اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

    سلام خدمت مهندسین عزیز روزتون بخیر و خوشی باشه.
    سوالی در مورد دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی دارم و اون سوال ها:
    1- چطور این دوربین ها فققط از اتومبیل ها عکس میگیره و اگر وسیله دیگری مثل موتور دوچرخه (یا :biggrin:کواد) و ... از جلوش با سرعت رد شه عمل نمیکنه؟ یعنی چه جوری فرق اینها رو متوجه میشه؟
    2- (این سوال 2 زیاد فنی نیست) وقتی یک ماشین با سرعت غیر مجاز عبور میکنه و دوربین عکس میگیره حالا اگه تو اون عکس چندتا ماشین باشن از کجا میفهمن از کدوم عکس گرفته؟
    حالا اگه کسی اطلاعاتی راجب این دوربین ها داره بگه ممنون
    برخی آدمها[ تنها ] به یک دلیل از مسیر زندگی ما می گذرند [ تا ] به ما درسهایی بیاموزند ؛ که اگر می ماندند هرگز [ آن درسها را ] یاد نمی گرفتیم …

    #2
    پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

    جوابش خیلی ساده است .
    نوشته اصلی توسط PouYa007
    1- چطور این دوربین ها فققط از اتومبیل ها عکس میگیره و اگر وسیله دیگری مثل موتور دوچرخه (یا :biggrin:کواد) و ... از جلوش با سرعت رد شه عمل نمیکنه؟
    خوب اون چندتا خانومی که نشسته تو مرکز مانیتور چهار راه ها فرق بین ماشین و موتور رو میدونه
    تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
    داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

      نوشته اصلی توسط aliila
      جوابش خیلی ساده است .
      خوب اون چندتا خانومی که نشسته تو مرکز مانیتور چهار راه ها فرق بین ماشین و موتور رو میدونه
      یعنی اتوماتیک نیست ؟ من شنیدم اتوماتیکه ها [move]اتوماتیک :nice:[/move]
      برخی آدمها[ تنها ] به یک دلیل از مسیر زندگی ما می گذرند [ تا ] به ما درسهایی بیاموزند ؛ که اگر می ماندند هرگز [ آن درسها را ] یاد نمی گرفتیم …

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

        اینها سیستمشون با پردازش تصویر کار می کنه یعنی دقیقا شکل پلاک و نوع سبک یا سنگین بودن و غیره..........را متوجه میشه اما موقع صدور جریمه تصویر باز بینی انسانی میشه و بعد تایید صدور جریمه داده میشه .

        شما اطمینان دارید موتور سیکلت جریمه سرعت نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟البته کلا ورود موتور به بزرگراه ممنوعه شاید برای همین در سیستمشون پردازش تصویر پلاک موتور وجود نداره
        کسی که به کشورش به درستی خدمت کند،نیازمند تکیه به خاطره ی گذشتگانش نخواهد بود
        ولتر

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

          نوشته اصلی توسط mohamad-h
          اینها سیستمشون با پردازش تصویر کار می کنه یعنی دقیقا شکل پلاک و نوع سبک یا سنگین بودن و غیره..........را متوجه میشه اما موقع صدور جریمه تصویر باز بینی انسانی میشه و بعد تایید صدور جریمه داده میشه .

          شما اطمینان دارید موتور سیکلت جریمه سرعت نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟البته کلا ورود موتور به بزرگراه ممنوعه شاید برای همین در سیستمشون پردازش تصویر پلاک موتور وجود نداره
          من در تونل نیایش به هوای اینکه عکس نمیگیره رفتم و دیدم فلش زد بازهم گفتم شاید از من نگرفته با همون سرعت رفتم 2باره دوربین بعدی از من عکس گرفت دیگه مطمئن شدم از من گرفته ولی غیر از اونجا نه قبلش نه بعدش دیگه هیچ وقت از موتور در هیچ کجا عکس نگرفت نمیدونم چرا و چطوری فرق این ها رو متوجه میشه.
          اصلا سنسور اینها به سرعت حساسه یا به پلاک؟ :question:
          برخی آدمها[ تنها ] به یک دلیل از مسیر زندگی ما می گذرند [ تا ] به ما درسهایی بیاموزند ؛ که اگر می ماندند هرگز [ آن درسها را ] یاد نمی گرفتیم …

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

            نوشته اصلی توسط PouYa007
            من در تونل نیایش به هوای اینکه عکس نمیگیره رفتم و دیدم فلش زد بازهم گفتم شاید از من نگرفته با همون سرعت رفتم 2باره دوربین بعدی از من عکس گرفت دیگه مطمئن شدم از من گرفته ولی غیر از اونجا نه قبلش نه بعدش دیگه هیچ وقت از موتور در هیچ کجا عکس نگرفت نمیدونم چرا و چطوری فرق این ها رو متوجه میشه.
            اصلا سنسور اینها به سرعت حساسه یا به پلاک؟ :question:
            سلام
            به سرعت حساسه فکر میکنم مثل قابلیت تشخیص چهره و لبخند که روی دوربین موبایل ها هست به راحتی چار چوب پلاک رو تشخیص میده.
            قبل از دويدن بايد راه رفتن ياد گرفت.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

              یه مقاله در بخش دانلود eca هست که در مورد الگوریتم تشخیص پلاک خودرو با استفاده از شبکه های عصبیه.
              یک نکته جالب هم بگم صاایران اصفهان یک سیستم پردازش تصویرتوی آزاد راه تهران هرات (دقیق نمیدونم چون خیلی با شمال کشور آشنا نیستم :redface نصب کرده که فرد توضیح دهنده میگفت با همون تصویری که ازت میگیره سرعت و پلاک و ... تشخیص میده و نیازی به استفاده از روشهای دیگه برای تشخیص سرعت نیست و بعد هم به صورت کاملا اتوماتیک جریمه ها رو صادر میکنه و نیاز هم به حضور شخصی هم نیست.
              بچه های پردازش تصویر بیشتر واردن اما کلا اگر خبره کار باشی با یک دوربین میتونی سرعت و جهت و مکان یک شئ رو به راحتی اندازه بگیری :smile:
              ... و (بدانيد) گرفتن تصميمهاى محكم (براى رسيدن به اهداف بزرگ) با خوش گذرانى و سفرهآ‌هاى رنگين سازگار نيست و چه بسيار كه خواب شبانه تصميمهاى محكم روز را از ميان برده و تاريكيآ‌ها، خاطره همتآ‌هاى بلند را از يادها محو كرده است. (نهجآ‌البلاغه، خطبه211)

              امام علي (ع):کسي که به وقت ياري رهبرش در خواب باشد، با لگد دشمنش بيدار مي شود (غررالحکم،ص 422)

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

                سیستم اول خودرو و موتور رو تشخیص می ده. مثل تشخیص چهره. بنابراین مکانش رو هم تشخیص می ده. یک کادر مستطیل براش در نظر می گیره که مرکز کادر می شه مکان تصویر خودروو.
                هر خوودرو رو یک کد تو اطلاعات تصویر می ده. در تصویر بعدی میزان تغییرات مکان خودرو هارو تشخیص می ده. هر دوربین یک بار کالیبره شده و با در نظر داشتن این که خودرو ها پرواز نمی کنن و روی یک صفحه با ارتفاع h از قبل تعریف شده از دوربین حرکت می کنند و با توجه به این که دوربین لنز perspective داره و زاویه آلفا و بتاش نسبت به ستطح زمین ثابته و فاصله کانونی دوربین ثابته و اندازه صفحه CCD هم ثابته , یک تبدیل ریاضی انجام می شه که از روی موقعیت پیکسل موقعیت خودرو در روی سطح زمین تشخیص داده می شه.
                موقعیت تصویر 2 منهای موقعیت تصویر 1 تقصیم بر زمان بین 2 تصویر می شه سرعت خودرو. بعد اگه غیر مجاز بود تصویر خودرو ذخیره شده و با یک سری الگوریتمهای دیگه مثل تشخیص چهره پلاک خودرو تشخیص داده میشه و تبدیل دوران و اصلاح روی پلاک انجام می شه و با ترشولد گیری و دوباره تالگوریتم تشخیص حروف و اعداد پلاک تشخیص داده می شن.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

                  نوشته اصلی توسط Aryan_M
                  سیستم اول خودرو و موتور رو تشخیص می ده. مثل تشخیص چهره. بنابراین مکانش رو هم تشخیص می ده. یک کادر مستطیل براش در نظر می گیره که مرکز کادر می شه مکان تصویر خودروو.
                  هر خوودرو رو یک کد تو اطلاعات تصویر می ده. در تصویر بعدی میزان تغییرات مکان خودرو هارو تشخیص می ده. هر دوربین یک بار کالیبره شده و با در نظر داشتن این که خودرو ها پرواز نمی کنن و روی یک صفحه با ارتفاع h از قبل تعریف شده از دوربین حرکت می کنند و با توجه به این که دوربین لنز perspective داره و زاویه آلفا و بتاش نسبت به ستطح زمین ثابته و فاصله کانونی دوربین ثابته و اندازه صفحه CCD هم ثابته , یک تبدیل ریاضی انجام می شه که از روی موقعیت پیکسل موقعیت خودرو در روی سطح زمین تشخیص داده می شه.
                  موقعیت تصویر 2 منهای موقعیت تصویر 1 تقصیم بر زمان بین 2 تصویر می شه سرعت خودرو. بعد اگه غیر مجاز بود تصویر خودرو ذخیره شده و با یک سری الگوریتمهای دیگه مثل تشخیص چهره پلاک خودرو تشخیص داده میشه و تبدیل دوران و اصلاح روی پلاک انجام می شه و با ترشولد گیری و دوباره تالگوریتم تشخیص حروف و اعداد پلاک تشخیص داده می شن.
                  پاسخ منطقی و قانع کننده ای بود ولی زیاد من سر در نمیارم از این موضوعات :mrgreen: مرسی از همتون
                  برخی آدمها[ تنها ] به یک دلیل از مسیر زندگی ما می گذرند [ تا ] به ما درسهایی بیاموزند ؛ که اگر می ماندند هرگز [ آن درسها را ] یاد نمی گرفتیم …

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

                    نوشته اصلی توسط Aryan_M
                    ترشولد گیری
                    این رو میشه توضیح بدین چیه؟
                    به امید روزی که شما رو بر بالاترین نقطه ی علم الکترونیک ببینم . زنده باد ECA.
                    الکترونیک قدرت
                    الکترونیک آنالوگ
                    طراحی و تولید انواع مدارات الکترونیک در تیراژ انبوه
                    ---------------------BMCELEC@-------------------
                    ------------www.hoseyniemeni.ir-----------
                    ---------------www.bmc-elec.com--------------
                    ---------------www.bmc-elec.ir--------------

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

                      نوشته اصلی توسط hoseyni imeni
                      این رو میشه توضیح بدین چیه؟
                      من پردازش تصویر در حد ارتقای کیفیت اطلاعات دارم و از روی کتاب گنزالس ترجمه استاد خودمون دکتر خادمی خوندم. تمام مباحث هم بلد نیستم. عملی یه کارایی کردم.
                      صرف عمل ترشولد گیری در پردازش تصویر که چیز سادیه ایه:
                      اگر تصویر سیاه سفید باشه صرف تعیین یک حد برای میزان شدت پیکسل هاست. یعنی مثلا در تصویر 8 بیتی پیکسل های بیشتر از 128 می شن 1 و پایین این مقدار می شن 0.
                      یعنی تبدیل تصویر رنگی یا سیاه سفید به تصویر بولی. برای رنگی هم می شه یکسری پردازش ها انجام داد و بعد تبدیل کرد به سیاه سفید و یا تصویر RGB رو تبدیل کنیم به نمی دونم چیچی که 4 مئلفه داره (3 مئلفه رنگ و 1 مئلفه شدت) و بعد از شدت پیکسل ها ترشولد بگیریم یا ترکیبی از شدت و رنگ. انگار یک حد چند بعدی تعریف کنیم.
                      من فقط الگوریتمو گفتم دیگه خودتون در نظر بگیرین که ترشولد گیری یک if سادست.
                      حالا چرا تصویرو به صورت بولی درمیاریم؟ برای این که پردازش های بینایی و تشخیص اشیا تو این مد صورت می گیره. در واقع کاهش میزان اطلاعات زائد.
                      جدا از بحث پردازش تصویر دیجیتال من یک مستند دیدم که نشون می داد مغز آدم هم برای تشخیص اشیا یکسری فیلتر های مشابه کار ما انجام می ده.
                      برای مثلا شما می خواهی یک داره رو تشخیص بدی. تشخیص دایره یا یک توپ کار ساده ایه که من از بینایی بلدم.
                      ابتدا پیش پردازشی صورت می پذیره که نویز حذف بشه و کنتراست تصویر رو تنظیم می کنیم. فرض می کنیم تصویر سیاه سفیده.(اگه نبود هم سیاه سفیدش می کنیم با میان گین گیری از R و G و B) حالا فیلتر گرادیان سوبل رو روی تصویر اعمال می کنیم که به عبارتی مشتق گیری مکانی از تصویر گرفته می شه و جاهایی که میزان تغییرات شدت تصویر بیشتر باشه گرادیان هم بیشتره . دقیقا در نقاط لبه تصویر. مثل لبه تصویر یک توپ که دایره است.
                      http://en.wikipedia.org/wiki/Sobel_operator
                      حالا از این نتیجه ( درواقع مشتق مکانی تصویر هستش) ترشولد می گیریم. یعنی میایم می گیم مثلا شدت های بیشتر از 90 بشن 1 و بقیه 0.
                      نتیجه می شه خطوط دور اشیا.
                      حالا این دایره ممکنه سوراخ باشه یا نقص داشته باشه.
                      از اینجا به بعد اعمال منطقی روی تصویر صورت می پذیره مثلا چاغ کردن و سپس لاغر کردن تصویر باعث می شه سوراخ های موجود در دایره که همون لبه تصویر یک توپه برطرف بشه.اینقدر لاغر می کنیم که ناحیه ها مرزشون 1 پیکسل بشه نه کلفت تر.
                      حالا ناحیه های کوچیک مثلا تک پیکسل یا ناحیه های باز و یا ناحیه های درهم رو حذف می کنیم با یکسری پردازش که من الان یادم رفته باید دوباره بخونم.
                      حالا ناحیه ها رو مشخص می کنیم. با همون الگریتمی که توی paint وقتی یک ناحیه رو رنگ می کنید همه ی داخل ناحیه رنگ می شه.
                      بعد یک ماسک دایره تعریف می کنیم و روی تصویر حرکتش می دیم و ماسک رو با تصویر تطبیق می دیم. جایی که گرد تر و دایره تر باشه می مونه و جایی که دایره نباشه مقدار های کمتری می گیرده. یک عدد گردی باید به این ناحیه ها نسبت داده بشه.
                      اینجاشو دیگه خوب یادم نمیاد ولی فکر کنم مقدار اعداد بدست آمده برای فیلتر دایره رو در هر ناحیه باید جمع کنیم و یک جوری نرمالیزش کنیم و ناحیه ای که مقدار بیشتری داشته باشه گرد تره. می گیم اگه 95% گرد تر بود مثلا ممکنه توپ باشه.
                      حالا دیگه مختصات ناحیه توپ رو هم داریم و می تونیم موقعیت توپ رو با یکسری محاسبات اپتیکی بدست بیاریم.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

                        نوشته اصلی توسط Aryan_M
                        سیستم اول خودرو و موتور رو تشخیص می ده. مثل تشخیص چهره. بنابراین مکانش رو هم تشخیص می ده. یک کادر مستطیل براش در نظر می گیره که مرکز کادر می شه مکان تصویر خودروو.
                        هر خوودرو رو یک کد تو اطلاعات تصویر می ده. در تصویر بعدی میزان تغییرات مکان خودرو هارو تشخیص می ده. هر دوربین یک بار کالیبره شده و با در نظر داشتن این که خودرو ها پرواز نمی کنن و روی یک صفحه با ارتفاع h از قبل تعریف شده از دوربین حرکت می کنند و با توجه به این که دوربین لنز perspective داره و زاویه آلفا و بتاش نسبت به ستطح زمین ثابته و فاصله کانونی دوربین ثابته و اندازه صفحه CCD هم ثابته , یک تبدیل ریاضی انجام می شه که از روی موقعیت پیکسل موقعیت خودرو در روی سطح زمین تشخیص داده می شه.
                        موقعیت تصویر 2 منهای موقعیت تصویر 1 تقصیم بر زمان بین 2 تصویر می شه سرعت خودرو. بعد اگه غیر مجاز بود تصویر خودرو ذخیره شده و با یک سری الگوریتمهای دیگه مثل تشخیص چهره پلاک خودرو تشخیص داده میشه و تبدیل دوران و اصلاح روی پلاک انجام می شه و با ترشولد گیری و دوباره تالگوریتم تشخیص حروف و اعداد پلاک تشخیص داده می شن.
                        با دوربین که نمیان سرعت اندازه بگیرن. اون جعبه بزرگ نزدیک دوربین برای تفنن نیست که! رادار تشخیص سرعته (حالا نمی دونم با امواح صوتی کار می کنه یا الکترومغناطیس). اون سنسور تشخیص سرعته. دوربین فقط عکس می گیره.
                        بیایید با Google آشتی کنیم!

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

                          نوشته اصلی توسط محمد رستمی
                          با دوربین که نمیان سرعت اندازه بگیرن. اون جعبه بزرگ نزدیک دوربین برای تفنن نیست که! رادار تشخیص سرعته (حالا نمی دونم با امواح صوتی کار می کنه یا الکترومغناطیس). اون سنسور تشخیص سرعته. دوربین فقط عکس می گیره.
                          توی سیستم های جدید و پیشرفته همه کارها رو همون دوربین انجام میده. سرعت رو هم با همون تصویری که از ماشین میگیرن حساب میکنن. هنوز همه دوربین ها این مدلی نشدن. :smile:
                          ... و (بدانيد) گرفتن تصميمهاى محكم (براى رسيدن به اهداف بزرگ) با خوش گذرانى و سفرهآ‌هاى رنگين سازگار نيست و چه بسيار كه خواب شبانه تصميمهاى محكم روز را از ميان برده و تاريكيآ‌ها، خاطره همتآ‌هاى بلند را از يادها محو كرده است. (نهجآ‌البلاغه، خطبه211)

                          امام علي (ع):کسي که به وقت ياري رهبرش در خواب باشد، با لگد دشمنش بيدار مي شود (غررالحکم،ص 422)

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

                            نوشته اصلی توسط محمد رستمی
                            با دوربین که نمیان سرعت اندازه بگیرن. اون جعبه بزرگ نزدیک دوربین برای تفنن نیست که! رادار تشخیص سرعته (حالا نمی دونم با امواح صوتی کار می کنه یا الکترومغناطیس). اون سنسور تشخیص سرعته. دوربین فقط عکس می گیره.
                            پس کار رادار های اپتیکی که مثلا RQ-170 رو شناسایی کرد چیه؟
                            درواقع رادار اپتیکی چیزی جز یک دوربین مخصوص نیست. برای تشخیص فاصله و سرعت از محاسبات اپتیکی استفاد می کنه به جای اثر داپلر یا اندازه گیری سرعت سیر نور. البته رادارهای لیزری هم با همون سرعت نور کار می کنن.
                            در ضمن برای تشخیص سرعت خودرو به سرعت زیادی برای عکس برداری نیاز نیست. ترک کردن لحظه به لحظه هم نیاز نیست. فاصله زمانی بین دو تصویر حدود 16 میلی ثانیه هستش و همین قدر هم کافیه. یک سرعت میانگین به دست میاد در 16 میلیثانیه.
                            البته این سیستم تشخیص سرعتی که شما می گی مال زمانیه که گذاشتن یک پردازنده پردازش تصویر در دوربین های کنترل سرعت به صرفه نبود.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : دوربین های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی

                              سرعت سنج های لیزری که به شکل سیار ، ماموران راهنمایی رانندگی استفاده میکنن، از طریق اندازه گیری اختلاف فرکانس و فاز پرتو لیزر ارسالی و دریافتی کار میکنه. لذا باید در مسیر اون باریکه ی لیزری باشی تا اون باریکه به جسم ( ماشین) برخورد بکنه و منعکس بشه تا بتونه سرعت رو اندازه بگیره.
                              لذا احتمالا با اون دوربین ها، نشه سرعت موتور سیکلت رو اندازه گرفت.(به خاطر یکدست نبودن ساختار موتور-تو ماشین شیشه ی جلویی بهترین منعکس کننده هست)
                              این دوربین های تو بزرگراه ها رو نمیدونم از چه روشی استفاده میکنن.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X