دوستان عزیز این جک ها نقش کمک فنر رو بازی میکنه(نه فنر) یعنی در واقع باغث جلوگیری از تشدید(رزونانس) سیستم میشه و اون رو میرا میکنه. من خودم این جک ها رو باز کردم(به خاطر فهمیدن نحوه عملکرد!) و میدونم چطور کار میکنه. توی این جک ها یه پیستون وجود داره و فشار گاز این جک ها معمولا بین 30 تا 60 بار هستش. وقتی جک رو فشرده میکنید واشر پیستون که یه کم خلاصی داره اجازه میده که هوا از یه روزنه که در بالای شیار پیستون قرار داره عبور کنه و به همین خاطر شما میتونید خیلی سریع اون رو فشرده کنید! در این هنگام که شما اون رو فشرده کردید فشار گاز هم بیشتر میشه(به خاطر وارد شدن میله به درون سیلندر و کاهش حجم) فشار دو سر پیستون یکسانه چون هوا رو رد میکنه(و نیروی وارده به خاطر فشار هوا بر سظح انتهای میله هست!! در هنگام رها کردن جک واشر پیستون به جلو رانده میشه(به خاطر اصطحکاک با سیلندر) و جلو سوراخ رو میگیره و تنها راهی که برای عبور هوا باقی میمونه یه سوراخ فوق العاده ریز هست که دو طرف پیستون رو به هم ارتباط میده. پس نیرویی که به میله از طرف فشار گاز جک وارد میشه اون رو به عقب بر میگردونه و پس از کمی حرکت اختلاف فشار بین دو طرف پیستون به وجود میاد و از طریق این سوراخ ریز به خاطر وجود این اختلاف فشار هوا به آرامی عبور کرده و در نهایت پیستون به جای خود بر میگردد. در این فرایند ترمودینامیکی بخش خیلی زیادی از انرژی ذخیره شده در گاز فشرده شده به صورت گرما تلف میشه وا باعث گرم شدن جک میشه.(خودتون امتحان کنید بعد از چند بار کار کردن جک داغ میکنه!). در ضمن یه مقدار کمی هم روغن به درون این جک ها اضافه میکنن که باعث جلو گیری بیشتر از فرار مولکول های هوا و همچنین افزایش عمر واشر ها میشه. :mrgreen:
لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.
دوستان عزیز این جک ها نقش کمک فنر رو بازی میکنه(نه فنر) یعنی در واقع باغث جلوگیری از تشدید(رزونانس) سیستم میشه و اون رو میرا میکنه. من خودم این جک ها رو باز کردم(به خاطر فهمیدن نحوه عملکرد!) و میدونم چطور کار میکنه. توی این جک ها یه پیستون وجود داره و فشار گاز این جک ها معمولا بین 30 تا 60 بار هستش. وقتی جک رو فشرده میکنید واشر پیستون که یه کم خلاصی داره اجازه میده که هوا از یه روزنه که در بالای شیار پیستون قرار داره عبور کنه و به همین خاطر شما میتونید خیلی سریع اون رو فشرده کنید! در این هنگام که شما اون رو فشرده کردید فشار گاز هم بیشتر میشه(به خاطر وارد شدن میله به درون سیلندر و کاهش حجم) فشار دو سر پیستون یکسانه چون هوا رو رد میکنه(و نیروی وارده به خاطر فشار هوا بر سظح انتهای میله هست!! در هنگام رها کردن جک واشر پیستون به جلو رانده میشه(به خاطر اصطحکاک با سیلندر) و جلو سوراخ رو میگیره و تنها راهی که برای عبور هوا باقی میمونه یه سوراخ فوق العاده ریز هست که دو طرف پیستون رو به هم ارتباط میده. پس نیرویی که به میله از طرف فشار گاز جک وارد میشه اون رو به عقب بر میگردونه و پس از کمی حرکت اختلاف فشار بین دو طرف پیستون به وجود میاد و از طریق این سوراخ ریز به خاطر وجود این اختلاف فشار هوا به آرامی عبور کرده و در نهایت پیستون به جای خود بر میگردد. در این فرایند ترمودینامیکی بخش خیلی زیادی از انرژی ذخیره شده در گاز فشرده شده به صورت گرما تلف میشه وا باعث گرم شدن جک میشه.(خودتون امتحان کنید بعد از چند بار کار کردن جک داغ میکنه!). در ضمن یه مقدار کمی هم روغن به درون این جک ها اضافه میکنن که باعث جلو گیری بیشتر از فرار مولکول های هوا و همچنین افزایش عمر واشر ها میشه. :mrgreen:
مرسی
همشو فهمیدم
فقط یه چیزو نفهمیدم
وقتی شما پیستون رو جمع میکنید یه سوراخ هست که باز میشه و گاز از پشت پیشتون میاد این طرف
اگه گاز از اون سوراخ رد میشه و از یه سوراخ کوچکتر برمیگرده پس فشار گاز در دوطرف پیستون برابره
اگه اینجوریه چی باعث میشه پیستون به سر جاش برگرده؟
مرسی
همشو فهمیدم
فقط یه چیزو نفهمیدم
وقتی شما پیستون رو جمع میکنید یه سوراخ هست که باز میشه و گاز از پشت پیشتون میاد این طرف
اگه گاز از اون سوراخ رد میشه و از یه سوراخ کوچکتر برمیگرده پس فشار گاز در دوطرف پیستون برابره
اگه اینجوریه چی باعث میشه پیستون به سر جاش برگرده؟
نیرویی که پیستون رو سر جاش برمیگردونه نیروی وارد بر سطح(مساحت سطح مقطع میله) انتهای میله درون سیلندر بر اثر فشار پیمانه ای درون سیلندر هستش. گفتم پیمانه ای چون طرف دیگر میله در هوا که تقریبا 1 بار فشار داره قرار داره(نسبت به فشار جک ناچیزه). در واقع اگر فشار جو با فشار جک در حالت فشرده شده برابر بشه (که نمیشه) جک سر جاش بر نمیگرده :mrgreen:. در ضمن اگه برید تو ارتفاعات جک قدرتش به میزان خیلی کمی افزایش پیدا میکنه!! :mrgreen:
لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.
نیرویی که پیستون رو سر جاش برمیگردونه نیروی وارد بر سطح(مساحت سطح مقطع میله) انتهای میله درون سیلندر بر اثر فشار پیمانه ای درون سیلندر هستش. گفتم پیمانه ای چون طرف دیگر میله در هوا که تقریبا 1 بار فشار داره قرار داره(نسبت به فشار جک ناچیزه). در واقع اگر فشار جو با فشار جک در حالت فشرده شده برابر بشه (که نمیشه) جک سر جاش بر نمیگرده :mrgreen:. در ضمن اگه برید تو ارتفاعات جک قدرتش به میزان خیلی کمی افزایش پیدا میکنه!! :mrgreen:
آها گرفتم
یعنی گاز داخل جک دوست داره اون حجمی که میله پیستون اشغال کرده رو مال خودش کنه پس هلش میده بیرون
چه باحال
آقا دمت گرم
مرسی
همشو فهمیدم
فقط یه چیزو نفهمیدم
وقتی شما پیستون رو جمع میکنید یه سوراخ هست که باز میشه و گاز از پشت پیشتون میاد این طرف
اگه گاز از اون سوراخ رد میشه و از یه سوراخ کوچکتر برمیگرده پس فشار گاز در دوطرف پیستون برابره
اگه اینجوریه چی باعث میشه پیستون به سر جاش برگرده؟
وقتی این جک ها رو میخریم فقط نصبش کنیم کافیه یا
باید توشون روغن هم بریزیم ؟
چون من وقتی دستم گرفتم باز و بسته نمیشد
مرسی
همشو فهمیدم
فقط یه چیزو نفهمیدم
وقتی شما پیستون رو جمع میکنید یه سوراخ هست که باز میشه و گاز از پشت پیشتون میاد این طرف
اگه گاز از اون سوراخ رد میشه و از یه سوراخ کوچکتر برمیگرده پس فشار گاز در دوطرف پیستون برابره
اگه اینجوریه چی باعث میشه پیستون به سر جاش برگرده؟
زمانی که جک رو میخوای باز کنی یا شافتشو بکشی بیرون شبیه کاریه که با سرنگ انجام میدی فرض کن سوزن روی سرنگه و میخوای بکشیش بالا تا پر از هوا بشه چون سوراخ سوزن کوچیکه هوا خیلی کم وارد میشه و مقاومت نشون میده یعنی قدرت بیشتری میخواد برعکسشم وقتی بخوای تخلیه اش بکنی شبیه به بستن جک یعنی شافت جک بره داخل سیلندر عمل میکنه چون سوراخ محفظه خیلی کوچیکه عمل تخلیه به ارومی صورت میگیره
از فشار مقاومت فشار هوا داخل جک استفاده میکنن تا توی هر حالتی بود توی همون حالت بمونه و در مقابل تغییر حالت مقاومت نشون بده مثل درهای کابینت خونه ها که رو به بالا مثل جعبه باز میشن یا درهای سنگین در اماکن عمومی که نمیخوان سریع بسته بشه مثل ترمز عمل میکنه
اما یکی از دوستان گفتن ضربه گیره اینم درسته ولی کمک فنر اتومبیل با جک فرق داره اسمش روی خودشه
کمک فنر گازی داخلش فنر مارپیچی هم داره برای برگشتن به حالت باز یعنی جوری ساخته شده یک جهته عمل بکنه برخلاف جک که توی دو طرف عمل میکنه
ضمنا روغن هم لازم نداره اگه خیلی مهمه باید از آسیب دیدن شفی و سلیندر جک جلوگیری بشه حالا یکی دو قطره هم روغن به شفت جک بزنی بد نیست البته بعد از چند مدت کارکرد
سفت بودنش بخاطر اینکه قدرت بیشتری میخواد سخته با دست بازش کرد خاصیتض همون سفت بودنشه اگه راحت با دست باز بشه خرابه قطعا بدردنمیخوره البته بشتگی به سایز و کاربردش داره همه چیز
زمانی که جک رو میخوای باز کنی یا شافتشو بکشی بیرون شبیه کاریه که با سرنگ انجام میدی فرض کن سوزن روی سرنگه و میخوای بکشیش بالا تا پر از هوا بشه چون سوراخ سوزن کوچیکه هوا خیلی کم وارد میشه و مقاومت نشون میده یعنی قدرت بیشتری میخواد برعکسشم وقتی بخوای تخلیه اش بکنی شبیه به بستن جک یعنی شافت جک بره داخل سیلندر عمل میکنه چون سوراخ محفظه خیلی کوچیکه عمل تخلیه به ارومی صورت میگیره
از فشار مقاومت فشار هوا داخل جک استفاده میکنن تا توی هر حالتی بود توی همون حالت بمونه و در مقابل تغییر حالت مقاومت نشون بده مثل درهای کابینت خونه ها که رو به بالا مثل جعبه باز میشن یا درهای سنگین در اماکن عمومی که نمیخوان سریع بسته بشه مثل ترمز عمل میکنه
اما یکی از دوستان گفتن ضربه گیره اینم درسته ولی کمک فنر اتومبیل با جک فرق داره اسمش روی خودشه
کمک فنر گازی داخلش فنر مارپیچی هم داره برای برگشتن به حالت باز یعنی جوری ساخته شده یک جهته عمل بکنه برخلاف جک که توی دو طرف عمل میکنه
ضمنا روغن هم لازم نداره اگه خیلی مهمه باید از آسیب دیدن شفی و سلیندر جک جلوگیری بشه حالا یکی دو قطره هم روغن به شفت جک بزنی بد نیست البته بعد از چند مدت کارکرد
سفت بودنش بخاطر اینکه قدرت بیشتری میخواد سخته با دست بازش کرد خاصیتض همون سفت بودنشه اگه راحت با دست باز بشه خرابه قطعا بدردنمیخوره البته بشتگی به سایز و کاربردش داره همه چیز
دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم
این الان شوخی بود یا جدی قرص چیه دیگ
جدی بود من از کسی شنیدم که بعضیاشون توشون یه قرصی لازمه بندازی
وقتی جک رو گرفتم دستم بازوبسته نمیشد
زمانی که جک رو میخوای باز کنی یا شافتشو بکشی بیرون شبیه کاریه که با سرنگ انجام میدی فرض کن سوزن روی سرنگه و میخوای بکشیش بالا تا پر از هوا بشه چون سوراخ سوزن کوچیکه هوا خیلی کم وارد میشه و مقاومت نشون میده یعنی قدرت بیشتری میخواد برعکسشم وقتی بخوای تخلیه اش بکنی شبیه به بستن جک یعنی شافت جک بره داخل سیلندر عمل میکنه چون سوراخ محفظه خیلی کوچیکه عمل تخلیه به ارومی صورت میگیره
از فشار مقاومت فشار هوا داخل جک استفاده میکنن تا توی هر حالتی بود توی همون حالت بمونه و در مقابل تغییر حالت مقاومت نشون بده مثل درهای کابینت خونه ها که رو به بالا مثل جعبه باز میشن یا درهای سنگین در اماکن عمومی که نمیخوان سریع بسته بشه مثل ترمز عمل میکنه
اما یکی از دوستان گفتن ضربه گیره اینم درسته ولی کمک فنر اتومبیل با جک فرق داره اسمش روی خودشه
کمک فنر گازی داخلش فنر مارپیچی هم داره برای برگشتن به حالت باز یعنی جوری ساخته شده یک جهته عمل بکنه برخلاف جک که توی دو طرف عمل میکنه
ضمنا روغن هم لازم نداره اگه خیلی مهمه باید از آسیب دیدن شفی و سلیندر جک جلوگیری بشه حالا یکی دو قطره هم روغن به شفت جک بزنی بد نیست البته بعد از چند مدت کارکرد
سفت بودنش بخاطر اینکه قدرت بیشتری میخواد سخته با دست بازش کرد خاصیتض همون سفت بودنشه اگه راحت با دست باز بشه خرابه قطعا بدردنمیخوره البته بشتگی به سایز و کاربردش داره همه چیز
دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم
این الان شوخی بود یا جدی قرص چیه دیگ
تو یه سری از همین جک های گازی یه قرصی استفاده میشه که فک میکنم وقتی با اب فاطی میشه تبدیل به گاز میشه
تو یه سری از همین جک های گازی یه قرصی استفاده میشه که فک میکنم وقتی با اب فاطی میشه تبدیل به گاز میشه
اون نقش رطوبت گیر رو داره چون هرحا که هوا متراکم بشه مقداری رطوبت هم بوجودمیاد به شکل قطره آب البته چوم جک های گازی فشار و حجم هوا خیلی کمه اون رطوبتگیر برای کل طولعمرجک کفایت میکنه
کمپرسورهای بزرگ هوا اگه دقت بکنی میبینی شیر تخلیه آب زیر مخزن دارن
اون نقش رطوبت گیر رو داره چون هرحا که هوا متراکم بشه مقداری رطوبت هم بوجودمیاد به شکل قطره آب البته چوم جک های گازی فشار و حجم هوا خیلی کمه اون رطوبتگیر برای کل طولعمرجک کفایت میکنه
کمپرسورهای بزرگ هوا اگه دقت بکنی میبینی شیر تخلیه آب زیر مخزن دارن
چه جالب خیلی ممنون از جوابتون . بازم درموردش تحقیق میکنم
دیدگاه