اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اشکال پس از تعویض خازنهای منبع تغذیه

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    اشکال پس از تعویض خازنهای منبع تغذیه

    سلام،
    این اولین تاپیکی که ایجاد میکنم و امیدوارم بتونم از تجارب شما استفاده کنم.
    یکم پیش زمینه......باید بگم که دانش الکترونیک من در حد هیچ هست(کارم موسیقی) ولی چند وقتیه که با کمک اینترنت و تکنسینهای داخل و خارج از ایران شروع به نوسازی و سرویس یه دستگاه میکسر صدای آنالوگ ساخت سال 1960 کردم. اول از تکنسین مسنی که وظیفه تعمیر این تجهیزات رو در استودیوهای قدیم به عهده داشت کمک گرفتم و دستگاه به کار افتاد. بعد از مدتی از طریق فارمهای خارجی با اشخاصی که هنوز از این دستگاه استفاده میکنند، برای سرویس کامل دستگاه راهنمایی گرفتم. همگی معتقد بودند که خازنهای الکترولیت با بیش از 30 سال سن بخصوص مارک Frako باید عوض بشوند(کاری که تکنسین خودمون معتقد نبود، علارغم دریافت جداگانه هزینه تعمیر وسرویس و لوازم و...).
    به هر حال خودم مشغول شدم. خوشبختانه پس از ساخت تعداد زیادی کابل، میتونم بگم که تجربه کافی در لهیم کاری بدست آوردم.
    اول از تعویض خازنهای آمپلیفایرهاش شروع کردم که تاثیر بسیار خوبی داشت.
    بعد منبع تغذیه، که شامل سه برد، Phantom Power(که الکترولیت نداره) و Rectifier Board و Primary board.
    خوشبختانه شمایتک و PCB تمام بردها در دفترچه سرویس این دستگاه هست.(باید بگم که من 2تا از این دستگاه و پاور دارم)
    تعویض خازنهای rectifier باعث شد که بسیاری از نویزها (100hz,200hz) از بین رفت.(البته در یکی از پاورها و دیگری همچنان نویزی بود)
    تو primary board، دو خازن 220uf/100v بود که با نوع رادیال ولی همون مشخصات عوض کردم.(پلاریتی هم درست بود) ولی اینبار یه پت کرد و روشن نشد(دستگاه با پاور دیگه روشن میشد)....با 2تا خازن دیگه عوض کردم...باز هیچ.....خازنهای خودش رو گذاشتم....یه جرقه زد و هیچ( دستگاه با پاور دیگه هم روشن نشد)....

    میتونم شماتیک رو اینجا پ کنم...
    اشتباهم کجا بوده؟
    اگر راهنماییم کنید ممنون میشم...

    #2
    پاسخ : اشکال پس از تعویض خازنهای منبع تغذیه

    در مورد خراب شدن خازنهای الکترولیتی باید به باد کردگی زیر خازن و پشت خازن و همچنین خارج شدن روغن الکترولیت از قسمت لاستیکی دقت کنید معمولا خازنهای الکترولیتی بعد از چند سال که من مدت دقیقش رو نمیدونم ماده الکترولیتشون خشک میشه و از بین میره که باعث نشت خازن و همچنین باد کردنش میشه
    اینطوری نمیشه دقیقا گفت مشکل از کجاست ولی با مواردی که گفتید احتمالا بار اول که عوض کردید پلاریته اشتباه بوده و به مدار آسیب زده اگر شماتیک رو پلود کنید خیلی بهتره
    گل سرخ گل سرخ است و خار , خار . نه خار بد است و نه گل سرخ خوب . اگر انسان از روي زمين محو شود , گلها آنجا خواهند بود و خارها نيز آنجا . اما ديگر كسي نيست كه بگويد گلهاي سرخ خوبند و خارها بد !

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : اشکال پس از تعویض خازنهای منبع تغذیه

      بعیده که پولاریتی رو اشتباه کرده باشم!!
      خازنهای C9 ,C10





      دیدگاه


        #4
        پاسخ : اشکال پس از تعویض خازنهای منبع تغذیه

        تعویض خازنهای rectifier باعث شد که بسیاری از نویزها (100hz,200hz) از بین رفت.
        توی قسمت منبع تغذیه بیشترین وظیفه خازن ها حذف نویزهای همین محدوده است

        شاید موقع لحیم کاری جایی اتصالی کرده یا اتصالی خوب نگرفته باشه یا اینکه به علت قدیمی بودن بردها PCB دچار مشکل شده اگه از زیر پی سی بی هم عکس بگیرید و جای خازنها رو مشخص کنید شاید بهتر بشه کمک کرد

        این صدای پت که میگی از کجا اومد ؟ خازن ها معمولا میترکن(الکترولیت)
        اگه لازم باشه میتونی ولتاژ گیری کنی ؟
        من دوست ندارم خودم را درگير مسئله بهشت يا جهنم بکنم ، چون در هر دو قسمت دوستان خوبي دارم !

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : اشکال پس از تعویض خازنهای منبع تغذیه

          برای هرکسی که الکترونیک کار میکنه بارها اتفاق می افته که پلاریته خازن رو اشتباه بزنه برای خود منم بارها اتفاق افتاده :redface: ولی احتماش کمه شما اشتباه زده باشید چون ولتاژ زیاده منفجر میشد
          مدار رو نگاه کردم خیلی مدار جالبیه یه جور منبع تغذیه سوییچینگه فسیله خیلی قدیمیه همین که شماتیکش رو دارید عالیه
          مدار قسمت پریمری یه قسمت ولتاژ ac داره که با مربع قرمز نشون دادم یه قسمت اسیلاتور داره که با مربع آبی مشخص شده و یه قسمت فیدبک داره که با مربع سبز مشخص شده به نظر من احتمالش خیلی کمه دو قسمت ولتاژ ac و فیدبک آسیب دیده باشند پس مشکل ما احتمالا توی قسمت اسیلاتوره
          توی این قسمت حتما باید خازن های c6 - c7 - c9 - c10 باید حداقل 200 ولت باشند (چون وقتی ولتاژ دی سی میشه مقدار دی سی بیشتر از مقدار ac میشه ) اگر خازن های c17 , c18 رو هم عوض کردید این دوتا هم باید 200 ولت باشند.
          زمانی که شما مدار رو وصل میکردید کلید s2 (کلیدی که با فلش مشخصه) توی چه حالتی بود ؟ چون این کلید انتخاب میکنه ولتاژ ورودی چقدره و حتما باید قطع بوده باشه اگر وصل بود مدارتون حتما آسیب دیده
          بعد از اینکه خازن ها رو عوض کردید برای تست مدار باید مدار پریمری رو جدا کنید و به برق وصل کنید حتما حواستون باشه کلید s2 قطع باشه بعد از وصل کردن ولتاژ دو نقطه tp1 , tp2 رو با مولتی متر اندازه گیری کنید (باید از قسمت ولتاژ دی سی و رنج 600 ولت یا بالاتر استفاده کنید ) اگر ولتاژ این قسمت بالاتر از 200 ولت بود مطمئن بشید قشمت ولتاژ ac درسته فقط حواستون باشه بیشتر قسمت های این مدار ولتاژ بالایی داره و در صورت خوردن دست باعث برق گرفتگی میشه
          بعد از چک کردن ولتاژ مدار رو ار برق جدا کنید و قسمت ریکتیفایر رو وصل کنید و ولتاژ مدار رو وصل کنید و ولتاژ دو سر خازن c17 برد ریکتیفایر رو اندازه بگیرید باید 22 ولت باشه اگر همین مقدار بود که مدار درسته اگر مقدار صفر بود بگید تا بگم کدوم قسمت ها رو چک کنید
          و در آخر نگران چیزی نباشید چون قدرت مدار کمتر از 250 وات هستش با کمی دردسر میشه با یه مدار دیگه جایگزینش کرد

          گل سرخ گل سرخ است و خار , خار . نه خار بد است و نه گل سرخ خوب . اگر انسان از روي زمين محو شود , گلها آنجا خواهند بود و خارها نيز آنجا . اما ديگر كسي نيست كه بگويد گلهاي سرخ خوبند و خارها بد !

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : اشکال پس از تعویض خازنهای منبع تغذیه

            خیلی ممنون از جوابهاتون...
            حتما کلید S2 قطع بوده.(بسیار سفته، امکان اشتباه وجود نداره).
            خازنهای C6,C7,C9,C10 همه 100v هستند.
            خازنهای C17, C18 مدلWIMA FKS-1000/400 A هست...
            به محض تست، اطلاع میدم...

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : اشکال پس از تعویض خازنهای منبع تغذیه

              عکس پاورها (پاور با خازن سبز مشکل پیدا کرده)



              بعد از استفاده خازن اصلی خود پاور و داستان جرقه و ... دیگه دستگاه روشن نشد! حتی با پاور سالم.(بعد از تعویض خازن و قبل از جرقه، با پاور سالم روشن شد).
              تنها بخش از منبع تغذیه که تو دستگاه کار شده این هست که فکر میکنم transient filtering...


              دلیل روشن نشدنش با پاور سالم (که روی دستگاه دیگه کار میکنه) میتونه از اینجا باشه؟
              متشکر

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : اشکال پس از تعویض خازنهای منبع تغذیه

                سلام
                خوشبختانه با دوستی آشنا شدم که اشکال رو پیدا کرد. گاهی وقتها دنبال یه ایراد بزرگ میگردیم ولی مشکل بسیار ساده تر از اونه که تصور میکنیم. کلید اصلی قبلا دستکاری شده بود و وقتی مشغول تعویض بودم قطع شده!!!
                خیلی ممنون از کمک همه دوستان...

                دیدگاه

                لطفا صبر کنید...
                X