اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

طریقه عیب یابی موتور سه فاز

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    طریقه عیب یابی موتور سه فاز

    با سلام
    طریقه عیب یابی موتور سه فاز به چه صورته؟
    ممنون

    #2
    پاسخ : طریقه عیب یابی موتور سه فاز

    از طریق دستگاه insulation meter یا همون megger test میزان insulation هر وایندینگ یا همون کلاف را با بدنه موتور اندازه بگیرید بستگی به ولتاژ موتور و میزان رطوبت که محیطی که موتور توی اون در حال کار مقدار insulation قابل قبول متفاوته ولی اگه موتور سوخته باشه این مقدا خیلی کم و نزدیک به صفره تقریبا

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : طریقه عیب یابی موتور سه فاز

      باید اول از نظر ظاهری و مکانیکی موتور رو تست کنی . در خیلی از موارد خرابی و لنگی محور در اثر شکستگی و یا مشکل بلبررینگ و یاتاقان باعث کارکرد نامناسب موتور میشه که خودش داستانیه. در هر صورت اول باید چک کنی محور لق نباشه.
      تشخیص عیب های الکتریکی و رفع آنها :
      عیب های الکتریکی در مسیرهای جریان برق به وجود می آید. این عیوب عموماً به سه صورت زیر ممکن است ایجاد شوند:
      الف) قطع شدگی ب) اتصال بدنه پ) اتصال کوتاه حلقه ها
      برای تشخیص عیب می توان از تغییراتی که در خصوصیات کار موتور پدیدار می شوند، استفاده کرد.
      عیب های الکتریکی در موتورهای سه فاز:
      برای مشاهده تغییر خصوصیات کار،آ‌باید در مسیر هر یک از فازها یک آمپرمتر مناسب به همراه فیوز قرار داد وسپس موتور را برای چند لحظه کوتاه به ولتاژ نامی وصل کرد. با اتصال موتور به برق اتفاقات زیر ممکن است رخ دهد:
      الف) موتور هیچ گونه عکس العملی از خود نشان ندهد و آمپرمترها هیچ گونه جریانی را نشان ندهند : در این حالت در اتصال ستاره در مسیر سیم پیچی فازها قطع شدگی وجود دارد که ممکن است این قطع شدگی در کلافها یا در نقطه صفر ستاره باشد.برای کسب اطمینان باید مقاومت بین دو فاز را اندازه گرفت که در این حالت مقاومت بین دو فاز باید بی نهایت باشد. اگر اتصال موتور مثلث باشد و آمپرمترها هیچ جریانی را نشان ندهند، قطع شدگی در هر سه گروه کلاف فازها یا این که در محل اتصال گروه کلافهای فازها به یکدیگر است.
      ب) بعد از وصل موتور سه فازه به شبکه موتور راه نیفتاده است ولی ارتعاش می کند و صدا می دهد: اگر اتصال گروه کلافهای موتور به ستاره باشد و یکی از آمپرمترها جریانی را نشان ندهد، رتور را با دست در یک جهت گردش در می آوریم که موتور در همان جهت شروع به حرکت خواهد کرد. نتیجه می گیریم که گروه کلافی که آمپرمتر آن جریانی را نشان ندهد، قطع شده است. در صورتی که اتصال کلافهای موتور مثلث باشد و آمپرمترها نیز مقادیر مختلفی را نشان بدهند احتمالاً یکی از کلافهای موتور قطع است که می توان با اندازه گیری مقاومت گروه کلافهای هر فاز، گروه کلاف را قطع شده را تشخیص داد. دو سر گروه کلافی که در آن قطع شدگی اتفاق افتاده باشد دو برابر دیگر کلافها از خود مقاومت نشان می دهد.
      پ) بعد از وصل موتور سه فاز به شبکه،آ‌موتور راه افتاده است ولی به دور نامی نمی رسد: معمولاً اتصال بدنه یا اتصال کوتاه حلقه ها می تواند چنین اشکالی را به بار آورد. برای پیدا کردن اتصال بدنه از یک اهم متر استفاده می کنیم به این صورت که هر یک از سرهای فازها را نسبت به بدنه موتور آزمایش می کنیم . برای تشخیص اتصال حلقه های یک فاز اتصال بین گروه کلافهای هر سه فاز موتور را باز کرده و مقاومت هر سه سیم پیچ را به طور جداگانه اندازه می گیریم. باید مقاومت گروه کلاف هر سه فاز با هم برابر باشد هر گروه کلافی که مقاومت آن از دو گروه کلاف دیگر کمتر باشد ژ، حلقه ها در آن اتصال کوتاه شده اند.
      ت) بعد از وصل موتور سه فاز به شبکه یک یا دو یا هر سه فیوز می سوزد: در این حالت ممکن است در نقاطی از موتور اتصال بدنه یا اتصال کوتاه حلقه ها وجود داشته باشد.
      ث) موتور بعد از راه اندازی صدای غیرعادی می دهد: در این حالت موتور جریان زیادتر از حد نرمال را تحمل می کند. در این حالت به احتمال زیاد موتور اتصال بدنه یا اتصال کوتاه حلقه دارد.
      ج) موتور در حالت بی باری راه می افتد ولی زیر بار می ایستد : در موتور تعدادی از کلافها اتصال کوتاه شده اند و احتمال اتصال بدنه نیز می رود.
      آرمانخواهي انسان مستلزم صبر بر رنجهاست.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : طریقه عیب یابی موتور سه فاز

        آیا در یک موتور کاملا سالم جریان موثر سه فاز باید برابر باشه ( زیر بار و بی باری )؟ اگر بلی اونوقت تولورانس خطا چقدر میتونه باشه
        و این جریان باید تقسیم یک سوم توان بر کوسینوس فی در ولتاز باشه ؟
        p=v*i*cos(fi) *3 در هر حال باید درست در بیاد ؟
        تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
        داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : طریقه عیب یابی موتور سه فاز

          باسلام وتشکرازاظهارنظرهای سازنده دوستان غزیز:
          ا-با میگروبا ولتاژمتناسب با ولتاژ موتور،،تست عایقی سیم پیچ ها با بدنه که بایدمقاومت آن بینهایت باشد(یاچندین مگااهم)
          2-تست اندوکتانس هرفازبا استفاده ازمولتیمتری که (L) را اندازه گیری میکند.
          3-اندازه گیری مقدارمقاومت الکتریکی هرکلاف(R)
          4-محاسبه امپدانس هرفاز (Z= √(R^2+XL^2
          5-محاسبه جریان هرفازدرحالت ستاره I=220/Z
          6-وقتی تا ردیف 5 انجام شدراه اندازی موتور درحالت ستاره که دراین حالت جریان هرفازبامحاسبات انجام شده با تقریب بسیارنزدیک برابری خواهدکرد.
          7-بطورتقریب جریان موتوردرحالت بی بار حدود 30٪ جریان نامی است دراین حالت گفته میشودکه موتورخوب است
          8-با ولتاژپایین برای مثال 24 ولت متناوب میتوانیدمقدار امپدانس رامحاسبه کنیدبا اندازه گیری جریان وZ=24/I که دراین حالت بایدبا محاسبات شمادربند(4)سازگارباشد
          9-بطورتقریب برای موتورهای سه فاز400 ولت جریان حدود دوبرابرتوان است،،یا می توان گفت توان نصف جریان است ،البته درضریب قدرت نامی
          محمدرضامکوندی
          WWW.MMCVANDY.BLOGFA.COM
          MMCVANDY@YAHOO.COM

          دیدگاه

          لطفا صبر کنید...
          X