اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

جهت چرخش موتور

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    جهت چرخش موتور

    چرا وقتی قطب های تغذیه یک آرمیچر را برعکس میکنیم جهت چرخش آن برعکس می شه اما وقتی دو شاخه پنکه رو برعکس به پریز میزنیم پنکه جهت چرخشش عوض نمیشه ؟؟؟ :question:

    #2
    پاسخ : جهت چرخش موتور

    سلام
    در ارمیچر اگه منظورتون مدل هایی هست که اهنربا دارن.در این موتور ها میدان تحریک توسط اهنربا تولید میشه و ثابت هست و با تغییر پلارینه شما جهت جریان سیم پیچ ارمیچر رو تغییر میدید که باعث تغییر جهت چرخش میشه.ولی در بقیه موتور دی سی ها بجای اهنربا از یه سیم پیچ (موتور ها انواع مختلفی دارن :read استفاده میکنند.
    حالا این که چرا در پنکه این اتفاق میوفته شاید مدار واسطی هم وجود داشته باشه.ولی در ماشین ها سیستم کموتاسون وجود داره که کلکتور یکسو سازی و اتصال سیم پیچ ارمیچر به بیرون رو انجام میده.
    قبل از دويدن بايد راه رفتن ياد گرفت.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : جهت چرخش موتور

      نوشته اصلی توسط imaniro
      چرا وقتی قطب های تغذیه یک آرمیچر را برعکس میکنیم جهت چرخش آن برعکس می شه اما وقتی دو شاخه پنکه رو برعکس به پریز میزنیم پنکه جهت چرخشش عوض نمیشه ؟؟؟ :question:
      در بحث ماشین های الکتریکی، ماشین ها به صورت کلی به دو مدل ac و dc تقسیم میشن. که آرمیچر از نوع dc و پنکه از نوع ac هست که اصول عملکردی هردو متفاوت هست.
      نوشته اصلی توسط musefian
      سلام
      در ارمیچر اگه منظورتون مدل هایی هست که اهنربا دارن.در این موتور ها میدان تحریک توسط اهنربا تولید میشه و ثابت هست و با تغییر پلارینه شما جهت جریان سیم پیچ ارمیچر رو تغییر میدید که باعث تغییر جهت چرخش میشه.ولی در بقیه موتور دی سی ها بجای اهنربا از یه سیم پیچ (موتور ها انواع مختلفی دارن :read استفاده میکنند.
      حالا این که چرا در پنکه این اتفاق میوفته شاید مدار واسطی هم وجود داشته باشه.ولی در ماشین ها سیستم کموتاسون وجود داره که کلکتور یکسو سازی و اتصال سیم پیچ ارمیچر به بیرون رو انجام میده.
      حرف ایشون هم کاملا درسته.فقط پیشنهاد میدم اگر میخوای بیشتر بدونی که دقیقا چه اتفاقی میفته به یک کتاب ماشین های الکتریکی مراجعه کن. اونجا همه چی قشنگ توضیح داده شده :smile:
      ... و (بدانيد) گرفتن تصميمهاى محكم (براى رسيدن به اهداف بزرگ) با خوش گذرانى و سفرهآ‌هاى رنگين سازگار نيست و چه بسيار كه خواب شبانه تصميمهاى محكم روز را از ميان برده و تاريكيآ‌ها، خاطره همتآ‌هاى بلند را از يادها محو كرده است. (نهجآ‌البلاغه، خطبه211)

      امام علي (ع):کسي که به وقت ياري رهبرش در خواب باشد، با لگد دشمنش بيدار مي شود (غررالحکم،ص 422)

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : جهت چرخش موتور

        مهندس دلیلش اینه که موتور های کوچیک مثل آرمیچر معمولی کلا واسه برق DC طراحی شدن و شما در تمامی موتورهای DC با عوض کردن پلاریته میتونی جهت گردش موتور رو عوض کنی چون با این کار جهت شارش جریان عوض میشه
        اما موتور هایی مثل موتور پنکه طوری طراحی شدن که با برق AC کار کنن و چون برق AC سینوسی میباشد پس مثبت منفی دیگه معنی نداره و بستگی به نوع سیم پیچ موتور ، با رسیدن ولتاژ AC به موتور اون تو جهتی که ما واسش با نوع سیم پیچیمون مشخص کردیم شروع به چرخیدن میکنه !
        و در آخر تو موتور های سه فاز شما میتونید تنها با عوض کردن جای دوفاز جهت گردش موتور رو عوض کنید !

        امير مسعود مقدم

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : جهت چرخش موتور

          با تشکر فراوان از مهندسین و صاحب نظران گرامی

          متوجه تغییر جهت گردش در ولتاژ تغذیه DC شدم ، در مورد موتور های AC هم پس بستگی به سیم پیچی خودمون داره که در کدوم جهت بچرخه،درسته؟
          یه چیزی هم که هنوز واسم گنگه اینکه با تعویض جای فاز و نول (برعکس زدن پریز) چه اتفاقی درون موتور میفته که باز هم درجهت قبلی میچرخه؟؟؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : جهت چرخش موتور

            موتورها از دو قسمت مغناطیسی تشکیل می شوند.
            قسمت ثابت و قسمت متحرک. این دو با واکنش های جذب و دفع به تناوب باعث چرخش موتور در جهت خاص می شوند.
            در آرمیچر یا همون موتورهایی که یک قسمت رو مغناطیس دایم تشکیل میده ما فقط روی یک مغناطیس میتونیم کنترل داشته باشیم.یعنی اینکه N وS مغناطیس دایم همیشه سر جای خودشه. با تغییر پلاریته سیم پیچ، و به تبع تغییر N ,S سیم پیچ الکتریکی، جهت چرخش هم عوض میشه.
            حالا یک موتور دی سی رو فرض کنین که هم روتور و هم استاتورش دایمی نباشند یعنی سیم پیچی کامل. خب واضحه که اگر پلاریته استاتور عوض شه پلاریته روتور هم عوض شده و موتور باز در همون جهت قبلی می چرخه.
            حالا موتور پنکه عین یه موتور دی سی میمونه که پلاریته ش پنجاه بار در ثانیه عوض میشه.
            سعی کردم واضح بگم

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : جهت چرخش موتور

              نوشته اصلی توسط mehdidadjoo
              موتورها از دو قسمت مغناطیسی تشکیل می شوند.
              قسمت ثابت و قسمت متحرک. این دو با واکنش های جذب و دفع به تناوب باعث چرخش موتور در جهت خاص می شوند.
              در آرمیچر یا همون موتورهایی که یک قسمت رو مغناطیس دایم تشکیل میده ما فقط روی یک مغناطیس میتونیم کنترل داشته باشیم.یعنی اینکه N وS مغناطیس دایم همیشه سر جای خودشه. با تغییر پلاریته سیم پیچ، و به تبع تغییر N ,S سیم پیچ الکتریکی، جهت چرخش هم عوض میشه.
              حالا یک موتور دی سی رو فرض کنین که هم روتور و هم استاتورش دایمی نباشند یعنی سیم پیچی کامل. خب واضحه که اگر پلاریته استاتور عوض شه پلاریته روتور هم عوض شده و موتور باز در همون جهت قبلی می چرخه.
              حالا موتور پنکه عین یه موتور دی سی میمونه که پلاریته ش پنجاه بار در ثانیه عوض میشه.
              سعی کردم واضح بگم

              ممنون از اطلاعاتی که دادید :-) میشه 2 تا پاراگراف آخر رو بیشتر توضیح بدید؟

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : جهت چرخش موتور

                توی موتورهای DC جهت جریان هست که شار مغناطیسی تولید می کنه و با برعکس کردن جریان جهت شار مغناطیسی تغییر می کنه.
                تو موتور های AC ما جهت جریان نداریم چون توی هر ثانیه 100 بار جهت جریان عوض میشه. اینجا شما دو تا سیم پیچ داری که اختلاف فازشون سبب چرخش میشه.
                شما اگه یه مقدار در مورد نحوه کار موتورهای الکتریکی جستجو کنی و با مفاهیم اولیه اش آشنا بشی بهتر میتونی مطلب رو درک کنی. توی ویکی پدیا سرچ کنی بد نیست.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : جهت چرخش موتور

                  یک موتور ac دارم که به صورت سری هستش مخواستم جهت چرخششو عوض کنم کسی راه حای داره ؟؟؟

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : جهت چرخش موتور

                    نوشته اصلی توسط morteza.slk نمایش پست ها
                    یک موتور ac دارم که به صورت سری هستش مخواستم جهت چرخششو عوض کنم کسی راه حای داره ؟؟؟
                    سلام
                    اگر می تونی هسته ی موتور (قسمت متحرک وسط) را سر و ته کن.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : جهت چرخش موتور

                      نوشته اصلی توسط Quantum. نمایش پست ها
                      سلام
                      اگر می تونی هسته ی موتور (قسمت متحرک وسط) را سر و ته کن.
                      دردسرش زیاده . سیم های مگنت و کلکتورو جور دیگه سری کردم درست شد

                      دیدگاه

                      لطفا صبر کنید...
                      X