اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

    سلام این بخش به منظور پاسخگویی به سوالات عزیزان ایجاد شده است خواهشمندم بعد از مطالعه تاپیک اصلی اگر سوالی داشتید اینجا مطرح کنید تا ظاهر تاپیک اصلی زیبا بماند و این موضوع خوب به نتیجه ای مطلوب برسد و برای همگان مفید واقع شود.

    تاپیک اصلی
    http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=88145.0

    sigpic

    #2
    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

    سوال یکی از عزیزان این بود که کاربرد سوپر خازن چیست و ما برای کنترل موترو دی سی براش لس از چه راهکاری استفاده می کنیم.
    سوپر خازن ها کاربرد فراوانی دارند و ما در این جا برای ذخیره انرژی در هنگام ترمز از آن استفاده خواهیم کرد.
    این موتور ها با آی سی های مخصوص - کنترلر AVR - کنترلر های آماده و به دو روش سنسور دار و بدون سنسور کنترل می شوند که موتور هایی که سنسور هال ندارند توسط BEMF نیروی ضد محرکه کنترل می شوند که به این بحث ها هم در آینده می پردازیم.
    همچنان منتظر سوالات شما عزیزان در مورد :
    سوپر خازن ها - موتور های براشلس - کنترلر موتور ها - سیستم بازیابی انرژی ترمز - دوچرخه برقی - اتومبیل برقی - سیستم های کنترل دوچرخه - هاب موتور - شارژر و باتری ها - شهر الکترونیک - سیستم های خورشیدی - انرژی های نو - مبدل دوطرفه توان - سوئیچینگ و مباحث پیشرفته سوئیچینگ و ... هستیم.

    sigpic

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

      با سلام و تشکر.

      من 2 سال پیش خیلی به این بحث ها علاقه مند بودم و حتی میخاستم یه رنو5 رو باطری کنم. ولی مثل تولید انرژی برای خونم بعدا دیدم خیلی کار معقولی نیست ولی کار پر هیجانی خواهد بود بگزریم

      چیزی که برام جالبه دوچرخه هستش کیتاش رو دیدم میفروشن تا 2 ملیون هم بود روی خیلی دوچرخا ها وصل میشد.

      اون موتور به اون کوچیکی و 350W چه مقدار قدرت حرکت داره؟




      دیدگاه


        #4
        پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

        سلام arvinfx عزیز
        بله دوچرخه الکترونیکی بسیار جالب و کار آمد هست.
        بله کیت های دوچرخه الکترونیکی رو می فروشن اما قیمتش بالاست و من لوازمو از خارج ( چین ) می گیرم که خیلی ارزون تر در میاد البته خود این کیت هایی هم که میفروشن چینیه و البته همون طور که می دونید چنین محصولات رو با کیفیت های متفاوت ارائه میده و بعضیا بدترین کیفیت رو وارد می کنن :angry:
        سوال بسیار خوبی بود موتور های براشلس این مزیت رو دارن که با وجود کوچک بودن بسیار قدرتمند هستند. البته قطر موتور ما حدود 14 سانتی متر است.
        برای محاسبه وزن و توان میشه یک رابطه تجربی بیان کرد که هر 100 کیلو وزن در یک جاده مسطح به یک موتور 200 وات نیاز دارد پس میشه گفت برای یک جاده یه سربالایی برای 100 کیلو وزن به 300 وات توان نیاز است و برای اطمینان میشه از این موتور که 350 وات هست استفاده کرد . اگه بخواهیم دوچرخه خیلی خیلی قدرتمند باشه می تونیم از دو تا موتور در چرخ های جلو و عقب استفاده کنیم . سرعت استاندارد دوچرخه هم 45 کیلو متر بر ساعت است.
        برای اتوموبیل های کوچک الکترونیکی موتور های 3000 وات لازم است و برای اتوموبیل های قدرتمند نیز 10000 وات یا به عبارت بهتر به موتور 10 کیلو وات توان نیاز است.

        sigpic

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

          برای این که 1 ساعت بتونیم دوچرخه سواری کنیم و فقط 20% قدرت موتور کم بشه ( منظورم از موتور افت ولتاژ باطری هست که روی موتور تاثیر میزاره) چقدر باید باطری و یا خازن ببنیدم؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

            فقط من فرق این دوچرخه رو با موتور متوجه نشدم- حالا موتور با موتور الکتریکی!
            حالا بگیم تو سربالایی ها! ولی مطمئنم هر کسی سوار این بشه بیخیال رکاب زدن میشه-چون خیلی خوش میگذره! :biggrin:

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

              نوشته اصلی توسط arvinfx
              برای این که 1 ساعت بتونیم دوچرخه سواری کنیم و فقط 20% قدرت موتور کم بشه ( منظورم از موتور افت ولتاژ باطری هست که روی موتور تاثیر میزاره ) چقدر باید باطری و یا خازن ببنیدم؟
              بسیار متشکرم از جناب arvinfx به خاطر سوالات خوبشون و امیدوارم بقیه دوستان نیز در بحث شرکت کنند.
              برای اینکه چه میزان باتری نیاز است چند پارامتر مهم است :
              1- وزن کل سیستم
              2- زاویه جاده
              3- متوسط سرعت حرکت
              4- عملکرد سیستم بازیابی انرژی
              معمولا برای دوچرخه ها از ولتاژ 36 ولت و باتری 10 تا 12 آمپر ساعت استفاده می شود .
              اگر ما از باتری ده آمپر ساعت استفاده کنیم می توان با یک دو چرخه در شرایط بسیار معمولی یک ساعت و نیم حرکت کرد و 80 کیلومتر مسافت را پیمود که و اگر شرایط جاده خوب تر باشد و همچنین کمی هم رکاب بزنیم تا دو ساعت دوچرخه سواری و 100 کیلومتر را می توانیم طی کنیم.
              یک نکته جالب : برای شارژ این باتری ها به 500 وات ساعت انرژی نیاز داریم که قیمت برق مصرفی تنها 100 تومان می شود.!!!!
              پیمایش 100 کیلومتر تنها با 100 تومان
              اما اگر از سیستم بازیابی انرژی ترمز استفاده کنیم و همچنین دوچرخه را در زمان کم باری شارژ کنیم هزینه از این هم کمتر می شود و حتی قابل صرف نظر !!!
              و اگر از باتری 12 آمپر ساعت + سیستم بازیابی انرژی استفاده کنیم در شرایط نامناسب جاده و کمی رکاب زدن به دو ساعت دوچرخه سواری و پیمودن 50 کیلومتر نیز دست می یابیم.
              باز هم از سوالات خوبت ممنونم و از همه ی دوستان هم می خواهم تا در بحث شرکت نموده تا اطلاعات خوب و ارزشمندی رو همه ی ما کسب کنیم .

              sigpic

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

                نوشته اصلی توسط voyager2020
                فقط من فرق این دوچرخه رو با موتور متوجه نشدم- حالا موتور با موتور الکتریکی!
                حالا بگیم تو سربالایی ها! ولی مطمئنم هر کسی سوار این بشه بیخیال رکاب زدن میشه-چون خیلی خوش میگذره! :biggrin:
                سلام متشکرم از voyager2020 عزیز به خاطر اینکه این بحث را دنبال می کنند و ما را حمایت می کنند.
                دوچرخه الکترونیکی به نظر من با موتور سیکلت معمولی اصلا قابل مقایسه نیست زیرا موتور سیکلت معمولی هزینه ها و دردسر های فراوانی دارد.
                اما ما دنبال یک وسیله نقلیه مناسب برای جایگزینی وسایل سوخت فسیلی هستیم . اگر بخواهیم یک دوچرخه الکترونیک طراحی کنیم بسیار بهتر است از اینکه یک موتور (وسیله نقلیه نه موتور الکتریکی ) بدون رکاب داشته باشیم زیرا اگر باتری ما تمام شود ما در جاده نخواهیم ماند و با رکاب زدن می توانیم به مقصد برسیم.
                اگر شرایط خوب باشد می توان همراه با رکاب زدن دوچرخه را شارژ کرد و دوچرخه الکترونیکی بسیار کار آمد است زیرا با قیمت بسیار پایین تولید می شود و برق مصرفی نیز برای شارژ آن بسیار کم هزینه خواهد بود و با استفاده از سیستم های الکترونیکی راندمان بالا و سیستم بازیابی انرژی و همچنین باتری های جدید با کیفیت می توان در یک جاده هموار مسافت بسیار زیادی را بدون رکاب زدن پیمود و خیلی هم خوش می گذره :wow:

                sigpic

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

                  نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
                  بسیار متشکرم از جناب arvinfx به خاطر سوالات خوبشون و امیدوارم بقیه دوستان نیز در بحث شرکت کنند.
                  برای اینکه چه میزان باتری نیاز است چند پارامتر مهم است :
                  1- وزن کل سیستم
                  2- زاویه جاده
                  3- متوسط سرعت حرکت
                  4- عملکرد سیستم بازیابی انرژی
                  معمولا برای دوچرخه ها از ولتاژ 36 ولت و باتری 10 تا 12 آمپر ساعت استفاده می شود .
                  اگر ما از باتری ده آمپر ساعت استفاده کنیم می توان با یک دو چرخه در شرایط بسیار معمولی یک ساعت و نیم حرکت کرد و 80 کیلومتر مسافت را پیمود که و اگر شرایط جاده خوب تر باشد و همچنین کمی هم رکاب بزنیم تا دو ساعت دوچرخه سواری و 100 کیلومتر را می توانیم طی کنیم.
                  یک نکته جالب : برای شارژ این باتری ها به 500 وات ساعت انرژی نیاز داریم که قیمت برق مصرفی تنها 100 تومان می شود.!!!!
                  پیمایش 100 کیلومتر تنها با 100 تومان
                  اما اگر از سیستم بازیابی انرژی ترمز استفاده کنیم و همچنین دوچرخه را در زمان کم باری شارژ کنیم هزینه از این هم کمتر می شود و حتی قابل صرف نظر !!!
                  و اگر از باتری 12 آمپر ساعت + سیستم بازیابی انرژی استفاده کنیم در شرایط نامناسب جاده و کمی رکاب زدن به دو ساعت دوچرخه سواری و پیمودن 50 کیلومتر نیز دست می یابیم.
                  باز هم از سوالات خوبت ممنونم و از همه ی دوستان هم می خواهم تا در بحث شرکت نموده تا اطلاعات خوب و ارزشمندی رو همه ی ما کسب کنیم .
                  ممنون بابت پاسخ گویی شما.

                  یه سوال . این موتورهای دوچرخه جند آمپر جریان میکشن؟ روی زمین مسطح و سربالایی 10% یا هر اندازه که شما اندازه گرفتین؟

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

                    نوشته اصلی توسط arvinfx
                    ممنون بابت پاسخ گویی شما.

                    یه سوال . این موتورهای دوچرخه جند آمپر جریان میکشن؟ روی زمین مسطح و سربالایی 10% یا هر اندازه که شما اندازه گرفتین؟
                    بسیار ممنونم از سوالات شما و شرکت در این گفت و گو
                    در حداکثر قدرت 10 آمپر و اگه خیلی شرایط بد در نظر گرفته بشه 12 آمپر
                    البته این موتور تازه به دست ما رسیده و هنوز روی دوچرخه عملا نصب نشده اما از روی منحنی ها میشه گفت در شرایط معمولی 7 آمپر جریان میکشن
                    این سوال رو هم یادداشت می کنم و هنگامی که عملا تست گرفتیم پاسخ این سوال و نتایج دقیقش رو براتون قرار می دم جناب arvinfx عزیز

                    sigpic

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

                      نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
                      بسیار ممنونم از سوالات شما و شرکت در این گفت و گو
                      در حداکثر قدرت 10 آمپر و اگه خیلی شرایط بد در نظر گرفته بشه 12 آمپر
                      البته این موتور تازه به دست ما رسیده و هنوز روی دوچرخه عملا نصب نشده اما از روی منحنی ها میشه گفت در شرایط معمولی 7 آمپر جریان میکشن
                      این سوال رو هم یادداشت می کنم و هنگامی که عملا تست گرفتیم پاسخ این سوال و نتایج دقیقش رو براتون قرار می دم جناب arvinfx عزیز
                      بله بله حتما این اطلاعات رو در اختیارم بزارین در مورد باطری ها اطلاعات خوبی دارم این فاکتور مهمیه برای انتخاب بهترین نوع باطری.

                      خیلی از اطلاع رسانیتون ممنون

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

                        سلام
                        بحث بسیار جالبی هست و منم علاقه مندم! یه مدت هم روی این سیستم ها گشت و گذار میکردم. در حال حاضر کمپانی golden motor نمایندگی توی ایران داره این سایتشه:
                        http://www.goldenmotoriran.com/indexFa.htm
                        محصولات جدید و خیلی جالبی دارن مثلا نسل اخری و سومی هاب موتور هاشون که درایور موتور توی خود موتور جاسازی شده و فقط نیار به باطری هست! هم دوچرخه های برقی اسمبل شده دارن هم قطعات رو بصورت جدا میفروشن از هاب موتور بدون رینگ اندازه های مختلف گرفته تا رینگ دار و موتور براشلس ماشین و باطری و کنترلر و....
                        ولی متاسفانه باید قیمت هاش خیلی بالا باشه و یه جورایی خیلیا میگن صرف نمیکنه این سیستم رو روی دوچرخه ببندیم!
                        در جزیره کیش دیدم ساکن های اونجا اکثرا وقتی هوا خوبه از این دوچرخه های برقی استفاده میکنن و توی جزیره باهاش تردد میکنن! خیلی جالب بود که اکثرا این دوچرخه هارو دارن! (حالا طرف ماشینش DODGE هستا!)

                        به بحث موتور های براشلس هم خیلی علاقه دارم و اگه اون تاپیک معروف راه اندازی موتور براشلس با AVR رو دیده باشین اطلاعات بسیار جامع و خوبی درباره الگوریتم کنترلی این موتور ها موجوده و اون تاپیک "مرجع" فارسی زبان شده برای راه اندازی این موتور ها و چندین دانشجو رو دیدم که پروژه رو راه اندازی این موتور برداشته بودن و از این تاپیک کمک گرفتن! منم یه درایور براشلس با کمک همون تاپیک ساختم که عکساش هست همونجا.
                        جا داره اینجا از جناب نوربخش راد یاد بکنم که خیلی در اون تاپیک به همه کمک کردن و برنامه میکرو رو نوشتن و در چندین مرحله با پیشنهاد دوستان اصلاح و بهینه سازیش کردن. الان یه مدته به انجمن سر نزدن و درگیر مشکلات زندگی هستن و جاشون توی انجمن واقعا خالیه :cry:
                        الان میشه گفت برنامه میکرو برای ESC براشلس 95 درصد کامل و بهینه سازی شده هست فقط برای جریان و ولتاژ های بالا نیاز هست که بخش قدرت درایور تغییراتی بکنه...

                        طی مدتی که دنبال این سیستم ها بودم به یه نتیجه کلی رسیدم:
                        از طرف موتور های الکتریکی ما به پیشرفت و بازدهی و کیفیت و ضریب اطمینان خوب و قابل قبولی رسیدیم (موتور های براشلسی که بالای 90 درصد راندمان دارن و ضریب اطمینان کارکرد بالایی دارن)
                        اما بنظرم هنوز توی سیستم تامین انرژی تکنولوژی هنوز به اون حد قابل قبول نرسیده یعنی هنوز باطری ها اون ظرفیت و راندمان در مقابل حجم و وزن و به طور کامل ندارن و نمیتونیم کاملا بهشون اکتفا کنیم (نمونش ماشین های هیبریدی که کمپانی ها قصد ساختشو دارن) هنوز بنظرم باید برای یه وسیله نقلیه خوب که بشه کامل بهش اکتفا کرد و بی نیازمون کنه از بنزین و موتور های احتراقی ; باطری ها باید پیشرفت کنن تا کوچکتر/سبک تر/ارزان تر/ ظریب اطمینان بالاتر بشن. گرچه برای هدف هایی مثل دوچرخه برقی برای طی مسافت های کم باطری های لیتیوم پلیمر کافی بنظر میرسن اما هنوز بزرگ هستن گرونن سمی و خطرناکن و عمر طولانی ندارن...
                        چند جا خوندم محققان باطری لیتیوم هوا رو اختراع کردن که تقریبا چگالی انرژی برابر با بنزین داره و خطرات باطری های قبلی رو نداره و کوچکتر و با عمر بیشتره! به نظرم این باطری تولید انبوه بشه و بیاد تو بازار شاهد وسیله های نقلیه تمام برقی بسیار خوبی میشیم!

                        ببخشید زیاد حرف زدم :redface:

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

                          سلام جناب mahdi.7 خیلی ممنون از اینکه در این بحث شرکت می فرمایید.
                          معمولا برای باتری های دوچرخه برقی از LiFePO4 Polymer استفاده می شود که به نظر من هم باتری ها جای زیادی برای پیشرفت دارند.
                          بله تاپیکی که فرموده اید را دیده ام و به نظرم بسیار تاپیک خوبی است برای راه اندازی موتور های بدون سنسور و من راجع به سنسور دار مطلبی ندیدم ، آیا راجع به موتور های براشلس سنسور دار هم بحثی شده است؟ اگر شده لطفا آدرس آن را هم بگذارید.
                          اما راجع به نمایندگی گلدن موتور ایران که ما باهاشون تماس داشتیم به ما گفتن که فقط کیت کامل دوچرخه رو می فروشن قیمتشونم خیلی بالا بود و ما رو از خرید منصرف کردن و ما لوازم مورد نیاز رو با قیمت یک سوم گلدن موتور تهیه کردیم.
                          با تشکر و سپاس فراوان از شما دوست عزیز

                          sigpic

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی با ما باش ( بخش سوال و جواب )

                            با سلام خدمت تمامی دوستان :smile:
                            چندتا سوال ؟
                            نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
                            سوپر خازن ها کاربرد فراوانی دارند و ما در این جا برای ذخیره انرژی در هنگام ترمز از آن استفاده خواهیم کرد.
                            هنگام ترمز چه طوری انرژی رو تو این خازن ها ذخیره میشه ؟ یعنی انرژی از کجا و چه طوری ذخیره میشه ؟
                            نوشته اصلی توسط edeeson_nm1
                            این موتور ها با آی سی های مخصوص - کنترلر AVR - کنترلر های آماده و به دو روش سنسور دار و بدون سنسور کنترل می شوند که موتور هایی که سنسور هال ندارند توسط BEMF نیروی ضد محرکه کنترل می شوند که به این بحث ها هم در آینده می پردازیم.
                            برای کنترل چه روشی استفاده میشه یعنی برای کنترل دور موتور از تغییر ولتاژ استفاده میشه یا با تغییر پارامتر دیگه ای کنترل انجام می گیره ؟
                            راستی در اینجا هم روش های کنترلی PID و منطق فازی و . . . کاربرد داره
                            با تشکر
                            خداوند بی نهایت است اما به قدر نیاز تو فرود می آید ، به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشاست.
                            [hr]

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : بیا و تا پایان ساخت یک دوچرخه ی الکترو&#1606

                              بله تاپیکی که فرموده اید را دیده ام و به نظرم بسیار تاپیک خوبی است برای راه اندازی موتور های بدون سنسور و من راجع به سنسور دار مطلبی ندیدم ، آیا راجع به موتور های براشلس سنسور دار هم بحثی شده است؟ اگر شده لطفا آدرس آن را هم بگذارید.
                              بله اون تاپیک روی کنترل سنسورلس کار کرده بود و حرفی از سنسور دار پیش نیومد. چون اکثر موتور های outrunner سنسور لس هستند. جناب نوربخش میگفتن که الگوریتم سنسور دار بسیار راحت تر از سنسورلس هست.
                              متاسفانه جایی سراغ ندارم درباره روش سنسور دار بحث شده باشه
                              موتور های براشلسی که گشتاور بالایی در دور پایین باید ایجاد کنن حتما باید سنسوردار باشند تا به موقع ماسفت ها سوییچ کنن...

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X