اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل با ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل با ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

    سلام دوستان بنده یه فلای بک ساختم با UC3842. ولتاژ ورودی برق شهر و خروجی هم 45 ولت 1.3 آمپر. مشکلی از لحاظ مدارو ... نداره فقط مشکلی که داره اینه که 1- ولتاژ خروجی پایینه حدود 35 و خورده ای 2- وقتی از خورجی بار کمی میگیرم(در حد 2 سه وات) به شدت افت میکنه و میرسه زیر 20 ولت و سوییچ هم داغ میکنه 3- وقتی تو خروجی بار قرار ندم منبع با فاصله زمانی 1 ثانیه خاموش و روشن میشه و یه صدای تق میده هر وقت که روشن میشه که با اضافه کردن یه مقاوت درست شد. فیدبک رو موقتا قطع کردم ولی باز هم نمیشد توانی از خروجی گرفت oo: اومدم خروجی رو اتصال کوتاه کردم که ماسفت سوخت(چون ورودی لامپ سری بود نترکید) و بازهم عوضش کردم و باز هم سوخت که احتمال میدم 3842 هم سوخته :cry:
    حالا رفتم یه LR متر خریدم و اندوکتانس رو اندازه گرفتم با کمال تعجب اولیه 6.8 میلی هانری و ثانویه حدود 660 میکرو هانریه oo: هسته مورد استفاده من EI33 28.5 12.5 پاور کامپیوتر هست. حالا فهمیدم که مشکل از چی بوده :biggrin: اما خوب در تعجبم که چرا با وجود اینکه با نرم افزار روسی تعداد دور اولیه و ثانویه رو بدست اوردم حالا که اندازه گیری میکنم اندکتانس بیش از 5 برابر هست!!!!! oo: به نظر شما منطقیه؟ آخه اگه بخوام با کمک LR متر ترانس رو بچیچم که خیلی تعداد دور های اولیه و ثانویه کم میشه :surprised: که اصلا معقول نیست. در ضمن من به جای 72 دور اولیه اومدم 100 دور پیچوندم ثانویه و ازگیلاری هم به نسبت بیشتر کردم که بعد با اضافه کردن فاصله هوایی اونو جبران کنم ولی .... .
    وقتی فاصله هوایی رو 0.7 میکنم اولیه میشه 8.6 میلی هانری oo: خیلی زیادش کن در حد 1 سانت و خورده ای میشه نزدیک 2 میلی هانری
    (LR متر رو هم تست کردم سالم بود و ترانس رو هم جدا از منبع اندازه میگیرم).
    این هم اعداد و ارقام در این نرم افزار:


    سپاس بی پایان از راهنمایی دوستان :biggrin:
    لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

    #2
    پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

    اولا که از 3844,5 استفاده بکن. بعدشم شما چیکار به تعداد دور داری. ممکنه هسته مشخصاتش با اطلاعات تو برنامه فرق داشته باشه. اگر به lr متر مطمئنی بهش اطمینان کن و انقدری تعداد دور رو بیار پایین که به اندوکتانس مورد نظر برسی.
    مشکل رو خودت به وجود اوردی ولی نمیگم که خودت بفهمی بلکه یه چیزی دستگیرت بشه.
    حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
    به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

    K.Show

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

      سلام
      فاصله هوایی این برنامه بیشتر به درد محاسبات خودش میخوره مگر نه در عمل من هر کاریش کردم اصلا جواب نمیده!
      شما تعداد دور رو بپیچ بعد با LC متر فاصله هوایی رو طوری تنظیم کن که به مقدار اندوکتانسی که میخوای برسی.
      موفق باشی

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

        محسن جان یه بارم با نرم افزار PI EXPERT ترانس رو محاسبه کن ببین اون چه جور جواب میده.

        sigpic

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

          در ساخت عملی مدارات سوئیچینگ شما باید دقیقاً تعداد دوری را که محاسبه کرده اید را بپیچید
          و بعد با اندازه گیری عملی اندوکتانس اولیه با LCR میتر فاصله هوایی را تنطیم کنید تا اندوکتانس اولیه اندازه گیری شده با اندوکتانس اولیه محاسبه شده یکی باشد
          اگر تعداد دور اولیه را دستکاری کنید در واقع دارید نسبت دور را هم دستکاری می کنید و اینجوری محاسبات شما به هم می ریزد

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

            اقای محمد شاهی چیزی که کمیخوام بهش برسید لی هیچکس بهش توجه نمیکنه اینه که اگر تعداد دور رو 0.3 دور بیشتر بپیچید اندوکتانس خیلی بیشتر از 0.3 افزایش پیدا میکنه.
            اخه برادر من 70 دور کجا 100 دور کجا؟؟؟؟
            حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
            به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

            K.Show

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

              نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
              اولا که از 3844,5 استفاده بکن. بعدشم شما چیکار به تعداد دور داری. ممکنه هسته مشخصاتش با اطلاعات تو برنامه فرق داشته باشه. اگر به lr متر مطمئنی بهش اطمینان کن و انقدری تعداد دور رو بیار پایین که به اندوکتانس مورد نظر برسی.
              مشکل رو خودت به وجود اوردی ولی نمیگم که خودت بفهمی بلکه یه چیزی دستگیرت بشه.
              سلام :biggrin: ممنون داداش . 3843 دارم ولی 3844 یا 45 ندارم با همون 3842 دیوتی سایکل رو محدود میکنیم(به همون روشی که قبلا فرمودی)
              نوشته اصلی توسط A-Ice Man
              سلام
              فاصله هوایی این برنامه بیشتر به درد محاسبات خودش میخوره مگر نه در عمل من هر کاریش کردم اصلا جواب نمیده!
              شما تعداد دور رو بپیچ بعد با LC متر فاصله هوایی رو طوری تنظیم کن که به مقدار اندوکتانسی که میخوای برسی.
              موفق باشی
              سلام داداش ممنون :mrgreen: حتما همینکارو میکنم.
              نوشته اصلی توسط ناصر منتظری
              محسن جان یه بارم با نرم افزار PI EXPERT ترانس رو محاسبه کن ببین اون چه جور جواب میده.
              سلام آقا ناصر نرم افزار مشکلی نداره :mrgreen: من زیاد پیچوندم :mrgreen:
              نوشته اصلی توسط aie_saber
              در ساخت عملی مدارات سوئیچینگ شما باید دقیقاً تعداد دوری را که محاسبه کرده اید را بپیچید
              و بعد با اندازه گیری عملی اندوکتانس اولیه با LCR میتر فاصله هوایی را تنطیم کنید تا اندوکتانس اولیه اندازه گیری شده با اندوکتانس اولیه محاسبه شده یکی باشد
              اگر تعداد دور اولیه را دستکاری کنید در واقع دارید نسبت دور را هم دستکاری می کنید و اینجوری محاسبات شما به هم می ریزد
              سلام و تشکر :mrgreen:بنده از روشی که میگه "هسته رو تا جایی که جا داره سیمپیچی کنید" استفاده کردم. آره در کل همه چی بهم میریزه
              نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
              اقای محمد شاهی چیزی که کمیخوام بهش برسید لی هیچکس بهش توجه نمیکنه اینه که اگر تعداد دور رو 0.3 دور بیشتر بپیچید اندوکتانس خیلی بیشتر از 0.3 افزایش پیدا میکنه.
              اخه برادر من 70 دور کجا 100 دور کجا؟؟؟؟
              اینو درست میفرمایید :applause: آخه از رو نسبت اولیه به ثانویه هم که میدیدم تعجب میکردم که اندوکتانس اولیه که تعداد دورش 100 دوره 6.8 میلی و ثانویه که 30 و خورده ای هست 660 میکرو هست یعنی نزدیک ده برابر اندکتانس و 3 برابر تعداد دور. چند روزی هست دارم سلف ها و تراننس های دم دستمو اندازه میگرم این موضوع رو تا حدودی فهمیدم. با نرم افزار هم امتحان میکردم همینطور بود(فرکانس رو میاوردم پایین تا تعداد دور زیاد زیاد شه)
              آها واحد AL نوشته نانو هانری بر تعداد دور به توان 2 X_X :-Oممنون داداش.
              هی وای من کم بودن ولتاژ خروجی هم به همین خاطر بوده ~x( گند زدم به نسبت اندکتانس ها
              خوب تا ماسفت ها به دستمون برسه یه مدت طول میکشه :surprised: درضمن آقای وزیری میتونم به جای ماسفت موقتا از 13007 استفاده کنم و تغذیه کنترلر هم جدا بذارم؟ یه دیود آلترا فست هم تو خروجی 3842 بذارم که در صورت سوختن 13007 آی سی چیزیش نشه مشکلی نداره؟ میخوام که تا موقعی که منبع تغذیه درست نشده باشه از ترانزیستور استفاده کنم تا آی سی خراب نشه(البته دیوتی رو هم باید محدود بکنم)
              لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

                نوشته اصلی توسط محسن محمدشاهی
                خوب تا ماسفت ها به دستمون برسه یه مدت طول میکشه :surprised: درضمن آقای وزیری میتونم به جای ماسفت موقتا از 13007 استفاده کنم و تغذیه کنترلر هم جدا بذارم؟ یه دیود آلترا فست هم تو خروجی 3842 بذارم که در صورت سوختن 13007 آی سی چیزیش نشه مشکلی نداره؟ میخوام که تا موقعی که منبع تغذیه درست نشده باشه از ترانزیستور استفاده کنم تا آی سی خراب نشه(البته دیوتی رو هم باید محدود بکنم)
                13007 bjt یه ها ... فکر کنم مشکل زیاد برات پیش بیاره

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

                  نوشته اصلی توسط محسن محمدشاهی
                  سلام آقا ناصر نرم افزار مشکلی نداره :mrgreen: من زیاد پیچوندم :mrgreen:
                  سلام و تشکر :mrgreen:بنده از روشی که میگه "هسته رو تا جایی که جا داره سیمپیچی کنید" استفاده کردم. آره در کل همه چی بهم میریزهاینو درست میفرمایید
                  خوب محسن جان برای استفاده از این روش هسته مناسب باید انتخاب بشه و نباید هسته بزرگتر یا کوچیک تر باشه و الکی سیم پیچی کنیم مخصوصا در فلای بک که اصلا ترانس نیست یک سلف ایزوله است.
                  فرکانس و هسته مورد استفاده ات چی بوده ؟؟؟؟

                  sigpic

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

                    نوشته اصلی توسط ناصر منتظری
                    خوب محسن جان برای استفاده از این روش هسته مناسب باید انتخاب بشه و نباید هسته بزرگتر یا کوچیک تر باشه و الکی سیم پیچی کنیم مخصوصا در فلای بک که اصلا ترانس نیست یک سلف ایزوله است.
                    فرکانس و هسته مورد استفاده ات چی بوده ؟؟؟؟
                    فرکانس 40 کیلو هسته هم EI33 28 پاور کامپیوتر که تو نرم افزار هم مشخصاتش رو دستی وارد کردم. ترانس رو مجدد میپیچونم هفته دیگه میرم دانشگاه اسکوپ و اینا رو ردیف کردم شکل موج هارو میذارم :-B
                    لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

                      ممکنه بشه ممکن هم هست نشه. (منظورم bjt جای ماسفت گزاشتنه) تا حالا نزاشتم. تو تئوری میشه ولی در عمل سوییچ bjt سخت تر خاموش میشه.
                      حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
                      به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

                      K.Show

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

                        نوشته اصلی توسط محسن محمدشاهی
                        فرکانس 40 کیلو هسته هم EI33 28 پاور کامپیوتر که تو نرم افزار هم مشخصاتش رو دستی وارد کردم. ترانس رو مجدد میپیچونم هفته دیگه میرم دانشگاه اسکوپ و اینا رو ردیف کردم شکل موج هارو میذارم :-B
                        به نظرم این هسته برای این توان بزرگه و باید طبق محاسبات ترانس رو بپیچی
                        راستی ال آر متر رو چند خریدی و چی هست؟

                        sigpic

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

                          نوشته اصلی توسط ناصر منتظری
                          به نظرم این هسته برای این توان بزرگه و باید طبق محاسبات ترانس رو بپیچی
                          راستی ال آر متر رو چند خریدی و چی هست؟
                          آره فکر کنم یه خورده بزرگه ولی خوب اگه کوچیک تر بذاریم چگالی شار زیاد میشه و یکم ریسکیه. البته 60 وات خروجی برا فلایبک کم نیست. اگه جواب گرفتم و خوب بود فرکانسو میبرم بالا و ترانسو تغییر میدم توانو تا جایی که جا داشت میبرم بالا
                          ال آر متر هم همون VICTOR 6243A هستش که 78 تومن گرفتم. خوب چیزیه من که ازش راضیم خیلی دوستش دارم
                          لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

                            نوشته اصلی توسط محسن محمدشاهی
                            آره فکر کنم یه خورده بزرگه ولی خوب اگه کوچیک تر بذاریم چگالی شار زیاد میشه و یکم ریسکیه. البته 60 وات خروجی برا فلایبک کم نیست. اگه جواب گرفتم و خوب بود فرکانسو میبرم بالا و ترانسو تغییر میدم توانو تا جایی که جا داشت میبرم بالا
                            ال آر متر هم همون VICTOR 6243A هستش که 78 تومن گرفتم. خوب چیزیه من که ازش راضیم خیلی دوستش دارم
                            گرون بهت داده 75 تومنه =))

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : مشکل با آندوکتانس بالای ترانس سیمپیچی شده برای فلایبک

                              سلام :biggrin: مشکل ترانس حل شد :mrgreen:
                              به قول مهدی وزیری اور دیزاین کردم توان خروجی رو بردم رو 71.5( 55 ولت 1.3 آمپر) ترانس رو دوباره چیپوندم طبق نرم افزار با کمک کولیس و مقوا و ... فاصله هوایی دقیق واسش درست کردم 0.88 :biggrin: نرم افزار گفت 997.8 میکرو هانری که من اندازه گرفتم 1003 میکرو هانری بود که نشون میده نرم افزار و هسته کارشون درسته :mrgreen: :biggrin: :applause:
                              http://www.xum.ir/images/2014/10/31/Untitledc3264.png
                              در اول زدن به برق با وجود لامپ سری 2 تا ماسفت 840 دیگه رو سوزوندم :mrgreen: به جاش IRFp450 گذاشتم که هیچیش نمیشد و لامپ روشن میشد. بعد فهمیدم که فیدبک قطع بوده و دیوتی میرفته 100 درصد دوباره درستش کردم ولی مدار خاموش روشن میشد که علتش ازگیلاری بود که اصلا هیچ کاره بود قطعش کردم به جاش تغذیه 17 ولت گذاشتم :mrgreen: برا فیدبک سه تا زنر گذاشتم و با مقومت دادم به 4n35 در کل شد 55 الی 56 ولت :biggrin:
                              مدارو تا 0.6 آمپر ازش کشیدم افت ولتاژ نداره اصلا حتی 1.2 هم یه لحظه کشیدم افت نداشت :biggrin:
                              اما :cry2: ماسفت با وجود هیتسینکش به شدت داغ و ترانس هم تا حدودی داغ میکنه :cry: حتی بار کمی هم که از خروجی میگیرم باز هم ماسفت زیاد داغ میکنه ولی تو حالت بیباری داغ نمیکنه فرکانس یو سی رو هم کمی بالاتر بردم(با کم کردن خازن) هیچ تاثیری نداشت)
                              تو یه مدار دیدم واسه هسته EI از قسمت وسط هسته برا فاصله هوایی تراشیده بود :surprised: به نظر شما برا هسته EI لازمه که حتما از وسطش بتراشیم؟ :surprised:
                              نوشته اصلی توسط A-Ice Man
                              گرون بهت داده 75 تومنه =))
                              میرم پسش میدم :-O
                              لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X