ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 14
  1. #1
    2013/03/18
    babol
    1,396
    669

    علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چیست؟

    دوستان همونطور که میدونید ، اگه موتور سه فاز القایی رو در دور نامی مثلا چپ گرد باشه ، هنگام کار تغییر جهت مثلا راستگرد بدیم ، به طور آنی تغییر جهت میده.
    ولی تو موتور تکفاز اینجوری نیست ،
    یعنی اگه هنگامی که داره چپ گرد میگرده ، ما بیایم تغییر جهت بدیم ، موتور در همون جهت به دورش ادامه میده،
    باید وایسم تا اینرسی موتور صفر بشه و بعد تغییر جهت بدیم ، تا موتور راستگرد بچرخه مثلا،
    دلیلش چی میتونه باشه؟


    با تشکر.
    به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
    (پيش به سوي هدف)
  2. #2
    2008/10/24
    528
    144

    پاسخ : علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چیست؟

    وقت بخیر

    برای اینکه روش استارت این دو موتور متفاوتوهست !!!!
    موتور 3 فاز برای چرخش و جهت حرکت از اختلاف فاز خط 3 فاز استفاده میکنه !!!
    ولی موتور تک فاز از سیم پیچ کمکی برای جهت حرکت استفاده میکنه !!
    و با شروع به حرکت موتور تک فاز در جهت مشخص اولیه !!سیم پیچ کمکی از مدار خارج میشه و عملا در کنترل جهت دور هیچ نقشی نخواهد داشت !! تا اینکه موتور تک فاز متوقف بشه و پروسه استارت از ابتدا شروع بشه !!
  3. #3
    2013/03/18
    babol
    1,396
    669

    پاسخ : علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چیست؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط taktrashe
    وقت بخیر

    برای اینکه روش استارت این دو موتور متفاوتوهست !!!!
    موتور 3 فاز برای چرخش و جهت حرکت از اختلاف فاز خط 3 فاز استفاده میکنه !!!
    ولی موتور تک فاز از سیم پیچ کمکی برای جهت حرکت استفاده میکنه !!
    و با شروع به حرکت موتور تک فاز در جهت مشخص اولیه !!سیم پیچ کمکی از مدار خارج میشه و عملا در کنترل جهت دور هیچ نقشی نخواهد داشت !! تا اینکه موتور تک فاز متوقف بشه و پروسه استارت از ابتدا شروع بشه !!
    وقت بخیر.

    بله همونطور که گفتید راه اندازی فرق داره ، به این نکته دقت کنید که تغییر چرخش در موتور ها ، در اثر تغییر میدان یکی از سیم پیچ ها نسبت به بقیه هست،
    حالا در موتور سه فاز هم آنی تغییر میکنه جهت چرخش با تغییر یکی از میدان ها.
    ولی در موتور تکفاز آنی تغییر نمی کنه جهت چرخش با تغییر یکی از میدان های سیم پیچ.
    این نوع موتوری که شما اشاره کردید بهش ، موتور تکفاز خازن راه انداز هست که توسط کلید گریز از مرکز سیم پیچ کمکی بعد از 75 درصد از دور نامی ، از مدار خارج میشه و تغییر جهت در این موتور واضح هست که باید صبر کنیم.
    ولی موتور مورد نظر من موتور خازن دائم کار هست، که دائما سیم پیچ کمکی داخل مدار قرار داره.

    در آزمایشاتی که من انجام دادم ، مثلا موتو در حالت چپگرد ، جریان کارش 5 آمپر بود ، و وقتی سر سیم پیچ ها رو برای جهت چرخش (راستگرد) تغییر میدادم ، ولی روتور در همان جهت چپگرد به کارش ادامه میداد با جریانی 2.5 آمپر.

    حالا این برام جالبه که چرا جریان کم و جهت چرخش تغییر نکرد!!!

    چرا؟


    با تشکر.
    به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
    (پيش به سوي هدف)
  4. #4
    2014/06/16
    1,156
    157

    پاسخ : علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چيست؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط hosseinam

    در آزمايشاتي که من انجام دادم ، مثلا موتو در حالت چپگرد ، جريان کارش 5 آمپر بود ، و وقتي سر سيم پيچ ها رو براي جهت چرخش (راستگرد) تغيير ميدادم ، ولي روتور در همان جهت چپگرد به کارش ادامه ميداد با جرياني 2.5 آمپر.

    حالا اين برام جالبه که چرا جريان کم و جهت چرخش تغيير نکرد!!!

    چرا؟


    با تشکر.
    در موتور سه فاز چون يک ميدان دوار قوي داريم با تعويض دو فاز به سرعت جهت چرخش ميدان و جهت دور عوض ميشود ولي در موتور تکفاز ميدان دوار نداريم و سيم پيچ کمکي توسط خازن دچار اختلاف فاز نسبت به سيم پيچ اصلي شده باعث چرخش روتور ميشه.
    ولي موتور تکفاز در دور برعکس نبايد جريان بيشتر بکشه.
    جسارتا چه جوري دور را برعکس کرديد؟
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  5. #5
    2013/03/18
    babol
    1,396
    669

    پاسخ : علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چیست؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط shahpoori
    در موتور سه فاز چون يک ميدان دوار قوي داريم با تعويض دو فاز به سرعت جهت چرخش ميدان و جهت دور عوض ميشود ولي در موتور تکفاز ميدان دوار نداريم و سيم پيچ کمکي توسط خازن دچار اختلاف فاز نسبت به سيم پيچ اصلي شده باعث چرخش روتور ميشه.
    ولي موتور تکفاز در دور برعکس نبايد جريان بيشتر بکشه.
    جسارتا چه جوري دور را برعکس کرديد؟
    مثله اینکه بد گفتم و شما بد متوجه منظورم شدید.

    چپ گرد راستگرد کردن هم تغییر سرسیم های یکی از از سیمپیچ ها نسبت به دیگری بود، که با کنتاکتور انجام دادم ، و کنترلشم از میکروکنترلر بود ، برای پروژه ام تو کارشناسی.

    الان یخورده واضحتر میگم.
    ببینید شما فرض کنید موتور داره در حالت راستگرد کار میکنه و میچرخه و جریان کارش 5 آمپر هست، حالا در وسط کار شما بیاید تغییر جهت چرخش رو در حالتی که داره راست میگرده ، بر موتور اعمال کنید (یعنی سرسیم ها رو برعکس کنید با کنتاکتور حالت چپ گرد) موتور جهتش برعکس نمیشه ، و در همون حالت راستگرد به کارش ادامه میده ، ایندفه با جریان 2.5 آمپر.

    حال فرض کنیم موتور رو خاموش کنیم و صبر کنیم تا اینرسی بخابه و حالا بیایم چپ گرد راه بندازیمش ، چپ گرد میچرخه با جریان کاره 5 آمپر و در این حالت اگه تغییر جهت بدیم ، انجام نمیشه و در همون جهت میچرخه ، با جریان 2.5 آمپر.

    فکر کنم ایندفه منظورمو گرفتید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط shahpoori
    ولي در موتور تکفاز ميدان دوار نداريم و سيم پيچ کمکي توسط خازن دچار اختلاف فاز نسبت به سيم پيچ اصلي شده باعث چرخش روتور ميشه.
    در عمل موتور تکفاز وجود نداره ، یعنی همین موتور های تکفاز در اصل موتور های 2 فاز هستند ، یعنی ما یه فاز داشتیم و یه فاز دیگه رو توسط خازن بوجود آوردیم ، چون خازن میآد زاویه ولتاژ رو (اگه ایده آل فرض کنیم)90 درجه جلو میندازه ،
    پس در عمل ما یه فاز با زاویه 0 و یه فاز با زاویه 90 درجه داریم(مثله 3 فاز که یه زاویه 0 و یه زاویه با 120 درجه اونورترش و یه زاویه 270 درجه اونورتره فاز 0). و بازم پس میدان دوار طبق تئوری میدان دوار در موتور به وجود میآد و موتور حرکت میکنه.

    موفق باشید.
    به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
    (پيش به سوي هدف)
  6. #6
    2014/06/16
    1,156
    157

    پاسخ : علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چيست؟

    خب حالا تو اين حالت که جريان کمتر ميکشه بار هم روش هست يا نه؟من فکر ميکنم تو اون حالت قدرت موتور هم کمتر باشه يعني اگه يه بار بياد رو شافت موتور مي ايسته.
    -منظورم ميدان دوار قوي بود.
    راستي موتوره چند دور بر دقيقه بود؟به نظرم 3000 بوده نه؟شايد چون يه جفت قطبيه اينطوري باشه.
    فکر ميکنم تو يه حالت ميدان روتور ميدان استاتور را دفع ميکنه و تو يه حالت که سر سيمپيچا عوض ميشه ميدان را جذب ميکنه و فرصت پيدا نميکنه که ترمز کنه و دور برعکس بشه.
    آيا با موتور 1500 هم همينطوريه؟
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  7. #7
    2013/03/18
    babol
    1,396
    669

    پاسخ : علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چيست؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط shahpoori
    خب حالا تو اين حالت که جريان کمتر ميکشه بار هم روش هست يا نه؟من فکر ميکنم تو اون حالت قدرت موتور هم کمتر باشه يعني اگه يه بار بياد رو شافت موتور مي ايسته.
    -منظورم ميدان دوار قوي بود.
    راستي موتوره چند دور بر دقيقه بود؟به نظرم 3000 بوده نه؟شايد چون يه جفت قطبيه اينطوري باشه.
    فکر ميکنم تو يه حالت ميدان روتور ميدان استاتور را دفع ميکنه و تو يه حالت که سر سيمپيچا عوض ميشه ميدان را جذب ميکنه و فرصت پيدا نميکنه که ترمز کنه و دور برعکس بشه.
    آيا با موتور 1500 هم همينطوريه؟
    نه بار نبود، آره قطعا قدرت کم میشه. ولی دومادم بالابر داره که میگه اگه سریع دکمه ی معکوس رو بزنم ، جهت عوض نمیشه . باید صبرکنم تا وایسه بعد بزنم.

    آره موتور هم 3000 دور بوده.
    1500 در دسترس ندارم تا ازش تست بگیرم.

    هنوز هم نفهمیدم چرا اینجوریه.
    اون جذب و دفع برای موتورهایی که روتور سیم پیچی شدن نیست؟
    تو موتورهای القایی فکر کنم روتور همپای جمع برداری میدان حرکت میکنه ، بر اثر مخالفت جریان بوجود اومده در سیم های مسی داخل روتور بر اساس قانون لنز.

    نظر شما چیه؟

    با تشکر.
    به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
    (پيش به سوي هدف)
  8. #8
    2014/06/16
    1,156
    157

    پاسخ : علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چيست؟

    فکر کنم يه چيزايي يادم اومد:
    اين موتور هاي القايي روتور قفسي هستند.حالا اين هاديها به طور مورب تو روتور تعبيه شدن يعني به صورت موازي با شيار هاي استاتور نيستن و همين خاصيت باعث ميشه روتور تمايل به چرخش در يک جهت داشته باشه.(البته مطمئن نيستم دليلش همين باشه)
    ولي چيزي که معلومه اينه که وقتي روتور داره ميچرخه تو اون قفسش جريان و ميدان وجود داره و همچنين داراي اينرسي حرکتيه.ولي در لحظه استارت هيچ کدوم را نداره و به هر جهت که بخواهيم ميچرخه.پس بايد علت تو اين دو مورد باشه.
    يه چيز ديگه حالا نميدونم درسته يا نه:
    آيا تو موتور سه فاز جريان و ولتاژ هر فاز با هم همفازند؟اگه همفاز باشند پس در لحظه عوض شدن دو فاز جريان و ولتاژ هر فاز هم در روتور صفر ميشه چون همفازند پس ترمز ميکنه و دورش برعکس ميشه.
    تو موتور تکفاز بين سيمپيچ اصلي و کمکي با خازن چطوره؟اگه جريان و ولتاژ همفاز نباشند پس در لحظه تغيير سيمها هنوز جريان داخل روتور وجود داره پس ترمز نميکنه.
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  9. #9
    2013/03/18
    babol
    1,396
    669

    پاسخ : علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چيست؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط shahpoori

    يه چيز ديگه حالا نميدونم درسته يا نه:
    آيا تو موتور سه فاز جريان و ولتاژ هر فاز با هم همفازند؟اگه همفاز باشند پس در لحظه عوض شدن دو فاز جريان و ولتاژ هر فاز هم در روتور صفر ميشه چون همفازند پس ترمز ميکنه و دورش برعکس ميشه.
    تو موتور تکفاز بين سيمپيچ اصلي و کمکي با خازن چطوره؟اگه جريان و ولتاژ همفاز نباشند پس در لحظه تغيير سيمها هنوز جريان داخل روتور وجود داره پس ترمز نميکنه.
    نفهمیدم چی شد دوسته عزیز.

    با تشکر.
    به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
    (پيش به سوي هدف)
  10. #10
    2014/06/16
    1,156
    157

    پاسخ : علت معکوس نشدن دور ، در موتور تکفاز ،در لحظه کار چيست؟

    تو سه فاز وقتي دو تا فاز قطع ميشه که براي تعويض دور موتور جابجا بشه چون ولتاژ و جريان همفازند پس جريان القايي در روتور هم قطع ميشه و بالطبع قطبهاي مغناطيسي داخل روتور هم از بين ميره.
    در تکفاز و در سيمپيچ کمکي وقتي برق موتور قطع ميشه چون خازن تو مداره پس يه جرياني تو مدار ميده و جريان القايي روتور قطع نميشه و قطبهاي مغناطيسي خودشو حفظ ميکنه و با عوض شدن سرها مثل حالت جذب و دفع پيش مياد و در همون جهت ميچرخه.
    البته نميدونم اين تا چه حد درسته فقط نظر منه.
    واسه امتحان شما که دستت به اون موتور بنده بيا تو عوض کردن سر سيمپيچها با يه کنتاکتور خازن رو هم جدا کن و با تعويض سر سيمپيچها خازن رو هم بيار تو مدار .ببين فرقي ميکنه؟
    البته اين تغيير جهت سريع فکر نکنم جايي کاربرد داشته باشه چون صدمات مکانيکي شديدي به موتور ميزنه حتي ممکنه شافت موتور ببره.
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 14

موضوعات مشابه

  1. راه اندازی موتور سه فاز با برق تکفاز
    توسط javad mollania در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 2018/05/04, 20:29
  2. راه اندازی موتور تکفاز و سه فاز و dc
    توسط namdar soleiman netaj در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2016/01/31, 22:10
  3. محاسبه لحظه به لحظه موقعیت یک جسم چطور امکان پذیر است؟
    توسط mahdi1376al در انجمن پردازش سيگنال و هوش محاسباتي
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2014/02/14, 00:31
  4. محافظ سرو موتور تکفاز
    توسط Saman Mardani در انجمن حفاظت سیستمهای قدرت
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2011/06/19, 21:17
  5. کنترل دور موتور تکفاز
    توسط nex2004 در انجمن الكترونيك صنعتی
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2009/08/27, 18:56

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •