت و جهت موتور هم يه روش هست که با يه pwm هم ميشه سرعت موتور را کنترل کرد هم جهتش رو
    به پايه ديگه اي هم احتياج نداره اگه خواستيد بگيد تا اونو توضيح بدم
    AYRIC
  6. #6
    2013/03/17
    9
    4

    پاسخ : l298

    نقل قول نوشته اصلی توسط roboreza
    اگه ديود هاتون داغ ميکنه حتما اونها رو برعکس گذاشتيد براي اينکه مطمئن بشيد ميتونيد وقتي مدار افت ولتاژ پيدا کرد خط ديتاي l298 رو قطع کنيد اونوقط بايد افت ولتاژ برطرف بشه

    براي کنترل سرعت و جهت موتور هم يه روش هست که با يه pwm هم ميشه سرعت موتور را کنترل کرد هم جهتش رو
    به پايه ديگه اي هم احتياج نداره اگه خواستيد بگيد تا اونو توضيح بدم
    سلام
    درس شد دیود ها رو برعکس بسته بودم!!!
    راستش برای کنترل سرعتی که گفتید، اگه زحمتی نیست، یه توضیح بدید..(فقط بنده تازه کارم آروم توضیح بده!!! :icon_razz
  7. #7
    2013/06/19
    1,544
    72

    پاسخ : l298

    در مورد روشي که گفتم
    اول فايل زير رو دانلود کنيد
    http://uplod.ir/qt1fxzu6l0s0/DESIGN.rar.htm
    داخلش 4 تا عکس هست که روش هاي استفاده از L298 رو نشون داده دوتا عکس اولي رو دوستانمون هم توضيح دادن ولي حالا من هم يه توضيح کوچولو ميدم

    عکس اول : که PWM رو به پايه EN داده و دو پايه ديگه از ميکرو رو به IN1 و IN2 متصل کرده که شما ميتونيد با PWM سرعت و با دو پايه ديگر جهت را کنترل کنيد

    عکس دوم : که PWM رو به IN2 و يک پايه ميکرو رو به IN1 داده و اگر بخواهيد موتور را به سمت چپ بتابانيد بايد IN1 را 1 کنيد و هرچه PWM را بالاتر ببريد سرعت کم ميشه و اگر بخواهيد موتور را به سمت راست بتابانيد بايد IN1 را 0 کنيد و هرچه PWM بالاتر ببريد سرعت زياد ميشه. و بخاطر اين حالتي که داره روش مضخرفيه :mrgreen:

    اما عکس سوم : اين روش همون روشيه که من ميگفتم که بهش کنترل پيشرفته موتور DC ميگن که بيين IN1 و IN2 يه NOT گذاشته شده. و فقط کافيه که يک پايه PWM به اون بدي.(فرض ميکنيم در بازه 0 تا 255 به PWM عدد ميدي) حالا اگر 0 بدي موتور با حداکثر سرعت به سمت چپ و اگر 255 بدي موتور با حداکثر سرعت به سمت راست و اگر 127 (duty cycle=50%) بدي موتور قفل ميکنه و حالا با حرکت به سمت 127 از طرفين ميتوني سرعت موتور رو هم کم کني مثلا اگر pwm رو 40 بدي موتور با سرعت کمتري نسبت به 0 به سمت چپ حرکت ميکنه.

    عکس چهارم : اين همون روش قبليه فقط براي اينکه نخوام آي سي not بذارم يه not با ماسفت درست کردم .

    اين روش شوت هاي ايجاد شده سر موتور به هنگام ارسال pwm رو کم ميکنه همچنين باعث ميشه شما در عدد دادن به موتور هاتون خيلي راحت باشيد و بتونيد رو برنامه تمرکز داشته باشيد.
    البته من عکس ها رو براي يک موتور کشيدم :job:
    AYRIC
  8. #8
    2013/03/24
    بندرعباس
    384
    16

    پاسخ : l298

    دستتون درد نکنه واقعا خوبه که اطلاعاتتون رو به اشتراک میزارید
    راه در جهان یکی است و ان راه راستی است
  9. #9
    2013/06/19
    1,544
    72

    پاسخ : l298

    به اميد اينکه همه همين کارو بکنند :smile:
    AYRIC
  10. #10
    2013/03/17
    9
    4

    پاسخ : l298

    خیلی ممنون و مچکر
صفحه 1 از 5 12345 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 43

موضوعات مشابه

  1. کار با l298
    توسط aleas در انجمن مدار هاي ديجيتال
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2015/04/29, 00:48
  2. اي سي L298
    توسط sinaitg در انجمن مدار هاي ديجيتال
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 2013/11/05, 19:32
  3. قوی تر از l298
    توسط saleh در انجمن میکروکنترلرهای AVR
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: 2010/03/03, 21:02
  4. ای سی l298
    توسط shoeyb در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2009/03/05, 08:00
  5. روش تست L298
    توسط mojy_1 در انجمن مدارهای مجتمع خطی
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 2007/11/20, 22:30

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •