اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کنترل دور موتور با استفاده از موج pwm

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کنترل دور موتور با استفاده از موج pwm

    برای کنترل سرعت موتور از pwm استفاده می شود به طوری که برای افزایش سرعت موتور Dutycycle را افزایش و برای کاهش سرعت Dutycycle را کاهش می دهیم.
    توی یه برنامه دیدم که این موج را به پایه EN ای سی L298 متصل کرده بود. مگه پایه EN مربوط به فعال بودن و عیر فعال بودن موتور رنیست؟ پس چگونه می توان دور موتور را با این موج کنترل کرد؟
    دنيا آنقدر وسيع هست که براي همه مخلوقات جايي باشد پس به جاي آنکه جاي کسي را بگيريم تلاش کنيم جاي واقعي خود را بيابيم

    #2
    پاسخ : کنترل دور موتور با استفاده از موج pwm

    نوشته اصلی توسط seda...
    برای کنترل سرعت موتور از pwm استفاده می شود به طوری که برای افزایش سرعت موتور Dutycycle را افزایش و برای کاهش سرعت Dutycycle را کاهش می دهیم.
    توی یه برنامه دیدم که این موج را به پایه EN ای سی L298 متصل کرده بود. مگه پایه EN مربوط به فعال بودن و عیر فعال بودن موتور رنیست؟ پس چگونه می توان دور موتور را با این موج کنترل کرد؟
    وقتی پایه EN صفر باشه خروجی ها هم هردو صفر مشن و وقتی یک باشه بسته به IN1,IN2 ممکنه
    هر خروجی حالتی رو داشته باشه
    اگر IN1=0,IN2=1 باشه شما وقتی پایه EN رو صفر کنی OUT1=0=OUT2 میشه و وقتی که
    EN رو یک کنی OUT1=0,OUT2=1 میشه خب با این کار به راحتی روی خروجی PWM رو ظاهر کردیم
    ولی اگر کنترل رو روی پایه های IN بخوای اعمال کنی برای کنبرل جهت چرخش و سرعت باید دوتا
    PWM بسازی درصورتی که با کنترل EN فقط به یه PWM نیاز هست

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کنترل دور موتور با استفاده از موج pwm

      نوشته اصلی توسط ehsanbagheri
      وقتی پایه EN صفر باشه خروجی ها هم هردو صفر مشن و وقتی یک باشه بسته به IN1,IN2 ممکنه
      هر خروجی حالتی رو داشته باشه
      اگر IN1=0,IN2=1 باشه شما وقتی پایه EN رو صفر کنی OUT1=0=OUT2 میشه و وقتی که
      EN رو یک کنی OUT1=0,OUT2=1 میشه خب با این کار به راحتی روی خروجی PWM رو ظاهر کردیم
      ولی اگر کنترل رو روی پایه های IN بخوای اعمال کنی برای کنبرل جهت چرخش و سرعت باید دوتا
      PWM بسازی درصورتی که با کنترل EN فقط به یه PWM نیاز هست
      این درستولی من این را متوجه نمی شوم که چه ربطی به سرعت داره؟ اگه جریان به موتور برسد می چرخد و اگر نرسد نمی چرخد، میزان جریان که ثابت است پس چه طور سرعت و دور موتور را کنترل می کند؟
      دنيا آنقدر وسيع هست که براي همه مخلوقات جايي باشد پس به جاي آنکه جاي کسي را بگيريم تلاش کنيم جاي واقعي خود را بيابيم

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : کنترل دور موتور با استفاده از موج pwm

        نوشته اصلی توسط seda...
        این درستولی من این را متوجه نمی شوم که چه ربطی به سرعت داره؟ اگه جریان به موتور برسد می چرخد و اگر نرسد نمی چرخد، میزان جریان که ثابت است پس چه طور سرعت و دور موتور را کنترل می کند؟
        وفتی شما دیوتی سایکل یه موج با فرکانس بالا (10kHz) رو تغییر میدی در اصل مقدار موثر یا RMS
        اون سیگنال رو تغییر میدی و اگر شما یه موج PWm با فرکانس بالا رو با یه فیلنر پایین گذر فیلتر کنید
        میبینید که یه مقدار DC داره که با تغییر دیوتی سایکل کم و زیاد میشه به همین دلیل ولتاژ دوسر
        موتور رو میشه کنترل کرد که کنترل سرعت رو نتیجه میده

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : کنترل دور موتور با استفاده از موج pwm

          نوشته اصلی توسط ehsanbagheri
          وفتی شما دیوتی سایکل یه موج با فرکانس بالا (10kHz) رو تغییر میدی در اصل مقدار موثر یا RMS
          اون سیگنال رو تغییر میدی و اگر شما یه موج PWm با فرکانس بالا رو با یه فیلنر پایین گذر فیلتر کنید
          میبینید که یه مقدار DC داره که با تغییر دیوتی سایکل کم و زیاد میشه به همین دلیل ولتاژ دوسر
          موتور رو میشه کنترل کرد که کنترل سرعت رو نتیجه میده
          درسته در یک سیکل متوسط ولتاژ با D در ارتباط است ولی ما توی لحظه داریم کار می کنیم. پس با ولتاژ لحظه ای سر و کار داریم نه با ولتاژی که در یک سیکل اعمال میشه.
          دنيا آنقدر وسيع هست که براي همه مخلوقات جايي باشد پس به جاي آنکه جاي کسي را بگيريم تلاش کنيم جاي واقعي خود را بيابيم

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : کنترل دور موتور با استفاده از موج pwm

            نوشته اصلی توسط seda...
            درسته در یک سیکل متوسط ولتاژ با D در ارتباط است ولی ما توی لحظه داریم کار می کنیم. پس با ولتاژ لحظه ای سر و کار داریم نه با ولتاژی که در یک سیکل اعمال میشه.
            درسته لحظه ای داری ولتاژ رو کنترل میکنی ولی این رو باید مد نظر داشته باشی که موتور یه بار سلفی هست و شما
            میتونی با یه خازن کوچیک یه فیلتر پایین گذر درست کنی (البته نیاز به فیلتر هم نیست)
            اگر دسترسی به اسیلوسکپ دارس میتونی تست کنی یه PWM به یه موتور بده و دوسر موتور هم یه خازن در حد 470nf
            وصل کن و شکل موج رو ببین. اصلا خبری از PWM نیست و فقط یه ولتاژ دیسی با مقدار کمی نوسان میبینی

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X