اگه از اسید خوشت نمیاد میتونی یه کاری کنی. مدارت رو با کامپیوتر بکشی به طوری که قسمتهای مسی اضافه ای که اون وسط می مونه حذف نشه ولی بین اونا و خطوط PCB فاصله ای به اندازه یک خط باشه . در حقیقت قسمتی که باید حذف بشه فقط همین شبه خطوط باشه. بعد میری یه جایی که برش لیزری میدن بگی اون خطوط مسی رو برات حذف کنه. اگه درک نکردی چی میگم بگو برات عکسشو بذارم.
دلا یاران سه قسمند ار بدانی
زبانی اند و نانی اند و جانی
به نانی نان بده از در برانش
محبت کن به یاران زبانی
و لیکن یار جانی را به دست آر
به جانش جان بده تا می توانی
با سلام
اگر منظورت جایگزین شمیایی برای اسید معروف مدارسازی FeCl3 است به نظرم این روشآها وجود دارند:
۱. محلول پرسولفات آمونیوم
۲. محلول پرسولفات سدیم
۳. محلول حاوی اسید هیدروکلریدریک و آب اکسیژنه
۴. الکترولیز قسمتآهای پوشانیده نشده (منظورم قسمتآهای مسی بورد است که جوهر یا مواد مشابه ندارند و مستقیما با محلول در تماس هستند) در محلول آب نمک
۵. الکترولیز در محلول اسید سولفوریک
۶. محلول اسید سولفورک و آب اکسیژنه که معروف به پیرانا (Piranah) است. البته به نظر فوقآالعاده خطری میاد و نمیآدونم کسی مستقیما برای درست کردن بورد مدار چاپی از این محلول استفاده میآکنه یا نه؟
۷. (نمیآدونم دقیقا به این یکی چیآ گفته میآشود) محلول شامل یونآهای Cu+ در اسید هیدروکلریدریک که از حل کردن اکسید مس یا CuCl2 و یا خود مس در اسید و سپس تبدیل یونآهای cu++ حل شده به یون cu+ با اضافه کردن کمی اکسید کننده (مانند آب اکسیژنه) و یا دمیدن اکسیژن (یا همون هوای در دسترس) در آن به دست میآآید (عجب جمله بلندی!). جالبی این روش در این است که مواد تشکیل دهنده این محلول به جز اسید مصرف نمیآشوند و در هر بار درست کردن بورد کافی است کمی هوا و اسید به محلول اضافه شود
روش معمول غیر شمیایی هم حکاکی بورد به کمک CNC است. به این معنی که قسمتآهایی که قرار نیست مس داشته آباشند، از سطح مس به کمک یک ابزار شبیه مته کنده میآشنود. البته دقت کنید که در این روش بورد به صورت خاصی طراحی میآشود که فقط قسمتآهای محدودی از مس نیاز به کنده شدن داشته باشد.
من دوست دارم آزاد فکر کنم، نرمآافزارآ و سختآافزارهای آزاد را به کار ببرم و اگر توانستم نرمآافزار، سختآافزار و محتوای آزاد درست کنم!
در مورد الکترولیز آیا زمان زیادی مصرف نمی شود؟ در ضمن این کار صورت گرفته است یا نه؟ برای لایه های پوشانیده شده ازجوهر مشکل بوجود نمی یاد؟دوست عزیز مقاله یا لینکی در این مورد دارید لطفا در پست قرار دهید باتشکر.
تصاویر زیر مربوط به ماده ای است که برای چاپ فیبر استفاده شده آیا این ماده در دسترس اس؟
در مورد الکترولیز آیا زمان زیادی مصرف نمی شود؟ در ضمن این کار صورت گرفته است یا نه؟ برای لایه های پوشانیده شده ازجوهر مشکل بوجود نمی یاد؟دوست عزیز مقاله یا لینکی در این مورد دارید لطفا در پست قرار دهید باتشکر.
تصاویر زیر مربوط به مادهَ است که برای چاپ فیبر استفاده شده آیا این ماده در دسترس اس؟
با سلام
اون روش الکترولیز به نظر خیلی جالب نمیآآید ولی اگر علاقه مند هستید لینکش اینه:
http://www.instructables.com/id/The-Saltwater-etch-process/
من دوست دارم آزاد فکر کنم، نرمآافزارآ و سختآافزارهای آزاد را به کار ببرم و اگر توانستم نرمآافزار، سختآافزار و محتوای آزاد درست کنم!
تصاویر زیر مربوط به مادهَ است که برای چاپ فیبر استفاده شده آیا این ماده در دسترس اس؟
با سلام
من یکم با بعضی از موادی که در پست قبلی گفتم کار کردهآام تجربیات مختصر خودم رو اینجا میآنویسم امیدوارم برای دوستان بتونه مفید باشه:
۱. اسید مخصوص مدارچاپی FeCl3 :
این ماده یه روش کلاسیک برای ساخت بورد هست.
مزایا: همهآجا در دسترس است.
قیمت به نسبت مناسبی دارد حدود کیلویی ۳ هزارتومان
سرعت حل کردن مناسبی دارد
در دمای معمولی هم کار میآکند
معایب: اگر روی سطوح بریزد لکهآهای زرد رنگ غیر قابل پاک کردن به جا میآگزارد به همین علت امکان استفاده در آشپزخانه را ندارد!!
محلول شفاف نیست و امکان دیدن بورد در آن وجود ندارد
۲. آمونیم پرسولفات این ماده به نظرم تمیزترین و زیباترین روش است.
مزایا: کثیف کاریآهای اسید مدار چایی را ندارد (من این روش را روی گاز آشپزخونه و در ظرف پیرکس انجام میآدادم!!)
محلول شفاف است.
معایب:قیمت نسبتا بالاتری دارد حدود ۴ هزارتومان در هر کیلو
تا آنجایی که میآدانم فقط در جاهایی که مواد شیمیایی میآفروشند قابل دسترس است. در تهران ناصر خسرو بورس مواد شمیایی
سرعت حل کردن کمی دارد.
جوهر ماژیک را حل میآکند. یعنی اگر در جایی از مدارتون ماژیک کشیده باشید امونیم آن را خراب میآکند.
در دمای معمول کار نمیآکند و باید حتما دمای محلول را حدود ۵۰ درجه گرم کرد.
۳. اسید هیدروکلریدریک و آب اکسیژنه
این روش هم به نسبت تمیز و سریع است.
مزایا: محلول شفاف است.
سرعت حل بالا است (تجربه من برای یک محلول تقریبا غلیظ حل یک بورد ۶*۱۲ حدود ۲ دقیقه)
بر خلاف امونیوم ماژیک را خراب نمیآکند.
در دمای معمول اتاق هم به خوبی کار میآکند.
قیمت مناسبی دارد. هر لیتر از این محلول حدود ۱۲۰۰ تومان قیمت دارد. اسید HCL صنعتی ۳۱٪ هر لیتر حدود ۱۲۰۰ تومان و همچنین آب اکسیژنه ۳۰٪ هم حدود ۱۳۰۰ تومان قیمت دارد که محلول ۱:۱ آن حدود ۱۲۰۰ تومان میآشود.
به جای اسید صنعتی میآتوان از جوهر نمک که همه جا در دسترس است نیز استفاده کرد (دقت کنید که بعضی از جوهر نمکآها که محلول خیلی شفافی ندارن مناسب نیستند)
معایب:
از مواد به نسبت خطرناکی در این روش استفاده میآشود
مواد اولیه در همه جا پیدا نمیآشود. حداقل آب اکسیژنه را فقط در مواد شمیایی فروشی در درسترس است (یکی از دوستان گفته بود که از پودر لکه بر اکسیژنه سفید هم میآتوان استفاده کرد).
هنگام استفاده از مواد در غلظت بالا کف و گازهای فراوانی تولید میآشود.
۳. روشآهای مبتنی بر الکترولیز
من به شخصه تجربه ای در این زمینه ندارم ولی فکر کنم این روش خیلی مناسب نباشه مخصوصا برای مدارهایی که کمی بزرگ هستند چون باید سطوح مسی که قرار است در محلول حل شوند همه از نظر الکتریکی به هم متصل باشند که معمولا بعد کمی حل شدن این اتصال از بین میآرود.
۴. محلول حاوی Cu+ (کلرید مس)
این روش خیلی جالبه! ولی هنوز تجربه زیادی باهاش ندارم
مزایا:
محلول هیچگاه از بین نمیآرود و فقط کافی است که هر دفعه در آن کمی اسد ریخت و هوا به داخل آن دمید.
نیاز نیست محلول را هر دفعه دور بریزیم و به محیط زیست صدمه بزنیم معایب:
محلول شفاف نیست.
سرعت آن کمتر از اسید و آب اکسیژنه است.
کنترل دقیق محلول (حمام) به نسبت پیچیده است و نیاز به اندازهآگیری PH و وزن مخصوص دارد (البته میآتوان الا بختکی هم جلو رفت کاری که فعلا من دارم میآکنم!)
ساخت و راه اندازی اولیه حمام مشکل است.
http://members.optusnet.com.au/~eseychell/PCB/etching_CuCl/index.html
http://www.smallsolar.org/workshop/etchant/index.htm
من دوست دارم آزاد فکر کنم، نرمآافزارآ و سختآافزارهای آزاد را به کار ببرم و اگر توانستم نرمآافزار، سختآافزار و محتوای آزاد درست کنم!
با سلام
من یکم با بعضی از موادی که در پست قبلی گفتم کار کردهآام تجربیات مختصر خودم رو اینجا میآنویسم امیدوارم برای دوستان بتونه مفید باشه:
۱. اسید مخصوص مدارچاپی FeCl3 :
این ماده یه روش کلاسیک برای ساخت بورد هست.
مزایا: همهآجا در دسترس است.
قیمت به نسبت مناسبی دارد حدود کیلویی ۳ هزارتومان
سرعت حل کردن مناسبی دارد
در دمای معمولی هم کار میآکند
معایب: اگر روی سطوح بریزد لکهآهای زرد رنگ غیر قابل پاک کردن به جا میآگزارد به همین علت امکان استفاده در آشپزخانه را ندارد!!
محلول شفاف نیست و امکان دیدن بورد در آن وجود ندارد
۲. آمونیم پرسولفات این ماده به نظرم تمیزترین و زیباترین روش است.
مزایا: کثیف کاریآهای اسید مدار چایی را ندارد (من این روش را روی گاز آشپزخونه و در ظرف پیرکس انجام میآدادم!!)
محلول شفاف است.
معایب:قیمت نسبتا بالاتری دارد حدود ۴ هزارتومان در هر کیلو
تا آنجایی که میآدانم فقط در جاهایی که مواد شیمیایی میآفروشند قابل دسترس است. در تهران ناصر خسرو بورس مواد شمیایی
سرعت حل کردن کمی دارد.
جوهر ماژیک را حل میآکند. یعنی اگر در جایی از مدارتون ماژیک کشیده باشید امونیم آن را خراب میآکند.
در دمای معمول کار نمیآکند و باید حتما دمای محلول را حدود ۵۰ درجه گرم کرد.
۳. اسید هیدروکلریدریک و آب اکسیژنه
این روش هم به نسبت تمیز و سریع است.
مزایا: محلول شفاف است.
سرعت حل بالا است (تجربه من برای یک محلول تقریبا غلیظ حل یک بورد ۶*۱۲ حدود ۲ دقیقه)
بر خلاف امونیوم ماژیک را خراب نمیآکند.
در دمای معمول اتاق هم به خوبی کار میآکند.
قیمت مناسبی دارد. هر لیتر از این محلول حدود ۱۲۰۰ تومان قیمت دارد. اسید HCL صنعتی ۳۱٪ هر لیتر حدود ۱۲۰۰ تومان و همچنین آب اکسیژنه ۳۰٪ هم حدود ۱۳۰۰ تومان قیمت دارد که محلول ۱:۱ آن حدود ۱۲۰۰ تومان میآشود.
به جای اسید صنعتی میآتوان از جوهر نمک که همه جا در دسترس است نیز استفاده کرد (دقت کنید که بعضی از جوهر نمکآها که محلول خیلی شفافی ندارن مناسب نیستند)
معایب:
از مواد به نسبت خطرناکی در این روش استفاده میآشود
مواد اولیه در همه جا پیدا نمیآشود. حداقل آب اکسیژنه را فقط در مواد شمیایی فروشی در درسترس است (یکی از دوستان گفته بود که از پودر لکه بر اکسیژنه سفید هم میآتوان استفاده کرد).
هنگام استفاده از مواد در غلظت بالا کف و گازهای فراوانی تولید میآشود.
۳. روشآهای مبتنی بر الکترولیز
من به شخصه تجربه ای در این زمینه ندارم ولی فکر کنم این روش خیلی مناسب نباشه مخصوصا برای مدارهایی که کمی بزرگ هستند چون باید سطوح مسی که قرار است در محلول حل شوند همه از نظر الکتریکی به هم متصل باشند که معمولا بعد کمی حل شدن این اتصال از بین میآرود.
۴. محلول حاوی Cu+ (کلرید مس)
این روش خیلی جالبه! ولی هنوز تجربه زیادی باهاش ندارم
مزایا:
محلول هیچگاه از بین نمیآرود و فقط کافی است که هر دفعه در آن کمی اسد ریخت و هوا به داخل آن دمید.
نیاز نیست محلول را هر دفعه دور بریزیم و به محیط زیست صدمه بزنیم معایب:
محلول شفاف نیست.
سرعت آن کمتر از اسید و آب اکسیژنه است.
کنترل دقیق محلول (حمام) به نسبت پیچیده است و نیاز به اندازهآگیری PH و وزن مخصوص دارد (البته میآتوان الا بختکی هم جلو رفت کاری که فعلا من دارم میآکنم!)
ساخت و راه اندازی اولیه حمام مشکل است.
http://members.optusnet.com.au/~eseychell/PCB/etching_CuCl/index.html
http://www.smallsolar.org/workshop/etchant/index.htm
آقای مانیان تبریک میگم :applause:
خیلی کامل و دقیق توضیح دادید. من واقعا حرف دیگه ای ندارم که بزنم. همچی تو این تاپیک درباره خوردگی مس گفته شده. حالا اگه چیز بیشتری گیرم اومد حتما اینجا قرار میدم
سلام دوستان
من با استفاده از یک پرینتر روی فیبر مدار چاپی چاپ میکنم و رنگ رو با استفاده از هیتر خشک میکنم اما وقتی داخل اسید میندازم بعد از چند دقیقه رنگ های روی فیبر از بین میره...
اما من در فیلم هایی که در اینترنت دیدم بعد از خشک کردن داخل اسید میندازن و مدار چاپی اونها خیلی تمیز در می یاد دوستان فکر میکنید مشکل کار من کجاست؟
فقط توی پرینتر تغییرات دادید؟ یا نوع جوهر رو هم عوض کردید؟
اگه تو طرح های خارجی هم نگاه کنید معمولا از جوهر مخصوصی استفاده میکنند و با جوهر عادی نمیتونید همچین کاری بکنید و توی اب حل میشه جوهر ...
با سپاس
توی جوهرش تغییری ایجاد نکردم
آیا میدونید جوهر مخصوص اون چیه ؟
چون من به این مشکل برخورد کردم که وقتی داخل اسید قرارش میدم رنگش از بین میره؟
با تشکر و سپاس
دقیقا نمیدونم
ولی قبلا بحث هایی در انجمن شده بگردید پیدا میکنید
اونطور که از اون بحث میشد فهمید یک نوع جوهر ضد اب بود که فقط هم توسط اپسون تولید میشد ...
البته مثل اینکه جوهر نقره هم وجود داره که میشه باهاش مستقیم روی اجسام نارسانا فیبر رو چاپ کرد
با سپاس
دیدگاه