اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

    دوستان موتور جاروبرقی رو جهت آزمایش کردن برای چپ گرد یا راست گرد کردن گرفتم،
    در همون جهتی که خودش میچرخید زدم به برق ، جاروبک هاش جرقه ی کمی داشتند،
    ولی وقتی جهت چرخششو برعکس کردم ، چنان جرقه ی میزنه که انگار جوشکاریه.
    باز تو جهت خودش جرقه خیلی کمه.
    راهی داره که در جهت عکس، بدونه جرقه بچرخه؟
    اصلا چرا باید جرقه بزنه؟

    فیلمشم گرفتم ،میتونید ببینید:
    http://www.aparat.com/v/nityq
    به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
    (پيش به سوي هدف)

    #2
    پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

    نوشته اصلی توسط hosseinam
    دوستان موتور جاروبرقی رو جهت آزمایش کردن برای چپ گرد یا راست گرد کردن گرفتم،
    در همون جهتی که خودش میچرخید زدم به برق ، جاروبک هاش جرقه ی کمی داشتند،
    ولی وقتی جهت چرخششو برعکس کردم ، چنان جرقه ی میزنه که انگار جوشکاریه.
    باز تو جهت خودش جرقه خیلی کمه.
    راهی داره که در جهت عکس، بدونه جرقه بچرخه؟
    اصلا چرا باید جرقه بزنه؟

    فیلمشم گرفتم ،میتونید ببینید:
    http://www.aparat.com/v/nityq
    درود
    واقعا جوشکاریه :mrgreen: :mrgreen: آقا به نظرت روش تغییر جهتت درسته؟ یه نگاه به کتاب ماشین بنداز یه چیز یادمه اینکه تغییر پلاریته نمیدونم تو کدوم موتور بود تغییر جهت نمیده چون همزمان جریان آرمیچرم عوض میشه باید سر قطب هاش عوض بشه
    در روزگاري که لبخند ادم ها بخاطر شکست توست برخيز تا بگيرند.........

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

      همین الان تغییر میدان رو سیم پیچ های استاتور هم دادم، ولی نتیجه همونه،
      هر 2 راه تغییر دور رو انجام دادم ، ولی تو یه جهت با جرقه های قابل قبول، تو یه جهت دیگه جوشکاری.

      این دیگه چه مسخره بازی هست که این موتور در میآره.
      کل پروژمو مختل کرد.

      با تشکر.
      به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
      (پيش به سوي هدف)

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

        نوشته اصلی توسط hosseinam
        همین الان تغییر میدان رو سیم پیچ های استاتور هم دادم، ولی نتیجه همونه،
        هر 2 راه تغییر دور رو انجام دادم ، ولی تو یه جهت با جرقه های قابل قبول، تو یه جهت دیگه جوشکاری.

        این دیگه چه مسخره بازی هست که این موتور در میآره.
        کل پروژمو مختل کرد.

        با تشکر.
        از زغال هاش نیست ؟ :eek: ولتاژ همون 220 میدید؟
        در روزگاري که لبخند ادم ها بخاطر شکست توست برخيز تا بگيرند.........

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

          فکر نکنم از زغال باشه، چون یه طرف و خوب میچرخه، جهته دیگه اینجوریه.

          آره ولتاژ همون 220 هست.

          با تشکر.
          به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
          (پيش به سوي هدف)

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

            نوشته اصلی توسط hosseinam
            فکر نکنم از زغال باشه، چون یه طرف و خوب میچرخه، جهته دیگه اینجوریه.

            آره ولتاژ همون 220 هست.

            با تشکر.
            مطمئن هستید این موتورهای جارو برقی دوجهته هستند؟یعنی در دو جهت عملکرد یکسان دارند؟ از نظر تئوری درسته که با تغییر میدان یا پلاریته جهت عوض شه ولی خب همیشه که تئوری و عملی یکسان نیستند درسته؟و اینکه جرقه زمانی رخ میده که کموتاسیون در محور خنثی انجام نشه............حالا این بحثش تئوریه و دردی رو دوا نمیکنه
            راستی این موتورها قطب کمکی هم دارند؟چون قطب کمکی جرقه رو یکم کم میکنه فک کنم
            بنظرم موتورش فقط در یه جهت کاربرد داره :-?
            در روزگاري که لبخند ادم ها بخاطر شکست توست برخيز تا بگيرند.........

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

              نه مطمئن نیستم که دوطرفه باشه. آره تئوری و عملی فرق داره زیاد، آره کمتاسیون در محور خنثی انجام نشه اینجوری میشه، تو بعضی از یونیورسال ها میآن جای محوری خنثی رو تغییر میدن، برای اینکه زیر بار محور خنثی تغییر میکنه ، و طراحان میآن اون موتور رو بر اساس همون بار طراحی میکنن تا جرقه کم بزنه، و محور خنثی رو تغییر زاویه میدن تا موتور زیر بار کمتر جرقه داشته باشه، مثل موتور دلر ، که وقتی بهش نیاز داریم روشنه ، یعنی وقتی زیره بار هست روشنه .

              نه سیم پیچ جبران کننده هم نداره.

              این فصل موتور یونیورسال و میدنی تو کدوم کتاب هنرستان بود؟ac or dc


              با تشکر.
              به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
              (پيش به سوي هدف)

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

                نوشته اصلی توسط hosseinam
                نه مطمئن نیستم که دوطرفه باشه. آره تئوری و عملی فرق داره زیاد، آره کمتاسیون در محور خنثی انجام نشه اینجوری میشه، تو بعضی از یونیورسال ها میآن جای محوری خنثی رو تغییر میدن، برای اینکه زیر بار محور خنثی تغییر میکنه ، و طراحان میآن اون موتور رو بر اساس همون بار طراحی میکنن تا جرقه کم بزنه، و محور خنثی رو تغییر زاویه میدن تا موتور زیر بار کمتر جرقه داشته باشه، مثل موتور دلر ، که وقتی بهش نیاز داریم روشنه ، یعنی وقتی زیره بار هست روشنه .

                نه سیم پیچ جبران کننده هم نداره.

                این فصل موتور یونیورسال و میدنی تو کدوم کتاب هنرستان بود؟ac or dc


                با تشکر.
                داخل کتاب هنرستان که فکر نکنم باشه دقیق یادم نیست چرا یه چیزی یادم اومد فکر کنم داخل ac هنرستان وقتی موتورهای تکفاز رو بررسی میکرد یونیورسال هم بود اما فک نکنم توضیح زیادی داده بود ، اولش به این فکر نکردم که یونیورسال هست واسه همین همینجوری گفتم کتاب هنرستان اما داخل کتاب ماشین که دانشگاه تدریس میشه هستش فکر کنم ماشین مخصوص بحثش بود چون جز دسته بندی ماشین های مخصوص هست
                داخل کتاب چاپمن یا پی سی سن باید باشه و گسترده تر بحث شده
                اما شاید نتونی دلیلش رو پیداکنی اگه از یه کسی که کاربلد باشه بپرسی بهتره
                نظر من اینه چون ما برای جاروبرقی میخوام مکش داشته باشیم و فقط یه جهت برامون مهمه ،موتورش رو طوری طراحی کردن که در همین جهت مکش کاراییشو داشته باشه ،اینکه تو خلاف جهت جرقه میزنه مهم نیست چون هدف مکش هست
                در روزگاري که لبخند ادم ها بخاطر شکست توست برخيز تا بگيرند.........

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

                  آره حق با شماست، با کمکتون فهمیدم که گیرش اینه که محور خنثی رو زیر بار داری تنظیم کردن و اونم تو یک جهت، و تو جهت دیگش محور خنثی دورتر هست، برا همین جرقه خیلی زیاده .

                  ولی موتور دریلم اینطوری نیست، هر دو طرف جرقش کمه، چون دریلم دوطرفه طراحی شده.

                  اصلا میدونید من چی میخام!!! من یه موتور تکفاز میخام که بیام ترمز جریان مخالف رو مدل کنم برای کنفرانسم، با میکرو و بقیه داستانها.

                  دیروز رو موتور خازن دائم کار هم امتحان کردم ولی جواب نداد.

                  اینو میخام که مثلا یه موتوری که ر استگرد داره میچرخه؛ به طوره آنی جهت میدان تغییر کنه (چپگرد) جهت موتور هم آنی تغییر کنه ، برای ترمز زدن.

                  این سومین موتوری بود که تست گرفتم.میدونم که موتورم باید 3 فاز باشه تا همچین کاری بکنم،هنرستان هم خیلی انجام دادیم، ولی کلاس برق 3 فاز نداریم. مجبور رو موتور تکفاز انجامش بدم.

                  شما نظری نداری؟


                  با تشکر.
                  به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
                  (پيش به سوي هدف)

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

                    نوشته اصلی توسط hosseinam
                    آره حق با شماست، با کمکتون فهمیدم که گیرش اینه که محور خنثی رو زیر بار داری تنظیم کردن و اونم تو یک جهت، و تو جهت دیگش محور خنثی دورتر هست، برا همین جرقه خیلی زیاده .

                    ولی موتور دریلم اینطوری نیست، هر دو طرف جرقش کمه، چون دریلم دوطرفه طراحی شده.

                    اصلا میدونید من چی میخام!!! من یه موتور تکفاز میخام که بیام ترمز جریان مخالف رو مدل کنم برای کنفرانسم، با میکرو و بقیه داستانها.

                    دیروز رو موتور خازن دائم کار هم امتحان کردم ولی جواب نداد.

                    اینو میخام که مثلا یه موتوری که ر استگرد داره میچرخه؛ به طوره آنی جهت میدان تغییر کنه (چپگرد) جهت موتور هم آنی تغییر کنه ، برای ترمز زدن.

                    این سومین موتوری بود که تست گرفتم.میدونم که موتورم باید 3 فاز باشه تا همچین کاری بکنم،هنرستان هم خیلی انجام دادیم، ولی کلاس برق 3 فاز نداریم. مجبور رو موتور تکفاز انجامش بدم.

                    شما نظری نداری؟


                    با تشکر.
                    100درصد همینطور بوده واسه همین میگم تئوری یه چیزه عملی زمین تا آسمون فرق داره و به طراحش بستگی داره :agree: من یه نظر دارم اما اگه عملی بشه، مدارایی که با خازن از 3 فاز به تکفازتبدیل میشند رو تست کردید؟فکر کنم جوابگوت باشه :nice:
                    در روزگاري که لبخند ادم ها بخاطر شکست توست برخيز تا بگيرند.........

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

                      آها،یادم رفت اینو هم بگم، علاوه بر اینکه کلاس برق 3 فاز نداریم ، موتور 3 فاز هم ندارم.

                      بله اون مدار هم ذهنم بود،ولی موتور موجود نیست.

                      با تشکر.
                      به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
                      (پيش به سوي هدف)

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

                        نوشته اصلی توسط hosseinam
                        آها،یادم رفت اینو هم بگم، علاوه بر اینکه کلاس برق 3 فاز نداریم ، موتور 3 فاز هم ندارم.

                        بله اون مدار هم ذهنم بود،ولی موتور موجود نیست.

                        با تشکر.
                        حتما باید ترمز جریان مخالف باشه؟ترمزهای دیگه نمیشه؟مثلا جریان مستقیم ،برای ترمز جریان مستقیم یه منبع dc لازمه یادمه هنرستان تست کردیم البته اینم رو سه فاز فک کنم تست کردیم :-?
                        در روزگاري که لبخند ادم ها بخاطر شکست توست برخيز تا بگيرند.........

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

                          آره دیگه، ترمز جریان مستقیم باز یه دردسر دیگه اینه که منبع ولتاژ دی سی از کجا پیدا کنم ، تازه آمپرشم باید قابل قبول باشه.
                          یه دردسر دیگه باز اضافه میشه.

                          ممنون از توجهت دوسته عزیز.
                          به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
                          (پيش به سوي هدف)

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

                            نوشته اصلی توسط hosseinam
                            آره دیگه، ترمز جریان مستقیم باز یه دردسر دیگه اینه که منبع ولتاژ دی سی از کجا پیدا کنم ، تازه آمپرشم باید قابل قبول باشه.
                            یه دردسر دیگه باز اضافه میشه.

                            ممنون از توجهت دوسته عزیز.
                            خب میتونی از منبع dc آزمایشگاه استفاده کنی اگه جوابگو باشه :eek: خواهش میکنم بحث میکنیم یه چیزی یاد میگیرم
                            در روزگاري که لبخند ادم ها بخاطر شکست توست برخيز تا بگيرند.........

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : ایجاد جرقه ی شدید در موتور یونیورسال جاروبرقی

                              مشکل از زاویه گوس ذغال هاست . موتور ها بعد از مدتی کارکرد شکل گوس ذغالشون تیز میشه و در یک جهت خوب کار میکنن ولی در جهت برعکس چون زاویه تند ذغال با کلکتور استحکاک بوجود میاره ، جرقه های درشتی بوجود میاد.

                              ذغال ها رو عوض کنی اوکی میشه .


                              شکل سمت راست : ذغال نو
                              شکل سمت چپ : ذغال کارکرده

                              در این شکل تغییز زاویه گوس ذغال در اثر [glow=red,2,300]کارکرد زیاد در جهت راست گرد [/glow]بخوبی دیده میشه


                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X