ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران برچسب زده شده

نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5
  1. #1
    2010/04/09
    اسلامشهر
    1,499
    37

    طراحي مدار اسنابر براي ترياک (موتور القايي)

    با سلام
    ما يه فن چهار دور داريم که ميخوايم براي فرمان بهش به جاي رله از ترياک استفاده کنيم، يکي براي هر دور، فقط ON/OFF،
    حالا مشکله من اينجا سره اين مدار اسنابره (RC)، اينکه چطور مقادير خازن و مقاومت رو به طور صحيح محاسبه و يا انتخاب کنم، چرا که تو يه جايي خوندم که تو طراحي اسنابر يه تريد آفي وجود داره، به اين ترتيب که اسنابر بايد نسبت هاي dv/dt در زمان خاموش شدن، و di/dt در زمان روشن شدن، که به خاطر اختلاف فاز بين ولتاژ و جريان ايجاد ميشن، رو کاهش بده چرا که هر کدوم اينها اگه از مقادير تعيين شده در ديتا شيت بيشتر بشه باعث آسب ديدن و احيانا سوختن ترياک ميشه.

    حالا اگه بخواد dv/dt رو کاهش بده بايد مقدار خازن زياد و مقدار مقاومت کاهش پيدا کنه.
    اما اگه بخواد di/dt رو کاهش بده بايد مقدار خازن کاهش و مقدار مقاومت افزايش پيدا کنه.
    و براي ترياک 4 تا 40 آمپر، مقاومت بايد به طور معمول از 47 اهم بيشتر باشه.

    پس به اين نتيجه رسيدم که اسنابر همونقدر که ميتونه خوب باشه به همون نسبت ميتونه بد باشه!
    خوب من البته انجمن رو يه سرچ کردم، اما به اين نتيجه رسيدم که يه تاپيک بزنم سوالم رو توش بپرسم مثل اينکه بهتره!

    من چندتا داکيومنت رو خوندم توي اولي: AN-3004

    يه روشي تحت عنوان "Snubber Design - The Resonant Method" توضيح داده شده به شکل زير :
    pic1


    خوب چيزي که من از اين روش فهميدم، در واقع از اسمش حدس زدم، اين بود که اين روش مياد فرکانس مولفه اي که dv/dt ايجاد ميکنه رو به عنوان فرکانس تشديد در نظر ميگيره و بعد خازن رو با توجه به مقدار اندوکتانس بار محاسبه و با يه رابطه تجربي براي رسيدن به اور شوت کمتر از 30 درصد مقدار مقاومت رو تخمين ميزنه، البته در ادامه هم توضيح داده شده که براي بهبود بايد در عمل مقادير دستکاري بشه.

    تو روش دوم تو اين : AN437
    با فرض اين که مدار به صورت زير باشه :
    pic2

    اين روش بر مبناي تريد آفي بين dv/dt و ماکزيمم ولتاژ ايجاد شده (که نهايتا منجر به di/dt در زمان روشن شدن ميشه) هست، که اين تريد آف با يه ضريب دمپ حالا اينجا با اسم زتا بيان ميشه، تو اين داکيومنت بعد از حل معادلات ديفرانسيل دو تا نمودار به صورت زير استخراج شدن:
    اولي تغييرات ولتاژ پيک نرمالايز شده رو در مقابل تغييرات زتا و دومي تغييرات dv/dt نرمالايز شدن رو در مقابل تغييرات زتا نشون ميده.
    pic3

    که M , E زتا به صورت زير محاسبه ميشن :
    pic5

    pic4

    حالا اينجا با کاهش زتا مقاومت و خازن کاهش پيدا ميکنن => ولتاژ پيک افزايش پيدا کنه => di/dt روشن شدن زياد ميشه . تو اين حالت مقدار ماکزيمم dv/dt خاموش شدن به ازاي زتا زير 0.5 در زمان بعد از t=0 رخ ميده.
    حالا اگه زتا زياد بشه => مقاومت و خازن زياد => ولتاژ پيک کاهش => di/dt کاهش . تو اين حالت به ازاي زتاي بيشتر از 0.5 ماکزيمم مقدارdv/dt در t =0 رخ ميده.

    تو اينجا پيشنهاد شده به خاطر توانايي ترياک در تحمل ولتاژ بالا، مقدار زتا پايين در نظر گرفته بشه چرا که با اين کار به علت کاهش مقدار خازن هزينه مدار اسنابر کاهش پيدا ميکنه.

    براي طراحي مدار اسنابر دو حالت در نظر گرفته شده :
    1. حالت اول با در نظر گرفتن مقدار مقاومت بار غير صفر
    2. حالت دوم با در نظر گرفتن بار به صورت يه بار سلفي خالص

    حالت اول به چهار گام تقسيم ميشه :

    1. تعيين مقاومت اسنابر
    براي اينکه di/dt روشن شدن رو محدود بشه مقدار مقاومت يک مقدار حداقل و ثابت در نظر گرفته ميشه مثلا براي di/dt = 50v/us مقدار مقاومت رو حداقل 47 اهم در نظر ميگيريم.
    بعد مقدار M با توجه به اين مقاومت و مقاومت بار محاسبه ميشه.

    2. تعيين مقدار زتا
    با استفاده از روابط قبلي يه رابطه که بيانگر نسبت K به زتا هست به صورت زير استخراج ميشه :
    pic6


    مقدار E , R,Rs,L که داريم ميمونه مقدار dv/dt خاموش شدن که ميخواهيم به اون برسيم، به اين ترتيب با انتخاب يک مقدار براي اين نسبت مثلا 2v/us (در مقابل مقدار حداکثر که مثلا براي bt136 برابر با 50 هست) مقدار نسبت فوق محاسبه ميشه.
    حالا با استفاده از نسبت بدست امده در بالا از روي نمودار زير مقدار زتا استخراج ميشه .
    pic7


    3. تعيين مقدار خازن و پيک ولتاژ
    براي محاسبه مقدار خازن از رابطه زير استفاده ميشه .
    pic8


    و براي محاسبه ولتاژ پيک هم از روي نمودا بالايي pic3 با توجه به مقدار زتا و M مقدار Z استخراج و بعد مقدار Vp به صورت زير محاسبه ميشه .
    Vp=Z.E

    که اين ولتاژ بايد از مقدار ولتاژ پيک ترياک کمتر باشه.

    4. مرحله بعدي هم وريفيکيشن مقادير بدست امده با انجام آزمايش در عمل هست.

    سوال1 :
    کلا نظرتون در رابطه با نحوه محاسبات مدار اسنابر که توضيح داده شد چيه؟ و شما در عمل خودتون به چه روشي محاسبه ميکنيد؟ و مواردي که تحت عنوان تريد آف مطرح شده چقدر مهم هستن؟


    سوال2:
    با فرض درست بودن روشي که اينجا توضيح داده شده، من براي اينکه بخوام R , L موتورم رو محاسبه کنم، ميام اون رو تو حالت فول لود در نظر ميگيرم و ميگم تو اين حالت مثلا جريانش I و ولتاژش v=220 و چون اسکوپ ندارم با توجه به اينکه موتورهاي القايي pf شون بين 0.8 تا 0.9 هست بعد ميام مدار معادل رو از همين ها استخراج ميکنم،

    آيا اين روش رو براي استخراج R , L صحيح ميدونيد؟

    ببخشيد طولاني شد، ممنون از توجهتون.

    اضافه شده در تاریخ :
    آقا من به همين روش محاسباتم رو انجام دادم، تو عمل موتور بدون مشکل خاموش روشن ميشه، اما يه چيزي، موقع خاموش بودن ترياک، در حدود 50 ميلي آمپر موتور ليکيج داره. اين طبيعيه؟
  2. #2
    2011/02/25
    7
    1

    پاسخ : طراحي مدار اسنابر براي ترياک (موتور القايي)

    سلام
    آقا اینقدر خوشم میاد از اینایی که تئوری رو با عمل قاطی میکنن
    با این پستت خیلی حال کردم داداش دمت گرم :wow:
    موفق باشی
  3. #3
    2010/09/12
    اصفهان
    324
    4

    پاسخ : طراحي مدار اسنابر براي ترياک (موتور القايي)

    عااااااااالی بوود :applause: :applause: :applause:
  4. #4
    2016/09/24
    38
    39

    پاسخ : طراحي مدار اسنابر براي ترياک (موتور القايي)

    همین که بدون اسکوپ این محاسبات رو عملیاتی کردید بسیار عالی است.خود من هم اسکوپ ندارم ولی در هر حال محاسبات صحیح حرف اول و آخر را خواهد زد و در عمل هم با اندکی تقریب ، مدار طراحی شده عملیاتی و بدون مشکل خواهد بود...
  5. #5
    2014/07/25
    42
    3

    پاسخ : طراحي مدار اسنابر براي ترياک (موتور القايي)

    نقل قول نوشته اصلی توسط mojtaba_led

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    آقا من به همين روش محاسباتم رو انجام دادم، تو عمل موتور بدون مشکل خاموش روشن ميشه، اما يه چيزي، موقع خاموش بودن ترياک، در حدود 50 ميلي آمپر موتور ليکيج داره. اين طبيعيه؟
    50ma یه کم زیاده ولی خب خیلی اذیت کننده نیست.
    دوتا دلیل داره
    اولی اینکه خوده تریاک یه جریان لیکیجی موقع خاموش بودنش داره و دومی اینکه همون خاذنی که به عنوان اسنابر بستی تو فرکانس 50 هرتز یه مقاومت کمتر از حالت دی سی از خودش نشون میده و یه مقداری جریان میکشه.
    هر چقدر خازنت بیشتر باشه و مقاومتت کمتر به همون مقدار این جریانی که گفتی افزایش پیدا میکنه.

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    در ضمن مطلبی که گذاشتی هم خیلی عالی بود.
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 41
    آخرين نوشته: 2015/07/09, 13:37
  2. آيا امکان ساخت موتور القايي با فريت براي ولتاژ سينوسي فرکانس بالا وجود دارد؟
    توسط محسن محمدشاهی در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2014/09/24, 00:01
  3. مشابه براي آي سي اپتو ترياک يا ...
    توسط ms.b در انجمن الكترونيك صنعتی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2014/09/11, 23:04
  4. نمونه گيري از مدار تانك براي مدار PLL در كوره القايي
    توسط rezahammaslak در انجمن الكترونيك صنعتی
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 2014/07/14, 19:11
  5. كمك براي يافتن نرم افزار طراحي سيم پيچي ترانس و موتور
    توسط behrouzbeh در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2008/06/20, 09:10

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •