ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 15
  1. #1
    2007/02/18
    مشهد
    2,514
    223

    حالت ژنراتوری در موتور القایی

    با سلام خدمت همه دوستان
    یه سوال ساده ؟
    در یک موتور القایی قفس سنجابی اگه شافت موتور توسط یک محرک شروع به گردش کنه ( با هر دوری حتی بالاتر از دور نامی ) آیا این موتور می تونه تبدیل به ژنراتور بشه و برق تولید کنه
    با این توضیح که موتور به برق شهر متصله و در حال کار کردن ه

    پیشاپیش از پاسخ و راهنمایی تون تشکر می کنم


    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن
  2. #2
    2008/09/26
    1,405
    30

    پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

    خیر مثل اینکه موضوع جدیه !!! چون ارسال قبلیم خودجوش پاک شد!!!

    تا اونجاییکه به ما گفتن :biggrin: لزوم القای جریان در سیمپیچها اینه که خطوط نیرو همدیگه رو قطع کنن و از اونجایی که روتور قفس سنجابی آلومینیوم هستش و مغناطیس پایداری نیست فکر کنم نشه :biggrin:
    اگر هم بشه به نظرم جریان بسیار پایینی داشته باشه

    درد من تنهایی نیست؛ بلكه مرگ ملتی است كه گدایی را قناعت، بی‏عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حكمت خداوند می‏ نامند! "گاندی"

    به دلیل وجود برخی مشکلات و بی احترامی ها این اکانت رو غیر فعال کردم. همیشه سر بلند باشید.
    بدرود . . .
  3. #3
    2007/02/18
    مشهد
    2,514
    223

    پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

    نقل قول نوشته اصلی توسط وحید نصیری
    خیر مثل اینکه موضوع جدیه !!! چون ارسال قبلیم خودجوش پاک شد!!!

    تا اونجاییکه به ما گفتن :biggrin: لزوم القای جریان در سیمپیچها اینه که خطوط نیرو همدیگه رو قطع کنن و از اونجایی که روتور قفس سنجابی آلومینیوم هستش و مغناطیس پایداری نیست فکر کنم نشه :biggrin:
    اگر هم بشه به نظرم جریان بسیار پایینی داشته باشه

    ممنون از پاسختون
    یه تغییر کوچیک در متن سوال دادم



    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن
  4. #4
    2013/08/26
    بوشهر
    1,262
    402

    پاسخ : حالت ژنراتوري در موتور القايي

    من که عملا اين آزمايش رو انجام دادم اصلا برق توليد نميکنه خيلي نا اميد کننده است. از ظاهر موتور هم معلومه چون هيچ آهنربايي در موتور وجود نداره که جريان رو در سيم پيچ ايجاد کنه.تو اين موتور هاي القاي قفس روتور توسط جريان الکتريکي استاتور تامين ميشه. پس براي توليد برق هم بايد جريان را تو قفس ايجاد کنيم.در کل فکر کنم بايد يه بوبين مثل آلترناتور ماشين به جاي روتور سنجابي قرار بگيره که به وسيله جاروبک تغذيه بشه و با چرخش برق در استاتور ايجاد بشه
    تو ويکي هم اينجوري نوشته:
    ماشين القايي ميآ*تواند به عنوان يک مولد نيز به کار گرفته شود اما به شرطي که نوعي منبع (خازن يا ماشين سنکرون) توان رآکتيو مورد نياز ماشين را تامين کند. اگر يک مولد القايي به تنهايي کار کند مشکلات جدي در رگولاسيون ولتاژ خواهد داشت ولي وقتي موازي با يک سيستم قدرت بزرگ باشد، سيستم قدرت ميآ*تواند ولتاژ ماشين را کنترل نمايد.
    لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.
  5. #5
    2013/08/26
    بوشهر
    1,262
    402

    پاسخ : حالت ژنراتوري در موتور القايي

    ببخشيد من هم زمان با شما ارسال کردم پس با اين صورت داستان متفاوته :mrgreen:
    پست قبلیم رو نادید بگیرید
    لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.
  6. #6
    2011/08/07
    اصفهان
    977
    70

    پاسخ : حالت ژنراتوري در موتور القايي

    نقل قول نوشته اصلی توسط وحيد نصيري
    خير مثل اينکه موضوع جديه !!! چون ارسال قبليم خودجوش پاک شد!!!

    تا اونجاييکه به ما گفتن :biggrin: لزوم القاي جريان در سيمپيچها اينه که خطوط نيرو همديگه رو قطع کنن و از اونجايي که روتور قفس سنجابي آلومينيوم هستش و مغناطيس پايداري نيست فکر کنم نشه :biggrin:
    اگر هم بشه به نظرم جريان بسيار پاييني داشته باشه

    صحبت شما کاملا درسته
    توي موتور هاي آ-سنکرون يا قفس سنجابي به دليل عدم وجود نيروي مغناطيسي به صورت ژنراتور عمل نميکنه و درصورتي که با سرعت زياد بچرخه يه جريان و ولتاژ ناچيزي توي خروجي ظاهر ميشه ولي اگر موتوري که با اعمال ولتاژ دز حرکت باشه و يه عامل خارجي سعي داسته سرعت چرخش رو بيشتر سرعت چرخش موتور بالا ببره
    موتور به منبع جريان تزريق ميکنه اين مسئله توي درايوهاي اينورتري وقتي موتور توي حالت ترمز هست اتفاق ميفته و باعث افزايش ولتاژ توي لينک DC ميشه
    البته من رشتم کنترل هست و نميتونم 100 درصد اتمينان داشته باشم ولی این رو توی درایوها دیدم که به خاطر تلف کردن انرژی که موتور پس میده از مقاومت توان بالا استفاده میکننئ.
  7. #7
    2008/09/26
    1,405
    30

    پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید باقرانی
    ممنون از پاسختون
    یه تغییر کوچیک در متن سوال دادم

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید باقرانی
    با این توضیح که موتور به برق شهر متصله و در حال کار کردن ه
    :biggrin:
    در این باره یکی از اساتید قدیما میگفت بجای حالت ژنراتوری حالت ترمز ایجاد میشه و از این خاصیت (یا مشابهش) توی توربین های بادی برای کنترل سرعت استفاده میشه(ما که مفهومش رو نفهمیدیم، یا به عبارتی خوب مفهوم رو نرسوند اما شاید بدرد بخوره :biggrin: )
    درد من تنهایی نیست؛ بلكه مرگ ملتی است كه گدایی را قناعت، بی‏عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حكمت خداوند می‏ نامند! "گاندی"

    به دلیل وجود برخی مشکلات و بی احترامی ها این اکانت رو غیر فعال کردم. همیشه سر بلند باشید.
    بدرود . . .
  8. #8
    2013/08/26
    553
    32

    پاسخ : حالت ژنراتوري در موتور القايي

    ماشين هاي القايي هم حالت موتوري دارن هم زنراتوري.موتور رتور قفسي که به برق وصل شده و کار ميکنه رو اگه با سرعت بيشتري بچرخونيم حالت زنراتوريش هست .ولي من تست و مقايسه با ماشين هاي dc نکردم.
    قبل از دويدن بايد راه رفتن ياد گرفت.
  9. #9
    2010/05/09
    930
    40

    پاسخ : حالت ژنراتوري در موتور القايي

    سلام

    موضوع ترمز:

    نمودار "گشتاور بر حسب دور موتور القايي آسنکرون" ، در سرعت سنکرون به گشتاور صفر مي رسد. ( سرعتي که کمي بيش از سرعت نامي است )

    و اگر روتور را با سرعت بيش از سنکرون بچرخانيم، نمودار گشتاور منفي مي شود.

    در نتيجه:

    براي ايجاد حالت ترمز در موتور القايي آسنکرون، مي توان با کمک منبع سه فاز متغير، فرکانس را به کمتر از معادل سنکرون کاهش داد

    تا گشتاور منفي توليد شود و به صورت مستمر فرکانس را به سمت صفر برد.

    ================================================== =======================

    آيا با اين روش، توان از روتور به استاتور و از آن منبع بازگشت مي کند؟ و آيا مي تواند آن را به شبکه تحوبل دهد؟

    جواب:

    بله:

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت




    درود
    گشتی در لاله زار
    http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

    http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141
  10. #10
    2007/12/25
    زنجان
    558
    27

    پاسخ : حالت ژنراتوري در موتور القايي

    با سلام خدمت دوستان عزيز
    با اجازتون منم نظرم رو مي گم
    عامل توليد انرژي الکترکي در ماشين هاي الکتريکي قطع ميدان هاي مغناطيسسي توسط يک رسانا هستش
    يعني توليد انرژي الکترکي نياز به يک انرژي مکانيکي داره که سبب حرکت و جابه جايي يک رسانا بشه که اين رسانا ميدان هاي مغناطيسي رو قطع کنه
    براي تحليل اين موضوع چند حالت از عملکرد ماشين آسنکرون رو بحث مي کنم
    1- راه اندازي ماشين آسنکرون :
    در اين حالن سرعت روتور صفره و فرکانس جريان استاتور 50 هرتزه که در اين حالت ماشين مثل يه ترانس هسته باز عمل مي کنه و جرياني با فرکانس
    50 هرتز از روتور عبور مي کنه
    2- دور نامي ماشين آسنکرون
    در اين حالت روتور با سرعتي در راستاي کاهش فرکانس جريان عبوري از خودش به چرخش در مي آد به طوري که فرکانس جريان عبوري از روتور بسيار کم و نزديک به
    صفر هستش که اگر اين دور به دور سنکرون برسه ديگه جرياني از روتور عبور نمي کنه و به قول دوستمون گشتاور صفر ميشه
    ( يک توضيح تکميلي براي دور سنکرون : در دور سنکرون قطب N روتور همواره روبرو قطبS استاتور و قطبS روتور همواره رو بروي قطب N استاتوره که در اين
    حالت آهنگ تغييرا ت فوران روتور به صفر مي رسه و هيچ جريان در روتور القا نميشه)
    3- افزايش دور موتور آسنکرون به بيش از دور سنکرون سبب چي ميشه ؟
    اين امر سبب ميشه که دوباره در روتور جريان القاء بشه چون آهنگ تغييرات فوران نسبت به زمان در روتور هر چه از سرعت سنکرون فاصله بگيريم بيشتر ميشه!!!
    و در اين حالت انرژي به شبکه تزريق خواهد شد!!!
    اما اين انرژي به چه شکلي هستش و اثراتش چيه ؟
    دوستامون گفتن اثر اين افزايش دور به صورت ترمز ظاهر ميشه...
    اين حرف تا حدي درست هستش چون فرکانس و شکل موج انرژي تزريق شده به شبکه اصلا مناسب نيست و همواره اين انرژي ها در تقابل هستن!!!
    در کل بنا به چند دليل اين کار سبب آسيب رسيدن به موتور آسنکرون ميشه
    1- عامل ايجاد مغناطيسي در روتور اتصال کوتاه هستش که اين تلفات رو به شدت در حالت مولدي افزايش ميده
    2-ساختار ژنراتوري ناپايدار خواهد بود زير در افزايش دور به بيش از دور سنکرون يعني ناسازگاري کامل با شبکه
    3- جريان مولدي که به شبکه تزريق خواهد شد يک جريان هارمونيکي بدون نظم و فرکانس منظم خواهد بود.
    4- در نهايت هسته نيز به اشباع خواهد رفت.
    موفق باشين
    هر كجا هستم، باشم / آسمان مال من است / پنجره فكر هوا عشق زمين مال من است ...
    بعضي وقت ها آدما طوري مي بينن که نمي بينن، بعضي وقت ها طوري مي بينن که اشتباه مي بينن، بعضي وقت ها مي بينن ولي سعي مي کنن مثل ديگران ببينن، ولي موفق اون کسي که سعي مي کنه متفاوت و قشنگ ببينه.
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 15

موضوعات مشابه

  1. راهنمایی در مورد حالت ژنراتوری رفتن اینورتر
    توسط hamid256 در انجمن الكترونيك صنعتی
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: 2014/06/28, 15:52
  2. روش های کنترل دور موتور القایی
    توسط pirmard5458 در انجمن الكترونيك صنعتی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2011/10/12, 22:12
  3. emf القایی در موتور
    توسط درود در انجمن مفاهیم پایه برق و الکترونیک
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 2009/09/21, 19:03
  4. ساخت کنترل دور موتور القایی
    توسط golgolak در انجمن كنترل صنعتي
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2008/09/28, 00:05
  5. استاتور و روتور موتور القایی
    توسط shahramkh59 در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2007/12/06, 22:58

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •