اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

    با سلام
    می خواستم بدونم که ایا فرکانس تو دور و کارایی موتور تاثیر داره؟؟؟
    اگه فرکانس زیاد باشه چه اتفاقی می یوفته واگه فرکانس کم بشه چی می شه؟؟؟
    به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

    TABRIZ

    #2
    پاسخ : تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

    نوشته اصلی توسط TABASOOMTZ
    با سلام
    می خواستم بدونم که ایا فرکانس تو دور و کارایی موتور تاثیر داره؟؟؟
    اگه فرکانس زیاد باشه چه اتفاقی می یوفته واگه فرکانس کم بشه چی می شه؟؟؟
    سلام دوست خوبم.
    اگه فرکانس خیلی زیاد باشه، اثر پوستی یا Skin Effect میتونه باعث ایجاد حرارت و اتلاف توان بشه.
    فرکانس خیلی کم باشه، تو دیوتی سایکل های پایین، موتور سوت میکشه.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

      نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی
      سلام دوست خوبم.
      اگه فرکانس خیلی زیاد باشه، اثر پوستی یا Skin Effect میتونه باعث ایجاد حرارت و اتلاف توان بشه.
      فرکانس خیلی کم باشه، تو دیوتی سایکل های پایین، موتور سوت میکشه.
      سلام مهندس
      1-اثر پوستی چیه؟؟چطوری بوجود می یاد؟چطوری باعث اتلاف توان می شه؟؟
      2-دیوتی سایکل از چند درصد پایین باشه سوت می کشه؟؟؟اگه دیوتی سایکل تغییر نکنه و فقط فرکانس پایین بیاد چی می شه؟؟؟
      به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

      TABRIZ

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

        [quote author=TABASOOMTZ link=topic=95502.msg601964#msg601964 date=1403634430]
        با سلام
        می خواستم بدونم که ایا فرکانس تو دور و کارایی موتور تاثیر داره؟؟؟
        اگه فرکانس زیاد باشه چه اتفاقی می یوفته واگه فرکانس کم بشه چی می شه؟؟؟
        [/quote]
        باسلام وت
        شکرازاظهارنظردوستان عزیز
        1- با تغییرفرکانس دور موتورتغیرمیکندبطوریکه با افزایش فرکانس دور موتور افزایش وبا کاهش موتور دور موتورکاهش می یابد
        Ns=60F/p
        Ns دورسنکرون استاتورموتور
        60 یک دقیقه یا 60 ثانیه است
        F فرکانس موتور
        p تعدادجفت قطب است
        مثال: درموتور 1500 دوربا فرکانس 50 هرتزداریم:
        p=2
        Ns=60F/p=60*50/2=1500
        2-باافزایش فرکانس درهمین موتوردورموتورچقدرخواهدشد؟
        فرکانس=100
        Ns=60*100/2=3000
        دراین حالت چه اتفاقی خواهدافتاد
        گشتاوردرموتور:T=P/w
        P=توان موتور
        W=سرعت زاویه ای وبرابراست با W=2πNr/60
        Nr=دور روتور موتوراست
        پس دراینحالت گشتاورموتوربرابراست با ( T=((60P ))/((2πNr
        چون درافزایش فرکانس دور موتورافرایش می یابد لذا باعث کاهش گشتاور خواهدشد
        درکاهش فرکانس بطور تقریب گشتاور ثابت است این ادعایی است که سازندگان کنترول دور با تغییرفرکانس دارند که درست هم هست
        باتوجه با کاهش دور موتور باید نسبت به تهویه مناسب برای خنک کردم موتوذ توچه داشت
        موفق باشید
        محمدرضامکوندی
        WWW.MMCVANDY.BLOGFA.COM
        MMCVANDY@YAHOO.COM

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

          با توجه به اینکه شما این تاپیک رو برای کنترل موتور DC ایجاد کردین، باید خدمتتون عرض کنم که...
          نوشته اصلی توسط TABASOOMTZ
          سلام مهندس
          1-اثر پوستی چیه؟؟چطوری بوجود می یاد؟چطوری باعث اتلاف توان می شه؟؟
          2-دیوتی سایکل از چند درصد پایین باشه سوت می کشه؟؟؟اگه دیوتی سایکل تغییر نکنه و فقط فرکانس پایین بیاد چی می شه؟؟؟
          1-توضیح اثر پوستی از استاد بزرگوارمون جناب جبراییلی:

          نوشته اصلی توسط عباس جبراییلی
          در سیم پیچی ترانسهای فرکانس بالا که بیشتر در منابع تغذیه سوییچینگ کاربرد دارد و مخصوصا جریان بالا که دارای هارمونیکهای فرکانسی بالا میباشد دو اثر ظهور میکند که باعث داغ شدن سیم ها تا حد سوختن روکش سیم ها , عایق بین انها میشود یکی به نام اثر پوستی و دیگری به نام اثر مجاورت.اثر پوستی علتش این است که با عبور جریان میدان مغناطیسی درون سیم ایجاد میشود که جهت انها در شکل نشان داده شده و میدانهای رو به مرکز سیم همدیگر را دفع کرده و باعث میشود الکترونهای ازاد در مرکز سیم تجمعشان کمتر شده و نقش کمتری در جریان مرکزی سیم داشته باشند و به عبارتی چگالی جریان در مرکز سیم کمتر میشود و تجمع جریان در سمت نزدیک به بیرون سیم افزایش میابد و مثل این است که از مرکز سیم جریانی عبور نکرده و عملا نواحی مرکزی سیم بدون استفاده میماند و جگالی جریان در نواحی بیرونی مقطع سیم افزایس یافته و به دلیل مقاومت الکتریکی سیم باعث داغ شدن ان میشود.برای جلوگیری از این اثر جداولی برای فرکانسهای مختلف وجود دارد که از روی ان قطر سیم مناسب داده شده است و با محاسبه جریان ان سیم میتوانید تعداد سیم های مورد نظرتان را برای جریان مورد نیاز بدست اورید

          اثر مجاورت بین سیم های اولیه و ثانویه بوجود میایدو بیشتر در جریانهای بالا و نه لزوما فرکانس بالا خودش را نشان میدهد و باعث اسیب دیدن عایقها و سوختن انها میشود علت این پدیده این است که جریانهای اولیه و ثانویه در ترانس جهتشان همواره مخالف هم استو هنگامیکه روی هم پیچیده میشوند در سطح تماس داخلی انها که نزدیک به هم هستند به دلیل جهت مخالف جریان دو سیم --و در اثر میدان ایجاد شده توسط انها و ایجاد جریان های گردابی در سطح انها الکترونهای ازاد سیم ها همدیگر را جذب کرده و به سطح داخلی رو بهم انها نزدیکتر میشوندو جگالی جریان سطوح نزدیک به هم افزایش زیادی میابد و باعث داغ شدن سیم میشود.که برای رفع این مورد تکنیکهای سیم پیچی مختلفی وجود دارد که در کتابهای سوییچینگ به انها اشاره شده.

          http://flylib.com/books/en/1.389.1.38/1/
          http://hflitzwire.com/insiter.php?de...article_num=20
          http://www.vavbsolutions.com/pemdcfl.aspx
          2-این که از چه مقداری کمتر شروع میکنه به سوت کشیدن، فکر کنم ثابت نباشه و بستگی به نوع موتور داشته باشه. اون سوت کشیدن هم با حرکت موتور برطرف میشه.اگه فرکانس تغییر کنه و دیوتی ثابت باشه با کاهش فرکانس، موتور شروع میکنه اصطلاحا به ضربه زدن که این هم تو فرکانسهای خیلی کم اینطوری میشه. فرکانس مناسب حدود 10 کیلوهرتز هست.
          شما فرض کنین تو بازه ی 10 ثانیه، میخواین موتور با 50درصد دیوتی کار کنه.
          میشه تو اون 10 ثانیه 5 ثانیه موتور روشن باشه و 5 ثانیه خاموش که 50% هست.
          میشه 5000 بار 1میلی ثانیه روشن و 1 میلی ثانیه خاموش باشه که باز هم 50% هست.
          انرژی منتقل شده به موتور تو هر دو حالت یکسان هست.
          ولی یکنواختی حرکت موتور چی؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

            سلام
            این فرکانس تو موتور های dcمطرح نیست درسته؟؟؟
            حرکت موتور به دیوتیش بستگی داره
            پس فرکانس باعث چی می شه ؟؟این فرکانسه که باعث اثر پوستی می شه؟؟
            به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

            TABRIZ

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

              نوشته اصلی توسط TABASOOMTZ
              سلام
              این فرکانس تو موتور های dcمطرح نیست درسته؟؟؟
              حرکت موتور به دیوتیش بستگی داره
              پس فرکانس باعث چی می شه ؟؟این فرکانسه که باعث اثر پوستی می شه؟؟
              نه، اون فرکانسی که جناب مکوندی بیان کردن، تو موتور AC هست، نه تو DC
              توضیحات استاد جبراییلی رو با دقت بخون.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

                سلام به دوستان عزیز. جناب مستقیمی بنده یه سوال دارم. همون طور که میدونید موتور الکتریکی دی سی قطعا یه آندوکتانس داره و میتونیم با فرض این که دیود فستی موازی با این موتور قرار داره اونو میشه به یه مبدل دی سی به دی سی باک فرض کرد که توانش تو خودش مصرف میشه. پس میتونیم بگیم که موتور الکتریکی در یک فرکانس مشخص بهترین بازده رو داره؟ آیا این روش درسته که مثلا بیایم با توجه به محاسبات مبدل باک و اندازه گیری اندوکتانس موتور فرکانس رو انتخاب کنیم تا بتونیم برای هر موتور فرکانس خاصی رو به دست بیاریم؟ یا عوامل دیگه ای هم وجود داره؟ همونطور که میدونید جنس هسته ای که سیمپیچ های موتور DC روش پیچیده میشه از آهن هست میتونه محدودیت فرکانس ایجاد کنه؟
                تشکر فراوان
                لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

                  نوشته اصلی توسط محسن محمدشاهی
                  سلام به دوستان عزیز. جناب مستقیمی بنده یه سوال دارم. همون طور که میدونید موتور الکتریکی دی سی قطعا یه آندوکتانس داره و میتونیم با فرض این که دیود فستی موازی با این موتور قرار داره اونو میشه به یه مبدل دی سی به دی سی باک فرض کرد که توانش تو خودش مصرف میشه. پس میتونیم بگیم که موتور الکتریکی در یک فرکانس مشخص بهترین بازده رو داره؟ آیا این روش درسته که مثلا بیایم با توجه به محاسبات مبدل باک و اندازه گیری اندوکتانس موتور فرکانس رو انتخاب کنیم تا بتونیم برای هر موتور فرکانس خاصی رو به دست بیاریم؟ یا عوامل دیگه ای هم وجود داره؟ همونطور که میدونید جنس هسته ای که سیمپیچ های موتور DC روش پیچیده میشه از آهن هست و آیا این رو هم باید تو انتخاب فرکانس لحاظ کرد؟ چون قطبیت سیم پیچ روتور موتور دی ی مرتبا تغییر میکنه
                  تشکر فراوان
                  با سلام
                  تا اونجایی که من اطلاعات کسب کردم فرکانس توی موتور های dcاثری نداره و فقط دیوتی کنترلش می کنه
                  فرکانس اگه پایین باشه موتور تبذیل به بلنگو می شه یعنی سوت می کشه واگه بالاتر از محدوده ی شنوایی باشه فرکانستون باز هم سوت می کشه فقط دیگه صداش شنیده نمی شه
                  اگه هم منظورتون چیز دیگه ای بود که جناب مستقیمی جوابتون رو خواهند داد
                  موفق باشین
                  به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

                  TABRIZ

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : تاثیر فرکانس روی عملکر موتور

                    نوشته اصلی توسط محسن محمدشاهی
                    سلام به دوستان عزیز. جناب مستقیمی بنده یه سوال دارم. همون طور که میدونید موتور الکتریکی دی سی قطعا یه آندوکتانس داره و میتونیم با فرض این که دیود فستی موازی با این موتور قرار داره اونو میشه به یه مبدل دی سی به دی سی باک فرض کرد که توانش تو خودش مصرف میشه. پس میتونیم بگیم که موتور الکتریکی در یک فرکانس مشخص بهترین بازده رو داره؟ آیا این روش درسته که مثلا بیایم با توجه به محاسبات مبدل باک و اندازه گیری اندوکتانس موتور فرکانس رو انتخاب کنیم تا بتونیم برای هر موتور فرکانس خاصی رو به دست بیاریم؟ یا عوامل دیگه ای هم وجود داره؟ همونطور که میدونید جنس هسته ای که سیمپیچ های موتور DC روش پیچیده میشه از آهن هست میتونه محدودیت فرکانس ایجاد کنه؟
                    تشکر فراوان
                    سلام دوست بزرگوارم جناب محمدشاهی
                    موتور DC که فقط یه سیم پیچ تحریک داره، آهن رباهای داخلی هم که دائمی هستن.کدوم قسمت رو مصرف کننده ی انرژی فرض میکنین؟
                    راستش تا حالا از این دیدگاه نگاه نکرده بودم.باید بیشتر بهش فکر کنم.
                    حدس میزنم با کشیدن مدار معادل داخلی موتور DC و نوشتن معادلات مربوطه، با فرض تحریک با سیگنال مربعی ( و در نتیجه هارمونیک های موثر بسط فوریه اون سیگنال مربعی) بشه تحلیل دقیقتری ازش ارائه داد. ( به کمک شبیه سازی با متلب)
                    یه راه دیگه و ساده هم به ذهنم میرسه و اون هم رسم مدار معادل تو OrCAD و تحلیل فرکانس با ورودی مربعی هست که ببینیم جریان موثر عبوری چه تغییراتی داره.البته اینجوری نمیشه معادلات سرعت چرخش و ضریب تلفات مکانیکی و... رو تو شبیه سازی در نظر گرفت.

                    دیدگاه

                    لطفا صبر کنید...
                    X