اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوال در مورد ژنراتور ها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سوال در مورد ژنراتور ها

    با سلام
    ما یه ژنراتور(موتور برق بنزینی ) داریم که دارم براش یه برد اینورتر طراحی می کنم.(با این مشخصات پایین چه نوع ژنراتوری هست؟)
    سه تا سیم خروجی سه فازه هست و دو تا سیم دیگه که این دو تا یه رنگ هستند . حا لا میخواستم بدونم که آیا این دو تا سیم پیچ تحریک هستند؟
    اگه آره در چه بازه ای ولتاژ باید بش داد(ac یا dc؟ )؟ (آخه وقتی هم بشون ولتاژ وصل نیست ما تو خروجی ولتاژ کامل داریم .)
    من با ولت متر ولتاژ دو سر این دوتا سیما اندازه گرفتم حدود هفت ولت بود.
    -- با اتصال کوتاه کردن سیم پیچ تحریک به ژنراتور آسیب میرسه ؟

    باتشکر
    محمد.م

    #2
    پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

    سلام
    سوالت که خیلی نامفهوم هست
    می خواهی چیکار کنی؟
    اینورتر بسازی؟
    ژنراتور رو کنترل کنی؟
    هميشه به ياد خدا باش !

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

      سلام
      سوال من مربوط به ژنراتور هست:
      سه تا سیم خروجی سه فازه هست و دو تا سیم دیگه که این دو تا یه رنگ هستند . حا لا میخواستم بدونم که آیا این دو تا سیم پیچ تحریک هستند؟
      اگه آره در چه بازه ای ولتاژ باید بش داد(ac یا dc؟ )؟ (آخه وقتی هم بشون ولتاژ وصل نیست ما تو خروجی ولتاژ کامل داریم .)
      من با ولت متر ولتاژ دو سر این دوتا سیما اندازه گرفتم حدود هفت ولت بود.
      -- با اتصال کوتاه کردن سیم پیچ تحریک به ژنراتور آسیب میرسه ؟
      با تشکر فراوان
      محمد.م

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

        سلام
        به احتمال خیلی زیاد ژنراتوره خود تحریک هس یه پسماند مغناطیسی تو هسته اون هس که با روشن ودور گرفتن اون ولتاژ ژنراتور نیز بالا میره که به این صورت ولتاژ تولید شده ناشی از پسماند به دوسر تحریک اعمال میشه و پسماند تقویت شده و دوباره ولتاژ تولیدی ژنراتور بالا میره و این روند ادامه پیدا میکنه تا به ولتاژ اسمی خودش برسه البته جریان سیم پیچ تحریک توسط شخص یا مداری دیگه قابل کنترل هس به عبارتی دیگه رگوله میشه تا یه سطح خاصی بالا میاد
        حالا به هر دلیلی پسماند از بین بره باید از بیرون تحریک بشه :smile:
        بگذارید و بگذرید
        ببینید و دل مبندید
        چشم بیاندازید ودل مبازید که
        دیر یا زود باید گذاشت و گذشت... حضرت علی(ع)

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

          نوشته اصلی توسط MOJTABAV
          سلام
          به احتمال خیلی زیاد ژنراتوره خود تحریک هس یه پسماند مغناطیسی تو هسته اون هس که با روشن ودور گرفتن اون ولتاژ ژنراتور نیز بالا میره که به این صورت ولتاژ تولید شده ناشی از پسماند به دوسر تحریک اعمال میشه و پسماند تقویت شده و دوباره ولتاژ تولیدی ژنراتور بالا میره و این روند ادامه پیدا میکنه تا به ولتاژ اسمی خودش برسه البته جریان سیم پیچ تحریک توسط شخص یا مداری دیگه قابل کنترل هس به عبارتی دیگه رگوله میشه تا یه سطح خاصی بالا میاد
          حالا به هر دلیلی پسماند از بین بره باید از بیرون تحریک بشه :smile:
          سلام
          ممنون بابت پاسخ تون.
          یعنی با این حساب اون دوتا سیم با یک رنگ را که گفتم از ژنراتور بیرون اومده را نباید بچیزی وصل کنم؟(یعنی اتصال باز باشه ؟)
          (اگه سیم پیچ تحریک را اتصال کوتاه کنم آسیب میبینه ؟)
          با تشکر
          محمد.م

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

            ببخشید یک سوال:

            تو موتور برق های معمولی بنزینی که تو بازار می فروشن، مغناطیس سیم پیچ روتور از کجا تامین میشه؟!

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

              سلام

              این عکس سیم پیچی استاتور ژنراتوره. روتورش چهار تا قطب داره.
              سوالم اینه که مگه تعداد بالشتک های استاتور، به تعداد قطب های روتور نیست؟ پس چرا اینجا این همه بالشتک وجود داره؟!!! و اگر ممکنه نحوه اتصال این بالشتک ها رو بفرمایید که چگونه هست

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                سلام... ببخشید دوستان جوابی برای سوال فوئق ندارن؟! خیلی دوست دارم بدونم

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                  نوشته اصلی توسط nasdo نمایش پست ها
                  سلام... ببخشید دوستان جوابی برای سوال فوئق ندارن؟! خیلی دوست دارم بدونم
                  سلام.
                  چنتا بالشتک داره مگه؟ یک عکس واضح هم اگه امکانش هست از پلاکش قرار بدین، ممنون.
                  توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
                  همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
                  https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                    عرض کنم که، 4 تا بالشتک بزرگ همراه با 12 تا بالشتک کوچک، داخل قاب استاتور هست.
                    خب، من جواب سوالمو پیدا کردم.
                    کلا 4 تا سیم از داخل استاتور میاد بیرون. دو تاش که مال برق اصلیه؛ دو تای دیگه مال 12 تا بالشتکه؛ که جریان مستقیم روتور رو تامین میکنه. یعنی جریانی که داخل این 12 تا بوجود میاد اول میره به رکتیفایر (پل دیود)، بعد از رکتیفایر خارج میشه میره به سیم پیچ روتور.



                    یک سوال دیگه:
                    در ابتدای راه اندازی ژنراتورها، یک جریان مستقیمی لازمه برای سیم پیچی روتور. که مغناطیس رو ایجاد بکنه تا استاتور بتونه جریان بده.
                    سوالم اینه که در موتورهای برق بنزینی یا دیزلی، این جریان لازم برای روتور (ولتاژ و جریان تحریک)، از کجا تامین میشه؟ باید یک باتری ای وجود داشته باشه که در اول کار، برق روتور رو برسونه، بعد اون 12 تا بالشتک، شروع به شارژ باتری بکنن. درسته؟
                    جدیدترین ویرایش توسط nasdo; ۱۳:۵۶ ۱۳۹۹/۰۷/۰۲.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                      نوشته اصلی توسط nasdo نمایش پست ها
                      عرض کنم که، 4 تا بالشتک بزرگ همراه با 12 تا بالشتک کوچک، داخل قاب استاتور هست.
                      خب، من جواب سوالمو پیدا کردم.
                      کلا 4 تا سیم از داخل استاتور میاد بیرون. دو تاش که مال برق اصلیه؛ دو تای دیگه مال 12 تا بالشتکه؛ که جریان مستقیم روتور رو تامین میکنه. یعنی جریانی که داخل این 12 تا بوجود میاد اول میره به رکتیفایر (پل دیود)، بعد از رکتیفایر خارج میشه میره به سیم پیچ روتور.

                      یه عکس از پلاکش بزار ببینم این چه نوع ژنراتوریه، انگار سنکرون باید باشه.

                      یک سوال دیگه:
                      در ابتدای راه اندازی ژنراتورها، یک جریان مستقیمی لازمه برای سیم پیچی روتور. که مغناطیس رو ایجاد بکنه تا استاتور بتونه جریان بده.
                      سوالم اینه که در موتورهای برق بنزینی یا دیزلی، این جریان لازم برای روتور (ولتاژ و جریان تحریک)، از کجا تامین میشه؟ باید یک باتری ای وجود داشته باشه که در اول کار، برق روتور رو برسونه، بعد اون 12 تا بالشتک، شروع به شارژ باتری بکنن. درسته؟
                      حالت های مختلفی داره، میشه از باتری باشه، میشه بعد از استارت خوردن از خودش گرفته و ...
                      ساختار ژنراتور خودرو رو اگه دوس داری سرچ کن، چون مال خودرو هم ژنراتور AC هست ( برخلاف تصوری که از ماشین داریم که برقش DC هست) میتونه جالب باشه برات و اطلاع خوبی بدست بیاری.
                      توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
                      همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
                      https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                        تصویر پلاک

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                          آغا من میخوام بدونم فرق بین ژنراتور سنکرون و آسنکرون چیه؟
                          سوالی که تابحال نتوستم جواب ساده و درست و حسابی براش پیدا کنم.
                          اگر پاسخ رو میدونید توضیح بدید لطفا

                          دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                          نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها
                          [/FONT]

                          حالت های مختلفی داره، میشه از باتری باشه، میشه بعد از استارت خوردن از خودش گرفته و ...
                          یعنی چی، بعد از استارت از خودش گرفته بشه؟!

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                            نوشته اصلی توسط nasdo نمایش پست ها
                            آغا من میخوام بدونم فرق بین ژنراتور سنکرون و آسنکرون چیه؟
                            سوالی که تابحال نتوستم جواب ساده و درست و حسابی براش پیدا کنم.
                            اگر پاسخ رو میدونید توضیح بدید لطفا

                            سلام.
                            اول از همه ببینیم درصد استفاده از ماشین های سنکرون و ماشین آسنکرون یا القایی چطوریه.
                            عموم استفاده ماشین سنکرون، ژنراتور هست و عموم استفاده از ماشین آسنکرون، موتور هستش، اما چرا؟
                            توی موتور القایی ما یک سرعت سنکرون داریم و یک سرعت لغزش، توی موتور القایی اتفاقی که میوفته اینه، اگه ما یک موتور 50 هرتز، 4 قطب داشته باشیم سرعت سنکرون میشه 1500RPM
                            اما موتور القایی با سرعتی کمتر از سرعت سنکرون میچرخه و سرعتش هیچ وقت به سرعت سنکرون نمیرسه، چون اگه موتور القایی با سرعت سنکرون بچرخه گشتاورش صفر میشه.
                            شکل زیر منحنی عملکرد موتور القایی هست:

                            توی این شکل دقیقا این موضوع رو میبینیم که توی سرعت سنکرون گشتاور صفر شده.
                            ( دیگه از توضیحات اضافه و فرمول ها عبور میکنیم اگه نیاز به توضیح اضافی بود بگین توضیح میدم ).
                            این پلاک موتور القایی رو ببین:


                            این موتور نمونه، سرعت روتور اون 1395 هست و سرعت لغزش میشه 105، و به صورت درصدی هم لغزش این موتور میشه 7 درصد هستش، که معمولا درصد لغزش موتور های القایی زیر 10 درصد هستش.

                            اما بریم سر وقت ژنراتور سنکرون، مشخصه گشتاور سرعت ماشین سنکرون، برخلاف موتور القایی یک خط صاف به صورت زیر هست:

                            و دراینجا دیگه بحث لغزش رو نداریم و منحی گشتاور سرعت هم کاربردی نداره چون اطلاعاتی به ما نمیده.
                            اگه به پلاکی که خودتون گذاشتین دقت کنید، سرعت دقیقا سرعت سنکرون هست و 1500RPM.

                            و اطلاعات دیگه ای مثل جریان و و ولتاژ تحریک به ما داده شده که مربوط به سیم پیچ DC هست.
                            منحنی که توی ماشین سنکرون استفاده میشه منحی p-delta هستش:

                            حالا p که معلومه چیه، توان اکتیوه اما دلتا چیه؟
                            دلتا اختلاف فاز بین ولتاژ داخلی و ترمینال ماشین سنکرونه:

                            و رابطه توان راکتیو هم به صورت زیر هست:


                            خب خب! بحث داره سنگین و سنگین تر میشه که ترمز رو همیجا میکشیم، نمیخوام وارد روابط بشم فقط خواستم چنتا محنی ببینیم اما چی شد که ماشین سنکرون اینقد پیچیده شد؟
                            توی ماشین سنکرون و ماشین آسنکرون نقطه مشترک هردو استاتور هست، استاتور هردو یک فرم و یجوره ولی تفاوت اونها توی روتور هست که توی ماشین سنکرون ما یک سیم پیچ DC هم داریم! فقط و فقط همینه که این همه تفاوت ایجاد کرده.
                            با کنترل جریان DC روتور، ما توان راکتیو رو کنترل میکنیم، کسینوس فی رو کنترل میکنم، ولتاژ خروجی رو کنترل میکنم که البته این کارو سیستم AVR انجام میده.
                            که سیستم AVR رو در شکل زیر میبینیم:


                            و سیستم گاورنر هم توان اکتو و فرکانس رو برای ما کنترل میکنه.


                            ,شکل زیر هم یک تصویر دیگه ای از هر دو سیستم در کنار ژنراتور هست:


                            این برای حالت ژنراتوری بود توی حالت موتوری هم ما هرچی بار به خروجی موتور اضافه کنیم، سرعت تغییری نمیکنه! و ثابت میمونه ( سنکرون )، تا جایی که زاویه دلتا از 90 بیشتر بشه و موتور ناپایدار میشه و از سنکرون خارج میشه.
                            اما موتور القایی با افزایش بار سرعتش تغییر میکنه و ثابت نیست ( توی مشخصه موتور القایی هم کاملا معلومه).

                            خب ازونجایی که توی نیروگاها فرکانس خیلی برای ما مهمه که ثابت باشه، به همین خاطر عمده استفاده از ماشین سنکرون توی نیروگاها هستش.
                            اما همونطور که بالا تر اشاره کردم، دیدیم که ماشین سنکرون دردسر و هزینه های زیادی داره پس برای کابرد هایی که سرعت برای ما مهم نیست لغزش داشته باشه از موتور القایی استفاده میکینم که راه اندازیش خیلی سادس و حتی کنترل سرعتشم ساده تر و کم هزینه تره و خودشم ارزون تره و نگهداری کمتری هم داره چون توی ماشین سنکرون ما اسلیپ رینگ هم داریم.
                            البته توی جاهای خاصی هم از موتور سنکرون استفاده میشه که کاری با این داستان نداریم.

                            یعنی چی، بعد از استارت از خودش گرفته بشه؟!
                            لحظه ای که ژنراتور راه افتاد و ولتاژ خروجی بهمون داد میشه از ولتاژ خروجی خودش برای تغذیه سیم پیچ تحریکش استفاده کنیم.
                            توی شکل AVR که گذاشتم، از ولتاژ خروجی میشه برای همین کار استفاده کرد ( دیگه خودتون تصورش کنید ) که البته این یکی از راه کاراس.
                            توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
                            همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
                            https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                              نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها
                              [/FONT]


                              لحظه ای که ژنراتور راه افتاد و ولتاژ خروجی بهمون داد میشه از ولتاژ خروجی خودش برای تغذیه سیم پیچ تحریکش استفاده کنیم.
                              توی شکل AVR که گذاشتم، از ولتاژ خروجی میشه برای همین کار استفاده کرد ( دیگه خودتون تصورش کنید ) که البته این یکی از راه کاراس.
                              برای اینکه ولتاژ خروجی بهمون بده، اول از همه، برای تغذیه سیم پیچ تحریکش باید یک منبعی وجود داشته باشه. خب، این منبع می تونه یک باتری باشه. به این صورت که اول از همه چیز باتری وصل بشه به سیم پیچ تحریک؛ بعد داخل 12 تابالشتک استاتور توان تولید بشه، بعد می تونیم از توان 12 تا بالشتک برای تغذیه سیم پیچ تحریک استفاده کنیم و اتصال باتری رو قطع کنیم. (البتهیک چیزی هم باید وجود داشته باشه که حداقل به اندازه چند ثانیه برق رو تو خودش ذخیره کنه؛ تا در لحظه قطع اتصال باتری و گرفتن توان از 12 تا بالشتک، توان سیم پیچ تحریک رو برسونه). درسته؟

                              پس با این حال، باید داخل موتورهای برق، هم باتری و هم اون المان ذخیره کننده، وجود داشته باشن. سوالم اینه که آیا موتورهای برق این دو تا رو دارند؟! چون من داخل یک موتور برق رو ندیده ام.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X