اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

حالت ژنراتوری در موتور القایی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    حالت ژنراتوری در موتور القایی

    با سلام خدمت همه دوستان
    یه سوال ساده ؟
    در یک موتور القایی قفس سنجابی اگه شافت موتور توسط یک محرک شروع به گردش کنه ( با هر دوری حتی بالاتر از دور نامی ) آیا این موتور می تونه تبدیل به ژنراتور بشه و برق تولید کنه
    با این توضیح که موتور به برق شهر متصله و در حال کار کردن ه

    پیشاپیش از پاسخ و راهنمایی تون تشکر می کنم


    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

    #2
    پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

    خیر مثل اینکه موضوع جدیه !!! چون ارسال قبلیم خودجوش پاک شد!!!

    تا اونجاییکه به ما گفتن :biggrin: لزوم القای جریان در سیمپیچها اینه که خطوط نیرو همدیگه رو قطع کنن و از اونجایی که روتور قفس سنجابی آلومینیوم هستش و مغناطیس پایداری نیست فکر کنم نشه :biggrin:
    اگر هم بشه به نظرم جریان بسیار پایینی داشته باشه

    درد من تنهایی نیست؛ بلكه مرگ ملتی است كه گدایی را قناعت، بی‏عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حكمت خداوند می‏ نامند! "گاندی"

    به دلیل وجود برخی مشکلات و بی احترامی ها این اکانت رو غیر فعال کردم. همیشه سر بلند باشید.
    بدرود . . .

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

      نوشته اصلی توسط وحید نصیری
      خیر مثل اینکه موضوع جدیه !!! چون ارسال قبلیم خودجوش پاک شد!!!

      تا اونجاییکه به ما گفتن :biggrin: لزوم القای جریان در سیمپیچها اینه که خطوط نیرو همدیگه رو قطع کنن و از اونجایی که روتور قفس سنجابی آلومینیوم هستش و مغناطیس پایداری نیست فکر کنم نشه :biggrin:
      اگر هم بشه به نظرم جریان بسیار پایینی داشته باشه

      ممنون از پاسختون
      یه تغییر کوچیک در متن سوال دادم



      اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

        من که عملا این آزمایش رو انجام دادم اصلا برق تولید نمیکنه خیلی نا امید کننده است. از ظاهر موتور هم معلومه چون هیچ آهنربایی در موتور وجود نداره که جریان رو در سیم پیچ ایجاد کنه.تو این موتور های القای قفس روتور توسط جریان الکتریکی استاتور تامین میشه. پس برای تولید برق هم باید جریان را تو قفس ایجاد کنیم.در کل فکر کنم باید یه بوبین مثل آلترناتور ماشین به جای روتور سنجابی قرار بگیره که به وسیله جاروبک تغذیه بشه و با چرخش برق در استاتور ایجاد بشه
        تو ویکی هم اینجوری نوشته:
        ماشین القایی میآ‌تواند به عنوان یک مولد نیز به کار گرفته شود اما به شرطی که نوعی منبع (خازن یا ماشین سنکرون) توان رآکتیو مورد نیاز ماشین را تامین کند. اگر یک مولد القایی به تنهایی کار کند مشکلات جدی در رگولاسیون ولتاژ خواهد داشت ولی وقتی موازی با یک سیستم قدرت بزرگ باشد، سیستم قدرت میآ‌تواند ولتاژ ماشین را کنترل نماید.
        لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

          ببخشید من هم زمان با شما ارسال کردم پس با این صورت داستان متفاوته :mrgreen:
          پست قبلیم رو نادید بگیرید
          لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

            نوشته اصلی توسط وحید نصیری
            خیر مثل اینکه موضوع جدیه !!! چون ارسال قبلیم خودجوش پاک شد!!!

            تا اونجاییکه به ما گفتن :biggrin: لزوم القای جریان در سیمپیچها اینه که خطوط نیرو همدیگه رو قطع کنن و از اونجایی که روتور قفس سنجابی آلومینیوم هستش و مغناطیس پایداری نیست فکر کنم نشه :biggrin:
            اگر هم بشه به نظرم جریان بسیار پایینی داشته باشه

            صحبت شما کاملا درسته
            توی موتور های آ-سنکرون یا قفس سنجابی به دلیل عدم وجود نیروی مغناطیسی به صورت ژنراتور عمل نمیکنه و درصورتی که با سرعت زیاد بچرخه یه جریان و ولتاژ ناچیزی توی خروجی ظاهر میشه ولی اگر موتوری که با اعمال ولتاژ دز حرکت باشه و یه عامل خارجی سعی داسته سرعت چرخش رو بیشتر سرعت چرخش موتور بالا ببره
            موتور به منبع جریان تزریق میکنه این مسئله توی درایوهای اینورتری وقتی موتور توی حالت ترمز هست اتفاق میفته و باعث افزایش ولتاژ توی لینک DC میشه
            البته من رشتم کنترل هست و نمیتونم 100 درصد اتمینان داشته باشم ولی این رو توی درایوها دیدم که به خاطر تلف کردن انرژی که موتور پس میده از مقاومت توان بالا استفاده میکننئ.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

              نوشته اصلی توسط سعید باقرانی
              ممنون از پاسختون
              یه تغییر کوچیک در متن سوال دادم

              نوشته اصلی توسط سعید باقرانی
              با این توضیح که موتور به برق شهر متصله و در حال کار کردن ه
              :biggrin:
              در این باره یکی از اساتید قدیما میگفت بجای حالت ژنراتوری حالت ترمز ایجاد میشه و از این خاصیت (یا مشابهش) توی توربین های بادی برای کنترل سرعت استفاده میشه(ما که مفهومش رو نفهمیدیم، یا به عبارتی خوب مفهوم رو نرسوند اما شاید بدرد بخوره :biggrin: )
              درد من تنهایی نیست؛ بلكه مرگ ملتی است كه گدایی را قناعت، بی‏عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حكمت خداوند می‏ نامند! "گاندی"

              به دلیل وجود برخی مشکلات و بی احترامی ها این اکانت رو غیر فعال کردم. همیشه سر بلند باشید.
              بدرود . . .

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

                ماشین های القایی هم حالت موتوری دارن هم زنراتوری.موتور رتور قفسی که به برق وصل شده و کار میکنه رو اگه با سرعت بیشتری بچرخونیم حالت زنراتوریش هست .ولی من تست و مقایسه با ماشین های dc نکردم.
                قبل از دويدن بايد راه رفتن ياد گرفت.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

                  سلام

                  موضوع ترمز:

                  نمودار "گشتاور بر حسب دور موتور القایی آسنکرون" ، در سرعت سنکرون به گشتاور صفر می رسد. ( سرعتی که کمی بیش از سرعت نامی است )

                  و اگر روتور را با سرعت بیش از سنکرون بچرخانیم، نمودار گشتاور منفی می شود.

                  در نتیجه:

                  برای ایجاد حالت ترمز در موتور القایی آسنکرون، می توان با کمک منبع سه فاز متغیر، فرکانس را به کمتر از معادل سنکرون کاهش داد

                  تا گشتاور منفی تولید شود و به صورت مستمر فرکانس را به سمت صفر برد.

                  ================================================== =======================

                  آیا با این روش، توان از روتور به استاتور و از آن منبع بازگشت می کند؟ و آیا می تواند آن را به شبکه تحوبل دهد؟

                  جواب:

                  بله:


                  http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_generator



                  درود
                  گشتی در لاله زار
                  http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

                  http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

                    با سلام خدمت دوستان عزیز
                    با اجازتون منم نظرم رو می گم
                    عامل تولید انرژی الکترکی در ماشین های الکتریکی قطع میدان های مغناطیسسی توسط یک رسانا هستش
                    یعنی تولید انرژی الکترکی نیاز به یک انرژی مکانیکی داره که سبب حرکت و جابه جایی یک رسانا بشه که این رسانا میدان های مغناطیسی رو قطع کنه
                    برای تحلیل این موضوع چند حالت از عملکرد ماشین آسنکرون رو بحث می کنم
                    1- راه اندازی ماشین آسنکرون :
                    در این حالن سرعت روتور صفره و فرکانس جریان استاتور 50 هرتزه که در این حالت ماشین مثل یه ترانس هسته باز عمل می کنه و جریانی با فرکانس
                    50 هرتز از روتور عبور می کنه
                    2- دور نامی ماشین آسنکرون
                    در این حالت روتور با سرعتی در راستای کاهش فرکانس جریان عبوری از خودش به چرخش در می آد به طوری که فرکانس جریان عبوری از روتور بسیار کم و نزدیک به
                    صفر هستش که اگر این دور به دور سنکرون برسه دیگه جریانی از روتور عبور نمی کنه و به قول دوستمون گشتاور صفر میشه
                    ( یک توضیح تکمیلی برای دور سنکرون : در دور سنکرون قطب N روتور همواره روبرو قطبS استاتور و قطبS روتور همواره رو بروی قطب N استاتوره که در این
                    حالت آهنگ تغییرا ت فوران روتور به صفر می رسه و هیچ جریان در روتور القا نمیشه)
                    3- افزایش دور موتور آسنکرون به بیش از دور سنکرون سبب چی میشه ؟
                    این امر سبب میشه که دوباره در روتور جریان القاء بشه چون آهنگ تغییرات فوران نسبت به زمان در روتور هر چه از سرعت سنکرون فاصله بگیریم بیشتر میشه!!!
                    و در این حالت انرژی به شبکه تزریق خواهد شد!!!
                    اما این انرژی به چه شکلی هستش و اثراتش چیه ؟
                    دوستامون گفتن اثر این افزایش دور به صورت ترمز ظاهر میشه...
                    این حرف تا حدی درست هستش چون فرکانس و شکل موج انرژی تزریق شده به شبکه اصلا مناسب نیست و همواره این انرژی ها در تقابل هستن!!!
                    در کل بنا به چند دلیل این کار سبب آسیب رسیدن به موتور آسنکرون میشه
                    1- عامل ایجاد مغناطیسی در روتور اتصال کوتاه هستش که این تلفات رو به شدت در حالت مولدی افزایش میده
                    2-ساختار ژنراتوری ناپایدار خواهد بود زیر در افزایش دور به بیش از دور سنکرون یعنی ناسازگاری کامل با شبکه
                    3- جریان مولدی که به شبکه تزریق خواهد شد یک جریان هارمونیکی بدون نظم و فرکانس منظم خواهد بود.
                    4- در نهایت هسته نیز به اشباع خواهد رفت.
                    موفق باشین
                    هر كجا هستم، باشم / آسمان مال من است / پنجره فكر هوا عشق زمين مال من است ...
                    بعضي وقت ها آدما طوري مي بينن که نمي بينن، بعضي وقت ها طوري مي بينن که اشتباه مي بينن، بعضي وقت ها مي بينن ولي سعي مي کنن مثل ديگران ببينن، ولي موفق اون کسي که سعي مي کنه متفاوت و قشنگ ببينه.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

                      در یک موتور القایی قفس سنجابی اگه شافت موتور توسط یک محرک شروع به گردش کنه ( با هر دوری حتی بالاتر از دور نامی ) آیا این موتور می تونه تبدیل به ژنراتور بشه و برق تولید کنه
                      با این توضیح که موتور به برق شهر متصله و در حال کار کردن ه
                      بله.در موتورهای القایی سه فاز هرگاه سرعت حرکت روتور از استاتور بیشتر بشه حالت ریجنریتیو باعث تولید ولتاژ میشه.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

                        ممنون از پاسخ تمامی دوستان

                        اینن موتوری که می گم 250 کیلو وات قدرت داره
                        کسی می دونه در حالت ژنراتوری اگه بخاهیم از اون استفاده کنیم ماکزیمم چند کیلو وات به شبکه تزریق می کنه


                        با تشکر



                        اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

                          سلام-در مورد استفاده از حالت مولدی موتور----یکی از مواردی که حالت مولدی موتور استفاده زیادی دارد در جاهایی است که تعداد زیادی موتور توان بالا با کنترل کننده های دور الکترونیکی کنترل میشوند در این حالت موتور مستقیما به شبکه وصل نیست و کنترلر برق را از شبکه گرفته و تبدیل به ولتاژ مورد نیاز موتور میکند--حال شما در نظر بگیرید که مثلا 20 عدد موتور 100 کیلو واتی مشغول کار هستند و کارشان بالا و پایین بردن بار است مانند بنادر که کالا های زیادی باید بین کشتی و بندر جابجا شود----در حالت بالا بردن موتور مصرف کننده است و در حالتی که پایین میاید میتواند مولد شود---در چنین جاهایی که سیکل کارکرد مولدی خیلی طولانی نیست کنترل کننده های دور طوری ساخته شده اند که در حالت مولدی موتور --برق موتور را گرفته و به شبکه تزریق میکند در این حالت مصرف برق از شبکه کمتر شده و صرفه اقتصادی خیلی زیادی دارد.کنترل کننده های دور موتور زیمنس چنین کاری را انجام میدهند.کنترل کننده های دور موتور در خروجی پل ای جی بی تی دارند و در حالت مولدی این پای جی بی تی ها طور دیگری فرمان میجیرند و تبدیل به یکسو کننده سه فاز میشوند و در ورودی هم ای جی بی تی ها که قبلا نقش یکسو کننده را داشتند به صورت اینورتری فرمان داده میشوند تا ولتاژ دی سی را به ولتاژ ای سی هم فرکانس با شبکه تبدیل کنند و چون خطوط اصلی اتصال موتور ها با شبکه دارای امپدانس میباشد میتواند به شبکه جریان تزریق کند.و جریان کشیده شده در این حالت از جریان کشیده شده در حالتی که از مولد موتور استفاده نمیشد کمتر خواهد بود.
                          در زندگی اثر خوب و خاطره خوش از خودمان در این دنیا برجا بگذاریم.etgpsp

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

                            نوشته اصلی توسط عباس جبراییلی
                            سلام-در مورد استفاده از حالت مولدی موتور----یکی از مواردی که حالت مولدی موتور استفاده زیادی دارد در جاهایی است که تعداد زیادی موتور توان بالا با کنترل کننده های دور الکترونیکی کنترل میشوند در این حالت موتور مستقیما به شبکه وصل نیست و کنترلر برق را از شبکه گرفته و تبدیل به ولتاژ مورد نیاز موتور میکند--حال شما در نظر بگیرید که مثلا 20 عدد موتور 100 کیلو واتی مشغول کار هستند و کارشان بالا و پایین بردن بار است مانند بنادر که کالا های زیادی باید بین کشتی و بندر جابجا شود----در حالت بالا بردن موتور مصرف کننده است و در حالتی که پایین میاید میتواند مولد شود---در چنین جاهایی که سیکل کارکرد مولدی خیلی طولانی نیست کنترل کننده های دور طوری ساخته شده اند که در حالت مولدی موتور --برق موتور را گرفته و به شبکه تزریق میکند در این حالت مصرف برق از شبکه کمتر شده و صرفه اقتصادی خیلی زیادی دارد.کنترل کننده های دور موتور زیمنس چنین کاری را انجام میدهند.کنترل کننده های دور موتور در خروجی پل ای جی بی تی دارند و در حالت مولدی این پای جی بی تی ها طور دیگری فرمان میجیرند و تبدیل به یکسو کننده سه فاز میشوند و در ورودی هم ای جی بی تی ها که قبلا نقش یکسو کننده را داشتند به صورت اینورتری فرمان داده میشوند تا ولتاژ دی سی را به ولتاژ ای سی هم فرکانس با شبکه تبدیل کنند و چون خطوط اصلی اتصال موتور ها با شبکه دارای امپدانس میباشد میتواند به شبکه جریان تزریق کند.و جریان کشیده شده در این حالت از جریان کشیده شده در حالتی که از مولد موتور استفاده نمیشد کمتر خواهد بود.
                            بله البته معمولا خود اینورتر دارای این قابلیت نیست که در این حالت از ماژولهای Active Front End استفاده میشه که نیاز به یک سیم پیچ به عنوان Line Reactorدر وردی میباشد. در این حالت نیازی به استفاده از مقاومت ترمز نمیباشد و انرژی برگشتی موتور به جای اتلاف روی مقاومت به شبکه تزریق خواهد شد.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : حالت ژنراتوری در موتور القایی

                              سلام-http://powerelectronics.com/motion-s...e-speed-drives
                              در زندگی اثر خوب و خاطره خوش از خودمان در این دنیا برجا بگذاریم.etgpsp

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X