اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

راه اندازی موتور AC

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    راه اندازی موتور AC

    سلام

    یه موتور AC تکفاز وجود دارد با سه سر سیم که یک سر مشترک و دو سر دیگر Left & Right موتور می باشد.
    چه طور می شه بدون استفاده از رله توسط میکرو فرمان داد و موتور شروع به حرکت کند در جهت راست گرد و بدون وقفه بعد از مدتی جهت گردش عوض شود؟؟؟

    توسط ترایاک ؟؟؟ ترسیتور ؟؟؟ و یا....؟؟؟؟
    هرکه خود را یک بار با اشکهایش شستشو دهد تا زنده است پاک و مقدس میماند

    #2
    پاسخ : راه اندازی موتور AC

    سلام

    همه سوئیچ هایی که گفتید میتوانند کار رله رو انجام بدن. فقط تفاوتی که وجود داره اینه که توی رله ما یه اتصال داریم که میتونه جریان رو از دو طرف عبور بده و نوع جریان AC یا DC براش مهم نیست.

    اما اگه بخواهیم از سوئیچ الکترونیک قدرت استفاده کنیم، ترایاک میتونه انتخاب خوبی باشه. چون قابلیت عبور جریان رو از دو طرف داره.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : راه اندازی موتور AC

      ترایاک چیزه خوبیه برای کارت ولی کنتاکتور ها جریان بالا را به راحتی عبور میدن
      البته ترایاک 40 آمپر هم من تو جهوری دیدم
      www.icesi.ir

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : راه اندازی موتور AC

        نوشته اصلی توسط nsm
        سلام

        یه موتور AC تکفاز وجود دارد با سه سر سیم که یک سر مشترک و دو سر دیگر Left & Right موتور می باشد.
        چه طور می شه بدون استفاده از رله توسط میکرو فرمان داد و موتور شروع به حرکت کند در جهت راست گرد و بدون وقفه بعد از مدتی جهت گردش عوض شود؟؟؟

        توسط ترایاک ؟؟؟ ترسیتور ؟؟؟ و یا....؟؟؟؟
        سلام

        من هم تو یه پروژه ای که اتفاقا همین امروز هم تموم شد میخواستم با ترایاک چپ و راست گرد موتور رو تغییر بدم

        اما چون من از phase Angle برای کنترل سرعت موتور استفاده میکردم نمیشد

        دلیلش هم اینه که وقتی سیگنال برش بخوره تغییرات دو سر اند1 و اند 2 ترایاک به صورت ناگهانی خواهد بود و ترایاک در این حالت هدایت میکنه

        فکر کنم اگه شما از برش سیگنال استفاده نکنید بشه این کار رو با ترایاک کرد

        اما توصیه میکنم که با یک رله برای چپ و راستگرد و یک ترایاک برای روشن و خاموش کردن موتور استفاده کنید

        اگه از یک رله ی جریان پایین هم استفاده کنید میتونید با یه تکنیک ساده از جرقه زدنش هم جلوگیری کنید

        مثلا برای راه اندازی موتور اول رله رو روشن کنید و مثلا 1 ثانیه بعد ترایاک رو روشن کنید

        و به همین ترتیب برای خاموش کردن اول ترایاک رو قطع کنید و 1 ثانیه بعد رله رو خاموش کنید

        ِِDie for Life, Not Live to Die
        Freedom Fighter
        " ناخود گاه، هريك از ما ، از ناميرائي خود يقين دارد " . فروید

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : راه اندازی موتور AC

          من چند تا دستگاه دیدم که موتوراشون با ترایاک کنترل میشدن. ولی چرا نمی خوای رله استفاده کنی؟
          ترایاک چیزه خوبیه برای کارت ولی کنتاکتور ها جریان بالا را به راحتی عبور میدن
          البته ترایاک 40 آمپر هم من تو جهوری دیدم
          من ترایاک 1000 آمپر هم دیدم. خودم یه بار با یه ترایاک 400 آمپر کار کردم.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : راه اندازی موتور AC

            سلام
            حامد جان مطمئنی تریاک بوده وGTO یا تریستور نبوده.ممکنه شماره اش رو بگی.
            و دوست عزیز nsm جریان موتور چقدر است.
            موفق باشید

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : راه اندازی موتور AC

              با سلام

              جریان موتور پایین در حدود یک آمپر می باشد.
              من با ترایاک موتور را راه اندازی کردم اما وقتی موتور Left می زنه بعد از مدتی که وقتی جهت گردش عوض می کنی یعنی Right می شه ترایاک ها می سوزه. ترایاک انتخابی من BT139 برای کار من خوب 16 آمپری هم است.
              چون موتور من به عنوان یک بار اهمی - سلفی به حساب می آید دیگه و دو تا سیم پیچ هم داره یکی برای Left و یکی هم برای Right موقعی که یکی می چرخه و بلافاصله جهت عوض می شه رو اون یکی یه جریان القای ایجاد می شه در جهت عکس(فکر کنم !!! چون تا اونجای که می دونم طبق قانون لنز می خواد مخالفت کنه در برابر کم شدن جریان پس یک جریان در جهت عکس القا می شه)

              من در ابتدا اومدم یک مقاومت و یک خازن با هم سری کردم و با دو سر بار که همون موتورم باشه موازی کردم خوب قاعدتا چون من یک بار خازنی هم اضافه کردم پس باید اثر هم را خنثی کنه یعنی انکار که من وقت یه بار مقاومتی دارم.(تا اونجای که من می دونم به طور کلی می گن تو شبکه ههای برق باری سلفی خوب نیست برای همین یه بار خازنی دستی اضاف می کنند تا بار سلفی خنثی کنه...)
              با این همه حال باز هم ترایاکه می سوزه.....
              اشکال....
              راه حل....
              رله به هیچ عنوان نمی خوام تو مدار من استفاده بشه. مشکل جرقه زدن اون نیست.
              هرکه خود را یک بار با اشکهایش شستشو دهد تا زنده است پاک و مقدس میماند

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : راه اندازی موتور AC

                نوشته اصلی توسط nsm
                با سلام

                جریان موتور پایین در حدود یک آمپر می باشد.
                من با ترایاک موتور را راه اندازی کردم اما وقتی موتور Left می زنه بعد از مدتی که وقتی جهت گردش عوض می کنی یعنی Right می شه ترایاک ها می سوزه. ترایاک انتخابی من BT139 برای کار من خوب 16 آمپری هم است.
                چون موتور من به عنوان یک بار اهمی - سلفی به حساب می آید دیگه و دو تا سیم پیچ هم داره یکی برای Left و یکی هم برای Right موقعی که یکی می چرخه و بلافاصله جهت عوض می شه رو اون یکی یه جریان القای ایجاد می شه در جهت عکس(فکر کنم !!! چون تا اونجای که می دونم طبق قانون لنز می خواد مخالفت کنه در برابر کم شدن جریان پس یک جریان در جهت عکس القا می شه)

                من در ابتدا اومدم یک مقاومت و یک خازن با هم سری کردم و با دو سر بار که همون موتورم باشه موازی کردم خوب قاعدتا چون من یک بار خازنی هم اضافه کردم پس باید اثر هم را خنثی کنه یعنی انکار که من وقت یه بار مقاومتی دارم.(تا اونجای که من می دونم به طور کلی می گن تو شبکه ههای برق بار سلفی خوب نیست برای همین یه بار خازنی دستی اضاف می کنند تا بار سلفی خنثی کنه...)
                با این همه حال باز هم ترایاکه می سوزه.....
                اشکال....
                راه حل....
                رله به هیچ عنوان نمی خوام تو مدار من استفاده بشه. مشکل جرقه زدن اون نیست.

                خوب حال اگر مشکل اون جریان معکوسه باشه با یه دیود حل دیگه.....

                در حقیقت هم حل اما مشکل اینجا که وقت تو یه نیم سیکل برق موتور کار می کنه و تو نیم سیکل بعدی کار نمی کنه به همین ترتیب.... اما وقتی قرار موتور یه کار مکانیکی انجام بده اون وقت که موتور کم میار به این خاطر کا توان موتور نصف می شه.(از نصف هم یه کمی کمتر می شه)

                یه چیز دیگه موتور من وقت سه سر سیم داره آن چنان مو تور نیست که احتیاج به راه اندازی اولیه داشته باشه.
                هرکه خود را یک بار با اشکهایش شستشو دهد تا زنده است پاک و مقدس میماند

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : راه اندازی موتور AC

                  سلام
                  من با موتور های ac زیاد کار کردم همانجور که دوستان گفتند شما برای راه اندازی موتور از تریاک استفاده کنید.
                  شما برای سویچ کردن تریاک توسط میکرو بهتره از اپتوتریاک استفاده کنید(Moc3021).
                  زیرا رله هم حجم زیادی از مدار رو میگیره و هم بعد از مدتی اون صفحه صاف شده و دیگه اتصال رو نمی تونه خوب برقرار کنه.
                  در ضمن اپتوتریاک میکرو رو نثبت به 220 ولت ایزوله می کنه.
                  همچنین شما می توانید با کنترل زاویه آتش تریاک دور موتور را هم کنترل کنید.(با استفاده از PWM)

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : راه اندازی موتور AC

                    سلام
                    من از تراشه MOC3021 برای راه اندازی ترایاکها استفاده کردم . اصلا احتیاج به کم و یا زیاد کردن دور موتور ندارم. فقط مشکل سوختن ترایاکها......
                    هرکه خود را یک بار با اشکهایش شستشو دهد تا زنده است پاک و مقدس میماند

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : راه اندازی موتور AC

                      امروز تو یه کارخونه قسمت برق قدرتش یه ترایاک دیدم 800 آمپر بود.من فکر میکردم 40 آمپر آخرشه

                      ببین دوست عزیز موتور ها در لحظه اولیه یعنی زمانی که می خوان راه بیفتن یه جریان زیادی میکشند. از یه ترایاک آمپر بالا استفاده کن ببین باز هم میسوزه مشکل از همونیه که خودت گفتی.
                      www.icesi.ir

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : راه اندازی موتور AC

                        سلام
                        اول از همه یک نکته را بگویم و اونم اینه که آقا میلاد درست فکر میکردی تریاک با جریان بیشتر از 40-50 آمپر روی یک پایه کریستالی ساخته نمیشه و چیزی که شما در کارخانه دیده اید احتمالا دو تریستور که به صورت آنتی پارالل است که در یک پکیج بسته شده اند .در مورد دلائل ساخته نشدنش به متن زیر توجه کنید (به خصوص قسمت آخرش )بخشی از هند بوک الکترونیک صنعتی است.

                        اما در مورد مشکل دوستمون nsm دو مشکل وجود دارد
                        اول اینکه موتور زمانی که از حالت سکون شروع به حرکت میکند جریان بسیار زیادی میکشد و به تدریج که دور بالا میرود به جریان نامی میرسد.که این زمان در حالتی که میخواهیم جهت موتوری که میگردد معکوس کنیم چند برابر است که میتواند باعث سوختن سوئیچهای نیمه هادی شود برای حل این مشکل چند راه حل وجود دارد. افزایش جریان سوئیچ یکی از راه هاست(من ترجیح میدهم دو تریستور را آنتی پارالل ببندم ساختار بسیار قرص ومحکمی دارد) راه دیگر تاخیر نرم افزای در زمان تغییر جهت تا زمان سکون موتور و راه دیگر نیز مابین تغییر جهت جریان موتور را با ارسال پالسهای منقطع(pwm) محدود کنیم که در این حالت سرعت تغییر جهت بیشتر از حالت قبل است.
                        مورد دوم dv/dt به خاطر اثر لنز که شما دو کار باید انجام دهیداول قرار دادن اسنابر مطابق شکل:


                        و نکته مهم دیگر اینکه در بارهای سلفی که کنترل زاویه فاز ندارید از اپتو دیاک سری moc3040 دارای zero crossing استفاده کنید که بسیاری از مشکلات سوختن سوئیچ به خاطر تغییرات شدید ولتاژ و همچنین نویز را حل میکند.
                        موفق باشید

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : راه اندازی موتور AC

                          سلام

                          به نظر من شما به دو عدد اسنوبر(ضربه گیر) احتیاج دارید

                          در دو سر Anode1 و Anode2 هر ترایاک یک مدار اسنوبر تشکیل شده از یک خازن 100 نانو ویک مقاومت 100 اهم قرار دهید

                          از یک ترایاک بهتر هم استفاده کنید bt139 بد نیست اما مشکل اسنوبینگ داره

                          اگه میخواید از مدار اسنوبر هم استفاده نکنید از ترایاکهای snooberless استفاده کنید مثل BTB24W و اگه از مدار اسنوبر میخواید استفاده کنید از BTA16 استفاده کنید . دقت کنید که اگه پسوند اخر ترایاکها W باشه به معنی اسنوبرلس بودنشونه ودیگه به مدار اسنوبر نیازی ندارند

                          این نوع ترایاکها بسیار در مقابل ضربه های ناگهانی ناشی از راکتانس سلفی مقاومتر از انواع دیگر ترایاکها هستن

                          اگه باز هم مشکل حل نشد شما 3 داه حل دارید

                          1: یا باید از ترایاک با قدرت بیشتر استفاده کنید

                          2: یا باید سرعت موتور را به صورت RAMP (افزایشی) کنترل کنید

                          3: بین حالت تغییر جهت چرخشش موتور حداقل 1 تا 2 ثانیه تاخیر ایجاد کنید
                          ِِDie for Life, Not Live to Die
                          Freedom Fighter
                          " ناخود گاه، هريك از ما ، از ناميرائي خود يقين دارد " . فروید

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : راه اندازی موتور AC

                            با سلام خدمت همگی دوستان

                            یه مطلب که من باید بگم این موتور ما شاید به زور 100 میلی آمپر جریان بکشه اون هم زیر بار و فشارکه قرار بگیر چون گیربکس دار

                            دوستان می شه لطف کنند در مورد این جملات توضیح بیشتر بدهند.
                            1-- اسنوبر چی؟
                            2-- ترایاکهای snooberless یهنی چی؟
                            3-- zero crossing ؟

                            آقای رضا خان ملک من اون مداری را که شما گفتید را قبلا بسته بودم ترایاکها باز هم می سوزند فقط با این تفاوت که من از MOC3021 استفاده کردم از MOC3041 استفاده نکردم مقدار مقاومت 39 اهم و مقدار خازن هم 47 نانو استفاده کردم.

                            یه مطلب دیگه موتور آنی تغییر جهت نمی ده بعد از مدت زمان مشخصی تغییر جهت می ده.
                            هرکه خود را یک بار با اشکهایش شستشو دهد تا زنده است پاک و مقدس میماند

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : راه اندازی موتور AC

                              سلام

                              1: اسنوبر همون خازن و مقاومت دوسر mt1 , mt2 ه که از یک مقاومت 100 اهم و یک خازن نانو تشکیل میشه که باهم سری میشن و از تغییر ناگهانی ولتاژ در دو سر ترایاک جلوگیری میکنن

                              2: ترایاکهای اسنوبرلس دیگه به مدار اسنوبر فوق نیازی ندارن

                              3: به معنی گذر از صفره ، اپتوایولاتورهایی مثل moc3021 دارای مدار داخلی تشخیص گذر از صفر هستن که باعث میشه ولتاژ دو سر ترمینالهای اصلی ترایاک به صورت ناگهانی افزایش نکنه وفقط از نقطه ی صفر اجازه ی عبور ولتاژ میدن
                              ِِDie for Life, Not Live to Die
                              Freedom Fighter
                              " ناخود گاه، هريك از ما ، از ناميرائي خود يقين دارد " . فروید

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X