ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

صفحه 4 از 18 نخست 1234567891011121314 ... آخرین
نمایش نتایج: از 31 به 40 از 173
  1. #31
    2010/04/10
    تهران
    1,686
    685

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط arvinfx
    ولی عنصر زمان رو دخیل نکردین توی فرمول. :rolleyes:

    در ضمن موتور دی سی 30Nm نداریم که! رفتم یه جا گفتم موتور 4 نیوتون متر DC فروشنده نزدیک بود از عقب بیفته انگار بهش گفتم ببخشد آقا جرسقیل دارین :icon_razz:
    arvinfx عزیز :
    گشتاور مستقل از زمان هست.
    یک نیوتن متر، بزرگی گشتاوری است که از نیرویی به بزرگی یک نیوتن که بهآ*صورت عمود بر یک بازوی گشتاور یک متری وارد شده، حاصل میآ*شود.
    یک کیلو گرم نیرو متر هم میشه 9.8 نیوتن متر
    و اگر حساب کنیم می بینیم که به گشتاور 30 نیوتن متر نیاز داریم و اگر زمان رو در نظر بگیریم به توان 60 وات نیاز خواهیم داشت .
    اینم یک سایت معتبر http://www.convertunits.com/from/N-m/to/kg-cm برای اثبات درست بودن این محاسبات :nerd:

    http://s9.picofile.com/file/8272683050/private_pm.png
  2. #32
    2008/09/29
    6,000
    419

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
    مقدار وزن رو در 9.81 ضرب کن میشه تقریبا 150 نیوتن و اونو در مسافت ضرب کن میشه 150*0.2 که میشه 30 نیوتن متر به همین راحتی و توان مورد نیاز میشه 60 وات
    ممنون
    اون 60 وات رو چطوری حساب کردین؟ :rolleyes:
  3. #33
    2010/04/10
    تهران
    1,686
    685

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط arvinfx
    ممنون
    اون 60 وات رو چطوری حساب کردین؟ :rolleyes:
    واحد توان هم که میشه هم ارز با توان الکتریکی قرار داد هست : نیوتن متر بر ثانیه N.m/s
    فقط کافیه مقدار 30 رو بر نیم تقسیم کنید که میشه 60 وات
    البته اگه شما مسائل راندمان و اصطکاک رو در نظر بگیرید به یک موتور 100 واتی نیاز دارید.
    این هم سایر مطالب :
    . Motor torque measurement
    Measuring the torque (T) is done with a kitchen scale which measures the motor force (F) at a certain distance from the axis. The torque is
    T = F x arm length
    • Iq = quiescent current of the motor controller
    • L = armLenght
    • g = 9.812, change this for your location on earth

    These are the used motor formulas:
    • T = g * gram * L/1000
    • Pin = P - (U * Iq)
    • Pout = 0.1047 * rpm * T
    • Eff = 100 * Pout / Pin

    http://s9.picofile.com/file/8272683050/private_pm.png
  4. #34
    2008/09/29
    6,000
    419

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )




    این که خیلی موتور ضعیفیه!

    اینجوری که من حساب کردم برای اینکه یه دوچرخه 100Kg رو بتونیم در عرض 1 ثانیه 1 متر جابجا کنیم باید:
    100*9.81*1=1000N.M نیرو داشته باشیم! این فقط 22Nm جواب میده؟
  5. #35
    2010/04/10
    تهران
    1,686
    685

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط arvinfx
    این که خیلی موتور ضعیفیه!

    اینجوری که من حساب کردم برای اینکه یه دوچرخه 100Kg رو بتونیم در عرض 1 ثانیه 1 متر جابجا کنیم باید:
    100*9.81*1=1000N.M نیرو داشته باشیم! این فقط 22Nm جواب میده؟
    عجب سوال های خوبی می پرسی واقعا متشکرم :redface: :read:

    يک وات برابر 1 نيوتون متر بر ثانيه 1Nm/s است و گشتاور نیرویی است که مایل است اجسام را بچرخاند نه رو به جلو حرکت دهد.
    این موتور 350 وات است و می تواند توانی معادل 350 نیوتن متر بر ثانیه توان ایجاد کند . و این 22 نیوتن متر مستقل از زمان است و بازوی گشتاور در نظر گرفته نشده.
    arvinfx عزیز این نیرویی که شما حساب کرده اید برای شروع حرکت لازم است نه ادامه حرکت طبق رابطه : F=ma نیرو با جرم و شتاب متناسب است نه با سرعت و اگر به یک جسم نیرو وارد کنید و آن جسم مثل دوچرخه باشد و از اصطکاک نیز صرف نظر کنیم به راه خود بدون صرف هیچ انرژی دیگری ادامه می دهد. هنگام دوچرخه سواری نیز اول به نیروی زیادی نیاز است ولی در ادامه اگر جاده مسطح باشد رکاب زدن خیلی نیاز نیست زیرا نیرو با شتاب متناسب است و نه سرعت و شتاب نیز تغییرات سرعت است مثلا هنگامی که از سرعت صفر به سرعت 30 کیلومتر بر ساعت میرسیم به نیرو نیاز است اما در حرکت با سرعت ثابت نیرو صفر است !!!!!!
    به عبارت بهتر اگر شما بخواهید یک جسم صد کیلوگرمی را یک متر جا به جا کنید به هزار نیوتن متر نیرو لازم است اگر بخواهید آنرا به بالا حرکت دهید.

    http://s9.picofile.com/file/8272683050/private_pm.png
  6. #36
    2008/09/29
    6,000
    419

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
    عجب سوال های خوبی می پرسی واقعا متشکرم :redface: :read:
    بنظرم شما که جواب این سوالا رو میدی خیلی قابل تقدر کردنه.

    يک وات برابر 1 نيوتون متر بر ثانيه 1Nm/s است و گشتاور نیرویی است که مایل است اجسام را بچرخاند نه رو به جلو حرکت دهد.
    این موتور 350 وات است و می تواند توانی معادل 350 نیوتن متر بر ثانیه توان ایجاد کند . و این 22 نیوتن متر مستقل از زمان است و بازوی گشتاور در نظر گرفته نشده.
    arvinfx عزیز این نیرویی که شما حساب کرده اید برای شروع حرکت لازم است نه ادامه حرکت طبق رابطه : F=ma نیرو با جرم و شتاب متناسب است نه با سرعت و اگر به یک جسم نیرو وارد کنید و آن جسم مثل دوچرخه باشد و از اصطکاک نیز صرف نظر کنیم به راه خود بدون صرف هیچ انرژی دیگری ادامه می دهد. هنگام دوچرخه سواری نیز اول به نیروی زیادی نیاز است ولی در ادامه اگر جاده مسطح باشد رکاب زدن خیلی نیاز نیست زیرا نیرو با شتاب متناسب است و نه سرعت و شتاب نیز تغییرات سرعت است مثلا هنگامی که از سرعت صفر به سرعت 30 کیلومتر بر ساعت میرسیم به نیرو نیاز است اما در حرکت با سرعت ثابت نیرو صفر است !!!!!!
    به عبارت بهتر اگر شما بخواهید یک جسم صد کیلوگرمی را یک متر جا به جا کنید به هزار نیوتن متر نیرو لازم است اگر بخواهید آنرا به بالا حرکت دهید.
    فهمیدم. رفتم قدرت موتور پزو رو دیدم نوشته بود 153Nm :eek: الان لمس کردم این 22 نیوتون یعنی چی! البته پژو 100*736=73600W هستش این فقط 350W یکمی بازم بران سوال پیش اومد. که چرا اینقدر نسبتاش فرق داره!

    خوب من دارم میفهمم ولی یه چیزی هم هست وقتی سر بالایی داریم میریم به چه صورتیه؟ بلخره نیرو نیاز داریم دیگه! چون شتاب میخاد منفی بشه ولی باید یه شتاب مثبت بهش بدیم که سرعت ثابت بمونه ( حالا اگر نخایم تند تر بریم) درسته؟


  7. #37
    2010/04/10
    تهران
    1,686
    685

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط arvinfx
    بنظرم شما که جواب این سوالا رو میدی خیلی قابل تقدر کردنه.

    فهمیدم. رفتم قدرت موتور پزو رو دیدم نوشته بود 153Nm :eek: الان لمس کردم این 22 نیوتون یعنی چی! البته پژو 100*736=73600W هستش این فقط 350W یکمی بازم بران سوال پیش اومد. که چرا اینقدر نسبتاش فرق داره!

    خوب من دارم میفهمم ولی یه چیزی هم هست وقتی سر بالایی داریم میریم به چه صورتیه؟ بلخره نیرو نیاز داریم دیگه! چون شتاب میخاد منفی بشه ولی باید یه شتاب مثبت بهش بدیم که سرعت ثابت بمونه ( حالا اگر نخایم تند تر بریم) درسته؟
    خواهش می کنم دوست عزیز
    در روابط گشتاور فاصله نقطه اثر نیرو تا مرکز در نیرو انرژی رو به ما میده و باید بررسی کرد که نقطه اثر نیرو کجاست.
    مثلا یک پیچ و یک چار رو در نظر بگیر هرچقدر دسته چار بزرگ تر باشه راحت تر بسته میشه و شما هیچ وقت نمی تونی در حالی که روی چار به صورت عمود قرار گرفتی اونو سفت کنی هرچند که کلی هم نیرو استفاده کنی و تمام وزنت رو روی چار بندازی . اما کافیه یک زاویه کوچیک اختیار کنی و سپس با این زاویه اگر نیرو وارد کنی به راحتی پیچ بسته میشه.
    اگر جاده مسطح باشه ما فقط به نیرویی نیاز داریم که اصطکاک رو جبران کنه و در جاده های سربالایی نیز تمام این روابط ضرب در کسینوس زاویه جاده می شود. و با نیروی اولیه جمع می شود . زیرا در اینجا دو نیرو خواهیم داشت یکی نیروی جاذبه که می خواد به دلیل شیب جاده ما رو به سمت عقب بکشه و دیگری هم نیروی اصطکاک که می خواد جلوی نیروی حرکت اوله ما رو بگیره و باید برآیند این نیرو ها در نظر گرفته شود.

    http://s9.picofile.com/file/8272683050/private_pm.png
  8. #38
    2008/09/29
    6,000
    419

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    خوب میشه برای شیب 10% و وزن 100 کیلو حساب کنید چقدر نیوتون و چند وات نیرو لازم داریم؟ :rolleyes:
  9. #39
    2010/04/10
    تهران
    1,686
    685

    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    نقل قول نوشته اصلی توسط arvinfx
    خوب میشه برای شیب 10% و وزن 100 کیلو حساب کنید چقدر نیوتون و چند وات نیرو لازم داریم؟ :rolleyes:
    ابتدا باید بگم که با همون توان 350 وات موتور میشه از سربالایی رفت بالا فقط سرعت کم میشه

    نیرویی که ما را به عقب می کشد :
    F = m * g * cos x
    که اگر شیب ده درصد را 9 درجه محاسبه کنیم :
    F = 100 * 10 * cos (9 ) = 987 N
    حال برای جبران این نیرو باید با یک شتاب خاص حرکت کنیم که از رابطه F=ma به دست می آید که ده متر بر مجذور ثانیه می شود.

    http://s9.picofile.com/file/8272683050/private_pm.png
  10. #40
    2008/09/29
    6,000
    419

    پاسخ : ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

    نقل قول نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
    همان طور که می دانید جسم متحرک یک انرژی ذخیره شده در خود دارد . این انرژی ، انرژی جنبشی است و از رابطه ی زیر به دست می آید :
    K=0.5*m*V^2
    که در این رابطه m جرم بر حسب کیلو گرم
    V سرعت بر حسب متر بر ثانیه که اگر بخواهیم کیلومتر بر ساعت را به متر بر ثانیه تبدیل کنیم باید آنرا بر 3.6 تقسیم کنیم.
    K انرژی جنبشی جسم بر حسب ژول

    مثال : دوچرخه ای با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند جرم کل دوچرخه به همراه سرنشین 100 کیلوگرم می باشد. انرژی جنبشی جسم را حساب کنید؟ / می خواهیم این انرژی را توسط حالت ترمز ژنراتوری در یک سوپر خازن 16 ولتی ذخیره کنیم اگر 90 درصد توان در سوپر خازن ذخیره شود به چه ظرفیتی نیاز داریم ؟؟؟


    K = 0.5 * m * V^2 >> K = 0.5 * 100 * (40/3.6)^2 = 6173 j
    W = 0.5 * C * V^2 = 6173 * 0.9 j >> 5555 = 0.5 * C * (16)^2 >> C = 43 F
    که ضریب 0.9 برای این اعمال شد که ما توانستیم نود درصد انرژی را در سوپر خازن ذخیره کنیم.
    حال اگر سرعت 45 کیلومتر بر ساعت باشد و بتوانیم 100 درصد انرژی را جذب کنیم مقدار خازن چقدر می شود ؟؟؟


    K = 0.5 * m * V^2 >> K = 0.5 * 100 * (45/3.6)^2 = 7812.5 j
    W = 0.5 * C * V^2 = 7812.5 j >> 7812.5 = 0.5 * C * (16)^2 >> C = 61 F
    جناب ادیسون نکته ای بنظرم رسید که گفتم راجعبش بحث کنیم:

    توی این محاسبات رابطه ولتاژ خازن و ضرفیتش رو در نظر نگرفتید. طبق رابطه Q=CV ظرفیت خازن با ولتاژ رابطه مستقیم داره و هر چی ضرفیت خازن کم بشه ولتاژش هم کم میشه که این باعث میشه نیاز به یه مدار برای افزایش ولتاژ داشته باشیم مثل مدار بوست. درسته؟ و اینکه تا ته ظرفیت خازن رو نمیشه استفاده کرد چون ولتاژ به 0 میل میکنه و مدارات بوست برای ولتاژهای پایین تا اونجایی که من میدونم نداریم چون هم بازده رو پایین میاره هم نیمه هادی ها از کار می افتن.

    برای همین ظرفیت خازن باید بالاتر از چیزی که حساب کردین باشه و قیمت رو خیلی بالا ببره که این چرخه معیوب باعث میشه استفاده از سوپر خازن ها منتفی بشه ...
صفحه 4 از 18 نخست 1234567891011121314 ... آخرین
نمایش نتایج: از 31 به 40 از 173

موضوعات مشابه

  1. تستر عیب یاب قطعات الکترونیکی آرش (آزمایش کننده بیست قطعه الکترونیکی در داخل و خ
    توسط علي تحيری در انجمن مدارهای آنالوگ و مدارهای مجتمع
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2017/04/14, 11:25
  2. سوال فیزیک الکترونیکی
    توسط ahmadcheraghi در انجمن مفاهیم پایه برق و الکترونیک
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2015/02/09, 17:55
  3. ساخت یک دو چرخه ی الکترونیکی و یک اتوموبیل الکترونیکی
    توسط ناصر منتظری در انجمن مباحث دیگر علم الکترونیک
    پاسخ: 28
    آخرين نوشته: 2014/11/07, 11:20
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2014/08/25, 15:34
  5. چند سوال الکترونیکی ابتدایی
    توسط scout در انجمن مفاهیم پایه برق و الکترونیک
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2013/12/14, 11:16

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •