ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

صفحه 2 از 18 نخست 123456789101112 ... آخرین
نمایش نتایج: از 11 به 20 از 173
  1. #11
    2008/09/29
    6,000
    418

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
    بسیار ممنونم از سوالات شما و شرکت در این گفت و گو
    در حداکثر قدرت 10 آمپر و اگه خیلی شرایط بد در نظر گرفته بشه 12 آمپر
    البته این موتور تازه به دست ما رسیده و هنوز روی دوچرخه عملا نصب نشده اما از روی منحنی ها میشه گفت در شرایط معمولی 7 آمپر جریان میکشن
    این سوال رو هم یادداشت می کنم و هنگامی که عملا تست گرفتیم پاسخ این سوال و نتایج دقیقش رو براتون قرار می دم جناب arvinfx عزیز
    بله بله حتما این اطلاعات رو در اختیارم بزارین در مورد باطری ها اطلاعات خوبی دارم این فاکتور مهمیه برای انتخاب بهترین نوع باطری.

    خیلی از اطلاع رسانیتون ممنون
  2. #12
    2012/01/11
    اصفهان
    1,656
    231

    پاسخ : بيا و تا پايان ساخت يک دوچرخه ي الکترونيکي با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    سلام
    بحث بسيار جالبي هست و منم علاقه مندم! يه مدت هم روي اين سيستم ها گشت و گذار ميکردم. در حال حاضر کمپاني golden motor نمايندگي توي ايران داره اين سايتشه:
    http://www.goldenmotoriran.com/indexFa.htm
    محصولات جديد و خيلي جالبي دارن مثلا نسل اخري و سومي هاب موتور هاشون که درايور موتور توي خود موتور جاسازي شده و فقط نيار به باطري هست! هم دوچرخه هاي برقي اسمبل شده دارن هم قطعات رو بصورت جدا ميفروشن از هاب موتور بدون رينگ اندازه هاي مختلف گرفته تا رينگ دار و موتور براشلس ماشين و باطري و کنترلر و....
    ولي متاسفانه بايد قيمت هاش خيلي بالا باشه و يه جورايي خيليا ميگن صرف نميکنه اين سيستم رو روي دوچرخه ببنديم!
    در جزيره کيش ديدم ساکن هاي اونجا اکثرا وقتي هوا خوبه از اين دوچرخه هاي برقي استفاده ميکنن و توي جزيره باهاش تردد ميکنن! خيلي جالب بود که اکثرا اين دوچرخه هارو دارن! (حالا طرف ماشينش DODGE هستا!)

    به بحث موتور هاي براشلس هم خيلي علاقه دارم و اگه اون تاپيک معروف راه اندازي موتور براشلس با AVR رو ديده باشين اطلاعات بسيار جامع و خوبي درباره الگوريتم کنترلي اين موتور ها موجوده و اون تاپيک "مرجع" فارسي زبان شده براي راه اندازي اين موتور ها و چندين دانشجو رو ديدم که پروژه رو راه اندازي اين موتور برداشته بودن و از اين تاپيک کمک گرفتن! منم يه درايور براشلس با کمک همون تاپيک ساختم که عکساش هست همونجا.
    جا داره اينجا از جناب نوربخش راد ياد بکنم که خيلي در اون تاپيک به همه کمک کردن و برنامه ميکرو رو نوشتن و در چندين مرحله با پيشنهاد دوستان اصلاح و بهينه سازيش کردن. الان يه مدته به انجمن سر نزدن و درگير مشکلات زندگي هستن و جاشون توي انجمن واقعا خاليه :cry:
    الان ميشه گفت برنامه ميکرو براي ESC براشلس 95 درصد کامل و بهينه سازي شده هست فقط براي جريان و ولتاژ هاي بالا نياز هست که بخش قدرت درايور تغييراتي بکنه...

    طي مدتي که دنبال اين سيستم ها بودم به يه نتيجه کلي رسيدم:
    از طرف موتور هاي الکتريکي ما به پيشرفت و بازدهي و کيفيت و ضريب اطمينان خوب و قابل قبولي رسيديم (موتور هاي براشلسي که بالاي 90 درصد راندمان دارن و ضريب اطمينان کارکرد بالايي دارن)
    اما بنظرم هنوز توي سيستم تامين انرژي تکنولوژي هنوز به اون حد قابل قبول نرسيده يعني هنوز باطري ها اون ظرفيت و راندمان در مقابل حجم و وزن و به طور کامل ندارن و نميتونيم کاملا بهشون اکتفا کنيم (نمونش ماشين هاي هيبريدي که کمپاني ها قصد ساختشو دارن) هنوز بنظرم بايد براي يه وسيله نقليه خوب که بشه کامل بهش اکتفا کرد و بي نيازمون کنه از بنزين و موتور هاي احتراقي ; باطري ها بايد پيشرفت کنن تا کوچکتر/سبک تر/ارزان تر/ ظريب اطمينان بالاتر بشن. گرچه براي هدف هايي مثل دوچرخه برقي براي طي مسافت هاي کم باطري هاي ليتيوم پليمر کافي بنظر ميرسن اما هنوز بزرگ هستن گرونن سمي و خطرناکن و عمر طولاني ندارن...
    چند جا خوندم محققان باطري ليتيوم هوا رو اختراع کردن که تقريبا چگالي انرژي برابر با بنزين داره و خطرات باطري هاي قبلي رو نداره و کوچکتر و با عمر بيشتره! به نظرم اين باطري توليد انبوه بشه و بياد تو بازار شاهد وسيله هاي نقليه تمام برقي بسيار خوبي ميشيم!

    ببخشيد زياد حرف زدم :redface:
  3. #13
    2010/04/10
    تهران
    1,686
    685

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    سلام جناب mahdi.7 خیلی ممنون از اینکه در این بحث شرکت می فرمایید.
    معمولا برای باتری های دوچرخه برقی از LiFePO4 Polymer استفاده می شود که به نظر من هم باتری ها جای زیادی برای پیشرفت دارند.
    بله تاپیکی که فرموده اید را دیده ام و به نظرم بسیار تاپیک خوبی است برای راه اندازی موتور های بدون سنسور و من راجع به سنسور دار مطلبی ندیدم ، آیا راجع به موتور های براشلس سنسور دار هم بحثی شده است؟ اگر شده لطفا آدرس آن را هم بگذارید.
    اما راجع به نمایندگی گلدن موتور ایران که ما باهاشون تماس داشتیم به ما گفتن که فقط کیت کامل دوچرخه رو می فروشن قیمتشونم خیلی بالا بود و ما رو از خرید منصرف کردن و ما لوازم مورد نیاز رو با قیمت یک سوم گلدن موتور تهیه کردیم.
    با تشکر و سپاس فراوان از شما دوست عزیز

    http://s9.picofile.com/file/8272683050/private_pm.png
  4. #14
    2011/09/20
    بجنورد
    973
    50

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    با سلام خدمت تمامی دوستان :smile:
    چندتا سوال ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
    سوپر خازن ها کاربرد فراوانی دارند و ما در این جا برای ذخیره انرژی در هنگام ترمز از آن استفاده خواهیم کرد.
    هنگام ترمز چه طوری انرژی رو تو این خازن ها ذخیره میشه ؟ یعنی انرژی از کجا و چه طوری ذخیره میشه ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
    این موتور ها با آی سی های مخصوص - کنترلر AVR - کنترلر های آماده و به دو روش سنسور دار و بدون سنسور کنترل می شوند که موتور هایی که سنسور هال ندارند توسط BEMF نیروی ضد محرکه کنترل می شوند که به این بحث ها هم در آینده می پردازیم.
    برای کنترل چه روشی استفاده میشه یعنی برای کنترل دور موتور از تغییر ولتاژ استفاده میشه یا با تغییر پارامتر دیگه ای کنترل انجام می گیره ؟
    راستی در اینجا هم روش های کنترلی PID و منطق فازی و . . . کاربرد داره
    با تشکر

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    خداوند بی نهایت است اما به قدر نیاز تو فرود می آید ، به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشاست.
    [hr]
  5. #15
    2012/01/11
    اصفهان
    1,656
    231

    پاسخ : بيا و تا پايان ساخت يک دوچرخه ي الکترون

    بله تاپيکي که فرموده ايد را ديده ام و به نظرم بسيار تاپيک خوبي است براي راه اندازي موتور هاي بدون سنسور و من راجع به سنسور دار مطلبي نديدم ، آيا راجع به موتور هاي براشلس سنسور دار هم بحثي شده است؟ اگر شده لطفا آدرس آن را هم بگذاريد.
    بله اون تاپيک روي کنترل سنسورلس کار کرده بود و حرفي از سنسور دار پيش نيومد. چون اکثر موتور هاي outrunner سنسور لس هستند. جناب نوربخش ميگفتن که الگوريتم سنسور دار بسيار راحت تر از سنسورلس هست.
    متاسفانه جایی سراغ ندارم درباره روش سنسور دار بحث شده باشه
    موتور هاي براشلسي که گشتاور بالايي در دور پايين بايد ايجاد کنن حتما بايد سنسوردار باشند تا به موقع ماسفت ها سوييچ کنن...
  6. #16
    2010/04/10
    تهران
    1,686
    685

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    متشکرم از امین غفاری عزیز که از ابتدای شروع این مبحث ما رو همراهی کردن و سوال های مفیدی رو مطرح نمودند.
    راجع به ترمز و ذخیره انرژی :
    هنگامی که یک جسم در حال حرکت است اگر از نیرو های خارجی و اصطحکاک صرف نظر شود این جسم به حرکت خود همچنان ادامه خواهد داد ( قانون اینرسی ) و این قضیه نشون میده که جسم در حال حرکت یک نیروی ذخیره شده در خودش داره که با وزن و سرعت اون جسم هم رابطه مستقیم داره و برای توقف این جسم باید به نوعی این انرژی از بین بره ، در حقیقت انرژی باید به صورت دیگری تبدیل بشه مثلا در اتوموبیل این انرژی توسط سیستم ترمز به گرما تبدیل می شود و اتوموبیل متوقف خواهد شد.
    اما ما می توانیم با استفاده از یک موتور الکتریکی که در حالت ژنراتوری کار می کند ( موتور dc ) این انرژی را به صورت انرژز الکتریکی در آوریم و از آن استفاده کنیم. طبیعتا این انرژی باید یک جا ذخیره شود مثلا در باتری ، اما شارژ باتری ها فرآیندی زمان بر است و در هنگام ترمز نمی توان باتری را شارژ کرد اما سوپر خازن ها به دلیل ساختاری که دارند قابلیت جذب انرژی در لحظه کوتاه را دارند که به آن قابلیت جذب پالس پاور گویند. و انرژی می تونه در زمان کوتاه باعث شارژ این خازن ها بشه و انرژی الکتریکی ذخیره بشه و بعدا می تونه این انرژی به کمک ما بیاد مثلا برای شارژ باتری و یا استفاده های دیگر
    اما برای کنترل از مدار های درایور استفاده میشه همانند مداری هایی که در اینورتر سه فاز مورد استفاده قرار میگیره و در اینجا چون باید فیدبک هم وجود داشته باشد یک کنترل حلقه بسته نیز خواهیم داشت. همین کنترل حلقه بسته می تواند دور و سرعت موتور را کنترل کند و البته کنترل دور این موتور ها هم مثل موتور دی سی با تغییر سطح ولتاژ انجام میشه و تنها فرقش اینه که اینجا یک مدار درایور هم خواهیم داشت که این سطح ولتاژ رو به نوبت به سیم پیچ ها اعمال می کنه و وضعیت روتور رو با استفاده از سه سنسور هال مشخص می کنه.

    http://s9.picofile.com/file/8272683050/private_pm.png
  7. #17
    2010/04/10
    تهران
    1,686
    685

    پاسخ : پاسخ : بيا و تا پايان ساخت يک دوچرخه ي ال

    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi.7
    بله اون تاپيک روي کنترل سنسورلس کار کرده بود و حرفي از سنسور دار پيش نيومد. چون اکثر موتور هاي outrunner سنسور لس هستند. جناب نوربخش ميگفتن که الگوريتم سنسور دار بسيار راحت تر از سنسورلس هست.
    متاسفانه جایی سراغ ندارم درباره روش سنسور دار بحث شده باشه
    موتور هاي براشلسي که گشتاور بالايي در دور پايين بايد ايجاد کنن حتما بايد سنسوردار باشند تا به موقع ماسفت ها سوييچ کنن...
    جناب mahdi.7 باز هم ممنون از مطالب خوبتون که تا اینجا به پیشرفت این مبحث کمک بزرگی کرده است .
    در مورد موتور های براشلس باید بگم که کنترل سنسور دار ها بسیار ساده تره زیرا ما می توانیم با دریافت اطلاعات سه سنسور هال موجود در موتور وضعیت دقیق روتور را مشخص کرده و به سیم پیچ مورد نظر فرمان مطلوب را ارسال کنیم ولی در موتور های بدون سنسور باید از BEMF موتور استفاده کنیم که کار را پیچیده می کند.
    در تاپیک اصلی یک عکس قرار گرفته که به خوبی الگوریتم کنترل موتور های با سنسور در آن قابل مشاهده است :
    http://www.avdweb.nl/Article_files/Solarbike/Motor-controller/4-Pole-brushless-DC-motor-animation.jpg
    و نشان می دهد که با چند شرط می توان فرمان مطلوب و درست را صادر کرد و این شرط ها بسیار ساده و مشخص هستند.

    http://s9.picofile.com/file/8272683050/private_pm.png
  8. #18
    2011/09/20
    بجنورد
    973
    50

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
    متشکرم از امین غفاری عزیز که از ابتدای شروع این مبحث ما رو همراهی کردن و سوال های مفیدی رو مطرح نمودند.
    راجع به ترمز و ذخیره انرژی :
    هنگامی که یک جسم در حال حرکت است اگر
    .
    .
    .
    انرژی الکتریکی ذخیره بشه و بعدا می تونه این انرژی به کمک ما بیاد مثلا برای شارژ باتری و یا استفاده های دیگر
    اما برای کنترل از مدار های درایور استفاده میشه همانند مداری هایی که در اینورتر سه فاز مورد استفاده قرار میگیره و در اینجا چون باید فیدبک هم وجود داشته باشد یک کنترل حلقه بسته نیز خواهیم داشت. همین کنترل حلقه بسته می تواند دور و سرعت موتور را کنترل کند و البته کنترل دور این موتور ها هم مثل موتور دی سی با تغییر سطح ولتاژ انجام میشه و تنها فرقش اینه که اینجا یک مدار درایور هم خواهیم داشت که این سطح ولتاژ رو به نوبت به سیم پیچ ها اعمال می کنه و وضعیت روتور رو با استفاده از سه سنسور هال مشخص می کنه.

    آفرین چه راه حل هوشمندانه ای یعنی در واقع زمان ترمز موتورها از موتور به ژنراتور تبدیل میشن و اون انرژی که باید گرفته بشه توسط قانون لنز گرفته می شن و تبدیل میشه

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    خداوند بی نهایت است اما به قدر نیاز تو فرود می آید ، به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشاست.
    [hr]
  9. #19
    2010/04/10
    تهران
    1,686
    685

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط امین غفاری

    آفرین چه راه حل هوشمندانه ای یعنی در واقع زمان ترمز موتورها از موتور به ژنراتور تبدیل میشن و اون انرژی که باید گرفته بشه توسط قانون لنز گرفته می شن و تبدیل میشه
    بسیار عالی :wow:
    بله این انرژی می تواند به ما کمک کند یعنی به جای اینکه این انرژی صرف تلفات و اصطحکاک ترمز شود در جاهای مفید مصرف می شود که علاوه بر کاهش تلفات حرارتی و اصطحکاک (که به نوعی آلاینده نیز هستند ) موجب صرفه جویی در مصرف انرژی میشود.

    http://s9.picofile.com/file/8272683050/private_pm.png
  10. #20
    2010/05/03
    14
    0

    پاسخ : بيا و تا پايان ساخت يک دوچرخه ي الکترونيکي با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    سلام
    من ميخوام ي ماشين به وزن تقريبي ه 5 کيلو رو با سرعت حدود 90 کيلومتر بر ساعت طراحي کنم ولي نميدونم چه موتوري و با چه تواني بايد انتخاب کنم....

    کسي هست کمک کنه ؟
صفحه 2 از 18 نخست 123456789101112 ... آخرین
نمایش نتایج: از 11 به 20 از 173

موضوعات مشابه

  1. تستر عیب یاب قطعات الکترونیکی آرش (آزمایش کننده بیست قطعه الکترونیکی در داخل و خ
    توسط علي تحيری در انجمن مدارهای آنالوگ و مدارهای مجتمع
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2017/04/14, 11:25
  2. سوال فیزیک الکترونیکی
    توسط ahmadcheraghi در انجمن مفاهیم پایه برق و الکترونیک
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2015/02/09, 17:55
  3. ساخت یک دو چرخه ی الکترونیکی و یک اتوموبیل الکترونیکی
    توسط ناصر منتظری در انجمن مباحث دیگر علم الکترونیک
    پاسخ: 28
    آخرين نوشته: 2014/11/07, 11:20
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2014/08/25, 15:34
  5. چند سوال الکترونیکی ابتدایی
    توسط scout در انجمن مفاهیم پایه برق و الکترونیک
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2013/12/14, 11:16

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •