چگونه پروپوزال طراحي وب سايت (RFP) مناسبي تهيه نماييم
يکي از مهترين عوامل موفقيت يک پروژه قبل از آغاز آن مي باشد، و آن زماني است که قرارداد بسته مي شود. زماني که قصد راه اندازي يک وب سايت موفق را داريد انتخاب اهداف و برنامه ريزي براي رسيدن به آن بسيار مهم مي باشد. براي سازمان هاي بسياري، راه حل داشتن مکتوبات انجام پروژه و يا همان RFP مي باشد. دارکوب RFP نيازمندي هاي وب سايت بسياري از مشتريان خود دريافت نموده که اغلب آنها داراي کيفيت پاييني بوده اند و موارد موجود در آن هدف گذاري صحيح و درستي براي وب سايت را در بر نخواهند داشت.

ما تنها مجموعه اي نيستيم که درگير اين موارد مي باشد بلکه شرکت هاي بسياري با اين مسئله مواجه هستند به طوري برخي از آنها در صفحه فرم استعلام قيمت خود چنين متني را درج نموده اند:

"شرکت به کليه درخواست هاي جامع و کامل شما پاسخ خواهد داد و به RFP هايي که درست و مناسب نوشته نشده باشند پاسخي داده نخواهد شد"

با توجه به موارد ذکر شده در بالا به شما نکته هايي را براي نوشتن RFP مناسب براي نيازمندي هاي طراحي سايت بيان مي نماييم تا بتوانيد در پروژه وب خود موفق عمل نماييد.

هدف خود را از طراحي سايت مشخص نماييد و به راه حل ها تمرکز ننماييد

در صورتي که اهداف خود را مشخص نماييد اين مورد به طراحان اين امکان را خواهد داد تا راه حل ها و روش هاي درستي براي پروژه شما پيشنهاد نماييد که ممکن است به ذهن شما نرسيده باشد. در حقيقت با انجام اين کار از هزينه خود نتيجه بهتري خواهيد گرفت زيرا با توجه به تجربه مجري پروژه بهترين روش هاي انجام پروژه با حداقل هزينه به شما پيشنهاد خواهد شد.

روش انتخاب طراح مي بايست به روش اجراي پروژه يکي باشد

در صورتي که RFP خود را بسيار ساده و روشن طراحي نمود ايد روال انتخاب مجري براي پروژه شما نيز مي بايست به همين صورت باشد. در صورتي که متن مناسب و جامعي تهيه ننموده باشيد شرکت ها نيز به شما پاسخ هاي نادرستي مي دهند.
برخي شرکت ها يک فايل را آماده مي نمايند و آن را براي تعدادي از شرکت ها ارسال مي نمايند و شرکت ها نيز به آن پاسخ مي دهند. بهتر است که زمان بگذاريد و نيازهاي خود را با شرکت طراح در ميان بگذاريد تا درک بهتري از پروژه خود داشته باشيد و مشاوره هاي لازم را دريافت نماييد.
روش اجراي پروژه را به صورت مقايسه اي مشخص ننماييد

برخي از RFP ها پاسخ دهندگان را مجبور مي سازند تا پيشنهاد خود را در قالب قيمتي و موردي يکساني اعلام نمايند تا بتوانند از بين آنها موردي را انتخاب نمايند، حال آنکه اين روش کاملا اشتباه مي باشد و بهتر است صرفا نيازهاي خود را اعلام نماييد.

تا مي توانيد جزئيات بيشتري ارائه نماييد

هر چه فايل شما کامل تر باشد و جزئيات بيشتري را تحت پوشش داده باشيد نتيجه بهتري خواهيد گرفت

جدا، مطالب کامل تري ارائه نماييد

* زمان بندي خود را حتما اعلام نماييد، در صورتي که وب سايت را براي نمايشگاه و همايش خاصي احتياج داريد

* در صورتي که قصد داريد پروژه شما در بستر خاصي اجرا شود آن را اعلام نماييد به عنوان مثال ممکن است قصد داشته سايت شما توسط جوملا و يا وردپرس اجرا شود به دليل آنکه يکي از پرسنل شما آشنايي با پايه مورد نظر دارد و يا آن مورد را برتر از ساير موارد مي دانيد

* در صورتي که قصد بهبود رتبه سئو خود را داريد، رتبه فعلي و رقباي خود را مشخص نماييد

استفاده از افراد فني

جهت ارائه پروپوزال حتما از افراد فني و با تجربه مشاوره بگيريد.

طراح خود را در نظر بگيريد

شرکت ها معمولا روزانه چندين مورد از اين طرح ها دريافت مي نمايند و زمان مي گذارند تا پاسخ مناسبي به RFP هاي ارسال شده ارائه نمايند. سعي نماييد وقت شرکت را در نظر گرفته و مطالب جامع و حتي الامکان کوتاه تري ارائه نماييد.

واقع بين باشيد

در صورتي که پروپوزال واقع بينانه اي تهيه ننماييد، نتيجه درستي از وفت و زمان صرف شده خود نخواهيد گرفت و پيشنهاد دهندگان تمايلي به ادامه مذاکره نخواهند داشت
قبل از آنکه پروژه را شروع نماييد بودجه خود را مشخص نماييد و قيمت ها را بررسي نموده تا بودجه شما با RFP شما تناسب داشته باشد
باز برخورد نماييد

در صورتي که شرکت ها را محدود به استفاده از فرمت و پلان خاصي نماييد، شرکت هايي به مانند دارکوب با توجه به اهداف شما بهترين راه حل ها را به شما ارائه مي نمايند. در نهايت هدف از انجام پروژه موفقيت آن مي باشد نه انجام موارد تعيين شده.

شما قصد داريد پروژه خود را به شرکت ديگري بسپاريد به دليل آنکه شرکت شما تخصص لازم را در زمينه طراحي وب سايت ندارد پس بهتر است شرکت مقابل را در ارائه راه حل هاي جديد تشويق نماييد تا نتيجه کار شما متمايز از رقباي شما باشد.

قالب مناسب را رعايت نماييد

نحوه درست نوشتن RFP با معرفي مجموعه و اهداف آن آغاز مي شود و تا طراح درک بهتري از پروژه داشته باشد. بهتر از به معرفي خود و نيازهاي خود بپردازيد و از RFP هاي آماده موجود در اينترنت و ساير شرکت ها استفاده ننماييد.
منبع:

مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

عضویت