ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 11
  1. #1
    2014/01/14
    27
    0

    جهت چرخش موتور

    چرا وقتی قطب های تغذیه یک آرمیچر را برعکس میکنیم جهت چرخش آن برعکس می شه اما وقتی دو شاخه پنکه رو برعکس به پریز میزنیم پنکه جهت چرخشش عوض نمیشه ؟؟؟ :question:
  2. #2
    2013/08/26
    553
    31

    پاسخ : جهت چرخش موتور

    سلام
    در ارميچر اگه منظورتون مدل هايي هست که اهنربا دارن.در اين موتور ها ميدان تحريک توسط اهنربا توليد ميشه و ثابت هست و با تغيير پلارينه شما جهت جريان سيم پيچ ارميچر رو تغيير ميديد که باعث تغيير جهت چرخش ميشه.ولي در بقيه موتور دي سي ها بجاي اهنربا از يه سيم پيچ (موتور ها انواع مختلفي دارن :read استفاده ميکنند.
    حالا اين که چرا در پنکه اين اتفاق ميوفته شايد مدار واسطي هم وجود داشته باشه.ولي در ماشين ها سيستم کموتاسون وجود داره که کلکتور يکسو سازي و اتصال سيم پيچ ارميچر به بيرون رو انجام ميده.
    قبل از دويدن بايد راه رفتن ياد گرفت.
  3. #3
    2009/05/05
    914
    131

    پاسخ : جهت چرخش موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط imaniro
    چرا وقتي قطب هاي تغذيه يک آرميچر را برعکس ميکنيم جهت چرخش آن برعکس مي شه اما وقتي دو شاخه پنکه رو برعکس به پريز ميزنيم پنکه جهت چرخشش عوض نميشه ؟؟؟ :question:
    در بحث ماشين هاي الکتريکي، ماشين ها به صورت کلي به دو مدل ac و dc تقسيم ميشن. که آرميچر از نوع dc و پنکه از نوع ac هست که اصول عملکردي هردو متفاوت هست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط musefian
    سلام
    در ارميچر اگه منظورتون مدل هايي هست که اهنربا دارن.در اين موتور ها ميدان تحريک توسط اهنربا توليد ميشه و ثابت هست و با تغيير پلارينه شما جهت جريان سيم پيچ ارميچر رو تغيير ميديد که باعث تغيير جهت چرخش ميشه.ولي در بقيه موتور دي سي ها بجاي اهنربا از يه سيم پيچ (موتور ها انواع مختلفي دارن :read استفاده ميکنند.
    حالا اين که چرا در پنکه اين اتفاق ميوفته شايد مدار واسطي هم وجود داشته باشه.ولي در ماشين ها سيستم کموتاسون وجود داره که کلکتور يکسو سازي و اتصال سيم پيچ ارميچر به بيرون رو انجام ميده.
    حرف ايشون هم کاملا درسته.فقط پيشنهاد ميدم اگر ميخواي بيشتر بدوني که دقيقا چه اتفاقي ميفته به يک کتاب ماشين هاي الکتريکي مراجعه کن. اونجا همه چي قشنگ توضيح داده شده :smile:
    ... و (بدانيد) گرفتن تصميمهاى محكم (براى رسيدن به اهداف بزرگ) با خوش گذرانى و سفرهآ*هاى رنگين سازگار نيست و چه بسيار كه خواب شبانه تصميمهاى محكم روز را از ميان برده و تاريكيآ*ها، خاطره همتآ*هاى بلند را از يادها محو كرده است. (نهجآ*البلاغه، خطبه211)

    امام علي (ع):کسي که به وقت ياري رهبرش در خواب باشد، با لگد دشمنش بيدار مي شود (غررالحکم،ص 422)
  4. #4
    2013/08/28
    184
    1

    پاسخ : جهت چرخش موتور

    مهندس دليلش اينه که موتور هاي کوچيک مثل آرميچر معمولي کلا واسه برق DC طراحي شدن و شما در تمامي موتورهاي DC با عوض کردن پلاريته ميتوني جهت گردش موتور رو عوض کني چون با اين کار جهت شارش جريان عوض ميشه
    اما موتور هايي مثل موتور پنکه طوري طراحي شدن که با برق AC کار کنن و چون برق AC سينوسي ميباشد پس مثبت منفي ديگه معني نداره و بستگي به نوع سيم پيچ موتور ، با رسيدن ولتاژ AC به موتور اون تو جهتي که ما واسش با نوع سيم پيچيمون مشخص کرديم شروع به چرخيدن ميکنه !
    و در آخر تو موتور هاي سه فاز شما ميتونيد تنها با عوض کردن جاي دوفاز جهت گردش موتور رو عوض کنيد !

    امير مسعود مقدم
  5. #5
    2014/01/14
    27
    0

    پاسخ : جهت چرخش موتور

    با تشکر فراوان از مهندسين و صاحب نظران گرامي

    متوجه تغيير جهت گردش در ولتاژ تغذيه DC شدم ، در مورد موتور هاي AC هم پس بستگي به سيم پيچي خودمون داره که در کدوم جهت بچرخه،درسته؟
    يه چيزي هم که هنوز واسم گنگه اينکه با تعويض جاي فاز و نول (برعکس زدن پريز) چه اتفاقي درون موتور ميفته که باز هم درجهت قبلي ميچرخه؟؟؟
  6. #6
    2013/01/20
    32
    2

    پاسخ : جهت چرخش موتور

    موتورها از دو قسمت مغناطيسي تشکيل مي شوند.
    قسمت ثابت و قسمت متحرک. اين دو با واکنش هاي جذب و دفع به تناوب باعث چرخش موتور در جهت خاص مي شوند.
    در آرميچر يا همون موتورهايي که يک قسمت رو مغناطيس دايم تشکيل ميده ما فقط روي يک مغناطيس ميتونيم کنترل داشته باشيم.يعني اينکه N وS مغناطيس دايم هميشه سر جاي خودشه. با تغيير پلاريته سيم پيچ، و به تبع تغيير N ,S سيم پيچ الکتريکي، جهت چرخش هم عوض ميشه.
    حالا يک موتور دي سي رو فرض کنين که هم روتور و هم استاتورش دايمي نباشند يعني سيم پيچي کامل. خب واضحه که اگر پلاريته استاتور عوض شه پلاريته روتور هم عوض شده و موتور باز در همون جهت قبلي مي چرخه.
    حالا موتور پنکه عين يه موتور دي سي ميمونه که پلاريته ش پنجاه بار در ثانيه عوض ميشه.
    سعي کردم واضح بگم
  7. #7
    2014/01/14
    27
    0

    پاسخ : جهت چرخش موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط mehdidadjoo
    موتورها از دو قسمت مغناطيسي تشکيل مي شوند.
    قسمت ثابت و قسمت متحرک. اين دو با واکنش هاي جذب و دفع به تناوب باعث چرخش موتور در جهت خاص مي شوند.
    در آرميچر يا همون موتورهايي که يک قسمت رو مغناطيس دايم تشکيل ميده ما فقط روي يک مغناطيس ميتونيم کنترل داشته باشيم.يعني اينکه N وS مغناطيس دايم هميشه سر جاي خودشه. با تغيير پلاريته سيم پيچ، و به تبع تغيير N ,S سيم پيچ الکتريکي، جهت چرخش هم عوض ميشه.
    حالا يک موتور دي سي رو فرض کنين که هم روتور و هم استاتورش دايمي نباشند يعني سيم پيچي کامل. خب واضحه که اگر پلاريته استاتور عوض شه پلاريته روتور هم عوض شده و موتور باز در همون جهت قبلي مي چرخه.
    حالا موتور پنکه عين يه موتور دي سي ميمونه که پلاريته ش پنجاه بار در ثانيه عوض ميشه.
    سعي کردم واضح بگم

    ممنون از اطلاعاتي که داديد :-) ميشه 2 تا پاراگراف آخر رو بيشتر توضيح بديد؟
  8. #8
    2010/08/14
    311
    6

    پاسخ : جهت چرخش موتور

    توي موتورهاي DC جهت جريان هست که شار مغناطيسي توليد مي کنه و با برعکس کردن جريان جهت شار مغناطيسي تغيير مي کنه.
    تو موتور هاي AC ما جهت جريان نداريم چون توي هر ثانيه 100 بار جهت جريان عوض ميشه. اينجا شما دو تا سيم پيچ داري که اختلاف فازشون سبب چرخش ميشه.
    شما اگه يه مقدار در مورد نحوه کار موتورهاي الکتريکي جستجو کني و با مفاهيم اوليه اش آشنا بشي بهتر ميتوني مطلب رو درک کني. توي ويکي پديا سرچ کني بد نيست.
  9. #9
    2019/09/30
    19
    0

    پاسخ : جهت چرخش موتور

    یک موتور ac دارم که به صورت سری هستش مخواستم جهت چرخششو عوض کنم کسی راه حای داره ؟؟؟
  10. #10
    2017/12/26
    115
    75

    پاسخ : جهت چرخش موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط morteza.slk

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    یک موتور ac دارم که به صورت سری هستش مخواستم جهت چرخششو عوض کنم کسی راه حای داره ؟؟؟
    سلام
    اگر می تونی هسته ی موتور (قسمت متحرک وسط) را سر و ته کن.
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 11

موضوعات مشابه

  1. چرخش دقیق موتور
    توسط milad brave در انجمن میکروکنترلرهای AVR
    پاسخ: 14
    آخرين نوشته: 2015/08/20, 17:45
  2. چرخش غلطک با موتور
    توسط fox_1365 در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 2014/04/03, 15:41
  3. جهت چرخش موتور
    توسط javad0461 در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: 2012/09/05, 18:39
  4. چرخش موتور با ميکرو
    توسط msadegh در انجمن میکروکنترلرهای AVR
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2012/03/13, 09:12
  5. هماهنگی چرخش موتور ها
    توسط rmn170 در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2008/02/08, 09:53

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •