سلام مدتیه یه ایده برای طراحی یک منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین تو سرم تاب میخوره که بدونه سیم پیچی یا استفاده از هسته فریت عملی باشه وبتو نه یه آمپلی فایرنیمه قدرتو راه اندازی کنه وریپل کمی در موقع اعمال بار داشته باشه ولی میخام بدونم کسی از دوستان طرح یا ایده ای داره یا نه بعد من طرحم رو نمایش میدم تا مورد تحلیل قرار بگیره با تشکر
اطلاعیه
Collapse
No announcement yet.
ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
Collapse
X
-
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باط
نوشته اصلی توسط arvinfxبدون سیم پیچ؟ هسته فریت سیم پیچ داره دیگه! شاید بتونید از مدارهای Inverter استفاده کنید. ولی بازم سویچینگهیکی یدونه هستم------------ واسه نمونه هستم
دیدگاه
-
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
نوشته اصلی توسط خوش رکابدوست عزیز من سه ساله این ایده رو دارم ولی کل نت رو بهم ریختم مدار درست و حسابی پیدا نکردم ولی اگه فکری داری بگو تحلیلش کنیمیکی یدونه هستم------------ واسه نمونه هستم
دیدگاه
-
Mahdi_Vaziri
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
به هر حال به یک المان ذخیره کننده نیاز دارید. حالا سلف نباشه. خازن که هست. میتونید از پمپ شارژ خازنی استفاده بکنید. سرچ بزنید فکر میکنم مطالب زیادی پیدا بکنید. ببخشید دیگه انقدر خسته ام اصلا حس و حال مدار کشیدن ندارم.
دیدگاه
-
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziriبه هر حال به یک المان ذخیره کننده نیاز دارید. حالا سلف نباشه. خازن که هست. میتونید از پمپ شارژ خازنی استفاده بکنید. سرچ بزنید فکر میکنم مطالب زیادی پیدا بکنید. ببخشید دیگه انقدر خسته ام اصلا حس و حال مدار کشیدن ندارم.یکی یدونه هستم------------ واسه نمونه هستم
دیدگاه
-
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
درود بر شما دوستان عزیز
شما میتوانید از dc to cd convertor استفاده کنید که ایسی ان موجود هست به شماره mc34063 میتوانید خریداری کنید البته جریان تا 100 میلی بیشتر جواب نمیده که برای پری ها و اپ امپ ها این جریان خوبه
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets/2300/501448_DS.pdfFail Never
گروه انجمن صوتی در تلگرام 09159126127
دوستانی که تمایل دارن لطفا پیام بدین
دیدگاه
-
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
نوشته اصلی توسط joolyدرود بر شما دوستان عزیز
شما میتوانید از dc to cd convertor استفاده کنید که ایسی ان موجود هست به شماره mc34063 میتوانید خریداری کنید البته جریان تا 100 میلی بیشتر جواب نمیده که برای پری ها و اپ امپ ها این جریان خوبه
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets/2300/501448_DS.pdfیکی یدونه هستم------------ واسه نمونه هستم
دیدگاه
-
Mahdi_Vaziri
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
بهتره مقداری از تندی برخوردتون کم بکنید. اخر پستم گفتم که خسته هستم. فکر میکنم دقیقا منظور من رو رسوند که بعد میام و مدار رو میزارم.
با یک اسیلاتور مربعی و درایور ماسفت و دو عدد ماسفت چیزی شبیه هالف بریدج ببندید که اونطرفش دیگه خازن نداره.
از سر وسط ماسفت ها یک خازن پولیستر و از خازن یک دیود به سمت پایین(منفی یا زمین) متصل میکنید. با نوسان کردن اسیلاتور مربعی میتونید از نقطه اتصال خازن و دیود ولتاژ منفی بگیرید. از همون نقطه با یک دیود یکسوسازی رو انجام بدید. و در اخر خازن صافی فراموش نشه. به دلیل حذف سلف و ترانس اندوکتانس نشتی وجود نداره پس نیازی به اسنابر نداریم. عمر سوییچها در این حالت بیشتر از حالت ترانسدار هستش. تنها عیبش عمر کمترشه که برای حل کردن این مشکل بهتره به جای یک خازن پولیستر از چند خازن موازی استفاده بکنید.
موفق باشید
دیدگاه
-
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziriبهتره مقداری از تندی برخوردتون کم بکنید. اخر پستم گفتم که خسته هستم. فکر میکنم دقیقا منظور من رو رسوند که بعد میام و مدار رو میزارم.
با یک اسیلاتور مربعی و درایور ماسفت و دو عدد ماسفت چیزی شبیه هالف بریدج ببندید که اونطرفش دیگه خازن نداره.
از سر وسط ماسفت ها یک خازن پولیستر و از خازن یک دیود به سمت پایین(منفی یا زمین) متصل میکنید. با نوسان کردن اسیلاتور مربعی میتونید از نقطه اتصال خازن و دیود ولتاژ منفی بگیرید. از همون نقطه با یک دیود یکسوسازی رو انجام بدید. و در اخر خازن صافی فراموش نشه. به دلیل حذف سلف و ترانس اندوکتانس نشتی وجود نداره پس نیازی به اسنابر نداریم. عمر سوییچها در این حالت بیشتر از حالت ترانسدار هستش. تنها عیبش عمر کمترشه که برای حل کردن این مشکل بهتره به جای یک خازن پولیستر از چند خازن موازی استفاده بکنید.
موفق باشید
عجب کار جالبی واقعا من هم به همچین چیزی فکر میکردم ولی عملیش نکردم شما تست گرفتی دیگه اره؟؟ فکر میکنم به احتمال 95% بشهFail Never
گروه انجمن صوتی در تلگرام 09159126127
دوستانی که تمایل دارن لطفا پیام بدین
دیدگاه
-
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
[quote author=Mahdi_Vaziri link=topic=80514.msg488897#msg488897 date=1375182750]
بهتره مقداری از تندی برخوردتون کم بکنید. اخر پستم گفتم که خسته هستم. فکر میکنم دقیقا منظور من رو رسوند که بعد میام و مدار رو میزارم.
با یک اسیلاتور مربعی و درایور ماسفت و دو عدد ماسفت چیزی شبیه هالف بریدج ببندید که اونطرفش دیگه خازن نداره.
از سر وسط ماسفت ها یک خازن پولیستر و از خازن یک دیود به سمت پایین(منفی یا زمین) متصل میکنید. با نوسان کردن اسیلاتور مربعی میتونید از نقطه اتصال خازن و دیود ولتاژ منفی بگیرید. از همون نقطه با یک دیود یکسوسازی رو انجام بدید. و در اخر خازن صافی فراموش نشه. به دلیل حذف سلف و ترانس اندوکتانس نشتی وجود نداره پس نیازی به اسنابر نداریم. عمر سوییچها در این حالت بیشتر از حالت ترانسدار هستش. تنها عیبش عمر کمترشه که برای حل کردن این مشکل بهتره به جای یک خازن پولیستر از چند خازن موازی استفاده بکنید.
موفق باشید
سلام دوست عزیز :byeاز اینکه شاید کمی تیز نوشتم عزر میخوام ولی باید بگم از سطحی نگری بیزارم چون خودم خیلی به ریزه کاری اهمیت میدم واما در مورد طرح پیشنهادی شماکه کمی نزدیک ایده منه ولی از نظر تئوری اگه درست تو ذهنم تحلیل کرده باشم :rolleyes: ایراداتی نظیر اینکه این مدار ولتاژ (دوبل 12 ولت) میده با چه جریانی وبا با کدوم نقاط مدار این ولتاژومیده -ریپل خروجیمون کمه یا زیاد فکرنمیکنم با اضافه کردن بار با اون کشش جریان کار کنه با اینکه خیلی نزدیک شدید ولی به نظر من ایده شماعملی نیست چون آمپر کم میاره :cry2:اگه خواستید با رسم شکل مداری بیشتر برای بقیه دوستان توضیح بدید :read: :read: :read:یکی یدونه هستم------------ واسه نمونه هستم
دیدگاه
-
Mahdi_Vaziri
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
برادر عزیز. این طرح مشکلی نداره. فقط نیاز به محاسبات داره. چون مثل هسته های فریت مشکل محدودیت فرکانسی نداریم و همچنین کنترل دیوتی سایکل نداریم فرکانس رو بالا میبریم. شما رو 200 کیلو هرتز حساب کن.
این مدار 12 ولت رو به اندازه دو تا دیود به کار رفته کاهش میده و منفی میکنه. مثلا اگه از دو تا دیود شاتکی 0.3 استفاده بشه و ولتاژ ورودی 12 باشه خروجی منفی میشه 11.4.
جریان و ولتاژ کاملا به محاسبات وابسته س. ریپل خروجی به میزان خازن خروجی بستگی داره که حساب کردن اونم کاری نداره. زمان تخلیه ضربدر جریان مورد نیاز تقسیم بر ولتاژ ریپل مجاز. این میشه خازن خروجی.
خازن مورد نیاز برای انتقال انرژی هم براحتی محاسبه میشه. کل زمان شارژ 2.5 میکرو ثانیه و کل زمان دشارژ هم 2.5 میکرو ثانیه.
با محاسبه توان خروجی مورد نیاز و تقسیم اون بر 2.5 میکرو ثانیه کل انرژ مورد نیاز که باید تو خازن ذخیره بشه رو بدست میاریم.
خازن مورد نیاز رو از رابطه j=1/2cv^2 بدست میاریم.
اگر خواهان نزدیک به صفر رسوندن ریپل هستید باید این مدار رو با 180 درجه اختلاف فاز (به صورت دو فاز) ببندید که زمان تخلیه فاز اول بشه شارژ فاز دوم و بالعکس. اینطوری تقریبا میشه گفت ریپل از بین میره.
این مدار کاملا عملیه عزیز.
دیدگاه
-
پاسخ : ایده طراحی منبع تغذیه دوبل 12 ولت از باطری ماشین
نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziriبرادر عزیز. این طرح مشکلی نداره. فقط نیاز به محاسبات داره. چون مثل هسته های فریت مشکل محدودیت فرکانسی نداریم و همچنین کنترل دیوتی سایکل نداریم فرکانس رو بالا میبریم. شما رو 200 کیلو هرتز حساب کن.
این مدار 12 ولت رو به اندازه دو تا دیود به کار رفته کاهش میده و منفی میکنه. مثلا اگه از دو تا دیود شاتکی 0.3 استفاده بشه و ولتاژ ورودی 12 باشه خروجی منفی میشه 11.4.
جریان و ولتاژ کاملا به محاسبات وابسته س. ریپل خروجی به میزان خازن خروجی بستگی داره که حساب کردن اونم کاری نداره. زمان تخلیه ضربدر جریان مورد نیاز تقسیم بر ولتاژ ریپل مجاز. این میشه خازن خروجی.
خازن مورد نیاز برای انتقال انرژی هم براحتی محاسبه میشه. کل زمان شارژ 2.5 میکرو ثانیه و کل زمان دشارژ هم 2.5 میکرو ثانیه.
با محاسبه توان خروجی مورد نیاز و تقسیم اون بر 2.5 میکرو ثانیه کل انرژ مورد نیاز که باید تو خازن ذخیره بشه رو بدست میاریم.
خازن مورد نیاز رو از رابطه j=1/2cv^2 بدست میاریم.
اگر خواهان نزدیک به صفر رسوندن ریپل هستید باید این مدار رو با 180 درجه اختلاف فاز (به صورت دو فاز) ببندید که زمان تخلیه فاز اول بشه شارژ فاز دوم و بالعکس. اینطوری تقریبا میشه گفت ریپل از بین میره.
این مدار کاملا عملیه عزیز.یکی یدونه هستم------------ واسه نمونه هستم
دیدگاه
دیدگاه