اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

آرایش TIP 41

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    آرایش TIP 41

    با عرض سلام.
    میخاستم بدونم این نوع آرایش ترانزیستور واسه تقویت جریان خوبه؟
    http://www.4shared.com/photo/8n2WKiFq/Untitled_1.html
    تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


    تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

    #2
    پاسخ : آرایش TIP 41

    سلام وقت بخیر ، این آرایش که کلکتور مشترکه و تقویت جریان داره اما ولتاژ بارت و سیگنال فرمانت تقریباً یکی هستن که در خیلی مواقع دستت رو می بنده و اگه بارت سلفی باشه موقع خاموش شدن درست عمل نمیکنه و دچار مشکل میشه. بهتره از آرایش امیتر مشترک استفاده کنی که هم با بار سلفی مشکل نداره و هم از لحاظ ولتاژی ولتاژ بارت مستقل از سیگنال فرمانت می تونه باشه.
    علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
    ( سعدی )

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : آرایش TIP 41

      نوشته اصلی توسط abi92
      سلام وقت بخیر ، این آرایش که کلکتور مشترکه و تقویت جریان داره اما ولتاژ بارت و سیگنال فرمانت تقریباً یکی هستن که در خیلی مواقع دستت رو می بنده و اگه بارت سلفی باشه موقع خاموش شدن درست عمل نمیکنه و دچار مشکل میشه. بهتره از آرایش امیتر مشترک استفاده کنی که هم با بار سلفی مشکل نداره و هم از لحاظ ولتاژی ولتاژ بارت مستقل از سیگنال فرمانت می تونه باشه.
      آخه میخام تقویت جریان داشته باشم و شکل موج خروجی هم نات نشه.
      تو امیتر مشترک نات میشه.
      چرا تو بار سلفی درست کار نمیکنه؟
      تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


      تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : آرایش TIP 41

        سلام ، ببین دوست عزیز اگه منظورت از نات شدن خروجی، ولتاژ کلکتور نسبت به زمین باشه حق با شماست اما اگه هدفمون راه اندازی یه بار مثلاً یه موتور یا یه رله یا حتی یه LED باشه ( که خیلی از مواقع اینجوریه ) برای راه اندازی بار ،اختلاف پتانسیل مهمه نه خود پتانسیل !! بطور واضح تر ، می دونیم که توی مدار کلکتور مشترک ، وقتی ترانزیستور خاموشه پتانسیل کلکتور برابر تغذیه هست و موقعی که ترانزیستور روشن و اشباعه ولتاژ کلکتور تقربیاً صفره . خب اگه مبنای سنجش پتانسیل رو برای کلکتور، زمین در نظر بگیریم در حالت خاموش بودن ترانزیستور اختلاف ولتاژش Vcc و معادل یک منطقیه و در حالت روشن بودن ترانزیستور اختلاف ولتاژ کلکتور تقریباً صفر ه که معادل صفر منطقیه . اما اگه مبنای سنجش پتانسیل رو برای کلکتور ، تغذیه یعنی Vcc بگیریم توی حالت خاموش بودن ترانزیستور اختلاف ولتاژش صفره ومعادل صفر منطقیه و توی حالت روشن بودن ترانزیستور اختلاف پتانسیل کلکتور برابر Vcc - خواهد بود که اگه ملاک اندازه ی ولتاژ باشه ( که برای بار فقط همین مهمه ) می تونیم بگیم معادل یک منطقیه. لذا بسته به اینکه بار بین کلکتور وزمین وصل بشه یا کلکتور و تغذیه رفتارش کاملاً برعکس میشه و شما با اتصال بارت بین تغذیه و کلکتور در واقع اثر نات شدن سیگنال کلکتور رو حذف می کنی و اینجوری بار با سیگنال بیس ترانزیستور کاملاً هماهنگ میشه .
        اما در مورد بار سلفی می دونیم که موقعی که می خوایم یه بار سلفی رو که روشنه خاموشش کنیم طبق قانون لنز یه واکنش مخالف ایجاد می کنه و سعی در حفظ میدان مغناطیسیش و بالطبع جریانش رو داره که این اثر طبق قانون القای فارادی بصورت القای یه ولتاژ معکوس ( منفی ) در دوسر بار ظاهر میشه و همین ولتاژ منفی ( حتی با وجود دیود هرزگرد ) مانع خاموش شدن سریع دیود بیس- امیتر ترانزیستور به رغم صفر شدن ولتاژ بیسش میشه و ترانزیستور بصورت کند و تدریجی خاموش میشه اما اگه بار سلفی بین کلکتور و تغذیه قرار بگیره این ولتاژ منفی دیگه نمی تونه روی دیود بیس - امیتر اثر بذاره و مانع خاموش شدن سریع و بموقع ترانزیستور بشه. البته در این حالت حتماً باید از یه دیود هرزگرد برای مهار کردن ولتاژ القایی بار استفاده کنی تا مانع شکست ترانزیستور و آسیب دیدنش بشه.
        علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
        ( سعدی )

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : آرایش TIP 41

          خیلی ممنون از پاسختون.میشه یه شماتیکی بذارین تا بهتر بشه تحلیل کرد؟
          تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


          تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : آرایش TIP 41

            نوشته اصلی توسط abi92
            سلام ، ببین دوست عزیز اگه منظورت از نات شدن خروجی، ولتاژ کلکتور نسبت به زمین باشه حق با شماست اما اگه هدفمون راه اندازی یه بار مثلاً یه موتور یا یه رله یا حتی یه LED باشه ( که خیلی از مواقع اینجوریه ) برای راه اندازی بار ،اختلاف پتانسیل مهمه نه خود پتانسیل !! بطور واضح تر ، می دونیم که توی مدار کلکتور مشترک ، وقتی ترانزیستور خاموشه پتانسیل کلکتور برابر تغذیه هست و موقعی که ترانزیستور روشن و اشباعه ولتاژ کلکتور تقربیاً صفره . خب اگه مبنای سنجش پتانسیل رو برای کلکتور، زمین در نظر بگیریم در حالت خاموش بودن ترانزیستور اختلاف ولتاژش Vcc و معادل یک منطقیه و در حالت روشن بودن ترانزیستور اختلاف ولتاژ کلکتور تقریباً صفر ه که معادل صفر منطقیه . اما اگه مبنای سنجش پتانسیل رو برای کلکتور ، تغذیه یعنی Vcc بگیریم توی حالت خاموش بودن ترانزیستور اختلاف ولتاژش صفره ومعادل صفر منطقیه و توی حالت روشن بودن ترانزیستور اختلاف پتانسیل کلکتور برابر Vcc - خواهد بود که اگه ملاک اندازه ی ولتاژ باشه ( که برای بار فقط همین مهمه ) می تونیم بگیم معادل یک منطقیه. لذا بسته به اینکه بار بین کلکتور وزمین وصل بشه یا کلکتور و تغذیه رفتارش کاملاً برعکس میشه و شما با اتصال بارت بین تغذیه و کلکتور در واقع اثر نات شدن سیگنال کلکتور رو حذف می کنی و اینجوری بار با سیگنال بیس ترانزیستور کاملاً هماهنگ میشه .
            اما در مورد بار سلفی می دونیم که موقعی که می خوایم یه بار سلفی رو که روشنه خاموشش کنیم طبق قانون لنز یه واکنش مخالف ایجاد می کنه و سعی در حفظ میدان مغناطیسیش و بالطبع جریانش رو داره که این اثر طبق قانون القای فارادی بصورت القای یه ولتاژ معکوس ( منفی ) در دوسر بار ظاهر میشه و همین ولتاژ منفی ( حتی با وجود دیود هرزگرد ) مانع خاموش شدن سریع دیود بیس- امیتر ترانزیستور به رغم صفر شدن ولتاژ بیسش میشه و ترانزیستور بصورت کند و تدریجی خاموش میشه اما اگه بار سلفی بین کلکتور و تغذیه قرار بگیره این ولتاژ منفی دیگه نمی تونه روی دیود بیس - امیتر اثر بذاره و مانع خاموش شدن سریع و بموقع ترانزیستور بشه. البته در این حالت حتماً باید از یه دیود هرزگرد برای مهار کردن ولتاژ القایی بار استفاده کنی تا مانع شکست ترانزیستور و آسیب دیدنش بشه.
            اتصال دیود هرز گرد چگونه است؟
            تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


            تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : آرایش TIP 41

              در ضمن هنگام وصل کردن به موتور .موتور ریپل میزنه.یعنی کمی کار میکنه بعدش مثل اینکه هنگ کرده.
              ترانزیستور هم بد جور داغ میکنه.
              اینم مدارم
              http://www.4shared.com/photo/Ypi9_m2w/11_online.html
              تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


              تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : آرایش TIP 41

                الان هم دوتا مگا 8 سوخت :cry2: :cry2: :cry2: :cry2: :cry2: :cry2:
                تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


                تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : آرایش TIP 41

                  نوشته اصلی توسط سعید دلشاد منور
                  اتصال دیود هرز گرد چگونه است؟

                  در ضمن
                  اگر موتور شما جریان زیادی مصرف میکند من به شما مدار زیر را توصیه میکنم

                  در مدار فوق نیازی به ترانزیستور جریان بالا مانند TIP41 نیست.
                  ♥♥....((الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ))....♥♥

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : آرایش TIP 41

                    نوشته اصلی توسط بینوایان

                    در ضمن
                    اگر موتور شما جریان زیادی مصرف میکند من به شما مدار زیر را توصیه میکنم

                    در مدار فوق نیازی به ترانزیستور جریان بالا مانند TIP41 نیست.
                    خیلی ممنون از پاسختون.
                    تو دیتا شیت tip41 نوشته 6 آمپر میده.من هم بصورت کلکتور مشترک بستم تا جریان بده.
                    نشد خیلی داغ میکنه.موتورم 12 ولت جانسون است.dc
                    تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


                    تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : آرایش TIP 41

                      سلام ، موتورت چند آمپره ؟ ولتاژ سر موتور چند ولته ؟ من فکر می کنم موتورت چندین آمپر توی حالت عادی جریان میکشه مثلاً اگه موتورت 3 آمپر باشه با فرض استفاده از ترانزیستور TIP41 با مراجعه به کاتالوگش از جداول و نمودار های hFE مشخص میشه که در بهترین شرایط بهره ی جریانیش حدود 75 هست خب اگه بنا باشه موتور مثلاً 3 آمپر شما درست درایو بشه حداقل باید 3/75 = 40mA جریان بیس ترانزیستورت باشه ( که در عمل برای اطمینان از سوییچ کامل ترانزیستور باید جریان رو به مراتب بیش از این بگیری ) !! خب یه نگاهی به مدارت بنداز شما با یه مقاومت 470 اهم داری بیس ترانزیستورت رو درایو می کنی که اگه تغذیه ی میکروت 5 ولت باشه چیزی در حدود 8.5 میلی آمپر وارد بیس ترانزیستورت میشه که این تا 40 میلی آمپر تفاوت فاحشی داره !!! بنابراین چون جریان بیست کمه جریان کلکتورت هم کمه مثلاً اگه با جریان 8.5 میلی آمپر ، بهره ی جریان ترانزیستورت 50 باشه شما حدود 50X8.5= 425mA جریان توی کلکتورت داری که خیلی کمتر از جریان مورد نیاز موتوره ، بنابراین چون جریان کلکتور کمه یا موتور قادر به حرکت نخواهد بود ( خصوصاً اگه زیر بار باشه ) یا هم با سرعت و قدرت کمی می چرخه و چون ولتاژ موتور به خاطر کم بودن جریانش کمه ولتاژ دو سر کلکتور - امیتر ترانزیستورت زیاد میشه و تلفات توان ترانزیستورت به شدت بالا میره و ترانزیستورت داغ می کنه که اگه بدون هیت سینک باشه خیلی سریع داغ میشه و تا سر حد سوختن میره.
                      بنابراین باید جریان بیس ترانزیستورت رو زیاد کنی تا باعث عملکرد درست موتور و کم شدن تلفات ترانزیستورت بشه .البته حتماً می دونی که از هر پایه ی میکرو بیشتر از 20 میلی آمپر نمی تونی بگیری. پس بهتره جریان رو طی دو مرحله تقویت کنی و از یه ترانزیستور دیگه هم استفاده کنی . اگه مدارش رو می خوای باید جریان موتورت و ولتاژ تغذیه رو بدی تا انشاالله کمکت کنم.
                      ضمناً مداری که دوستمون با رله پیشنهاد دادن هم خوبه ولی اگه بخوای روی موتورت کنترل دور داشته باشی دیگه قابل استفاده نیست. ضمناً شما هر وقت از عملکرد صحیح درایورت مطمئن شدی به میکرو وصلش کن تا الکی میکروت رو نسوزونی.
                      علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
                      ( سعدی )

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : آرایش TIP 41

                        نوشته اصلی توسط سعید دلشاد منور
                        تو دیتا شیت tip41 نوشته 6 آمپر میده.
                        6 آمپر تو چه ولتاژی
                        تو همون دیتا شیت هم توان TIP41 رو نوشته 65 وات
                        یعنی اگه ولتاژ 12 ولت استفاده کنی نهایتا میتونی 5.4آمپر جریان بگیری
                        در ضمن دیتا شیت قطعات کارخانجات معتبر را با اجناس چینی موجود در ایران نباید مقایسه کرد شاید اینا که تو ایرانند نهایتا بتونند 2 آمپر جریان بدند
                        نوشته اصلی توسط سعید دلشاد منور
                        من هم بصورت کلکتور مشترک بستم تا جریان بده.
                        نشد خیلی داغ میکنه.
                        شاید نداشتن دیود هرزگرد و همچنین مقاومت بایاس امیتر دلیل این اشکال باشه....در کل باید امتحان بشه
                        نوشته اصلی توسط سعید دلشاد منور
                        موتورم 12 ولت جانسون است.dc
                        خب ولتاژ و برند موتورتون رو گفتید ولی فاکتور اصلی که همون جریان رو نه
                        ...........
                        اما
                        اگر جریان ورودیتون کمه میتونید از ترانزیستور دارلینگتون استفاده کنید
                        همچنین
                        آی سی های مخصوص درایو موتور (مانند:L293) از دیگر پیشنهادهای من به شماست

                        ♥♥....((الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ))....♥♥

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : آرایش TIP 41

                          نوشته اصلی توسط بینوایان
                          6 آمپر تو چه ولتاژی
                          تو همون دیتا شیت هم توان TIP41 رو نوشته 65 وات
                          یعنی اگه ولتاژ 12 ولت استفاده کنی نهایتا میتونی 5.4آمپر جریان بگیری
                          اون 65W رو مگه مال گرمایی که تولید میکنه نیست؟
                          تا اونجایی که من میدونم افت ولتاژ کلکتور- امیتر ترانزیستوری که در منطقع اشباع باشه حدود 0.7V هست که 6*0.7=4.2W

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : آرایش TIP 41

                            نوشته اصلی توسط abi92
                            سلام ، موتورت چند آمپره ؟ ولتاژ سر موتور چند ولته ؟ من فکر می کنم موتورت چندین آمپر توی حالت عادی جریان میکشه مثلاً اگه موتورت 3 آمپر باشه با فرض استفاده از ترانزیستور TIP41 با مراجعه به کاتالوگش از جداول و نمودار های hFE مشخص میشه که در بهترین شرایط بهره ی جریانیش حدود 75 هست خب اگه بنا باشه موتور مثلاً 3 آمپر شما درست درایو بشه حداقل باید 3/75 = 40mA جریان بیس ترانزیستورت باشه ( که در عمل برای اطمینان از سوییچ کامل ترانزیستور باید جریان رو به مراتب بیش از این بگیری ) !! خب یه نگاهی به مدارت بنداز شما با یه مقاومت 470 اهم داری بیس ترانزیستورت رو درایو می کنی که اگه تغذیه ی میکروت 5 ولت باشه چیزی در حدود 8.5 میلی آمپر وارد بیس ترانزیستورت میشه که این تا 40 میلی آمپر تفاوت فاحشی داره !!! بنابراین چون جریان بیست کمه جریان کلکتورت هم کمه مثلاً اگه با جریان 8.5 میلی آمپر ، بهره ی جریان ترانزیستورت 50 باشه شما حدود 50X8.5= 425mA جریان توی کلکتورت داری که خیلی کمتر از جریان مورد نیاز موتوره ، بنابراین چون جریان کلکتور کمه یا موتور قادر به حرکت نخواهد بود ( خصوصاً اگه زیر بار باشه ) یا هم با سرعت و قدرت کمی می چرخه و چون ولتاژ موتور به خاطر کم بودن جریانش کمه ولتاژ دو سر کلکتور - امیتر ترانزیستورت زیاد میشه و تلفات توان ترانزیستورت به شدت بالا میره و ترانزیستورت داغ می کنه که اگه بدون هیت سینک باشه خیلی سریع داغ میشه و تا سر حد سوختن میره.
                            بنابراین باید جریان بیس ترانزیستورت رو زیاد کنی تا باعث عملکرد درست موتور و کم شدن تلفات ترانزیستورت بشه .البته حتماً می دونی که از هر پایه ی میکرو بیشتر از 20 میلی آمپر نمی تونی بگیری. پس بهتره جریان رو طی دو مرحله تقویت کنی و از یه ترانزیستور دیگه هم استفاده کنی . اگه مدارش رو می خوای باید جریان موتورت و ولتاژ تغذیه رو بدی تا انشاالله کمکت کنم.
                            ضمناً مداری که دوستمون با رله پیشنهاد دادن هم خوبه ولی اگه بخوای روی موتورت کنترل دور داشته باشی دیگه قابل استفاده نیست. ضمناً شما هر وقت از عملکرد صحیح درایورت مطمئن شدی به میکرو وصلش کن تا الکی میکروت رو نسوزونی.
                            خب ولتاژ تغذیه موتور 12 جریانش رو نمیدونم.موتورم جانسون است.واسه سوراخ کاری برد خریده بودم
                            تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


                            تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : آرایش TIP 41

                              بازم سلام ، اگه روی بدنه ی موتورت جریانش رو ننوشته ، شما با یه مولتی متر روی حالت اندازه گیری جریان بالا و با استفاده از ترمینال جریان بالا که معمولاً 6 ، 10 یا حتی 20 آمپره ، جریان موتورت رو با تغذیه 12 ولت اندازه گیری کن تا بتونم حساب و کتاب درایور رو تا حد امکان درست انجام بدم. ضمناً توی حالت اندازه گیری جریان بالا سعی کن مدت زمان اندازه گیریت از 15 ثانیه یا همین حدود بیشتر نشه چون ممکن حرارتی که ایجاد می کنه به برد مولتی مترت آسیب بزنه.
                              علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
                              ( سعدی )

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X