اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کنترل دور موتور یونیورسال

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کنترل دور موتور یونیورسال

    دوستان سلام :nice:
    کسی هست به من کمک کنه :cry2:
    من میخوام سرعت یه موتور یونیورسال رو (اگه میشه با یه مدار ساده) کنترل کنم . به طوری که موتور به جای 20000 دور , دور خیلی آرومی داشته باشه (تقریبا مثل دور یه موتور ساعتگرد ولی یه مقداری سریع تر)
    اگه مداری می شناسین که بتونه دور این موتور رو این جوری که من می خوام تغییر بده لطفا راهنماییم کنید :bye
    شيطان كه رانده گشت يك خطا بيشتر نكرد خود را براي سجده آدم رضــــا نكرد
    شيطان هـــزار مرتبه بهتر ز بي نـــــــــــماز او سجده را بر آدم و اين بر خدا نكرد

    #2
    پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

    همین مدار دیمر !
    می تونین باهاش به دورهای خیلی خیلی کم هم برسین ! :
    سر این مدار بحث زیاده ! یکیش همین لینک wink:
    اینجا کلیک کنید

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

      سلام
      یعنی واقعا با مداری مثل مدار این دیمر میشه دور موتور رو در حد یه موتور ساعتگرد رسوند ؟ oo: اگه بشه که مشکلم حله :wow: خیلی ممنون از راهنماییتون :bye
      شيطان كه رانده گشت يك خطا بيشتر نكرد خود را براي سجده آدم رضــــا نكرد
      شيطان هـــزار مرتبه بهتر ز بي نـــــــــــماز او سجده را بر آدم و اين بر خدا نكرد

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

        دیمر بدلیل ایجاد اعوجاج تقاطعی , هارمونی های زیادی روی موتور ایجاد می کنه که باعث داغ شدن بیش از حد سیم پیچهای موتور میشه و عمر موتور رو به شدت کاهش میده .
        من توصیه می کنم ازدیمر استفاده نکنید . :smile:
        آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه کار به نام من دیوانه ردند
        سلطانی دو عالم باشد از آن آن کس سلطان بیامدست و درویش رفته باشد

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

          سلام
          به جز دیمر از چه مداری می تونم استفاده کنم ؟
          اگه مداری دارین لطفا برام بذارید :bye
          شيطان كه رانده گشت يك خطا بيشتر نكرد خود را براي سجده آدم رضــــا نكرد
          شيطان هـــزار مرتبه بهتر ز بي نـــــــــــماز او سجده را بر آدم و اين بر خدا نكرد

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

            با سلام خدمت شما دوستان عزیز
            به نظر من کنترکل دور به خصوص در محدوده ی وسیع و در دور های پایین
            کار سختیه که امروزه کشور های پیشرفته این کار رو با ایجاد تغییرات خاص
            در ساختار خود ماشین و به وسیله ی مدارات پیچیده و دقیق الکترونیک صنعتی انجام می دن.
            دور خیلی آرومی داشته باشه (تقریبا مثل دور یه موتور ساعتگرد ولی یه مقداری سریع تر)
            دوست عزیز امروز این کار ها رو انجام می دمن ولی نه توسط موتور یونیورسال بلکه به وسیله ی ماشین های مخصوص که من فکر نکنم ما بعد از حتی یه قرن بعد هم بتونیم تکنولوژیه این کار دقیق رو به دست بیاریم.
            من دلیل این رو می گم که چرا با موتور یونیورسال نمی شه این کار رو انجام داد ولی قبلش یه پیشنهاد دارم
            شما اگه علاقه مند به این طور کار ها هستید اول برید راجب ماشین های مخصوص مطالعه ی جامع کنید
            من این اطمینان رو به شما می دم که یک موتور هایی الان ساخته شده که ما حتی اسم اون رو هم نشنیدیم :applause:
            خوب دلبیل اینکه چرا تنمیشه این کار رو انجام داد( با موتور یونیورسال)
            شما کافیه برا اثبات نشدنی بود این کار یه آزمایش انجام بدید:
            آزمایش قفل روتور
            این کار باعث میشه که شما رفتار تقریبی این موتور در دور های پایین رو متوجه بشید
            یک سیم پیچی در روتور یه سیم پیچی در استاتور که با هم سری هستن از محدود کننده گی جریان این دو سیم پیچ پس از عبور از لحظات گذرا این دو سیم پیچی مثل اتصال کوتاه عمل می کنن.
            خوب حالا اگه اجاز بدیم موتور با دور کند بگرده به طور قطع موتور جریان فوق العاده بالایی می کشه
            هسته به اشباع می ره و موتور حتما می سوزه...
            البته یک روش هست شما ولتاژ رو به شدت کاهش بدی( توسط چاپر ) که این تغییرات ولتاژ در سیستم
            سوییچینگ که باعث کاهش مقدار موثر ولتاژ شده و ظرفیت سلفی سیم پیچی باعث جلوگیری از عبور جریان از موتور می شه و اگر هم جریان از موتور عبور کنه همون طور که دوستمون گفتن هارمونیک های ایجاد شده اجازه ی کار به موتور رو نمی دن
            یه روش دیگه که برا این کار که تا حدودی جواب گو هست البته به صورت غیر متغییر استفاده از باتریه
            موفق باشید.... :nerd:
            هر كجا هستم، باشم / آسمان مال من است / پنجره فكر هوا عشق زمين مال من است ...
            بعضي وقت ها آدما طوري مي بينن که نمي بينن، بعضي وقت ها طوري مي بينن که اشتباه مي بينن، بعضي وقت ها مي بينن ولي سعي مي کنن مثل ديگران ببينن، ولي موفق اون کسي که سعي مي کنه متفاوت و قشنگ ببينه.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

              سلام بچه ها
              میخاستم ببینم کسی هست مدار کنترل دور موتور جاروبرقی رو برام بفرسته.میخوام با اورکد تحلیلش کنم

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

                مدار کنترل جاروبرقی اکثرا" یدونه دیمر ساده با bta16 است
                [move]


                URMO LAKE IS [s]THIRSTY[/s] DEAD
                [/move]

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

                  دوستان سلام
                  این تاپیک رو تقریبا یک سال و چند ماه پیش زده بودم و چون موتور یونیورسال داشتم و نمیخواست پول بابت موتور ساعتگرد بدم کنجکاو شده بودم بدونم با کمک یه مدار میشه کار مورد نظر رو انجام داد یا نه که با راهنمایی دوستان به همون نتیجه اول رسیدیم
                  هرچند اون پروژه تعطیل شد ولی باز یه سوال دارم : بیشترین دوری که میشه از یه موتور ساعتگرد گرفت چند دور در دقیقه هست ؟
                  شيطان كه رانده گشت يك خطا بيشتر نكرد خود را براي سجده آدم رضــــا نكرد
                  شيطان هـــزار مرتبه بهتر ز بي نـــــــــــماز او سجده را بر آدم و اين بر خدا نكرد

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

                    سلام به مهندسین عزیز
                    من هم پروژه ای تو همین زمینه باید تحویل بدم.و اون کنترل دور موتور یونیورسال جاروبرقیه :nerd:
                    اما خیلی مبتدی هستم. :redface:
                    لطف کنین و بگین باید از کجا شروع کنم.
                    ممنون :bye

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

                      سلام

                      این مدار برگرفته از کتاب ماشین ac هنرستانه



                      دوستان راجب این شکل درباره کنترل موتور نظر بدن

                      با سپاس

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

                        سلام من دنبال مدار کنترل کنند ه ی تریاک با میکرو می گردم ، اگر کسی اطلاعات داره ، می شنوم

                        ---
                        90/08/01
                        لازم نیست . جواب گرفتم
                        دوستان عزیزم تصمیم گرفتم تا یه مدت کمتر به تالار سر بزنم . اگر دیر جواب دادم ببخشید.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال

                          اومدم این بخش الکترونیک صنعتی یاد قدیما افتادم. ..
                          در هر حال امکان کنترل همچین موتور هایی با پایین اوردن ولتاژشون نیست! اول اینکه مشخصه ی موتور ها الزاما در تمام سرعت ها به نحوی نیست پایدار باشه! البته بسته به بار داره ! ممکنه یه بار نا متعارف داشته باشید مثلا با افزایش سرعت ،گشتاور مورد نیاز بارتون کاهش پیدا کنه! اینجوری به صورت تئوری می تونید مثلا یه موتور آسنکرون رو توی نقاط ناپایدار گشتاور-سرعتش به صورت پایدار در بیارید. البته عملا ممکن نیست! (شایدم باشه من ندیدم!)
                          مشکل دوم اینکه اگر مشکل پایداری موتور-بار هم نداشتید و با کاهش ولتاژ (با دیمر) خواستید سرعت رو کم کنید ,شک نکنید که موتور رو بعد از یه مدت کوتاه باید به ضایعاتی که از دم خونتون رد میشه برفوشید! 100% خراب میشه! خیلی آرمانی هم فکر کتید که ولتاژی که میدید به موتور در این وضعیت هارمونی های غیر هارمونی اصلی نداشته باشه(مثلا با اینورتر دارید تغذیه موتور رو تغییر میدید) باز هم همین داستان رو دارید.

                          اگر با این دیمر ها ولتاژ موتور رو کم کنید انقدرهارمونی به تغذیه موتور تزریق می کنید که تمام بلبرینگ و سیمپیچی موتور رو خراب می کنه. چون این هارمونی ها گشتاور هایی با فرکانس های متفاوت ایجاد می کنه که باعث ایجاد ضربه در موتور میشه. موتور هم به شدت گرم می کنه.

                          20000 RPM کاربرد سانتریفیوژ داره (فکر نکنم اسپیندل فرز با این سرعت هم وجود داشته باشه!) . توی این سرعت بلبرینگ های استیل نسوز با روغن تحت فشار هم به کار ببرید جواب نمیده! در این شرایط باید روتور رو به صورت شناور در بیارید که این کار رو با Magnetic bearing ها انجام میدند .
                          اگر سرعت بالا تر بخواد بره باید ضریب بادخور موتور رو تا حد ممکن کاهش بدند! در این حالت، موتور (روتو و بخش هایی که در اثر گردش با هوا ایجاد مقاومت می کنه) رو در شرایط خلع قرار میدند. در این شرایط مسائل حرارتی خیلی مشکل ساز میشه!

                          میشه فلوی هوای یا گاز خنک کننده رو در شرایط کنترل شده وارد سیستم کرد که دیگه خلائی نداریم که در این حالت نازل ها روی استاتور به شکلی قرار میگیرند که کمترین مقاومت آیرو دینامیک توی موتور ایجاد بشه. (سرعت ورود جریان هوا/سرعت گردش روتور و ایجاد پیچش جریان هوا رو اگر بتونید تصور کنید ..)- این مورد رو تایید نمی کنم خودم چون فقط به صورت تئوری جایی مطرح شده بود


                          Gracias A La Vida
                          [glow=red,2,300]ساخت فرز CNC[/glow]
                          http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=56308.0
                          http://up9.iranblog.com/images/4xd21f8vemt8g46011fx.jpg
                          زمین سفت است و آب شلست و هوا نرم است و همه چیز عالیست در این حوالی...

                          دیدگاه

                          لطفا صبر کنید...
                          X