[quote][color=black][color=green][size=36pt][size=12pt]شروع طراحي و لوازم مورد نياز :

خوب قبل از شروع کار به يک سري قطعات احتياج داريم اول از همه بايد ترانس فلاي بک خودمون را پيدا کنيم اين مهمترين مسئله هست چرا که ولتاژ خروجي، جريان ، فرکانس و کلا همه چيز بستگي به اين انتخاب دارد . در بازار کلا دو مدل ترانس در ابعاد متفاوت پيدا مي شود شکل 3 را ببينيد .

سري اول مثل شکل 1 هستند جريان خروجي پاييني دارند اما تعداد دور ثانويه در انها بسيار زياد است در ضمن يک ديود هم براي اتصال به شبکه کسکيد در خروجي دارند که کل سيم پيچ ها و ترانس داخل آن جعبه مشکي کوچک در رزين قرار دارد . ولتاژ خروجي انها حدود 25KV تا 60KV هست و توان خروجي برای هسته ای شبيه ترانس a در شکل 3 حدود 300 وات است .

سري دوم مثل شکل 2 هستند ولتاژ خروجي پاييني دارند در عين حال قطر سيم ثانويه در انها زياد است پس مي توانند جريان بيشتری در خروجي تحويل دهند در ضمن خبری از ديود هم در خروجي انها نيست توان خروجي ترانس B در شکل 3 نيز حدود 300 وات است اما به نظر نمي رسد با اين ترانس ها به خروجي بيش از 15kv دست پيدا کنيم اما جريان زياد خروجي باعث به وجود امدن يک آرک کوتاه زيبا ، قطور و زرد رنگ خواهد شد.

در مورد آرک اين را بگم که طول ارک بستگي به ولتاژ و رنگ آرک بستگي مستقيم به جريان خروجي دارد براي جريان های پايين رنگ کاملا آبي است و هر چه جريان بيشتر شود رنگ به سمت زرد متمايل مي شود .





3. ترانس هي فلي بک


2. ترانس فلي بک


1. ترانس فلي بک

مورد بعدي يک منبع تعذيه مي باشد لازم نيست خروجي رگوله شده داشته باشد اما فراموش نکنيم که جريان خروجي آن بايد زياد باشد تا بتوانيم ترانس کوچکمان را کاملا راه اندازي کنيم .

در مورد ولتاژ توصيه من حدود 15V است بايد توجه داشت که هر چه ولتاژ بيشتر شود جريان هم بالا مي رود براي گرفتن نتيجه حداکثر مي توان ولتاژ ورودي را کم کم بالا برد تا جريان هم بالا رود و حرارت هسته را در نظر گرفت و تا جايي ولتاژ را بالا برد که دمای هسته فريت بيش از حد بالا نرود( حدود 40 تا 50 درجه) در اين دما بايد افزيش ولتاژ را متوقف کرد چرا که اين دما نشان از به اشباع رفتن هسته مي باشد و بعد از آن افزيش توان فقط منجر به افزيش تلفات مي شود و تاثيري در خروجي نخواهد داشت در اخر يادتان باشد حداکثر ولتاژ قطعات را رعايت کنيد (براي 2N3055 حداکثر ولتاژ 70V = VCER است).

مورد بعدي ترانزيستور ها هيت سينک و دو مقاومت 27 اهم و 270 اهم هست . ترانزيستور ما 2N3055 معروف هست (شکل 5)سعي کنيد از جنس خوب استفاده کنيد و بعد هيت سيک که بايد بزرگ با قابلت تبادل حرارتي بالا باشد مثل شکل 4 . توجه کنيد اگر از ولتاژ بيش از 15v استفاده مي کنيد بايد علاوه بر هيت سينک بزرگ از فن هم استفاده کنيد . مقاوت ها هم که در تصوير 6 مي بينيد ، چيز خاصي ندارند و به نام 10W آجری معروف هستند براي ولتاژهای بالاي 15V استفاده از توان پايين تر مثل 5W با افزيش شديد حرارت همراه است و سوختن انگشتان دستتان حين لمس مقاومت ها در چنين مداري مناسب نيست هر چند که مقاومت های 10W هم در کار مداوم داغ مي شوند.





6. مقاومت هي 10W , 5W


5. 2N3055 & TIP3055


4. هيت سينک



دياگرام :

نقشه دستگاه ( شکل 7 ) به ظاهر ساده مي باشد و يک نوسان ساز تک ترانزيستوري هست که با فيدبک مثبتي که از سيم پيچ feedback مي گيرد کار ميکند . ديود D1 يک ديود فست براي محافظت ترانزيستور است تقسيم پتانسيل متشکل از مقاومت های R1 و R2 (همان مقاومتهي توان بالاي شکل 6 ) باياس ترانزيستور را تامين ميکنند ، معمولا حدود 1.5 ولت براي باياس کافيست . C2 در اين مدار ها نقش مهمي را دارد و آن تامين کردن جريان پالس ورودي ترانس مي باشد بدون اين خازن پايداری مدارتان از بين خواهد رفت و توقع يک آرک بلند را نداشته باشيد من در نمونه PCB دار خودم که تصوير آن را در اول صفحه مي بينيد از خازن 15mF/63V استفاده کردم .

در نقشه دو سيم پيچ مشاهده مي کنيد يکي primary و ديگری feedback که اين دو بايد دور هسته تراس مثل شکل 8 روي ورق عايق پيچيده شوند . و بهترين تعداد دور انها طبق ازمايشات من 4 دور سيم 1mm لاکي براي primary و 5 دور سيم 0.5 لاکي هم براي feedback (ميتوانيد از قطر 1mm هم استفاده کنيد قطر سيم ها مهم نيست فقط جريان را در نظر بگيريد) .شکل 9 انجام اين کار به طور صحيح را نشان مي دهد . يادتان باشد جهت سيم پيچ ها را رعيت کنيد . اگر مدارتان کار نکرد اولين کارتان مي تواند اين باشد که سيم يکي از سيم پيچ هارا معکوس کنيد .

اگر مدارمان را درست ساخته باشيم شکل موجي مثل تصوير 10 در سيم پيچ primary به وجود مي آيد.

نکته بعدي پيدا کردن سيمهای خروجي است ، پيدا کردن يک طرف ساده است برای ترانس های مدرن سيم قرمز بيرون آمده از برآمدگي جعبه سياه(در تصوير3.a به وضوح مشخص است) و براي ترانس های قديمي روي بدنه انها قرار دارد ( به تصوير 3.B نگاه کنيد مي توانيد يک سر سيم خروجي را در روي بدنه ترانس ببينيد ) اما براي پيدا کردن سر ديگر ، در ترانس های کلاسيک(تصوير 3.B ) مي توانيد با يک اهم متر سر ديگر را پيدا کنيم توصيه مي کنم اين سر به زمين مدار متصل شود اما در ترانس های مدرن (تصوير 3.A ) موضوع کمي پيچيده تر است زيرا يک ديود در داخل جعبه زير بر آمدگي قرار دارد که سيم قرمز خروجي به آن متصل است Vf اين ديود حدود 7V است و نمي توانيم با ديود متر آن را پيدا کنيم بهترين راه سری کردن سيم خروجي با يک مقاومت 10K اهم واتصال آن به ولتاژ 12V و تحقيق وجود ولتاژ در بين پايه های زير ترانس است .

اینم لینک دیدن عکس ها وشماتیک

http://s2.picofile.com/file/7902103973/flayback_v2.gif