با عرض سلام خدمت دوستان عزیز چون دیدم هیچ کسی در مورد کارکرد آسانسور اطلاعات درستی نداره این مطالب رو نوشتم شاید کمکی کرده باشم.من قبلا سوالی در مورد آسانسور مطرح کرده بودم که آیا کسی مداری از آسانسور که با میکرو کنترلر کارکنه داره یا نه ؟
مداراتی که در حال حاضر کاربرد فراوان داره از icمعروف z80 استفاده میکنه.البته چند شرکت هم در چند سال گذشته از 89c51 استفاده کردند.مدار آسانسور از ایمنی های زیادی برخورداره.حد بالا و پایین(الکترومکانیکی) که وظیفه داره از خوردن کابین به کف یا سقف جلوگیری کنه.استوپها شامل داخل کابین.روی سقف و کلید ایمنی ته چاهک که دو استوپ آخر مربوط به ایمنی تعمیر کاران میباشد.سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت) شامل کلید روی کابین. ته چاهک و فلکه هرزگرد(فلکه پاراشوت).
این کلیدها به علاوه کنترل فاز ،مجموعه ایمنی های متوقف کردن آسانسوره.
استوپ روی درب یا قفل درب که معمولا دیده نمیشه ولی از ایمنی های بسیار مهمه.چون اگر وجود نداشته باشه آسانسور ممکنه با درب باز حرکت کنه.البته این قفل سه زمانه است و2 حرکت اون مکانیکی که خطا ها پایین بیاد و یک قسمت برقی داره.و دومین ایمنی درب دوشاخه درب نامیده میشه که برقیه و تا درب بسته نشه مدار حرکت را فعال نمیکنه. البته دیدن اون خیلی ساده است و کافیه درب را باز کنید و به گوشه بالای درب روبروی لولا نگاه کنید که یک زائده فلزی یا با روکش پلاستیکیه.
تمام مدارات ایمنی که در بالا گفته شد 24 ولت یا 60ولت ویا جدیدا 110 ولته.این ولتاژ به دلخواه سازنده میتونه acیا dc باشه.البته نوع dcاون کاربرد بیشتری داره.
2 ایمنی جدید هم چشم الکترونیکی یا میکرو سوئیچ سیل میباشد که باید وجود داشته باشد.
آسانسورهای جدید 2 سنسور جهت تشخیص طبقات دارند.یکی جهت استوپ سر طبقه مورد نظرو دیگری سنسور دور انداز.
در آسانسورهای قدیمی 1 سنسور وجود داشت.فقط سنسور استوپ طبقه چون این آسانسورها 1 سرعته بوده و نیاز به دور دوم یا دور کم نداشت.علت استفاده از دور دوم نرم تر ایستادن آسانسور و درست لول شدن در سر طبقات و همچنین سرعت دادن به طول مسیر است.
سرعت آسانسورهای کنونی از 0.7 متر تا 1.2 متر در ثانیه میباشد.(البته نوع معمولی)
ترمز ایمنی آسانسور هم دستگاهی است مکانیکی که قسمتی از آن در زیر یا روی کابین و قسمتی از آن در موتور خانه آسانسور قرار دارد.گوه هایی در روی کابین تعبیه شده اند که مدام با آسانسور در حرکتند.به محض زیاد شدن سرعت استاندارد(ازقبل روی سیستم پاراشوت توسط کارخانه سازنده تنظیم و مشخص میشود) این سیستم چنگک های خود را به دور ریل کابین قفل میکند و مانع حرکت آسانسور میشود.این سیستم فقط رو به پایین عمل میکند وحدود عملکرد بین 1 تا 2متر سقوط میباشد. هر چه وزن داخل کابین بیشتر باشد سرعت عملکرد سریع تر میشود.ضربه ای که کابین در این حالت به شخص وارد میکند بسیار شدید است.معمولا باعث شکستن آینه یا لامپ کابین میشود.
این سیستم با سنگین سوار شدن ویا پاره شدن بکسلها و بریدن دنده برنجی گیربکس عمل میکند.علت مرگ و میر های ناشی از سقوط آسانسورها وجود نداشتن این سیستم و یا عدم کار آیی لازم میباشد.
امیدوارم با این مطلب کمک کوچکی به شناخت آسانسور کرده باشم.در مطالب بعدی نحوه کارکرد.شناسایی.سیستم کمان درب بازکن .درب اتوماتیک.ترمز.مدار قدرت ومدارات فرمان و همچنین مداراتی از آسانسور را در اختیار شما دوستان میگذارم.
:roll:
مداراتی که در حال حاضر کاربرد فراوان داره از icمعروف z80 استفاده میکنه.البته چند شرکت هم در چند سال گذشته از 89c51 استفاده کردند.مدار آسانسور از ایمنی های زیادی برخورداره.حد بالا و پایین(الکترومکانیکی) که وظیفه داره از خوردن کابین به کف یا سقف جلوگیری کنه.استوپها شامل داخل کابین.روی سقف و کلید ایمنی ته چاهک که دو استوپ آخر مربوط به ایمنی تعمیر کاران میباشد.سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت) شامل کلید روی کابین. ته چاهک و فلکه هرزگرد(فلکه پاراشوت).
این کلیدها به علاوه کنترل فاز ،مجموعه ایمنی های متوقف کردن آسانسوره.
استوپ روی درب یا قفل درب که معمولا دیده نمیشه ولی از ایمنی های بسیار مهمه.چون اگر وجود نداشته باشه آسانسور ممکنه با درب باز حرکت کنه.البته این قفل سه زمانه است و2 حرکت اون مکانیکی که خطا ها پایین بیاد و یک قسمت برقی داره.و دومین ایمنی درب دوشاخه درب نامیده میشه که برقیه و تا درب بسته نشه مدار حرکت را فعال نمیکنه. البته دیدن اون خیلی ساده است و کافیه درب را باز کنید و به گوشه بالای درب روبروی لولا نگاه کنید که یک زائده فلزی یا با روکش پلاستیکیه.
تمام مدارات ایمنی که در بالا گفته شد 24 ولت یا 60ولت ویا جدیدا 110 ولته.این ولتاژ به دلخواه سازنده میتونه acیا dc باشه.البته نوع dcاون کاربرد بیشتری داره.
2 ایمنی جدید هم چشم الکترونیکی یا میکرو سوئیچ سیل میباشد که باید وجود داشته باشد.
آسانسورهای جدید 2 سنسور جهت تشخیص طبقات دارند.یکی جهت استوپ سر طبقه مورد نظرو دیگری سنسور دور انداز.
در آسانسورهای قدیمی 1 سنسور وجود داشت.فقط سنسور استوپ طبقه چون این آسانسورها 1 سرعته بوده و نیاز به دور دوم یا دور کم نداشت.علت استفاده از دور دوم نرم تر ایستادن آسانسور و درست لول شدن در سر طبقات و همچنین سرعت دادن به طول مسیر است.
سرعت آسانسورهای کنونی از 0.7 متر تا 1.2 متر در ثانیه میباشد.(البته نوع معمولی)
ترمز ایمنی آسانسور هم دستگاهی است مکانیکی که قسمتی از آن در زیر یا روی کابین و قسمتی از آن در موتور خانه آسانسور قرار دارد.گوه هایی در روی کابین تعبیه شده اند که مدام با آسانسور در حرکتند.به محض زیاد شدن سرعت استاندارد(ازقبل روی سیستم پاراشوت توسط کارخانه سازنده تنظیم و مشخص میشود) این سیستم چنگک های خود را به دور ریل کابین قفل میکند و مانع حرکت آسانسور میشود.این سیستم فقط رو به پایین عمل میکند وحدود عملکرد بین 1 تا 2متر سقوط میباشد. هر چه وزن داخل کابین بیشتر باشد سرعت عملکرد سریع تر میشود.ضربه ای که کابین در این حالت به شخص وارد میکند بسیار شدید است.معمولا باعث شکستن آینه یا لامپ کابین میشود.
این سیستم با سنگین سوار شدن ویا پاره شدن بکسلها و بریدن دنده برنجی گیربکس عمل میکند.علت مرگ و میر های ناشی از سقوط آسانسورها وجود نداشتن این سیستم و یا عدم کار آیی لازم میباشد.
امیدوارم با این مطلب کمک کوچکی به شناخت آسانسور کرده باشم.در مطالب بعدی نحوه کارکرد.شناسایی.سیستم کمان درب بازکن .درب اتوماتیک.ترمز.مدار قدرت ومدارات فرمان و همچنین مداراتی از آسانسور را در اختیار شما دوستان میگذارم.
:roll:
دیدگاه