اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

    سلام این مقاومت چند اهم است؟اگر باطری خالی باشد امپدانس دو سر باطری بالا میرود یا کم میشود ؟ با خالی شدن باطری جریان از این مقاومت بیشتر میکشد یا کمتر؟

    #2
    پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

    اگه باطری موبایله باید ولتاژش رو اندازه بگیری وقتی به 4.2 ولت رسید یعنی شارژ کامله

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

      نوشته اصلی توسط FUBA
      اگه باطری موبایله باید ولتاژش رو اندازه بگیری وقتی به 4.2 ولت رسید یعنی شارژ کامله
      چه ربطی به سوالم داشت کسی نمیتونه کمکم کنه؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

        سلام
        چه نوع باطری؟
        امام حسين(عليه السلام) فرمودند: کسي که از تو انتقاد ميکند تو را دوست دارد و کسي که با تو دشمني دارد، از تو تعريف و تمجيد ميکند.
        از پاسخ به سوالات انجمن به صورت خصوصی معذورم.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

          باطری سیلد اسید یا همین 6 ولت 4.5 امپر ایا وقتی باطری خالیه جریان بیشتری میکشه ؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

            نوشته اصلی توسط elect2
            باطری سیلد اسید یا همین 6 ولت 4.5 امپر ایا وقتی باطری خالیه جریان بیشتری میکشه ؟
            سلام
            بله و هرقدر بیشتر شارژ بشه و ولتاژش بالاتر بره اختلاف پتانسیل کمتر و جریان کمتر میشه تا به نزدیک صفر برسه.
            امام حسين(عليه السلام) فرمودند: کسي که از تو انتقاد ميکند تو را دوست دارد و کسي که با تو دشمني دارد، از تو تعريف و تمجيد ميکند.
            از پاسخ به سوالات انجمن به صورت خصوصی معذورم.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

              با سلام خدمت دوستان عزیز
              تحلیل مداری و مکانیزمی باتری ها بر خلاف باور بسیاری از دوستان کار سختیه و طراحی تکنیکال باتری های نیازمند دیدگاه بسیار عمیقی به علم شیمی و مواد داره
              در مورد باتری ها چند نکته بسیار مهم وجود داره که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیره!!!
              1- مدل مداری باتری :
              مدل مداری باتری متشکل از یه منبع دی سی یا سورس با ولتاژ ثابته و یک مقاومت سری غیر خطیRvariable تابع : جریان سیالی باتری های تر، ویژگی های الکترولیزی مواد الکترولیز به کار رفته در باتری - غلظت ماده الکترولیز به کار رفته در باتری - سطح صفحات باتری - میزان انرژی ذخیره شده در باتری - بار الکتریکی توزیع شده روی صفحات و میزان شدت میدان الکتریکی حاکم بین صفحات می باشد.
              2- اختلاف پتانسیل سورس باتری Vbatt : این اختلاف پتانسیل همان ولتاژ دو سر باتری در هنگام بی باریه که مقدار اون باید برابر مقدار نامی باتری باشه و کم بودن اون از مقدار نامی به معنی اشکال در مکانیزم ساختاری باتریه
              برای شارژ باتری به صورت بدیعی باید ولتاژ اعمالی به دو سر اون بزرگتر از ولتاژ سورس باتری و افت ولتاژ روی مقاومت غیر خطی باشه که این مقاومت با افزایش شارژ باتری افزایش پیدا می کنه و فلسفه استفاده از مقاومت سری در شارژ باتری ها اینه که اگه پس از شارژ کامل مکانیزمی باتری ولتاژ شارژ باز هم بزرگتر از ولتاژ سورس باتری و افت ولتاژ مقاومت غیر خطی باشه این بار شروع می کنه به شکستن پیوند های ماده ی الکترولیز پس یه مقاومت سری با شارژر می تونه سبب توازن افت ولتاژ بین مقاومت سری و مقاومت غیر خطی شه و جریان شارژ رو قطع کنه و از افت ولتاژ این مقاومت وقتی به عددی می رسه که بر آیند اون با ولتاژ شارژ مساوی با ولتاژ سورس باتری یا همون ولتاژ نامی میشه ، نتیجه گرفت که باتری شارژ کامل شده.
              هر كجا هستم، باشم / آسمان مال من است / پنجره فكر هوا عشق زمين مال من است ...
              بعضي وقت ها آدما طوري مي بينن که نمي بينن، بعضي وقت ها طوري مي بينن که اشتباه مي بينن، بعضي وقت ها مي بينن ولي سعي مي کنن مثل ديگران ببينن، ولي موفق اون کسي که سعي مي کنه متفاوت و قشنگ ببينه.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

                سلام
                امیر جان توضیحات شما واقعا عالی بود ولی راستش ما کم سوادها کمی بیشتر از کمی از این توضیحات فوق کامل شما سر در نیاوردیم
                من خودم در طراحی مدار شارژر برای باطری سیلد اسید از همین مقاومت سری استفاده کردم و خوب هم جواب داده اصول کار هم به طریق زیر هست
                1: جریان ارژ میشه باید یک دهم جریان نامی باشه (اگه کمتر هم باشه که چه بهتر ولی زمان شارژ خیلی زیاد میشه )
                2: مقدار مقاومت باید با استفاده از قانون اهم برای ولتاژ شارژ نه ولتاژ باطری و جریان شارژ به دست بیاد
                3:ولتاژ شارز برابر هست با تعداد سل باطری ضرب در 0.2 بعلاوه ولتاژ باطری(برای به دست اوردن تعداد سل باید واتاژ نامی باطری رو تقسیم بر 1.2 که ولتاژ هر سل هست کنیم)
                روزی که درک کردیم همه چیز به خدا تعلق دارد . آن روز .روز طلوع دانش است

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

                  با سلام
                  من از موضوع سوال این طور برداشت کردم که شما میخواین یه مقاومت به صورت سری بین شارژ و باتری بزارید تا بوسیله اون بفهمید که در یه لحظه مشخص باطری چقدر شارژ شده و آیا کامل شارژ شده یا نه
                  شما میتونید به جای یه مقاومت سری از یه لامپ سری متناسب با ولتاژ شارژرتون استفاده کنید که در هنگام شارژ شدن بواسطه کشیدن جریان روشن باشه و هنگام شارژ شدن باطری به تدریج خاموش بشه. با این کار شما علاوه بر این که به خاطر مقاومت لامپ از اعمال جریان بالا به باطری جلوگیری میکنید میفهمید در هر لحظه باطری چقدر شارژ شده.
                  و اگه منظورتون از مقاومت سری مقاومتی است که از اختلاف پتانسیل دو سر آن هنگام شارژ شدن میخواهید برای فهمیدن مقدار شارژ و مثلا قطع اتومات شارژ استفاده کنید که معمولا در مدارات مختلف مقداری بین 0.2 تا 1 اهم داره.
                  از این روش هم میتونید استفاده کنید که چهارتا دیود 5408 در بایاس مسقیم با هم سری کنید و دیود نوری سفید به دو سر آن مجموعه وصل کنید و مجموعه دیود ها را با برق شارژر سری کنید. در صورت کم نور شدن LED شارژ کامل شده. البته برای جریان شارژ کمتر از 4 آمپر ولی در این صورت ولتاژ شارژ شما باید حدود 4.5 ولت از ولتاژ باطری بیشتر باشد.
                  موفق باشی
                  آموختن تنها سرمايه اي است که ستمکاران نمي توانند به يغما ببرند

                  *بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. امام حسین(ع)*

                  یادش بخیر...چقدر زود دیر شد... تشکر=احترام به نویسنده

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری بر


                    _1 ایا کسی میدونه تقریبا مقدار اون مقاومت خود باتری چنده ؟ ایا تو باطری های مختلف فرق داره ؟ گویا داره

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

                      سلام
                      مقاومت داخلی منبع وابسته به ساختار داخلی منبع و نوع و جنس الکترود ها وفاصله آن ها و همچنین نوع الکترولیت و غلظت آن بستگی داره و جوری نیس که بشه مثل یه مقاومت معمولی ورش داشت. در حقیقت مقاومت منبع یک پارامتره که هرچی بزرگتر باشه منبع ما غیر اید آل تر میشه. :nerd:
                      در پاسخ به سوالات شما هم باید بگم که اساس بیشتر مدارات شارژ اتومات بر پایه مقدار افت ولتاژ روی یک مقاومت سری اهم پایین که متناسب با جریان کشی باطری است . این مدارات فراوونن تا دلت بخواد تو همین انجمن هم هست.
                      ولتاژ واقعی یک باطری ولتاژی هست که در حالت بی باری دارد. و همون طور که گفتم مقاومت داخلی به عنوان یک عامل غیر اید آل و محدود کننده باعث میشه که با اتصال مقاومت بار به باطری جریان ایجاد شده افت ولتاژی برابر Re*I روی مقاومت منبع ایجاد میشود و اتلاف توانی برابر Re*I^2 که در جریان های بالا باعث گرم شدن باطری میشه.مقدار مقاومت منبع به سادگی قابل حصوله. اگه منبع شما جریان پایین باشه فقط کافیه ولتاژ بی باری رو بر جریان اتصال کوتاه تقسیم کنید. و اگر منبع شما جریان بالاست به تناسب ولتاژ یه مقاومت به عنوان بار قرار دهید. Re=(Vs-Vr)/I
                      Vsولتاژ منبع Vrولتاژ دو سر بار I جریان عبوری از بار.
                      یه باطری سالم وقتی که شارژ شد و از شارژر کشیده شد باید ولتاژش همان ولتژ نامی درج شده رویش باشد با حداکثر تلرانس نیم ولت در 10 ولت وگرنه باطری خراب شارژ شده و معیوب شده است. اگر منظورتون ولتژ دو سرش حین شارژ که با توجه به زمان شارژ و نوع شارژر باید حد اکثر 2 ولت در ده ولت از ولتاژ نامی باطری بیشتر باشه وگرنه باطری خراب میشه و اصطلاحا سولفاته میکنه. دلیل خراب شدن اکثر باطری های شارژی یا شارژ نکردن اونها به مدت طولانیست یا عمر باطری تمام میشه یا هم دمای نا مناسبه و از همه مهم تر اعمال ولتاژ بیش از حد مجاز به دو سر اونه. همیشه بهتره باطری ها با شارژر های جریان پایین شارژ شوند در این حالت ولتاژ شارژر اگر بالا هم باشد باز ولتاژ باطرس بر آن چیره میشود.
                      با تشکر
                      آموختن تنها سرمايه اي است که ستمکاران نمي توانند به يغما ببرند

                      *بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. امام حسین(ع)*

                      یادش بخیر...چقدر زود دیر شد... تشکر=احترام به نویسنده

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری بر


                        ببین من میخوام مقدار شارز باتری رون نمایش بدم
                        حالا تو حالت هست
                        1 حین شارز کردن ؟
                        2 حین کار باتری ( وصل به بار )

                        در کل ممنون از شما و دوستان

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

                          سلام
                          مثل این که حال نداشتی پست قبلیو با دقت بخونی چون هرچی لازم داشتی نوشتم. :redface:
                          ولی no problem مفصل توضیح میدم.
                          نگاه کن شما دو تا باطری 6 ولت 4.5 AH داری.بگو خب :biggrin:
                          یکیش پره و یکیش خالی. هر دو هم سالمن یعنی شارژ میشن و شارژ نگه میدارن. OK
                          اگه بخوای بفهمی که کدوم یکی پره کدوم یکی خالیه (البته حدودا خالی یکم جوون داره) چیکار میکنی؟
                          یکیش اینه که بیای و با ولتمتر ولتاژشونو بگیری. خب اون باطری که پره ولتاژ نامیو نشون میده ولی اونیکه خالیه (با شرایط مذکور)چی؟
                          جوابش یکم سخته چون ممکنه ولتاژش هنوز همون ولتاژ نامی باشه یا حالا یکم کمتر.
                          شما این جور به مساله نگاه کن.
                          باطری تا حدودی به خازن تشبیه کن در صورتی که خازن نیس و تفاوت های اساسی داره. ولی اینجا یه لحظه فک کن داری یه خازن 4700u رو شارژ میکنی.
                          در لحظه اول که خازن خالیه یه لحظه جریان زیادی میکشه پس تمایل به جریان کشی زیادی داره به کم کم از مقدار اون جریان کم میشه تا جایی که حدودا به صفر برسه. در اینجا تمایلشو به جریان کشی از دست داره ولی بر عکس اگه تخلیه بشه در لحظه اول جریان زیادی میده. پس تمایل به جریان دهی زیادی داره و به کم کم جریانش به صفر میل میکنه.اینجا تمایلشو به جریان دهی ازدست داده و آماده جریان کشیدنه.
                          حالا در صورت این که ما میدونیم مقاومت داخلی خازن (esr) عدد کوچکیه ولی چرا این عدم تمایلا بوجود میاد؟
                          البته در خازن سطح پتانسیل تعیین تمایل به شارش رو ایجاد میکنه که در باطری هم همینه. ولی باطری ولتاژشو تا زمانی که نسبتا خالی بشه حفظ میکنه ولی جریان دهیش رفته رفته کم میشه .در هنگام شارژ هم همینطور است و جریان کشی از یک حد زیاد شروع میشه و رفته رفته کمتر میشه تا باطری کاملا شارژ بشه ولی به صفر نمی رسه و بعد از شارژ هم جریان ناچیزی میکشه که همین جریان به نابودی خودش منجر میشه. برا همین مدار شارژ اتومات ولتاژ خارجی رو بعد از شارژ کامل قطع میکنه.
                          حالا برگردیم سر موضوع اصلی باطری که حدودا خالی شده تمایلش رو به جریان دهی از دست داده ولی ولتاژش تغییر چشمگیری نمیکنه.مثلا باطری 12 ولت نمیشه 2 ولت. ولی اگه همون باطری رو با یه مقاومت بار کوچک سری کنیم پتانسیل دو سر بار خیلی کم میشه.چون باطری جریان کمی ارائه میده.R*I
                          پس بیرون شارژ واسه این که بفهمی چقدر شارژ داره دست به دامن جریان شو.
                          اما داخل مدار و داستان شارژ اتومات.
                          باطری ما شروع میکنه به شارژ شدن و در هنگام شارژ جریان معینی میکشه ولی رفته رفته این جریان کممیشه. حالا اگه ما بیایم یه مقاومت با خط شارژ سری کنیم و ولتاژ اونو بسنجیم میبینیم که ولتاژ دو سرش داره رفته رفته کم میشه. چون جریانش داره کم میشه.
                          حالا اگه ما بیایم ولتاژ دو سر این مقاومت رو اندازه بگیریم و از یه حدی که کمتر شد دستور بدیم جریان قطع بشه یا محدود بشه مثلا 5mA.
                          این میشه شارژ اتومات البته از نوع مبتدی. این اندازه گیری و فرمان معمولا بوسیله تریستور یا پ امپ انجام میشه که نوع پ امپ دقیق تره. :nice:
                          ضمنا موردی که گفتی ولتاژ به 11 یا 14 میرسه در هنگام شارژ هم به همین جریان کشی مرتبطه یعنی وقتی جریان میکشه بواسطه افت ولتاژ ترانس شارژر 11 ولت میشه و وقتی پر شد چون جریان زیادی نمیکشه ولتاژ بالا میره
                          البته توضیحات بنده جای بحث داره چون جنبه تجربی درش دخیله.
                          با تشکر
                          آموختن تنها سرمايه اي است که ستمکاران نمي توانند به يغما ببرند

                          *بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. امام حسین(ع)*

                          یادش بخیر...چقدر زود دیر شد... تشکر=احترام به نویسنده

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

                            نوشته اصلی توسط mehdity
                            با سلام
                            من از موضوع سوال این طور برداشت کردم که شما میخواین یه مقاومت به صورت سری بین شارژ و باتری بزارید تا بوسیله اون بفهمید که در یه لحظه مشخص باطری چقدر شارژ شده و آیا کامل شارژ شده یا نه
                            شما میتونید به جای یه مقاومت سری از یه لامپ سری متناسب با ولتاژ شارژرتون استفاده کنید که در هنگام شارژ شدن بواسطه کشیدن جریان روشن باشه و هنگام شارژ شدن باطری به تدریج خاموش بشه. با این کار شما علاوه بر این که به خاطر مقاومت لامپ از اعمال جریان بالا به باطری جلوگیری میکنید میفهمید در هر لحظه باطری چقدر شارژ شده.
                            و اگه منظورتون از مقاومت سری مقاومتی است که از اختلاف پتانسیل دو سر آن هنگام شارژ شدن میخواهید برای فهمیدن مقدار شارژ و مثلا قطع اتومات شارژ استفاده کنید که معمولا در مدارات مختلف مقداری بین 0.2 تا 1 اهم داره.
                            از این روش هم میتونید استفاده کنید که چهارتا دیود 5408 در بایاس مسقیم با هم سری کنید و دیود نوری سفید به دو سر آن مجموعه وصل کنید و مجموعه دیود ها را با برق شارژر سری کنید. در صورت کم نور شدن LED شارژ کامل شده. البته برای جریان شارژ کمتر از 4 آمپر ولی در این صورت ولتاژ شارژ شما باید حدود 4.5 ولت از ولتاژ باطری بیشتر باشد.
                            موفق باشی
                            سلام چرا 4 تا دیود استفاده شده؟منظور از سری کردن یعنی مثبت دیود ها به منفی دیود بعدی دیگه بایاس مستقیم چیه؟این 4 تا دیود چی جوری تو نور ال ای دی تاثیر میزارن؟

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : گذاشتن مقاومت سری بین شارژر و باطری برای فهمیدن مقدار شارز باطری

                              نوشته اصلی توسط elect2
                              سلام چرا 4 تا دیود استفاده شده؟منظور از سری کردن یعنی مثبت دیود ها به منفی دیود بعدی دیگه بایاس مستقیم چیه؟این 4 تا دیود چی جوری تو نور ال ای دی تاثیر میزارن؟
                              هر دیود ولتاژ حدود 0.7 ولت در دو سرش ایجاد میکنه که 4 دیود متوالی حدود 3 ولت در دو سر خود دارند.که یه صورت سری و مستقیم بایاس شوند یعنی کاتد به آند بعدی به این صورت

                              در نتیجه تا زمانی که ولتاژ شارژ از ولتاژ باطری سه ولت بیشتره دیود روشته و رفته رفته شروع به کم نور شدن میکنه. البته این یک مدار ابتداییه و اگر میخواهید علاوه بر این که مدت شارژ و میزان شارژ شدن باطری تان را دقیق بفهمید و کمترین آسیب به آن برسد بهتره یک مدار شارز اتوماتیک ساده بسازید تا خودش وقتی که باطری شارژ شد ولتاژ خارجی را قطع کند.
                              با تشکر
                              آموختن تنها سرمايه اي است که ستمکاران نمي توانند به يغما ببرند

                              *بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. امام حسین(ع)*

                              یادش بخیر...چقدر زود دیر شد... تشکر=احترام به نویسنده

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X