اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل در یک مدار ساده

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل در یک مدار ساده

    با سلام
    دوستان این مدار رو روی بردبورد وصل کردم.
    ولتاژ ورودی رو 5 ولت
    و ولتاژ تقویتی رو یک باتری 9 ولت کتابی گذاشتم
    واسه موتور هم یه موتور 6 ولت ساده(toy)

    اما موتور روشن نمیشه.
    ولتاژ خروجی نزدیک به 8 ولت هست.اما موتور روشن نمیشه.احتمالا جریان خیلی ضعیفه.
    کسی میتونه راهنمایی کنه؟


    #2
    پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

    دوست عزیز فکر می کنم مطمعن نیستم اما باید اون دیودرو بزاری دوسر موتور نه کلکتور امیتر
    به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

    TABRIZ

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

      با تشکر از پاسختون
      این عکی رو از تو یه کتاب آموزشی گذاشتم اینجا
      برای حالت 2 سیم (H) که جهت چرخش موتور هم کنترل میشه باز همین حالت پیش میاد.

      فکر میکنم مشکل از اون ولتاژ تقویتی باشه که کتاب نگفته چه ولتاژی باید باشه.

      جریان خروجی میکرو که ورودی این مدار هست همون 5 ولت باید باشه دیگه؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

        نوشته اصلی توسط TABASOOMTZ
        دوست عزیز فکر می کنم مطمعن نیستم اما باید اون دیودرو بزاری دوسر موتور نه کلکتور امیتر
        درست فکر کردین چون دیود جاش درسته!
        [glow=green,2,300][b]بشر ممکن الخطاست
        درخت هرچه پربار تر سر به زیر تر[/glow]

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

          نوشته اصلی توسط امیر حسین بیگدلی
          درست فکر کردین چون دیود جاش درسته!
          می شه بگین چرا دیود جاش درسته؟؟
          به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

          TABRIZ

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

            آقا با این روش که دوستومن گفتن ( البته بی ربط هم نگفتن چون تو نت دیدم این جوری هم بستن) بستم ولی جواب نگرفتم.
            اصلا بدون دیود هم نشد.
            ترانزیستور BD139 هست.

            اضافه شده در تاریخ :
            دوستان تو شبیه ساز که اینو اجرا میکنم ولتاژ دو سر موتور رو حدود 2 ولت نشون میده.
            ولتاژ کمکی رو هر چی زیاد میکنم تاثیر چندانی نداره اما ولتاژ تحریک که نباید نقشی داشته باشه رو وقتی زیاد میکنم ولتاژ دو سر موتور زیاد میشه و موتور میچرخه... :mrgreen:

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

              توی شبیه ساز یا در مدار واقعی ؟
              احتمالا پایه های ترانزیستور رو اشتباه وصل نکردید ؟
              - به دنبال فرصت عمري تباه کردم ! فرصت جواني ام بود من اشتباه کردم .

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

                سلام وقت بخیر ، ببین دوست عزیز در مداری که بستی چون موتور در مسیر جریان دیود بیس- امیتر قرار گرفته پس ولتاژ موتور حتماً به ولتاژ ورودی ارتباط داره و با کم وزیاد شدن اون ، تغییر می کنه و حداکثر ولتاژ موتور با ورودی 5 ولت می تونه حدود 4.3 ولت باشه . شما قبل از هر چیز موتور رو مستقیماً به باتری 9 ولت وصل کن و جریانش رو در این حالت اندازه گیری کن و ضمناً توی مدار هم ولتاژ دوسر موتور رو بگیر تا بهت بگم چیکار کنی. البته به قول دوستمون به احتمال زیاد پایه های ترانزیستورت رو اشتباه وصل کردی . از سالم بودن ترانزیستورت مطمئنی؟ ضمناً بصورت کلی این مدار از لحاظ کنترل کردن مدار مناسبی نیست.
                علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
                ( سعدی )

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

                  نوشته اصلی توسط gorgiro
                  با سلام
                  دوستان این مدار رو روی بردبورد وصل کردم.
                  ولتاژ ورودی رو 5 ولت
                  و ولتاژ تقویتی رو یک باتری 9 ولت کتابی گذاشتم
                  واسه موتور هم یه موتور 6 ولت ساده(toy)

                  اما موتور روشن نمیشه.
                  ولتاژ خروجی نزدیک به 8 ولت هست.اما موتور روشن نمیشه.احتمالا جریان خیلی ضعیفه.
                  کسی میتونه راهنمایی کنه؟

                  دوست عزیز شما موتور رو تو کلکتور قرار بده و تست کن ببین چطوری می شه؟؟
                  به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

                  TABRIZ

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

                    سلام.نقشه ی صحیحش اینطوری هست:

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

                      نوشته اصلی توسط مرد نامرئی
                      توی شبیه ساز یا در مدار واقعی ؟
                      احتمالا پایه های ترانزیستور رو اشتباه وصل نکردید ؟
                      سلام
                      هم تو شبیه ساز پروتئوس هم در مدار واقعی کار نکرد.
                      پایه های ترانزیستور رو طبق دیتا شیت بستم.
                      برای BD139 به ترتیب بیس کلکتور امیتر هست از سمت راست.(در صورتی که از سمت غیر فلزی نگاه کنید)
                      نمی دونم چرا کار نمی کنه.
                      نوشته اصلی توسط abi92
                      سلام وقت بخیر ، ببین دوست عزیز در مداری که بستی چون موتور در مسیر جریان دیود بیس- امیتر قرار گرفته پس ولتاژ موتور حتماً به ولتاژ ورودی ارتباط داره و با کم وزیاد شدن اون ، تغییر می کنه و حداکثر ولتاژ موتور با ورودی 5 ولت می تونه حدود 4.3 ولت باشه . شما قبل از هر چیز موتور رو مستقیماً به باتری 9 ولت وصل کن و جریانش رو در این حالت اندازه گیری کن و ضمناً توی مدار هم ولتاژ دوسر موتور رو بگیر تا بهت بگم چیکار کنی. البته به قول دوستمون به احتمال زیاد پایه های ترانزیستورت رو اشتباه وصل کردی . از سالم بودن ترانزیستورت مطمئنی؟ ضمناً بصورت کلی این مدار از لحاظ کنترل کردن مدار مناسبی نیست.
                      سلام
                      یعنی تو ترانزیستور ها حداکثر ولتاژ خروجی از امیتر یا کلکتور کمتر از ولتاژ ورودی به بیس هست؟
                      با 2 تا ترانزیستور تست کردم.
                      چه مداری مناسب ابن کار هست.
                      ولتاژ دو سر موتور در مدار یا ورودی 5 ولت و ولتاژ تقویتی 9 ولت تقریبا 2 ولت هست.که تو شبیه ساز موتور آروم حرکت میکنه و در مدار واقعی اصلا حرکت نمیکنه.
                      جریان موتور+ باتری 9 ولت رو با مولتی متر نتونستم به دست بیارم.آمپر متر رو که تو مدار سری میکردم موتور روشن نمشید و رو حالت 20m آمپر عدد 04. رو نشون میداد.
                      نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی
                      سلام.نقشه ی صحیحش اینطوری هست:

                      سلام جناب مستقیمی
                      این مداری که گذاشتید کار کرد مرتب.ممنون
                      میشه بگید اشکال کار من کجا بود؟bd139 و tip122 چه فرقی دارند.چرا با اون جواب نگرفتم با اینکه این همه مثال ازش تو نت هست و همه با 139 کار کردند؟
                      بعد تو یه مدار مثلا واسه ماشین کنترلی که نیاز به 2 تا پل H داره من باید 4 تا ازین tip122 و 4 تا دیود بزارم که کلی حجم اشغال میکنه.اما تو مشین کنترلی های چینی همه رو تو یه برد با قطعات ریز جا داده.چه قطعاتی میتونم جایگزین کنم که حجم کمتر بشه؟

                      واسه پل H هم به جای bd139 ترانزیستور Tip122 بزارم و به جای bd140 چه ترانزیستور مثبتی جایگزین کنم؟
                      دیود 1n4148 رو میتونم جای 1n4001 استفاده کنم یا از 1n4007 استفاده کنم؟


                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

                        نوشته اصلی توسط TABASOOMTZ
                        می شه بگین چرا دیود جاش درسته؟؟
                        تو نقشه های H bridge اگر دیود نباشد چه قطعه ای می سوزد؟؟ ترانزیستور ها .

                        پس نتیجه می گیریم که دیود های هرز گرد برای محافظت از ترانزیستور ها با مهار جریان معکوس موتور تعبیه می شوند .

                        پس اگر نخواهیم از ترانزیستور استفاده کنیم و بخواهیم با کلید موتور را کنترل کنیم، نیازی به دیود هرز گرد نداریم.

                        حالا ما می خواهیم شکلی از ترازیستور را طراحی کنیم که جریان معکوس به آن کارساز نباشد.

                        به این مدار می رسیم:



                        پس آقای gorgiro از مدار بالا همراه با یک مقاومت کاهش جریان و موتور استفاده کرده اند.

                        پس جای دیود درست بوده ، موتور رو اشتباه وصل کرده اند.

                        موتور باید بالای ترانزیستور قرار بگیره.

                        البته مدار آقای مستقیمی کاملا درست هست . این مدار را نیز در ضمیمه مدار آقای مستقیمی به خاطر داشته باشید .



                        :smile:
                        [glow=green,2,300][b]بشر ممکن الخطاست
                        درخت هرچه پربار تر سر به زیر تر[/glow]

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

                          بازم سلام ، موتور رو مستقیماً به باتری 9 ولتی بزن ببین کار میکنه ؟ اگه جواب مثبته حتماً آمپرمترت خرابه ( شاید فیوز داخل مولتی مترت سوخته ) البته برای اندازه گیری جریان موتور باید از رنجهای بالاتر آمپرمترت مثلاً 500 میلی آمپر یا بهتره از ترمینال جریان بالا ( که معمولاً 10 آمپره ) استفاده کنی .با مدار آقای مستقیمی که کار میکنه هم جریان رو اندازه نگرفتی؟
                          توی مدار خودت که شکلش رو کشیدی چون موتور توی امیتره طبق KVL ولتاژ دوسر موتور همیشه کمتر از ورودیه اما اگه از ساختار امیتر مشترک که دوستمون آقای مستقیمی مدارشو گذاشتن استفاده کنی دیگه ولتاژ موتور به ورودی 5 ولت ارتباطی نداره و مستقل عمل می کنه و میشه هر ولتاژی که روی کلکتور هست با روشن کردن ترانزیستور بهش داد. برای روشن کردن ترانزیستورت که می خواد به عنوان کلید عمل کنه بایستی اونو اشباعش کنی در حالت اشباع باید مشخص کنی که قراره چه جریانی از ترانزیستورت که از موتور (در حالت کلی بار) هم می گذره ، عبور کنه؟ با دونستن جریان موتور در واقع جریان کلکتور و با فرض قرار داشتن ترانزیستور در مرز اشباع و فعال می تونی جریان بیس رو از رابطه ی : IB=IC/B تعیین کنی. از روی جریان بیس مقاومت بیس رو از رابطه ی: RB=(5 - 0.7)/IB محاسبه می کنی . تنها مساله ای که می مونه اینه که اگه تغذیه ی 5 ولتی که معمولاً از خروجی یه مدار دیگه میاد مثلاً از پایه ی میکروت نتونه جریان مورد نیاز بیس رو تامین کنه ترانزیستورت اشباع نمیشه و بجای اینکه مثل کلید عمل کنه مثل یک مقاومت بزرگ سری شده با موتور عمل می کنه و مانع رسیدن ولتاژ کافی به موتور میشه که نتیجه ش یا حرکت نکردن و یا حرکت ضعیف موتوره. در این حالت باید جریان خروجی میکرو قبل از رسیدن به ترانزیستورت یکبار تقویت بشه که می تونی از یه ترانزیستور کوچیک تر مثل 2N3904 یا BC337 و ... استفاده کنی یا از یک ترانزیستور دارلینگتون مثل TIP122 که دوستمون استفاده کردن کمک بگیری. البته این ترانزیستور توی جریانهای بالا تلفات ولتاژ و توانش زیاده ( حدود 2.5 ولت طبق دیتاشیتش ) که باعث داغ شدن بیش از حد و نیاز به هیت سینک بزرگتر میشه.
                          اون مدارایی که با BD139 توی اینترنت یا هر جایی دیدی درست کار میکنن مشروط به اینکه جریان بیس رو تامین کنی و جریان موتورت از 1.5 آمپر بیشتر نباشه.موفق باشی.
                          علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
                          ( سعدی )

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

                            و نقشه های H bridge اگر دیود نباشد چه قطعه ای می سوزد؟؟ ترانزیستور ها .

                            پس نتیجه می گیریم که دیود های هرز گرد برای محافظت از ترانزیستور ها با مهار جریان معکوس موتور تعبیه می شوند .

                            پس اگر نخواهیم از ترانزیستور استفاده کنیم و بخواهیم با کلید موتور را کنترل کنیم، نیازی به دیود هرز گرد نداریم.
                            ببین دوست عزیز فلسفه ی استفاده از دیود هرز گرد جلوگیری از ولتاژ القایی موتوره که موقع خاموش شدن بوجود میاد و می تونه از قطعه ای که قراره خاموش بشه به زور جریان عبور بده بنابراین حتی اگه از کلید هم استفاده کنی درسته که مثل ترانزیستور نیست وظاهراً اتفاق خاصی براش نمیفته اما در واقعیت هر بار که کلید قطع میکنه ولتاژ القایی موتور باعث جرقه زدن بین اتصالات داخل کلید شده که این امر در دراز مدت باعث خورده شدن کنتاکتهای کلید و نهایتاً خرابی اون میشه. پس اگه از کلید یا هر المان دیگه ای هم که برای قطع و وصل جریان موتور ( در حالت کلی بار سلفی ) استفاده می کنی بایستی از دیود هرز گرد ( محافظ ) کمک بگیری.
                            ضمناً برای این مدار طرز قرارگرفتن دیو د هرزگرد فقط اون جوری که آقای مستقیی کشیدن درسته و در سایر حالات که شما و دوستان گفتید وجود دیود تقریباً بی فایده است. موفق باشی
                            علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
                            ( سعدی )

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : پاسخ : مشکل در یک مدار ساده

                              نوشته اصلی توسط امیر حسین بیگدلی
                              تو نقشه های H bridge اگر دیود نباشد چه قطعه ای می سوزد؟؟ ترانزیستور ها .

                              پس نتیجه می گیریم که دیود های هرز گرد برای محافظت از ترانزیستور ها با مهار جریان معکوس موتور تعبیه می شوند .

                              .
                              .
                              .
                              سلام
                              موتور رو بالای بالای ترانزیستور هم که نصب کردم باز هم با BD 139 جواب نگرفتم.مشکل از نوع ترانزیستور بوده.
                              نوشته اصلی توسط abi92
                              بازم سلام ، موتور رو مستقیماً به باتری 9 ولتی بزن ببین کار میکنه ؟ اگه جواب مثبته حتماً آمپرمترت خرابه ( شاید فیوز داخل مولتی مترت سوخته ) البته برای اندازه گیری جریان موتور باید از رنجهای بالاتر آمپرمترت مثلاً 500 میلی آمپر یا بهتره از ترمینال جریان بالا ( که معمولاً 10 آمپره ) استفاده کنی .با مدار آقای مستقیمی که کار میکنه هم جریان رو اندازه نگرفتی؟
                              توی مدار خودت که شکلش رو کشیدی چون موتور توی امیتره طبق KVL ولتاژ دوسر موتور همیشه کمتر از ورودیه اما اگه از ساختار امیتر مشترک که دوستمون آقای مستقیمی مدارشو گذاشتن استفاده کنی دیگه ولتاژ موتور به ورودی 5 ولت ارتباطی نداره و مستقل عمل می کنه و میشه هر ولتاژی که روی کلکتور هست با روشن کردن ترانزیستور بهش داد. برای روشن کردن ترانزیستورت که می خواد به عنوان کلید عمل کنه بایستی اونو اشباعش کنی در حالت اشباع باید مشخص کنی که قراره چه جریانی از ترانزیستورت که از موتور (در حالت کلی بار) هم می گذره ، عبور کنه؟ با دونستن جریان موتور در واقع جریان کلکتور و با فرض قرار داشتن ترانزیستور در مرز اشباع و فعال می تونی جریان بیس رو از رابطه ی : IB=IC/B تعیین کنی. از روی جریان بیس مقاومت بیس رو از رابطه ی: RB=(5 - 0.7)/IB محاسبه می کنی . تنها مساله ای که می مونه اینه که اگه تغذیه ی 5 ولتی که معمولاً از خروجی یه مدار دیگه میاد مثلاً از پایه ی میکروت نتونه جریان مورد نیاز بیس رو تامین کنه ترانزیستورت اشباع نمیشه و بجای اینکه مثل کلید عمل کنه مثل یک مقاومت بزرگ سری شده با موتور عمل می کنه و مانع رسیدن ولتاژ کافی به موتور میشه که نتیجه ش یا حرکت نکردن و یا حرکت ضعیف موتوره. در این حالت باید جریان خروجی میکرو قبل از رسیدن به ترانزیستورت یکبار تقویت بشه که می تونی از یه ترانزیستور کوچیک تر مثل 2N3904 یا BC337 و ... استفاده کنی یا از یک ترانزیستور دارلینگتون مثل TIP122 که دوستمون استفاده کردن کمک بگیری. البته این ترانزیستور توی جریانهای بالا تلفات ولتاژ و توانش زیاده ( حدود 2.5 ولت طبق دیتاشیتش ) که باعث داغ شدن بیش از حد و نیاز به هیت سینک بزرگتر میشه.
                              اون مدارایی که با BD139 توی اینترنت یا هر جایی دیدی درست کار میکنن مشروط به اینکه جریان بیس رو تامین کنی و جریان موتورت از 1.5 آمپر بیشتر نباشه.موفق باشی.
                              آقا ممنون از توضیحاتتتون.لطف کردید
                              در مورد آمپر متر هیچ جریانی رو نشون نمیده.یعنی وقتی که تو مدار سری میکنم آمپر مترو اصلا مدار عمل نمیکنه.باید یه آمپرمتر بهتر بگیرم.
                              ساختار امیتر مشترک به چه حالتی میگن؟امیتر چه طور مشترک میشه؟
                              من تو شبیه ساز 5 ولت رو به عنوان ورودی دادم به bd139 و کار نکرد.در مدار واقعی هم روی برد بورد به bd139 ولتاژ (5ولت) رو با هر جریانی دادم( از 50 میلی تا 1 آمپر) کار نکرد.فقط با ترانزیستور tip122 جواب گرفتم.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X